«РЕАКЦІЇ ЙОННОГО ОБМІНУ МІЖ РОЗЧИНАМИ ЕЛЕКТРОЛІТІВ»
Мета уроку:
навчальна: розглянути реакції обміну між розчинами електролітів; закріпити знання про процеси дисоціації електролітів;
розвивальна: удосконалити вміння складати рівняння хімічних реакцій у повному та скороченому йонному;
виховна: виховувати інтерес до вивчення предмету.
Основні поняття: реакції йонного обміну, електроліти, неелектроліти,повне йонне рівняння, скорочене йонне рівняння.
Методи та прийоми: словесні (бесіда), наочні (періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності), практичні (виконання практичної роботи), фронтальне опитування.
Тип уроку: практичне застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності.
Хід уроку
І. Організація уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Учитель перевіряє домашнє завдання учнів.
Фронтальне опитування по домашньому матеріалу:
1. Які рівняння називаються йонні?
2. Електроліти – це…?
3. Неелектроліти – це…?
4. Електролітична дисоціація – це…?
5. Які умови повинні бути виконані, щоб реакції йонного обміну протікали повністю?
6. Що представляє собою повне йонне рівняння?
7. Що представляє собою скорочене йонне рівняння?
ІІІ. Виконання та оформлення практичної роботи
Учні виконують практичну роботу за варіантами та оформлюють її у зошит.
Практична робота № 1
Реакції йонного обміну між розчинами електролітів
Мета: розглянути реакції обміну між розчинами електролітів; закріпити знання про процеси дисоціації електролітів; удосконалити вміння складати рівняння хімічних реакцій у повному та скороченому йонному вигляді.
Обладнання: штатив із пробірками.
Реактиви: варіант І: розчини ферум (ІІІ) хлориду, натрій карбонату, калій гідроксиду, хлоридної кислоти; варіант II: розчини купрум(ІІ) сульфату, барій хлориду, натрій карбонату, калій гідроксиду, сульфатної кислоти; варіант IIІ: розчини магній хлориду, натрій карбонату, натрій сульфіту, кальцій гідроксиду, хлоридної кислоти, сульфатної кислоти.
Варіант І
Варіант І |
Речовина А |
Речовина Б |
І. Реакції з утворенням осаду |
FeCl3 |
KOH |
II. Реакції з утворенням газу |
Na2CO3 |
HCl |
III. Реакції з утворенням розчину слабкого електроліту |
KOH |
HCl |
Варіант ІІ
Варіант II |
Речовина А |
Речовина Б |
І. Реакції з утворенням осаду |
CuSO4 |
BaCl2 |
II. Реакції з утворенням газу |
Na2CO3 |
H2SO4 |
III. Реакції з утворенням розчину слабкого електроліту |
KOH |
H2SO4 |
Варіант IIІ
Варіант IIІ |
Речовина А |
Речовина Б |
І. Реакції з утворенням осаду |
MgCl |
Na2CO3 |
II. Реакції з утворенням газу |
Na2SO3 |
H2SO4 |
III. Реакції з утворенням розчину слабкого електроліту |
Ca(OH)2 |
HCl |
З правилами техніки безпеки ознайомлений(а), зобов'язуюсь виконувати ___________________________________ .
підпис
Хід роботи
І. Реакції з утворенням осаду.
Записати рівняння хімічної реакції (у молекулярному, повному та скороченому йонному вигляді). Пояснити чому відбулася реакція до кінця.
II. Реакції з утворенням газу.
Записати рівняння хімічної реакції (у молекулярному, повному та скороченому йонному вигляді). Пояснити чому відбулася реакція до кінця.
III. Реакції з утворенням розчину слабкого електроліту.
Записати рівняння хімічної реакції (у молекулярному, повному та скороченому йонному вигляді). Пояснити чому відбулася реакція до кінця.
Висновок: зробити загальний висновок по роботі. Вказати за яких умов реакції електролітичної дисоціації відбуваються повністю до кінця.
IV. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок
V. Домашнє завдання
Користуючись таблицею розчинності підібрати по 2 пари речовин, між якими можна провести йонні рівняння.