Тема: «Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт»
Мета: поглибити знання учнів про український алфавіт, , навчити відрізняти звуки від букв; формувати загальнопізнавальні вміння звуко-буквеного аналізу, порівнювати одні букви, звуки з іншими та робити висновки, розвивати вимову та слухову культуру, дикцію; виховувати в учнів почуття поваги до видатних українців.
Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.
Обладнання: опорні схеми «Знаки письма», «Український алфавіт».
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
IІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
1.Творча робота з продовженням
Прослухати початок лінгвістичної казки. З’ясувати основну думку
висловленого. Закінчити народний твір.
Було це дуже давно. Жили собі в незвичайному царстві звуки. Усе було б добре, коли б у їхньому царстві панував закон-порядок. Незадоволені ставали звуки від того, що вимовляли їх, як кому заманеться, а букв тоді ще не було. Під час виборів царя голосні і приголосні посварилися. Вирішили тоді голосні покинути царство.
А в той час у поселенні приголосних стався страшний переполох: замість слів виходили якісь дивні звукосполучення. Зрозуміли приголосні, що без голосних їм не обійтись, почали розшук. Порозвішували по всіх містах намальовані на папері слова: «Ш…н…вн… Г… л…сн…! Пр…с…м… в…б…ч..нн… . П…в…рт…йт…с… . Ч…к……м… .» (З журналу).
2.Робота з опорними схемами «Український алфавіт», «Знаки письма»
Небуквені (дефіс, пропуск між словами, знак переносу, апостроф, знак наголосу)
Розділові знаки (крапка «.», три крапки «…», дужки «( )», знак питання «?», крапка з комою «;», лапки «“”», знак оклику «!», двокрапка «:», тире «—»)
2.Бесіда
Питання за матеріалом таблиці:
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
1. Дослідницько-пошукова робота
За допомогою словників (тлумачного, синонімів, етимологічного) з’ясувати походження і значення слів графіка, орфоепія, орфографія. Записати визначення в зошити.
VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми
1.Пошуково-вибіркова робота
2. Вправи творчого характеру
-Пригадати й записати в алфавітному порядку вулиці вашого села.
-Продовжити відповідь Петрика, записуючи однорідні члени в алфавітному порядку. У виділених словах назвати букви і звуки.
3. Робота з підручником
Виконання вправи за завданням підручника
VII. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Подумати і дати відповіді:
VIII. Підсумок уроку
IX. Домашнє завдання