Урок "Пожежна безпека оселі"

Про матеріал

Мета: пригадати основні причини виникнення пожеж, умови виникнення процесу горіння, правила пожежної безпеки; розглянути стадії розвитку пожеж ;пригадати раніше вивчені та ознайомитися з новими засобами пожежогасіння, зокрема з типами вогнегасників; продовжувати розвивати вміння орієнтуватися за планом евакуації на випадок пожеж, захищати органи дихання, дотримуватись правил пожежної безпеки; виховувати свідомість та обачність у небезпечних ситуаціях та відповідальне ставлення до правил пожежної безпеки.

Перегляд файлу

 

Урок основ здоров’я 6 клас

Тема:    Пожежна безпека оселі.

Мета: : пригадати основні причини  виникнення пожеж, умови виникнення процесу горіння, правила пожежної безпеки; розглянути стадії розвитку пожеж ;пригадати раніше вивчені та ознайомитися з новими  засобами пожежогасіння, зокрема з типами вогнегасників; продовжувати розвивати вміння орієнтуватися за планом евакуації на випадок пожеж, захищати органи дихання, дотримуватись правил пожежної безпеки; виховувати свідомість та обачність у небезпечних ситуаціях та відповідальне  ставлення до правил пожежної безпеки.

Тип уроку: урок-тренінг.

Матеріали та обладнання:  картки з примірниками горючих легкозаймистих,важко займистих та негорючих матеріалів; примірник плану евакуації з приміщення на випадок пожежі,схеми «Трикутника вогню», «Горючих та негорючих матеріалів», стадій розвитку пожеж, плакати для колажів, клей, хусточки, вода, стікери, плакат «Очікування», лампадка, презентація,відеозапис з мультфільмом,плакат «Правила тренінгу»,листівки з визначеннями,портрет хіміка Лавуазьє, епіграф уроку, заготовки правил протипожежної безпеки (робота в парах), листівки – пазли (по два), зображення видів вогнегасників (картки),напис теми уроку, вогнегасники,які є в школі,з заготовки - схеми для зворотнього зв’язку,сірники.

План уроку

І.Вступна частина.

1.Привітання учасників.

Доброго здоров’я, діти,доброго вам дня!

Хай вам ясно сонце світить у віконечко щодня,

Хай сміється мирне небо і дивує світ,

А Земля нехай дарує вам барвистий цвіт.

Бо здоров’я ,любі діти,в світі головне.

А здоровий і веселий –щастя не мине!

2.Вправа «Знайомство»

- Розпочинаємо наш урок і сьогодні перша  вправа «Знайомство».

Сьогодні я тримаю в руках ось цю лампадку всередині якої є вогник .Ваше завдання продовжити речення : «Я можу використати цей вогонь для того щоб… (розпалити вогнище,освітити приміщення,створити святкову атмосферу, ,підігріти їжу, розпалити камін, щоб зігрітися, запалити бенгальський вогонь …)».Починаю із себе : «Я можу використати цей вогонь для того щоб приготувати смачну вечерю»

3.Оголошення  теми і завдань уроку .

- Діти зараз я вам пропоную переглянути  декілька слайдів і відповісти на запитання: «Яке стихійне лихо ви побачили?»

- Так, стихійне лихо на слайдах-пожежа,яка за кілька хвилин може зруйнувати все прекрасне. Сьогодні тема  нашого уроку пов’язана саме з цим лихом …(оголошую тему),мета нашого тренінгового заняття… (оголошую мету).

Епіграф уроку: Вогонь-добрий слуга,але поганий господар.

4.Мотивація.

 Слово вчителя: З найперших часів існування людської цивілізації пожежі завдавали тяжкого лиха. У полум’ї пожеж назавжди зникли безцінні шедеври, створені генієм людини, – літописи, книги, картини, документи, архітектурні пам’ятки – і, що найстрашніше – мільйони людських життів. У наш час щороку у світі відбувається близько 5 мільйонів  пожеж. Кожної години у вогні гине одна людина, 2-3 чоловіки одержують травми і опіки, кожен третій загиблий – дитина . Такому стану потрібно зарадити. Кожен учень повинен знати правила пожежної безпеки і виробляти в собі звичку суворого їх виконання.

5.Очікування

(Плакат із зображенням вогню,вгорі хмарка , стікери у вигляді краплинок води)

- Прослухавши тему та завдання  нашого уроку, напишіть ,будь ласка, ваші очікування на стікерах,  у вигляді краплинок  води ,і прикріпіть їх  на ось цій  хмарці. Якщо в кінці нашого уроку ваші очікування здійсняться,то ваші краплинки води допоможуть нам загасити палаючий будинок,а якщо ні,то просто випаруються.

 

3.Повторення  правил тренінгу.

- Діти, а як називають професію людей, які під час пожежі приходять нам на допомогу? (Пожежники)

- А давайте з вами поглянемо на  наші,раніше прийняті правила тренінгу, і спробуємо визначити які із цих правил актуальні саме для людей такої відповідальної професії ,як пожежник?

ІІ. Основна частина

1. Теоретичний блок чергуються з практичним.

1) Актуалізація опорних знань.

А)Фронтальна бесіда. Робота з малюнками. Робота в зошиті.

- Діти ,вам було домашнім завданням-повторити матеріал даної теми,який вивчався у попередніх класах. Давайте з вами пригадаємо що таке пожежа?

(Пожежа-це неконтрольований процес горіння,коли полум’я охоплює і знищує все,що може горіти). (Прикріпити на дошці)

-А де може виникнути пожежа? (в лісі,в полі,в будівлях,на підприємствах…)

- А з яких причин це може статися? (називають)

- Так, ви багато назвали причин. А давайте спробуємо назвати причини виникнення пожеж ось за цими малюнками на слайдах (називають)

- Відкрийте зошити на стор.60,вправа 4і запишіть любі чотири причини виникнення пожеж (записують)

- А давайте пригадаємо щоб відбувся процес горіння які потрібні умови? (Перша умова-це джерело запалювання)

-А ,що може бути джерелом запалювання? (запалені сірник,бенгальський вогонь,запальничка,сигарета;несправний електроприлад, багаття, лупа, уламок скла на сонці…)

Тобто усе,що породжує вогонь,іскри або високу температуру може призвести до загоряння.

  • А яка друга умова? (Другою умовою виникнення горіння є наявність горючих речовин)
  • А що може бути горючою речовиною? (Бензин,солярка,папір,сухе листя,хмиз…)
  • А яка третя умова загоряння? (Третя умова горіння-це наявність кисню-газу,який міститься в повітрі.)
  • А чи пам’ятаєте  ви ,що всі ці три умови утворюють певну геометричну фігуру?Як вона зветься? («Трикутник вогню») (Демонстрація)
  • До речі ,цей термін увів французький учений – хімік Лавуазьє для

того , щоб легше було запам’ятати три умови виникнення пожежі.

б)Гра «Трикутник вогню»

- Зараз ,діти, пограємо у гру «Трикутник вогню». Я кидаю одному з учасників м’ячик і називаю один із елементів трикутника вогню, наприклад: «джерело запалювання». Той хто впіймав,називає приклад джерела запалювання (сірник,бенгальський вогонь, перегружена електророзетка…) і кидає м’яч іншому .Я називаю ще один елемент трикутника вогню,приміром «горюча речовина». Цей учень наводить приклад  і кидає м’яч іншому учаснику. І так далі. Якщо я назву «кисень»,замість відповіді,учень повинен протупотіти ногами. І так почали:

- «Джерело запалювання» (сірник…,бенгальський вогонь,

зажигалка…)

  • «кисень» (тупіт ногами)
  • - «горючі матеріали» (сухе листя, папір,солома,сухий хмиз…)

В)Актуалізація опорних знань.

Повернемося до другої умови виникнення загоряння-наявність горючої речовини. Пригадаємо класифікацію предметів та речовин. (Демонстрація схеми). Усі речовини за ознакою горючості поділяють на  два види :горючі і негорючі. Горючі в свою чергу поділяються на легкозаймисті та важко займисті.

Легкозаймисті –це ті що спалахують навіть від незначного нагрівання, невеликого джерела вогню. Наприклад бензин,солярка,газ,папір…

  • А як ви думаєте, чому на автозаправних станціях заборонено користуватися відкритим вогнем,зокрема палити? (Бо там знаходяться легкозаймисті речовини)

Важкозаймисті – це ті ,які загораються від джерела сильного вогню. Наприклад,кам’яне вугілля,лінолеум,пластикові стелі й панелі…

Негорючі-це ті,які під дією вогню або високої температури  не горять ,не тліють ,не обвуглюються. Наприклад каміння,вода,пісок,цегла,земля. Їх застосовують для гасіння пожеж.

- А скажіть чому ці матеріали застосовують на будівництві? (Бо вони не є горючими)

г) Зараз проведемо гру «Встанови відповідність»

Я показую вам речовину ,якщо вона горюча легкозаймиста - тупочете ногами,важко займиста - плескаєте в долоні, негорюча –хитаєте головою.

Горюча легкозаймиста     горюча важкозаймиста         негорюча

Бензин                                          гума                                      пісок

Солома                                        дерево                                   цегла

Папір                                          пластик                                  скло

Тканина                                    кам’яне вугілля                       земля

Газ                                                                                               камінь

- Молодці ,справилися із цим завданням.

2.Вивчення нового матеріалу.

а) Інформаційне повідомлення.                        

Розрізняють три стадії виникнення пожеж:

Початкова(загоряння): триває від 5-до 30 хв. Відносно низька температура й незначна швидкість поширення вогню. Вогонь досить легко загасити.

Основна (стійке або розвинуте горіння).Горіння підсилюється і прискорюється. Підвищується температура полум’я. Збільшується факел полум’я і площа поширення вогню. Загасити пожежу дуже важко.

Кінцева (згасання пожежі):завершується горіння,поступово знижується температура. Вогонь згасає,коли догоряють горючі речовини.(До кожної демонструю слайд,на закріплення ще покажу по одному слайду і щоб діти визначили стадію розвитку пожежі.)

б)Об’єднання в пари. Робота в парах.

  • Діти, пожежу легше попередити ,ніж гасити. Для цього в повсякденному житті необхідно суворо дотримуватися правил безпеки,які нам надіслали в листі наші пожежники. Але коли гасили пожежу вогонь спалив деякі слова .І наше завдання-відновити текст з такими правилами.
  •                   Для цього завдання нам потрібно об’єднатися  у пари за пазлами розрізаних листівок. (Обєднуються)
  • Кожна пара  отримала певні  правила і вам потрібно дописати  у них згорівши слова і озвучити це правило.

Правила протипожежної безпеки:

  • Не гратися із сірниками ,запальничками .Стежити,щоб цього не робили друзі та молодші діти.
  • Не запалюй свічки та бенгальські вогні без нагляду дорослих.
  • Не нагрівати на вогні банки з-під фарб,аерозольні балончики,невідомі предмети.
  • Завжди вимикати телевізор після перегляду телепередач.Не залишати без нагляду електронагрівальні прилади.
  • Додержуватись правил користування газовою плитою. Користуватися нею тільки під наглядом дорослих. Не суши речі над газовою плитою.
  • Не залишай іграшки,книжки,одяг біля увімкнених обігрівачів.
  • Не вмикай багато електроприладів одночасно,електромережа може згоріти.
  • Не пали багать у підвалах ,сараях на горищах.

РУХАНКА «Пожежа для тих…»

Всі ви знаєте руханку  «Ураган для тих ,хто…»Сьогодні ми аналогічно проведемо руханку «Пожежа для тих,хто…»,наприклад,має червоний колір в одязі (встають і міняються місцями такі учасники). (Має довге волосся…,хоч раз бачив пожежу на власні очі,…,запальний за характером,як вогонь…, має теплі стосунки з однокласниками…, полюбляє їсти гарячі страви…,гарячий прихильник предмету «Основи здоров’я»

в)Інформаційне повідомлення. «Способи гасіння пожежі. Види вогнегасників»

  • Діти ,а давайте пригадаємо з попередніх класів , якщо сталася пожежа , що слід робити? (Зателефонувати за номером 101 і визвати пожежників. А потім спробувати загасити вогонь.)
  • А якими підручними засобами ми можемо гасити вогонь? (водою,піском,ковдрою з натуральних волокон,пральним порошком,брезентовими покривалами,зеленим гіллям…)
  • Так , діти , окрім підручних засобів для гасіння пожеж використовують вогнегасники. Вони бувають чотирьох видів: вуглекислотні, порошкові, рідинні,хімічно-пінні. (їх демонстрація)
  • Діти а чи доводилося вам зустрічати вогнегасники в нас у школі?  І де?(Так)
  • Ось ,діти,вогнегасники які знаходяться в нас у школі. (Демонстрація)

 

На корпусі кожного вогнегасника написано або схематично зображено інструкцію щодо його використання. Кожен вид вогнегасників має своє призначення. А яке ви нам це повідомите ,після того як попрацюєте в групах з підручником та зробите невеличкий колаж  з речовин та предметів ,які можна гасити тим вогнегасником ,який є у вас. Малюнки вам потрібно з усієї маси вибрати ті ,що підходять вам. 

г)Об’єднання в чотири групи (за назвами груп вогнегасників)

     д)Робота в групах.

      Робота з підручником. Стор.126-127

е)Презентація  відповідей.

є)Перегляд мультфільму.

- Під час пожежі люди гинуть не так від вогню чи високої температури,як від диму й газів,що виділились у процесі горіння. Щоб не отруїтися треба насамперед захистити органи дихання як  це зробили герої нашого мультфільму. Пригадаємо  це разом із ними .І після того як ви побачите цей мультфільм,ви повинні дати відповідь на запитання: «Які правила пожежної безпеки порушили діти?» та «Як потрібно вибиратися з задимленого приміщення?» ( Перегляд мультфільму.)

- Сподобався діти мультфільм? (Так)

- Так які правила пожежної безпеки порушили діти? (ігри з вогнем,сушіння білизни над газовою плитою,залишені електроприлади без нагляду)

- Так як потрібно вибиратися із задимленого приміщення? (поповзом або навкарачки,тобто ближче до підлоги)

-  А чому? (Бо там більше чистого повітря)

- Навіщо використовують марлю ,змочену водою? (Як фільтр для захисту органів дихання)

- А ще діти ,коли вибираємося із приміщень,де є пожежа,то при змозі виключаємо всі електоро -  та газові прилади. Обов’язково потрібно за собою закрити двері. Це зупинить поширення вогню ще на 15 хвилин.

Ж)Інформаційне повідомлення

- Ми сьогодні  з вами згадували про те ,що досить часто трапляються пожежі на підприємствах,в громадських установах,школах, де працюють чи навчаються багато людей. В таких будівлях встановлена пожежна сигналізація ,яка спрацьовує при виникненні вогню. За сигналом треба негайно вийти з оселі, будинку. Організований вихід людей з місця можливої небезпеки називають евакуацією.  (Прикріпити на дошці)

Для організованого виходу людей в таких установах розроблені плани та схеми евакуації,вони завжди вивішені на видних місцях. Ось поглянемо на плани евакуації першого і другого поверхів нашої школи .Пам’ятаєте ми вже з вами під час тренувальних занять евакуювалися зі школи і теж користувалися цими планами. На схемі вказані всі  кабінети школи і червоними стрілочками показано куди кому бігти,основні  та запасні виходи . Зараз ми знаходимося в кабінеті № 29,тому нам під час евакуації потрібно рухатися …..

З)Відпрацювання практичної вправи «Евакуація під час пожежі в класі»

-   І так ,діти, проведемо тренувальну вправу евакуації з класу під час пожежі. Уявімо,що в нас у класі сталася пожежа і ми вже не можемо самотужки її погасити , потрібно тільки вибиратися звідси  разом з нашими гостями .Приміщення задимлене ,тому вибиратимемось як?(Відповіді)

- За сигналом «Пожежа» всі дії починаємо виконувати. За економією часу евакуація тільки за межі класної кімнати.(З собою взяти журнал,закрити за собою двері,на вулиці зробити перекличку.)

ІІІ. Завершення тренінгу.

1.Релаксація.

- Діти, давайте сядемо в наше дружнє коло і заспокоїмось. Закриємо очі і скажемо такі слова: «В моєму житті ніколи не трапиться пожежа»

2.Зворотній звязок

Продовжити фрази:

«Сьогодні на уроці я дізнався (лася)…»

«Мені сподобалося…»

«Я запам’ятав (ла),що…»

3.Очікування (справдилися чи ні)

4.Виставлення оцінок

5.Д/З

Опрацювати параграф 27,на самостійне опрацювання підпункт «Дії в разі загоряння одягу» ,вправи в зошиті 1-3.

Хто бажає отримати на наступний раз високий бал намалювати малюнки на протипожежну безпеку,або друге завдання за зразком у підручнику з дорослими вашої сімї скласти план евакуації свого будинку.

6.Завершення тренінгу.

- Діти ,давайте встанемо всі в коло ,візьмемося за руки і передамо кожному тепло своїх долонь і скажемо всі разом такі слова : « Хай вогонь в серцях палає, а пожежі не буває»!

 

doc
Додано
17 листопада 2018
Переглядів
12760
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку