Урок позакласного читання «Великий Кобзар. Шевченкове слово»

Про матеріал
Формування предметних компетентностей: удосконалювати навички правильного, свідомого, виразного читання віршованих творів; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення, творчу уяву, фантазію, вміння аналізувати прочитане; збагачувати лексичний запас учнів; виховувати любов до українського слово, до історії свого народу, шанобливе ставлення до творчості великого Кобзаря
Перегляд файлу

Урок позакласного читання «Великий Кобзар. Шевченкове слово»

( Відповідно до Типової програми колективу авторів під керівництвом Р.Б. Шияна)

Мета:

  • формування предметних компетентностей: удосконалювати навички правильного, свідомого, виразного читання віршованих творів; розвивати зв’язне мовлення учнів, образне мислення, творчу уяву, фантазію, вміння аналізувати прочитане; збагачувати лексичний запас учнів; виховувати любов до українського слово, до історії свого народу, шанобливе ставлення до творчості великого Кобзаря;
  • формування ключових компетентностей:

уміння вчитися : приймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати і оцінювати свої результати;

комунікативної : володіти позитивними навичками спілкування; вміти налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;

інформаційної:  вміти здобувати з підручника необхідну інформацію; соціальної:вміти працювати в парі, з усіма в колективі; загальнокультурної :  дотримувати норми мовленнєвої культури, правила поведінки на уроці.

Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, збірки творів, ілюстрації кобзаря, аудіо запис звучання пісні кобзаря, картки для роботи в парах, картки для стіни слів, цеглинки Лего.

Хід уроку

  Вступна частина 

  Організаційний момент

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати.

Щоб не було нам мороки.

Всі готові до уроку ?

Тож гаразд. Часу не гаймо

І урок наш починаймо. 

  Психологічна настанова на урок. Вправа «Дерево успіху»

- Перед нами - дерево успіху. На ньому бракує листочків. Одягнімо наше дерево! Зелені листочки прикріпить той, хто хоче бути успішним на уроці; жовті – той, хто хоче бути активним на уроці; червоні – той, хто буде гарно спілкуватися на уроці. Яким буде наше дерево успіху залежить тільки від нас! Наприкінці уроку ми зможемо змінити колір листочків, якщо зміниться ваша думка.

Вправа  «Самоналаштування»

Якщо ти хочеш, щоб життя усміхнулася тобі спочатку, сам усміхнися життю. Заплющити оченята і повторюйте за мною.

Я вчуся, я прагну вчитися, я гарно вчуся, я працюю, я готовий до праці на уроці.

ІІ. Основна частина уроку

1. Артикуляційні вправи

а) Дихальна гімнастика - швидко і глибоко вдихніть носом повітря, повільно спокійно видихніть ротом вимовляючи звуки [а], [о], [у], [і], [и].

Робота над скоромовкою

Ми горобчиків попросим :

-Не летіть до діда в просо  

Вранці просо   дід покосить.

Ляже  просо  у покоси,

Натовчем для вас пшона

Із просяного зерна.

Вправа «Злови риму»

Доповніть рядочки римованими словами .

До нас, наче фея, злетіла вона –

В зеленому одязі, в квітах … (весна).

Серед лугу, наче діти,

Розцвіли весняні … (квіти).

З-під снігу, де джерельце ніжне,

Пробивсь до сонечка …(підсніжник).

Горить, пала на сонці цвіт.

Тому і зветься … (горицвіт).

На пагорбі, де рідний   ліс,

Цвіте - красується … (нарцис).

А край долинки, де затінок,

Повивсь хрещатенький ... (барвінок).

Ось на галявині Наталка

Побачила малу … (фіалку).

Одяг червоний він жупан.

Стоїть, пишається … (тюльпан).

Робота над загадкою  

Гостя нова завітала - 

Холод-сніг увесь прибрала

І дарує залюбки

Лісу трави і квітки  (ВЕСНА)

  • За якими ознаками ми змогли визначити цю пору року?
  • Розгляньте ілюстрації та назвіть ознаки весни, що ви можете на них побачити.

Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми уроку.

  • Сьогодні у нас урок позакласного читання.

Щовесни коли тануть сніги

І  на рясті просяє веселка

Повні сил і живої снаги

Ми вшановуєм   пам’ять Шевченка.

«Мозковий штурм»

  • Хто такий Т.Г. Шевченко ?
  • Чому саме навесні вшановують його пам’ять ?
  • Де народився поет ?
  • Ким були його батьки?
  • Як називається найвідоміша збірка поезій Т. Г. Шевченка ?
  • Де похований великий поет ?

  Його творчість і життєвий шлях ви будете вивчати протягом усіх шкільних років. Поет вимушений був жити не в рідній Україні, але його душа линула на Батьківщину. Він мріяв повернутися до неї хоча б у снах.

Читання уривки з поеми «Сон».

У цьому творі герой уві сні ніби пролітає над Україною і розповідає читачу про те що бачить у польоті.

Виразне читання учнями вірша Т.Г. Шевченка «Світає».

...Світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють,
Меж ярами над ставами
Верби зеленіють.
Сади рясні похилились,
Тополі по волі
Стоять собі, мов сторожа,
Розмовляють з полем.
І все то те, вся країна,
Повита красою,
Зеленіє, вмивається
Дрібною росою,
Споконвіку вмивається,
Сонце зустрічає...
І нема тому почину,
І краю немає!

Превірка емоційного сприймання змісту.

  • Що вам сподобалось? Що вразило?
  • Який настрій створює вірш?
  • Які картини постали у вашій уяві під час слухання вірша?

Словникова робота

Тлумачення значення  деяких слів.

  • Установіть відповідність між словом та його поясненням

Лан

Які мають велику кількість близько розміщених однорідних предметів, частин; густі; пишні

Яр

Глибока довга западина ( переважно з крутими або прямовисними схилами), що утворилися внаслідок розмиву пухких осадових порід тимчасовими потоками

Рясні

Поле

 

Вправа «На одному видиху».

  • Наберіть у груди повітря і спробуйте на видиху прочитати окремо кожний стовпчик слів. Потім спробуйте прочитати відразу два стовпчики підряд.

 

гай

стоять

край

палає

неба

зустрічає

сонце

мріють

верби

зеленіють

тополі

розмовляють

соловейко

похилились

 

  • Знайдіть і прочитайте найкоротше слово; найдовше слово.
  • Прочитайте слова, що означають дію предмета.
  • Прочитайте всі однакові слова; двоскладові слова.

 

 

Фізкультхвилинка

 

 

Сонечко прокинулось,

В різні боки потягнулось.

Потім весело всміхнулось,

Кругом себе повернулось.

Стали квіти оживати,

Пташки пісеньки співати.

Діти стали танцювати,

Миле сонечко вітати.

Слухання запису вірша Т.Г.Шевченка «Встала весна…»

Перевірка емоційного сприймання змісту твору

  • Який настрій створює вірш?
  • Які почуття вас охоплювали під час читання?
  • Які картини уявляли слухаючи вірш?

Робота зі словами

Пояснення значення слів

Ряст  - багаторічна трав’янис­та лікарська рослина, що цвіте ра­но навесні білими, жовтими, чер­вонуватими або фіолетовими кві­точками, зібраними в китиці; у Т. Шевченка символізує нетрива­лість, недовговічність: «Загинеш, серденько, загинеш, мов ряст вес­ною уночі». Встала й весна, чорну землю сонну розбудіиа, Уквітчала її рястом, барвінком укрила (Т. Шев­ченко).

Барвінок – поряд з іншими ранніми квітками є провісником весни. Цвіте синім цвітом, який нагадує вогник.

Уквітчала – прикрасила квітами, листям, зеленню.

Робота в парі. 

Читання слів.

гаї

сонну

 убрану

розбудила

уквітчала

зустрічають

жайворонок

соловейко

  • Прочитайте слова, що означають дію предмета.
  • Прочитайте слово, що означає ознаку предмета
  • Прочитайте слова, що означають назву предмета.

Поглиблене усвідомлення фактичної інформації.

Бесіда за змістом прочитаного з елементами вибіркового читання.

  • Яку пору року оспівує поет у своєму творі?
  • Чому землю названо сонною? А чому чорною?
  • Як весна прикрасила її? Доведіть рядками вірша.
  • Хто радо зустрічає землю,убрану весною?
  • Які слова допомагають уявити весну, як живу істоту? Прочитайте їх.
  • Які птахи згадуються у вірші? Де можна почути соловейка, а де – жайворонка?

Слухання аудіозапису пісні  «Зацвіла в долині червона калина» 

Творчість Т.Г.Шевченка-поета надихала багатьох митців. Чимало віршів стало піснями, причому деякі з них уже вважають навіть народними. Можливо,ви вже слухали такі пісні на уроках музичного мистецтва?

Не став винятком і вірш «Зацвіла в долині червона калина». Український композитор Аркадій Філіпенко створив музику, і вірш став піснею. Послухаймо її.

  • Сподобалась пісня? Який настрій вона створює?

Заключна частина

Робота в групах. Відтворення віршів з опорою на мнемотаблицю.

 

Робота з цеглинками Лего.

  • Ставлення українського народу до великого Кобзаря відбилося і у перлинах народної мудрості – приказках та прислів’ях. Зберіть прислів’я , поясніть, як ви їх розумієте, що саме хотів сказати народ про Тараса Шевченка.

Рефлексія. Вправа «Мікрофон»

  • Які вірші  сьогодні  читали?
  • Хто  їх автор?
  • Що вам  найбільше  запамя’талось ?

Вправа «Дерево успіху»

  • На початку уроку ми обрали листочки, щоб повісити на наше деревце. 

Прикрасьте наше деревце   успіху кольоровими листочками. 

 

docx
Додано
9 липня 2021
Переглядів
465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку