На уроці учні поглиблюють знання про творчість американського письменника-
фантаста Р. Бредбері.
Урок виховує поважне ставлення до всього, що нас оточує.
Тема: Позакласне читання. «Я обираю зорі...» ( новели Р. Бредбері «Канікули», «Все літо за один день», «Зелений ранок».
Мета: поглибити знання учнів про творчість американського письменника-
фантаста Р. Бредбері, донести до них морально-філософський зміст новел; розвивати навики зв’язного мовлення, вміння висловити і довести власну точку зору; виховувати поважне ставлення до всього, що нас оточує.
Обладнання: малюнки учнів, виставка книг Бредбері, презентація «Людина і Всесвіт».
Зорі твої, якщо твоя голова,
Руки і серце створені для зірок.
Р.Бредбері
Хід уроку.
І. Оголошення теми, мети уроку.
ІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу 1) Інсценізація «Р.Бредбері в дитинстві». |
Рей. (сидить, читає). Джек. Рею, ходімо грати у футбол. Білл. Рею, кинь ти цю книжку, ходімо краще у футбол пограємо. Рей(махнув рукою, продовжує сидіти і читати). Джек. Білле, ходімо, ти ж знаєш, що його краще не чіпати. Він прямо з глузду з’їхав від своїх книжок. Білл. Нічого подібного. Він, правда, багато читає, але хлопець нічого. Його цікаво слухати. Давай підемо до нього, хай розповість що-небудь цікаве. (Підходять до Рея.) Білл. Привіт, Рею! Рей. Привіт, Білле! Привіт, Джеку! Білл. Що читаєш, хлопче? Рей. Ой, хлопці, дуже цікава книжка. «Марсіанський вояка» називається. Джек. Який вояка? Рей. Мар-сі-ан-ський, тобто з Марсу. Планета є така, там, у небі. Живуть там люди, марсіанами звуться. І ось вони повинні захищати свою планету від різних чудовиськ. А вояка цей – їхній герой, чудовий хлопець, він б’ється з чудовиськами. Жаль, що ця книга закінчилася, а на наступну грошей не вистачає. Білл. Погано. Що ж робити? Рей. Не знаю. (Сидить, думає.) Ура! Придумав! Сам напишу продовження. Джек. Як це? Рей. А ось так. Візьму олівець, папір, сяду і напишу. Добре, хлопці, прощавайте. Ніколи мені з вами говорити. Я пішов писати.
|
2) Слово вчителя. |
І що ви думаєте, Рей дійсно написав своє продовження книги «Марсіанський вояка». А було йому на той час лише 5 років. Через багато років з’явилася справжня книга, потім друга, третя... |
Як же склалося життя дорослого Бредбері? Чи не зрадив він своїй мрії? 3)Інтерв’ю журналіста з письменником (випереджувальне завдання для учня).
4)Слово вчителя.
|
Так, Бредбері став відомим письменником. Він створив близько 800 творів. На уроці ми ознайомимось із трьома оповіданнями автора: «Канікули», «Все літо за один день», «Зелений ранок». Головну думку цих оповідань сформулював сам Р.Д.Бредбері: «Я вибираю зорі». Наш урок так і називається. Чому саме зорі? Тому, що людину завжди чарувало зоряне небо у хвилини радості і горя. Існує легенда:Коли народжується людина, на небі загорається її зірка.Вона горить весь час, доки ця людина живе на землі і творить добро. Якщо ж людина заподіє комусь зло, біль зірка стає тьмяною і гасне зі смертю людини. У кожного з нас є своя зірка. Але кожному треба дотягнутися до неї. Як це зробити? Нам допоможе Рей Бредбері. |
Повідомлення астронома
5) Інсценування уривка з оповідання «Все літо за один день».( І група) |
Перша планета, куди ми завітаємо, - Венера. Вона привертає увагу людей тим, що на нашому небі її яскравість у десятки разів перевищує блиск зір першої зоряної величини Густі хмари приховують її поверхню. Радіоспостереження виявили, що Венера повільно обертається навколо осі у зворотньому напрямку (порівняно із Землею) і доба триває 117 земних діб. Венера дуже сожа на Землю, у них однаковий розмір і маса. Температура поверхні – +480 С на протязі доби. Тут ніколи не буває ураганів. Протягом двомісячної ночі на поверхні Венери не спостерігалося атмосферної темряви. Людина вижити на Венері не зможе, бо дуже високий тиск 90 атм. Температура і тиск, що відповідають земному,- на висоті 50 км.
Вчитель.Отже, ми з вами знаходимося на далекій і загадковій планеті Венері. Тут увесь час ідуть дощі. І лише один раз за сім років на дві години з’являється сонце. Починається весна. На думку вчених цей день має настати сьогодні. Через декілька годин має з’явитися сонце. А ви пам’ятаєте, яке воно, сонце? Перша дівчинка. Мені здається, воно жовте. Друга дівчинка. А я гадаю, що тепле. Учитель. Марго, ати пам’ятаєш, яке сонце? Марго. Так пам’ятаю. Воно велике. Як мідяк! Перша дівчинка. Це неправда! Марго. Воно - як вогнище! Друга дівчинка. Брешеш, нічого ти не пам’ятаєш. Марго. Ні, пам’ятаю. Здається мені, сонце – це квітка, яка квітне лише годину. Хлопчик. Ха-ха-ха. Неправда усе це! Марго. Так, я пам’ятаю все те, що забули ви. Через те ви мене й недолюблюєте. |
6) Бесіда за прочитаним оповіданням. |
- Чим відрізняється Марго від своїх однолітків? - Чи права Марго, говорячи, що діти її не люблять? - Чому так склалося? - Як діти вчинили з Марго? - У чому виявилася жорстокість дітей? - Як пояснює її письменник? - А як ви можете пояснити вчинок дітей? |
Вчитель. |
Вчинок дітей – це злочин.Мудрий російський письменник Лев Толстой говорив: «Жорстокості, як і війни, не повинно бути ніколи». Своїм оповіданням Рей Бредбері попереджує: «Люди! Схаменіться! Не робіть зла! Доки не пізно!»
|
7)Вчитель( читає уривок оповідання «Канікули») (ІІ група) |
« На цій маленькій чотириколісній дрезині... сиділи чоловік, його дружина і семирічний синок. Дрезина долала одну за одною пустельні ділянки, вітер шмагав по очах і куйовдив волосся, але всі троє не озиралися і дивилися тільки вперед. Часом, на виході з повороту, їм не тарпеливилось, іноді вони дивились сумно, і весь час насторожено – що далі?» |
Бесіда за прчитаним
|
|
Вчитель |
Навколишній світ із його перенаселенням, екологічними проблемами, злом та жорстокістю чужий людині з душею, тобто нормальній людині. Біблія нас вчить: «Не убий», «Не вкради», «Возлюби ближнього свого». Живи саме так і у тебе не буде необхідності тікати від усіх.Адже самотність – це не вихід. Самотність – це найстрашніше, що є на землі. Це гірше смерті. |
|
За час існування людина зробила багато чого на землі. Та рано чи пізно за всі вчинки доведеться відповідати. Саме про це і презентація «Людина і Всесвіт». |
Презентація «Людина і Всесвіт» випереджувальне завдання для учня. |
|
Відповісти на питання : що ми вибираємо, допоможе оповідання «Зелений ранок» (ІІІ група) Повідомлення астронома
Бесіда за прочитаним |
Планета Марс названа на честь бога війни за свій червоний колір, за яскравістю вона поступається Венері. Маса та радіус Марса менші, ніж у Землі, але тривалість доби (24,6 год.) і зміна пір року нагадують нашу планету. На Марсі є білі полярні шапки, що свідчать про наявність води в атмосфері. Із близької відстані Марс більше схожий на Місяць ніж на Землю через безліч кратерів. Розріджена атмосфера і великі добові перепади температури (+22С - -50С) роблять неможливим існування високорозвинених форм життя – рослин або тварин. На Марсі ніколи не випадає дощ.Та русла висохлих річок свідчать, що в минулому тут була більш густа атмосфера, випадали дощі, і, можливо, існувало життя. Взимку ніч тут триває 8 місяців, мороз сягає -133С. На поверхні треба одягати скафандри, але досвід експедицій показує, що люди можуть працювати на цій планеті.
- Що змусило Бенджаміна Дрісколла залишитися на небезпечній для нього планеті?
|
Підбиття підсумків. Що примусило людей оселитися на цих планетах?
Якою має бути людина, щоб досягнути зірок? Як людині дійти до зірки? |
Мабуть, велика необхідність, катастрофа. І все ж ми мріємо про зірки, про освоєння космосу. Людина має бути красивою, доброю, творцем, повинна уміти цінувати оточуючих,тобто жити за законами Краси, Добра, Творчості. Російський письменник А.П.Чехов писав: «Ми нестримно йдемо до зірки, що горить там удалині».дотягнутися до зірок можна, «якщо твоя голова, руки і серце створені для зірок»( Р. Бредбері). |
Вчитель. Наостанок хочеться прчитати рядки з вірша французького поета П. Менатьє. |
«Який чудовий світ!- Нам ластівка співа.- Який чудовий світ, І сонечко сія!» « Земля іще гарніш,- Їй равлик відповів.- Земля іще гарніш Під краплями дощів!» Чи знизу, чи згори- Чудовим світ здається. Хай равлики живуть, І ластівка сміється! |
Д / З |
1.Написати твір-мініатюру «Яка вона моя зоря?» 2.Створити коллаж «Я і мої мрії» 3. Підготувати повідомлення про А. де Сент-Екзюпері. |
Інтерв’ю з містером Бредбері
Ж:Шановний містере Бредбері, коли ви зрозуміли, чим хочете займатися у житті?
Б:Вже з дитинства я знав, чому присвячу своє життя. Книги не лише вказали мені шлях у житті, вони були моїм життям і моєю родиною.
Ж:Яка література вас цікавила найбільше?
Б:Найбільше я захоплювався науково-фантастичною літературою. «Жуль Верн- мій батько, Герберт Уеллс – мудрий дядечко. Едгар Аллан По для мене двоюрідний брат... Моєю матір’ю, очевидно, була Мері Шеллі... Ну ким я ще міг стати, як не письменником-фантастом – у такій ось сімейці!»
Ж:Яку освіту ви здобули? Що Вас захоплювало найбільше?
Б:Читати я любив завжди, тому й професію після школи обрав відповідну – продавець газет. Коштів для навчання в університеті та в інституті я не мав, тому мусив самотужки здобувати освіту. Після роботи я йшов до Публічної бібліотеки і там читав твори улюблених письменників: Бернарда Шоу, Чарлза Діккенса та інших. У 20 років я вже знав американську, французьку, італійську, англійську історію та літературу.
Ж:З якого віку Ви стали письменником?
Б:З 15 років я надсилав сотні оповідань у великі журнали та газети. Але їх повертали назад, пояснюючи це тим, що оповідання надто страшні, сповнені жахів. Більшість із них я спалив, але чимало їх і залишилось.
Ж:Які твори принесли Вам світову славу?
Б:Світову славу мені принесли збірки новелл «Марсіанські хроніки», «Золоті яблука сонця», роман «451 по Фаренгейту» та ін. Моїми новелами «Все літо за один день», «Канікули», «Калейдоскоп», «Р- означає ракета» зачитуються люди усієї планети. Усе це фантастика.
Ж:Чому Вас так приваблює фантастика?
Б:Фантастика народжується із звичайних книг. І коли я пишу фантастичні твори, то намагаюсь хіба що підійти до дійсності ближче. Мене завжди притягувала тема космосу, та я говорю про людину, її почуття. І коли мені не подобається , як влаштований світ, я не хочу його руйнувати, я хочу створити у творах світ, який потрібен мені і, сподіваюсь, усім людям!
Ж:Дякую за інтерв’ю і нових Вам творчих звершень!
Література
1. Р.Д.Бредбері. Оповідання.
2. Р.С.Ліснецька. Фантастика як засіб привернення уваги до наболілих проблем сучасності./ Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 1998. - №3.
3.М.П.Пришляк. Астрономія:11 клас: підручник для загальноосвітніх навч. Закл.: - Х.: Видавництво «Ранок», 2011. – 160 с.
4.Л.А.Чередник. Вивчення зарубіжної літератури. 6 клас. – Х: Веста: Видавництво «Ранок», 2007. – 224 с.