Урок позакласного читання за новелою "Цвіт яблуні" Михайла Коцюбинського

Про матеріал
Урок позакласного читання в 10 класі за новелою "Цвіт яблуні" Михайла Коцюбинського
Перегляд файлу

Бакум Наталія Миколаївна,

учитель української мови та літератури.

Вища категорія, «старший учитель»

Лизогубовослобідський навчально-виховний комплекс

                           «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок

Урок позакласного читання в 10 класі   
Тема.  Майстерність психологічного аналізу внутрішнього світу людини в новелі Михайла Коцюбинського «Цвіт яблуні»


Мета: допомогти учням збагнути специфіку імпресіоністичного твору; пояснити глибокий психологізм та особливості композиції , поглибити знання про новелу; розвивати уяву, вміння бачити і чути, пояснити символічні образи; виховувати гуманізм, співчуття, співпереживання.


Обладнання: портрет М. Коцюбинського


Епіграфи: А можливо, ми – лише чийсь спогад? 

                               Станіслав Єжи Лец, польський письменник.

      Смерть дає все, що завгодно, лише не забуття.

                              Тоні Моррісон, американська письменниця.

      Якщо після моєї смерті триватиме життя,

      то чому ж мені вдаватися в тугу?

Г. Тютюнник.

                Щодня витримувати бій –  з  самим собою і довколишнім світом –

               в  ім’я майбутньої творчої перемоги.

                                                     В. Дрозд.

 

Хід уроку


І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.
1. Оголошення теми і мети уроку. Запис дати і теми в зошит.
2. Робота з епіграфами.
-  Прочитайте вислови. У кінці уроку скажете, котрий із них найбільше розкриває тему уроку.
3. Проблемне питання.
- У ході уроку дайте відповідь на питання: « Чи правильно стверджувати, що

 М. Коцюбинський по-справжньому знайшов себе тільки в імпресіонізмі?»


ІІ. Актуалізація навчальної діяльності.
-              Що таке імпресіонізм?
-              Назвіть основні ознаки імпресіонізму. Презентація (слайди 1 – 12)


ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.
1.        Прийом «Думка – речення» 
«Цвіт яблуні» - твір про…
2.          Бесіда:
    -              Яке враження  залишилося у вас після прочитання новели?
    -              Що вас найбільше вразило?
3.          Дослідження динаміки почуттів героя новели.
    -              Від чийого імені ведеться розповідь? Що ви дізналися про головного

   героя?
    -              Яким постає ліричний герой на початку твору? Чи не здалася дивною

    вам    його поведінка? Чому? Звернімося до тексту (ст.195)
     -              Який прийом використовує письменник, щоб передати психологічний

    стан ліричного героя? (Потік свідомості).

-               Чому він бажає: «Коли б швидше кінець!»

-               Яка ще невидима істота присутня в квартирі?

-               Чи не здається вам дивним, що в такий момент батько думає

    про несуттєві речі( калатало – героїня – майбутній твір)?

-               Чи можна вважати письменника жорстоким  егоїстом, якщо його творча

    свідомість  фіксує всі етапи перебігу тяжкої хвороби й агонії вмираючої

    дитини? Людина найбільше жаліє себе! Це – егоїзм чи нормальне явище?

    ( мені  так жалко себе, мене гризе горе, в очах крутиться гірка сльоза)
     -              Чи подібні переживання розповідача та його дружини? Чим

    відрізняються?
     -      Чому батько не має сил слухати і не може не слухати свист? ( поки чує –

    дитина жива) Про що він думає в цей час? ( оселедець, гідрохінон). Зробіть

    висновок із цього.

-               Як ви розумієте слова: «Що ж, смерть – то й смерть, життя – то

    й життя!»

-      Яка невисловлена думка крутилася в голові героя (до дружини)? Чому

    це – підлість? Ви теж так вважаєте?

-               «Картина смерті на світанні життя» - так міг зауважити лише митець.

     Хто ж інший «сидить у мені»? Що він бачить? Навіщо батько нарвав

     яблуневого цвіту? Чи усвідомлює він, що дитина мертва? Чи страшна для

     нього смерть?

-               Що викликає сльози героя? (сльози полегкості викликає радість

     природи, вона радіє – цвіте)

-               Отже, головний герой – більше батько чи письменник? Чому він

вибачається перед дочкою? Додаток (слайд 13)

4.          Робота в групах (дослідники кольористики новели). Додаток (слайд 14-15)     
5.          Творча хвилинка.  

      Звучить мелодія(Дебюссі «Місячне світло»)

        Створити сенкани з ключовими словами «батько», «письменник» (у парах).             Додаток (слайд 16,18)



ІV. Підсумок уроку.
-              Назвіть основні ознаки імпресіонізму в новелі.

-       Згадайте картини художників – імпресіоністів? Який їх колорит? А який колорит новели «Цвіт яб­луні»?

-       Як ви ставитесь до краси природи? Чи має вона вплив на ваші почуття? Додаток (слайд 17)

-       Як ви розумієте назву новели? Що символізує цвіт яблуні? Які є ще символи в новелі?

-      Чи змінилися ваші уявлення про художню творчість після вивчення новели?

-       Про які «таємниці» літературної творчості ви довідалися в процесі вивчення новели М. Коцю­бинського?

-      Чому, на вашу думку, письменник назвав свій твір етюдом? ( Термін «етюд» здебільшого вживається в образотворчому мистецтві на означення допоміжного характеру й обмеженого розміру, що виконується безпосередньо з натури з метою кращого її вивчення або як начерк до майбутнього великого твору; характерними особливостями літературного етюду є коротка форма, опис безпосередніх вражень героя, образність мови; музичний етюд – це невеличкий твір віртуозного характеру).

-      Який вислів (епіграф) найбільше розкриває суть  сьогоднішнього уроку?

Прокоментуйте свій вибір.

-      Дайте відповідь на проблемне питання уроку. ( Робимо висновок, що новела є найяскравішим доказом того, що Коцюбинський був тонким знавцем людської психології, що доводить його належність до імпресіонізму. Говорячи про імпресіонізм М. Коцюбинського, треба вести мову про психологічний імпресіонізм).
-              Метод «Незакінчене  речення»
Прочитавши «Цвіт яблуні», я усвідомив(ла), що…


V. Домашнє завдання.
1.          Опрацювати матеріал підручника.
2.          Прочитати повість «Тіні забутих предків».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Борщевський В. М. Вивчення творчості М. Коцюбинського в школі. – К.: Рад. школа, 1975. – С. 112
  2. Головченко Н. Структурно – стильові домінанти імпресіонізму// Українська література в загальноосвітній школі. -2005. -№2.- С. 9-15
  3. Горболіс Л. Імпресіоністичне малярство Никанора Онацького на уроках літератури //Дивослово.-№12.-С.20-23
  4. Єфремов С. Михайло Коцюбинський // Єфремов С. Вибране.-К., 2002.-С.305-306
  5. Коцюбинський М. Вибрані твори.-К.:Дніпро,1974.-С.195-202
  6. Кузнецов Ю. Імпресіонізм в українській прозі кінця ХІХ –поч. ХХ ст.-К.:Зодіак - ЕКО,1995
  7. Кузнецов Ю. Мистецтво відкрите у майбутнє: Імпресіонізм в мистецтві та літературі // Українська мова й література в середніх школах, ліцеях та колегіумах.-2002.-№2.- С.189-190
  8. Сиротенко Г. О.Сучасний урок: інтерактивні технології навчання.-Х.: ВГ «Основа», 2003.
doc
Додано
18 грудня 2023
Переглядів
213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку