Тема: Позитивні і негативні емоції
Мета: а) формувати в учнів:
• уявлення про емоції і почуття як умову, що сприяє зміцненню і збереженню власного здоров’я й здоров’я інших людей; уявлення про види емоцій (позитивні, невизначені, негативні), причини їх виникнення;
• вміння аналізувати власний емоційний стан та емоційний стан інших з метою надання само- і взаємодопомоги;
• вміння контролювати власні емоції, розуміти власні почуття, сприймати й розуміти почуття інших; розпізнавати настрої людей за виразом обличчя;
б) формувати вміння встановлювати зв’язки між емоціями (тривалими), почуттями, настроєм; між емоційним станом людини та її стосунками з іншими людьми; продовжувати формувати вміння висловлювати власні думки, аргументувати їх;
в) виховувати в учнів оцінне ставлення до власного емоційного стану; розвивати здатність уявляти емоційний стан інших людей; розвивати розуміння краси людських взаємин.
Обладнання: «будиночки з емоціями», ілюстрації з
казковими героями, зображення «мій настрій», малюнки із зображенням різних видів емоцій
І. Організаційний момент.
Вчитель. Радість, горе, здивування,
Смуток, спокій, хвилювання –
Це емоції, мій друже.
І вони важливі дуже. Як корисні позитивні:
Сміх і радість, спокій теж!
Злість і смуток – негативні.
За емоціями стеж!
Швидко негативний настрій
Зіпсує здоров’я, знай.
Не сумуй, жартуй, всміхайся,
Завжди добрий настрій май!
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Діти, з яким настроєм ви прийшли сьогодні до школи? Вправа «Конструктор емоцій».
- На сьогоднішньому уроці ми з вами поведемо мову про емоції, про те, як вони пов’язані зі здоров’ям людини, про причини їх виникнення та вплив на наші стосунки з іншими людьми.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.1. Словникова робота.
Емоціо у перекладі з латини означає хвилювати. Почуття гніву, печалі, радощів – це емоції. 2. Міні-лекція з ілюструванням.
Вчитель. Емоції та їх вираження спільні для всіх людей, закладені від природи. Однією з основних функцій емоцій є надання можливості людям розуміти один одного, навіть не користуючись мовою.
Люди на всіх континентах однаково виражають радість і горе, гнів і страх. Європейці, які відкривали нові землі, не знаючи ні мови, ні звичаїв місцевих племен, знаходили порозуміння із дикунами завдяки однаковому способу вираження емоцій.
Більше того, ми здатні розуміти емоції тварин, наприклад, міміку(рухи м’язів обличчя, що виражають емоції) мавп.
Причому й мавпи можуть зчитати дещо з нашої міміки. Зрозуміла для нас і мова домашніх тварин: гарчання собаки виражає агресію; підібраний хвіст – провину, страх; виляння хвостом – радість.
Емоції – це суб’єктивні реакції (переживання), які віддзеркалюють приємні чи неприємні відчуття, ставлення людини до оточуючих людей, до явищ, процесу та результату своєї діяльності. Емоції доповнюють нашу мову, розкривають багатство нашого внутрішнього світу.
Емоції є невід’ємною частиною особистості. В емоційному плані всі люди різняться між собою за силою збуджуваності, тривалістю та стійкістю переживань, переживанням позитивних або негативних емоцій, їх глибиною за змістом.
Емоції – це душевні переживання, хвилювання, що залежить від навколишнього світу.
3. Аналіз поведінки та вияву емоцій казкових героїв.
4. Бесіда
- Які бувають емоції?
- В чому вони проявляються?
- Які емоції ви повинні спрямовувати на людей, з котрими ви хотіли б спілкуватися, дружити?
5. Читання словника емоцій.
Байдужий вдячний
впертий веселий
гордий |
впевнений |
заздрісний |
задоволений |
недовірливий |
наполегливий |
роздратований |
рішучий |
розлючений |
скромний |
сердитий |
щасливий |
6. Робота в групах. Гра «Заселимо будинки».
Вчитель. Спробуємо заселити будинки емоціями. Перша група вибирає позитивні емоції, написані на цеглинках теплих кольорів , друга група будує будинок із цеглинок холодних кольорів, на яких записані негативні емоції.
(Учні будують будинки на дошці й пояснюють вибір у ході розподілу).
Вчитель. Негативні емоції шкідливі для здоров’я людини. Страх, заздрість, ненависть, лють не лише ускладнюють стосунки з іншими людьми, а й дуже погано позначаються на роботі серця, печінки, нирок та інших важливих органів. А позитивні – дуже корисні.
Зазвичай виділяють 3 найсильніші фундаментальні емоції: радість, гнів і страх. Радість окрилює, надає впевненості. Ця потужна позитивна емоція допоможе досягти успіху. Однак надмірна радість, яка називається захопленням або тріумфуванням, заважає помірковано оцінити ситуацію.
Гнів – це бурхлива реакція на приниження, несправедливість, жорстокість, на перепони, що виникають на шляху до мети. Він є сигналом для оточуючих, що розгнівана людина не задоволена ситуацією і готова постояти за себе. Ця емоція мобілізує сили, але гнітить думку, тому гнів ще називають «сліпим». Крайній вияв гніву – лють.
Страх – це емоція, пов’язана з реакцією на погрозу. Здатність до переживання страху є вродженою, тому прояви страху однакові в усіх людей і навіть у вищих тварин. Ця емоційна реакція виникає на основі умовного рефлексу і виявляється з дня народження. Новонароджена дитина вже може відчувати страх від гучних звуків або під час зникнення опори. В подальшому кількість страхів збільшується. Діти бояться темряви, казкових чудовиськ, суворої виховательки, уколів, поганих оцінок. Дорослі ж бояться хвороб, неприємностей на роботі, нещасних випадків і багато чого іншого.
Страх виникає легко, а позбутися його досить складно. Особливо важко виявити причину страху.
Фізкультхвилинка
ІV. Закріплення, поглиблення, корекція знань учнів.
Тренінг виходу зі стану злості.
Коли починаєте сердитися:
vзаспівайте веселу пісеньку;
vпослухайте тиху музику;
vпограйтеся з м’якеньким м’ячиком;
vнамалюйте свій настрій;розкажіть про свою злість рідній людині;
vпогортайте родинний альбом або казки; v пограйте гру «Розривання паперу».
vКоли в тебе поганий настрій, візьми свою улюблену іграшку і поговори з нею. Розпочинай так: «Я розповім тобі, чому в мене поганий настрій…»
- Поділіться досвідом. Які ви знаєте шляхи впливу на емоції та вчинки людей. (Відповіді учнів.)
- Яку пораду висловлює автор у вірші, для гарного настрою?
Як зробити день веселим?
Ти прокинься рано-рано,
лиш над містом сонце встане,
привітайся з ластівками,
з кожним променем ласкавим.
Сам гарнесенько умийся,
сам швиденько одягнися,
підійди до тата й мами
і скажи їм: – Добрий ранок!
Усміхніться всім навколо:
небу, сонцю, квітам, людям,
і тоді обов’язково
день тобі веселим буде!
Анатолій Костецький
4. Сміхопанорама.
Вчитель. З усіх емоцій кращі всіх,
Ті, що породжують в нас сміх.
Сміятися не грішно,
Коли нам дійсно смішно! Стежинка до здоров’я – сміх,
В роботі гарний жде успіх.
І все нам удається,
Коли душа сміється! Смійся, смійся від душі!
Сміх – відпочинок для душі!
(Учні розповідають смішні, історії.)
V. Підсумок уроку.
- Діти, ось і підійшов до кінця наший урок. А побажати вам я хочу ось що:
Починайте свій день з усмішки. Станьте перед дзеркалом і пригадайте обличчя мами чи тата, усміхніться до них. А може, спробуйте побачити перед собою хлопчика чи дівчинку з тієї парти, на яку на уроках ви найчастіше кидаєте свій погляд…