Мета:
-ознайомити учнів із поняттям «звичка»; навчити розпізнавати різницю між корисними та шкідливими звичками; сприяти усвідомленню учнями необхідності формування корисних звичок; з'ясувати причини та наслідки шкідливих звичок, навчити школярів приймати відповідальні рішення;
-розвивати логічне мислення ,зв'язне мовлення;
-виховувати силу волі для формування корисних звичок та подолання шкідливих; виховувати позитивне ставлення до здорового способу життя та свідоме ставлення до власних вчинків, свого здоров'я та здоров'я інших людей як найвищої цінності.
Урок основ здоров’я у 6 класі
Тема розділу «Соціальна складова здоров’я»
Тема уроку: Формування звичок
Мета:
Учні повинні:
Знати:
Уміти:
Розуміти:
Основні терміни: звичка, корисні та шкідливі звички.
Тип уроку – тренінг.
Обладнання: дошка, мультимедійна презентація, стікери у вигляді яблучок, наочність з зображенням дерева,вислови видатних людей,портрети людей для наслідування,мікрофон, відео-запис,конспект уроку,ватмани для роботи в групах,анаграми,схема,плакат з правилами,
Хід уроку:
І.Вступна частина
1. Організаційний момент. Привітання.
Зеленіє навіть пень,
Коли чує: «Добрий день!»
Не бачив друга триста літ-
Скоріш скажи йому : (пауза)
(Привіт)
Вчитель:Отож ви ви всі привіталися з друзями,з нашими гостями. Доброго ранку кажу і я вам!Я дуже рада бачити вас усіх красивими, бадьорими, здоровими.
2.Вправа « Знайомство»
Продовжити речення :(По черзі називають ,що вони вміють добре робити)
- «Я вмію добре готувати страви».(Всі його підтримують:)
-«Молодець!»
3.Повторення правил роботи на тренінгу.
4. Повідомлення теми і завдань уроку.
Вчитель:Один німецький філософ сказав : «Здоров’я настільки переважає всі блага життя,що воістину здоровий злидар щасливіший за хворого короля»
- Як ви розумієте цей вислів?(відповіді учнів)
-І дійсно,якій би цікавій справі ви не присвятили життя,власне здоров’я і здоров’я ваших близьких завжди будуть на першому місці. Щоб зберегти здоров’я змолоду,треба виробити у себе звичку до здорового способу життя. Саме про звички ми сьогодні і поговоримо. Бо тема нашого уроку…(Оголошую тему і мету уроку)
А епіграфом нашого уроку нехай будуть вище сказані слова.
5. Очікування: «Яблунька з яблучками»
ІІ Основна частина.
1.Теоретичний блок
а)Інформаційне повідомлення
- Діти,пригадайте чи доводилося вам виконувати якісь дії?І чи виникало бажання або потреба робити це знову й знову? (Відповіді дітей)
- Це і є звичка-дії,вчинки людини,що закріпилися внаслідок багаторазового їх повторення і виконання яких стало потребою(чистити зуби,мити руки перед їдою,після відвідування туалету…)
Б) «Мозковий штурм»
-А які бувають ще звички ? (Називають,вчитель фіксує всі на дошці)
В)Інформаційне повідомлення з мультимедійною презентацією.
-А давайте подумаємо чи всі названі звички приносять людині користь? (Ні)
- Отже всі звички можна поділити на дві групи. Ті,що приносять користь людині і її здоров’ю називаються –корисними, наприклад пунктуальність,охайність, ввічливість, заняття спортом,виконання ранкової гімнастики, дотримання правил особистої гігієни,складання речей,допомога батькам,говорити правду, гуляти на свіжому повітрі.
Вони допомагають дотримуватися розпорядку дня, не втомлюватися, не дратуватися через прикрі дрібниці,радувати рідних і друзів,добре вчитися, зберігати здоров’я. Важливо набувати корисних звичок з дитинства. Тоді не треба буде відмовлятися від шкідливих звичок.
А ті звички ,що приносять шкоду людині і її здоров’ю називаються шкідливими. Шкідливими звичками є: гризти нігті,сьорбати,розкидати речі,сидіти довго за телевізором та комп’ютером, неорганізованість, брехливість, переїдання,недотримання режиму дня та правил харчування, куріння, вживання алкоголю,наркотиків.
Навіть міцна від народження людина під впливом шкідливих звичок поступово втрачає здоров’я. Шкідливі звички поволі знищують захисні сили організму й навіть можуть призвести до серйозних захворювань.
2.Практичний блок.
А)Колективна гра «Шкідливо-корисно» (Якщо корисна звичка-аплодуємо,якщо шкідлива-не аплодуємо)
- Вітатися під час зустрічі з людьми;
- допомагати меншим та слабшим;
- перебігати дорогу на червоне світло пішохідного світлофора;
- виконувати ранкову зарядку;
- говорити неправду;
- дотримуватися режиму дня;
- доглядати за своїми речами;
- палити цигарки;
- вживати алкоголь;
- правильно харчуватись;
- гризти ручки,олівці;
- складати портфель поспіхом вранці;
- бути пунктуальним;
- гуляти на свіжому повітрі;
- вживати свіжі фрукти й овочі;
- робити компліменти іншим людям;
- посміхатись
Б)Зараз спробуємо з вами з’ясувати причини,чому люди мають шкідливі звички, а чому ні. Для цього нам потрібно об’єднатися в дві групи
Об’єднання в дві групи «Корисні,шкідливі»
в)Робота в групах.
Роботи оформляють на плакатах.
Чому люди мають шкідливі звички? Чому люди не мають шкідливі звички?
- Модно - Щоб зберегти здоров’я
- Щоб виглядати дорослим - Щоб зупинити погіршення здоров’я
- Не знають про шкідливість - Прагнуть не мати шкідливих звичок
-За компанію - Мають сильну волю,характер
- Щоб бути «як усі» - Самоствердження за допомогою
- Наслідувати когось відмови від цигарок,алкоголю.
- Не впевнені в собі - Ведення ЗСЖ
- Щоб зекономити час - Підтримання форми тіла
- Із-за лінощів
- Із-за недотримання режиму дня
Г)презентація відповідей учнями.
Д)Вчитель:Ми переконались ,що причини чому мають люди шкідливі звички можуть бути різними. Але від цього можуть бути і наслідки. І зараз ми спробуємо їх з’ясувати, виконавши таке завдання .
Робота в парах. Кожна пара отримує картку з анаграмою. Анаграма-слово або словосполучення,утворене перестановкою букв або складів. Необхідно скласти слова,що позначають наслідки впливу шкідливих звичок на організм людини.
ФАРКТІН (інфаркт)
ЗДАИКША (задишка)
ИЦЗОР(цироз)
РНАЯН МРЕСТЬ (рання смерть)
ШЕКАЛЬ (кашель)
КОЛІТОЛАЗМ (алкоголізм)
КАР РОГЛА (рак горла)
КАР ГЕЛЕНЬ (рак легень)
ЛЬОЗКУБЕРТУ (туберкульоз)
НЯРІНОЖИ (ожиріння)
(Склавши анаграми ,учні виходять до дошки і голосно оголошують наслідки зловживання шкідливими звичками)
- Почувши всі ці страшні наслідки,який висновок ми можемо зробити?(шкідливі звички спричиняють різні захворювання ,а інколи навіть і смерть).Щоб запобігти шкідливим звичкам,необхідно обирати позитивні зразки для наслідування,навчатися правильно,розумно задовольняти власні потреби та розвивати навички протидії соціальному тиску,тобто вміти сказати «Ні!»
Сьогодні у нас на дошці розміщені фотознімки різних людей ,які саме завдяки своїй наполегливості,організованості,відповідальності досягли значних успіхів. І їх можна брати як приклад до наслідування Це і кращий футболіст Європи ,а нині відомий тренер Олег Блохін;гімнастка,заслужений майстер спорту Лілія Подкопаєва,всім відомі брати Клички,відомий український футболіст Андрій Шевченко,український спортсмен по стрибкам у воду Ілля Кваша,відома російська балерина Анастасія Волочкова…
Е)Руханка
Всім відома така корисна звичка ,як ранкова гімнастика,тому пропоную виконати одну із вправ,яку дуже полюбляють на тренінгах виконувати наші старшокласники .Називається вона «Тік-так-вау»
Є)Пригадування корисних і шкідливих звичок літературних героїв.
-В усіх вас є уроки української та зарубіжної літератури ,а ще я сподіваюся що всі ви любите читати. Тому думаю ,що кожному з вас траплялося зустрічати літературиних героїв зі шкідливими та корисними звичками. Давайте спочатку пригадаємо героїв,які мали шкідливі звички: Буратіно(брудні руки за столом),Пеппі-Довга Панчоха (неохайна),Том Сойєр з повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра» (брудний був,не любив вмиватися),рідна донька мачухи із казки «Дванадцять місяців»(перїдала,брехала,брудна,неохайна).
- А тепер пригадаємо героїв з корисними звичками:Мальвіна (охайна),нерідна донька мачухи із казки «Дванадцять місяців» (охайна,працьовита,ввічлива),Попелюшка(працьовита,охайна,добра,
ввічлива)
- Діти ,напевно у кожного з нас є якась хоча б одна, але все - таки шкідлива звичка. Навіть є і у мене така. Давайте ми з вами візьмемо папірці і напишемо на них ту звичку,якої б ви хотіли позбутися. А тепер пожмакаємо ці листочки і викинемо в кошик для сміття. (Дати гостям теж листочки).Це уже буде перший крок до позбавлення від цієї звички.
Ж)Перегляд відео-притчі «Все в твоїх руках»
- Діти ,а скажіть будь ласка як ви вважаєте соціальне оточення,умови в яких живе людина ,впливають на формування звичок?Як саме? (сімейні традиції виховання,приклад батьків,вплив друзів,гігієна і затишок оселі,реклама)
- Але головним чином ,все ж таки від кого залежить формування звичок у людини? (від неї самої)
В цьому ви можете ще раз впевнитись, переглянувши відеозапис з притчею «Все в твоїх руках»
(Перегляд)
- Отже ,який висновок можемо зробити ,переглянувши цей сюжет?(відповіді учнів)
Вчитель підводить підсумок: Отож ,тільки від нас самих залежить наше життя,від того ,як ми піклуватимемось про своє здоров’я,які звички формуватимемо в собі,як спілкуватимемося з іншими людьми…
Китайський філософ Лао – цзи сказав: «Той, хто може подолати іншого, - сильний, а той, хто може подолати себе,- могутній».
Тож, почніть долати вже сьогодні свої шкідливі звички, а набувайте і виховуйте в собі все більше корисних звичок. І незабаром ви побачите,що у вас з’явилося більше друзів, успішнішим стало навчання, з’явилися нові корисні справи, життя стало яскравішим і цікавішим.
Я знаю ,що уже сьогодні ви підготували виставку про свої корисні справи. На перегляд якої ми всіх охочих запрошуємо на перерві.
ІІІ. Заключна частина
1.Підведення підсумків уроку. Вправа «Мікрофон»
- Як підсумок нашого уроку, я хочу щоб ви обрали для себе твердження «За шкідливі звички» ви чи «За корисні звички».І декілька слів у підтвердження.
2.Оцінювання учнів.
3.Вправа «Прощання»
(Взявшись за руки промовляємо слова)
Шкідливим звичкам скажем –Ні!
Це треба знать -тобі й мені
Хай кожен про здоров’я дба,
Життя пройшло щоб недарма!
4.Д/З
Опрацювати параграф 7,намагатися позбутися звички якої вкинув до кошика зі сміттям,намалювати малюнок «Атиреклама шкідливим звичам»