Урок "Практичне заняття "Богдан Хмельницький, як людина і політик"

Про матеріал
Розробкаданого уроку містить всі необхідні матеріали для проведення практичного заняття з історії України на тему "Богдан Хмельницький, як людина і політик"
Перегляд файлу

1

 

 Історія України                               8 клас

Тема. Практичне заняття. Богдан Хмельницький, як політик і людина.

Мета: дати уявлення про постать гетьмана Богдана Хмельницького; продовжити формувати предметні історичні компетентності учнів щодо аналізу уривків із історичних документів та уміння складати історичні портрети видатних історичних діячів; розвивати вміння чітко і логічно висловлювати  свої думки, висувати власні припущення;продовжити формувати духовну і патріотичну компетентність учнів.

Обладнання: підручник, карта «Національно-визвольна війна під проводом Богдана Хмельницького (1648-1657)», мультимедійний проектор, презентація, уривок з документального фільму «Богдан Хмельницький», схеми.

Основні поняття і терміни: Національно-визвольна війна, гетьман, хутір, шляхтич, магнат.

Тип уроку: практичне заняття

Епіграф:

«Рідко коли окремі особи так вирішально визначали хід епохальних подій, як це зробив Б.Хмельницький з огляду на його величезний особистий вплив на події. Що змінили перебіг української та всієї східноєвропейської історії».

Орест Субтельний

«Виб’ю з лядської неволі руський нарід увесь! Перше я за свою шкоду і кривду воював, тепер буду воювати за нашу православну віру».

Б.Хмельницький

ХІД УРОКУ

І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Історії ж бо пишуть на столі.

Ми ж пишем кров'ю на своїй землі.

Ми пишем плугом, шаблею, мечем,

Піснями і невільницьким плачем.

Могилами у полі без імен...

(Ліна Костенко «Маруся Чурай»)

 

Настроєвий момент

Вхід до класу під звуки козацького маршу.

Учитель. Сподіваюсь, що звуки цього козацького маршу перенесли вас у те далеке ХУІІст.де тупотіли козацькі коні і чувся свист шаблів відважних козаків. Усім відоме висловлювання: «Історію творять не видатні полководці, а прості люди». Звичайно, роль людини на терезах історії – дуже вирішальна. Та за кожною видатною особистістю стоїть ціла когорта людей, які саме й творили історію. Їхні імена навічно вписано на сторінках буття українського народу. Сьогодні ми спробуємо зробити екскурс у минуле, пройти історичними шляхами та літературними стежками. Спробуємо осягнути велич людини, яка зіграла неабияку роль в історії українського народу.На кінець 1640-х рр. страждальна Україна та її люд були цілком готові до початку найважливіших в історії України подій ХУІІст. . Волелюбний український народ неодноразово повставав, але усі ці виступи завжди жорстоко придушували. Ситуація суттєво змінилась, коли на чолі національної боротьби постав Б. Хмельницький, якому народ повірив беззастережно. 

Отож, тема нашого уроку…

Мета нашого уроку…

Проблемне питання.

Чи можна вважати Б. Хмельницького справжнім патріотом української землі?

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

У лютому 1648 р. «золотий спокій» поляків порушила Національно-визвольна війна під керівництвом славетного гетьмана Богдана Хмельницького. Отже, пригадаємо визначення ,

-що таке національно-визвольна війна?

- які були причини національно-визвольної війни?

Кожна війна має свого лідера. Лідером цієї війни був Богдан Хмельницький. Саме з Богданом Хмельницьким пов'язане становлення Української держави, формування української нації.Відомий політичний діяч і полководець Англії, сучасник Хмельницького Олівер Кромвель у своєму листі так його характеризує: «Богдан Хмельницький Божою милістю генералісимус греко-східної церкви, вождь усіх козаків запорозьких, пострах і викорінювач польського дворянства, покоритель фортець, винищувач римського священства, гонитель язичників і антихриста..» У цій, можна сказати, історичній характеристиці гетьмана розкривається краса героїзму і величі подвигу славного сина України, легендарного воїна і патріота. Ніхто так, як він, не зумів відчути душу народу, його найпотаємніші прагнення і думи. І народ увіковічив його образ у невмирущих думах і піснях. Адже саме на народні маси, козацькі низи спирався Хмельницький у здійсненні своєї мети - визволенні українського народу від поневолення, утвердженні Української держави. Він говорив послам королів і царів, що народ, ним очолюваний, «є народ волелюбний і завжди готовий померти до єдиного за свою волю». Таким був і сам Хмельницький, готовий померти за свій народ.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

            План характеристики Б.Хмельницького

1.Що дізнаємося з історичних джерел про зовнішність та характер Богдана Хмельницького?

2. Яким постає Богдан Хмельницький як керманич української держави в оцінці польського дипломатм Войцеха  М’ясковського?

3. Що довідуємося про Богдана Хмельницького як дипломата з писемних джерел?

 

Рольова гра «Богдан Хмельницький»

У селі Суботові люди розповідають, що там колись жили самотні дід і баба . Дітей у них не було.

Одного разу чують вони, що в них коло ґанку плаче дитина. Вони вибігли швиденько і побачили немовля, загорнуте у ряднину. Лежить під хмелем, що оповив ґанок.

Дід і каже:

        Візьмімо собі цю дитину.

А баба собі:

        Візьмімо, це нам її Бог дав.

Пораділи дід і баба та й забрали дитину до хати.

        Як же ми назвемо хлопчика? — питає дід.

А баба й каже:

        Він нам Богом даний, то й назвімо його Богданом, а що знайшли його під хмелем, то хай ще зветься і Хмелем або Хмельниченком.

Так і виріс у них Богдан Хмельницький і став вправним козаком, а згодом і гетьманом України.

Тлумачення значення імені Богдан (випереджувальне завдання).

Ім'я запозичене зі старослов'янської мови, де з'явилося як калька грецького імені; Богдан - даний Богом. Богдан часто буває довгоочікуваною, пізньою і єдиною дитиною. Батьки, хочуть вони того чи ні, часто дають це ім'я тим дітям, чия поява на світ була пов`язана з тривогами і страхом. Це ім `я наділяє свого господаря дивовижною наполегливістю, впевненістю і врівноваженістю, а також достатнім розумом, у деяких випадках навіть хитрістю.

Дорослий Богдан – це спокійний чоловік, який знає собі ціну. У нього помітним є прагнення гарно й ґрунтовно влаштуватися в житті. Може часом досягти високої майстерності в професії, не потребуючи натхнення та імпровізації. У поводженні з людьми – трохи замкнутий і сухуватий.

Чи притамнні ці ознаки нашому героєві? Відповідь на це запитання знайдемо в ході нашого уроку. Спробуємо розтлумачити кожну літеру імені славетного гетьмана.

Б – бойовий, безстрашний;

О – організатор;

Г – герой;

Д – дисциплінований;

А – амбіційний;

Н – надійний, ненависний до ворогів.

Робота зі словником

Гетьман – керівник козаків.

Хутір – невелике селище, що виникло внаслідок переселення людей із сіл.

Шляхтич – дрібний землевласник у Польщі, що мав особливі права.

Магнат – великий землевласник у Польщі.

Виразне читання уривка з пісні «Чи не той то хміль...?» (пісня про Богдана Хмельницького).

Чи не той то хміль, що коло тичин в'ється?

Ой, той то Хмельницький, що з ляхами б'ється.

Гей, поїхав Хмельницький ік Жовтому Броду,

Гей, не один лях лежить головою в воду...

... Утікали ляхи - погубили шуби...

Гей, не один лях лежить, вищиривши зуби!

Становили собі ляхи дубовії хати, -

Ой прийдеться вже ляшенькам з Польщу утікати.

Гей, там поле, а на полі цвіти, -

Не по однім ляху заплакали діти...

Бесіда за уривком народної пісні «Чи не той то хміль…?».

          Який жанр твору? (Історична пісня.)

          Які особливості історичних пісень ? (У них розповідається про визначні події минулого та відомих історичних осіб.)

          Яким у цій пісні постає гетьман Богдан Хмельницький ? (Мужнім, сильним, вправним полководцем.)

          Які події з життя гетьмана покладено в основу пісні ? (Битва під Жовтими Водами, квітень 1648 р.)

          Які результати цієї битви? (Прокоментуйте відповідь словами з пісні.)

          Поясніть вислів «… не по однім ляху заплакали діти…».

          Яка ідея твору? (Уславлення Богдана Хмельницького як ватажка народу, талановитого полководця, мудрого державного діяча.)

Розповідь учителя

Супроводжується демонстрацією уривків фільмів про Б. Хмельницького.

Учитель. Богдан Хмельницький народився  27 грудня 1595 року в сім'ї дрібного українського шляхтича Михайла на хуторі Суботів. Освіту здобував спочатку у Київській братській школі, а потім у Львівському колегіумі. Добре володів польською, татарською, турецькою, російською мовами. Після навчання Богдан вступає до Чигиринської козацької сотні і разом із батьком бере участь у військових походах. Під час битви під Цецорою 1620 року Богдан втрачає батька, а сам потрапляє у полон до турків. Через два роки друзі викупили його з неволі й Богдан повернув додому.

Фізкультхвилинка

 

Завдання №1 з підручника В.С.Власов «Історія України» с.127-128.

 

Робота з історичними джерелами

Користуючись історичними джерелами, складіть портрет Б. Хмельницького.

Учитель. Кажуть, що усі війни й усі повстання у світі починаються або через жінок, або через гроші. Отож, коли Богдан Хмельницький повернувся з турецького полону додому до рідного Суботова, то дізнався, що за відсутності хазяїна на його хутір напав польський шляхтич Д. Чаплинський, пограбував садибу, забрав його дружину та жорстоко побив його сина Тимоша.

Розгніваний Б. Хмельницького спробував знайти захисту у короля, та ледь уникнув арешту. Тоді він вирушив на Січ, де у січні 1648 року загальна козацька рада обрала його гетьманом. Повстання, розпочате січовиками, було підтримане усіма верствами українців.

Фільм «Привід до війни»

Завдання №2 з підручника с.129.

Завдання №3 з підручника с.130.

Релаксія «пісня про Б.Хмельницького» (виконують гурт хлопців)

УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ:

КАРТКА 1 (1 РІВЕНЬ)

Б

О

П

Г

Г

О

Г

Л

Ь

С

Ю

Г

Д

А

Н

У

Ж

І

Д

Ч

Г

Х

И

Ь

И

Ю

Ц

Щ

З

Я

Е

М

Е

Х

У

Т

І

Р

К

Ь

Т

Н

Л

Ц

Й

Г

С

Х

П

Г

Б

Р

Ь

Н

И

Ц

Ь

Щ

Н

Ш

М

А

Х

Н

Ц

Х

К

И

Й

У

А

Д

У

Т

І

Г

А

С

К

И

Н

Ш

Л

Я

Р

Н

М

Я

Ь

Р

Л

Щ

Я

Х

Т

А

А

Ю

І

Л


Знайдіть у шифровці слова, які використовувалися на уроці (6)

КАРТКА 2 (II РІВЕНЬ)

Використовуючи запропоновані слова, складіть речення.

1.         Прізвище, легендою, Хмельницький, від, рослини, хміль, назви, народною, за, походить.

2.         Напав, Суботів, Чаплинський, шляхтич, на, польський, Данієль, хутір.

3.         Обирають, грудні, 1647, Богдана/ гетьманом, року, у, Хмельницького.

4.         Національно-визвольну, народу, проти, українського, Хмельницький, війну, розпочинає, Богдан, поляків.

5.         Вирішували, на, раді, питання, козацькій, найважливіші, козаки.

КАРТКА З (III РІВЕНЬ)

Розв'яжи кросворд і відшукай ключове слово.

1.         Хутір, який належав Богдану Хмельницькому.

2.         Місто, у якому було вбито батька Богдана Хмельницького.

3.         Одна з останніх битв Національно-визвольної війни.

4.         Збори козаків.

5.         Польський шляхтич, який пограбував садибу Хмельницького, побив його сина і викрав його дружину,.

6.         Назва козацької держави.

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/crossword.jpgДив. картки 1-3. Відповіді:

І рівень. Богдан Хмельницький, гетьман, хутір, шляхта, магнат.

ІІ рівень:

1.         За народною легендою, прізвище Хмельницького походить від назви рослини – хміль.

2.         На хутір Суботів напав польський шляхтич Даніелі Чаплинський.

3.         У грудні 1647 року Богдана Хмельницького обирають гетьманом.

4.         Богдан Хмельницький розпочинає Національно-визвольну війну українського народу проти поляків.

5.         Найважливіші питання козаки вирішували на козацькій раді.

ІІІ рівень

1. Суботів. 2. Цецора. 3. Батіг. 4. Рада. 5. Чаплинський. 6. Гетьманщина. Ключове слово: БОГДАН

VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

Обговорення проблемного питання, поставленого на початку уроку.

Прийом «Незакінчене речення»

Сьогодні на уроці я зрозумів…

Сьогодні на уроці я дізнався про …

Мене дуже зацікавило …

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

1. Опрацювати параграф 19 підручника.

2. Написати твір-мініатюру на тему «У чому я вбачаю велич постаті славетного Богдана».

 

docx
Додано
24 лютого 2019
Переглядів
6636
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку