Урок позакласного читання «Великий Кобзар. Шевченкове слово»
( Відповідно до Типової програми колективу авторів під керівництвом Р.Б. Шияна)
Мета:
уміння вчитися : приймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати і оцінювати свої результати;
комунікативної : володіти позитивними навичками спілкування; вміти налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
інформаційної: вміти здобувати з підручника необхідну інформацію; соціальної:вміти працювати в парі, з усіма в колективі; загальнокультурної : дотримувати норми мовленнєвої культури, правила поведінки на уроці.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, збірки творів, ілюстрації кобзаря, аудіо запис звучання пісні кобзаря, картки для роботи в парах, картки для стіни слів, цеглинки Лего.
Хід уроку
Вступна частина
Організаційний момент
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку ?
Тож гаразд. Часу не гаймо
І урок наш починаймо.
Психологічна настанова на урок. Вправа «Дерево успіху»
- Перед нами - дерево успіху. На ньому бракує листочків. Одягнімо наше дерево! Зелені листочки прикріпить той, хто хоче бути успішним на уроці; жовті – той, хто хоче бути активним на уроці; червоні – той, хто буде гарно спілкуватися на уроці. Яким буде наше дерево успіху залежить тільки від нас! Наприкінці уроку ми зможемо змінити колір листочків, якщо зміниться ваша думка.
Вправа «Самоналаштування»
Якщо ти хочеш, щоб життя усміхнулася тобі спочатку, сам усміхнися життю. Заплющити оченята і повторюйте за мною.
Я вчуся, я прагну вчитися, я гарно вчуся, я працюю, я готовий до праці на уроці.
ІІ. Основна частина уроку
1. Артикуляційні вправи
а) Дихальна гімнастика - швидко і глибоко вдихніть носом повітря, повільно спокійно видихніть ротом вимовляючи звуки [а], [о], [у], [і], [и].
Робота над скоромовкою
Ми горобчиків попросим :
-Не летіть до діда в просо
Вранці просо дід покосить.
Ляже просо у покоси,
Натовчем для вас пшона
Із просяного зерна.
Вправа «Злови риму»
Доповніть рядочки римованими словами .
До нас, наче фея, злетіла вона –
В зеленому одязі, в квітах … (весна).
Серед лугу, наче діти,
Розцвіли весняні … (квіти).
З-під снігу, де джерельце ніжне,
Пробивсь до сонечка …(підсніжник).
Горить, пала на сонці цвіт.
Тому і зветься … (горицвіт).
На пагорбі, де рідний ліс,
Цвіте - красується … (нарцис).
А край долинки, де затінок,
Повивсь хрещатенький ... (барвінок).
Ось на галявині Наталка
Побачила малу … (фіалку).
Одяг червоний він жупан.
Стоїть, пишається … (тюльпан).
Робота над загадкою
Гостя нова завітала -
Холод-сніг увесь прибрала
І дарує залюбки
Лісу трави і квітки (ВЕСНА)
Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми уроку.
Щовесни коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам’ять Шевченка.
«Мозковий штурм»
Його творчість і життєвий шлях ви будете вивчати протягом усіх шкільних років. Поет вимушений був жити не в рідній Україні, але його душа линула на Батьківщину. Він мріяв повернутися до неї хоча б у снах.
Читання уривки з поеми «Сон».
У цьому творі герой уві сні ніби пролітає над Україною і розповідає читачу про те що бачить у польоті.
...Світає, Превірка емоційного сприймання змісту.
Словникова робота Тлумачення значення деяких слів.
Вправа «На одному видиху».
|
|
|
|||||||||||||||||||||
Фізкультхвилинка |
|
|
Сонечко прокинулось,
В різні боки потягнулось.
Потім весело всміхнулось,
Кругом себе повернулось.
Стали квіти оживати,
Пташки пісеньки співати.
Діти стали танцювати,
Миле сонечко вітати.
Слухання запису вірша Т.Г.Шевченка «Встала весна…»
Перевірка емоційного сприймання змісту твору
Робота зі словами
Пояснення значення слів
Ряст - багаторічна трав’яниста лікарська рослина, що цвіте рано навесні білими, жовтими, червонуватими або фіолетовими квіточками, зібраними в китиці; у Т. Шевченка символізує нетривалість, недовговічність: «Загинеш, серденько, загинеш, мов ряст весною уночі». Встала й весна, чорну землю сонну розбудіиа, Уквітчала її рястом, барвінком укрила (Т. Шевченко).
Барвінок – поряд з іншими ранніми квітками є провісником весни. Цвіте синім цвітом, який нагадує вогник.
Уквітчала – прикрасила квітами, листям, зеленню.
Робота в парі.
Читання слів.
гаї |
сонну |
убрану |
розбудила |
уквітчала |
зустрічають |
жайворонок |
соловейко |
Поглиблене усвідомлення фактичної інформації.
Бесіда за змістом прочитаного з елементами вибіркового читання.
Слухання аудіозапису пісні «Зацвіла в долині червона калина»
Творчість Т.Г.Шевченка-поета надихала багатьох митців. Чимало віршів стало піснями, причому деякі з них уже вважають навіть народними. Можливо,ви вже слухали такі пісні на уроках музичного мистецтва?
Не став винятком і вірш «Зацвіла в долині червона калина». Український композитор Аркадій Філіпенко створив музику, і вірш став піснею. Послухаймо її.
Заключна частина
Робота в групах. Відтворення віршів з опорою на мнемотаблицю.
Робота з цеглинками Лего.
Рефлексія. Вправа «Мікрофон»
Вправа «Дерево успіху»
Прикрасьте наше деревце успіху кольоровими листочками.