Розробка практичного заняття з історії рідного краю. Протягом уроку учні заповнюють літопис Сумщини. Мета: пояснити зміст поняття «історія рідного краю», з'ясувати основні події в історії краю, внесок видатних земляків у розвиток краю, навчити використовувати матеріал підручника та додаткової літератури як джерело з вивчення історії краю, аналізувати діяльність історичних постатей, виступати з повідомленням, розвивати вміння «читати історичну карту»; виховувати інтерес до дослідження історичного минулого краю, повагу до історії та культури свого народу.
Пізнай свій край, себе, свій рід, свій нарід, свою землю —
і ти побачиш свій шлях у життя.
Г. Сковорода
Будівництво Сумської фортеці
Свято-Воскресенська церква 1702 року, найстаріша споруда Сум
Прапор Сумського козачого полку XVII-XVIІI ст. Герасим Кондратьєв
Дата__________ Практичне заняття:
Літопис рідного краю Місто Суми
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________
6. Проаналізуй документ з опису сумських укріплень 1678 р.: "город Сумин построен в дубовом лесу, по городу 4 башни с проезжими воротами. 23 башни глухих, по острогу 8 проезжих ворот, из города тайник к реке Пслу, вода в нем добрая".
Стародавнє місто Суми – це _______________ _______________
7. З 1678 року Суми – центр _______________________________
_____________________________________________________
________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Сумський острог.
Фото 1856 р
Дата__________ Практичне заняття:
Літопис рідного краю Місто Суми
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________
6. Проаналізуй документ з опису сумських укріплень 1678 р.: "город Сумин построен в дубовом лесу, по городу 4 башни с проезжими воротами. 23 башни глухих, по острогу 8 проезжих ворот, из города тайник к реке Пслу, вода в нем добрая".
Стародавнє місто Суми – це _______________ _______________
7. З 1678 року Суми – центр _______________________________
_____________________________________________________
________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Сумський острог.
Фото 1856 р
Дата__________ Практичне заняття:
Літопис рідного краю Місто Суми
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________
6. Проаналізуй документ з опису сумських укріплень 1678 р.: "город Сумин построен в дубовом лесу, по городу 4 башни с проезжими воротами. 23 башни глухих, по острогу 8 проезжих ворот, из города тайник к реке Пслу, вода в нем добрая".
Стародавнє місто Суми – це _______________ _______________
7. З 1678 року Суми – центр _______________________________
_____________________________________________________
________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Сумський острог.
Фото 1856 р
Дата__________ Практичне заняття:
Літопис рідного краю Місто Суми
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________
6. Проаналізуй документ з опису сумських укріплень 1678 р.: "город Сумин построен в дубовом лесу, по городу 4 башни с проезжими воротами. 23 башни глухих, по острогу 8 проезжих ворот, из города тайник к реке Пслу, вода в нем добрая".
Стародавнє місто Суми – це _______________ _______________
7. З 1678 року Суми – центр _______________________________
_____________________________________________________
________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Сумський острог.
Фото 1856 р
Дата:
1.___________ 2. ___________________ 3. _______________
____________ __________________ _______________
Пригадай, хто зображений на малюнку?
____________ _____________
Чим уславилася ця людина? __________________________________________
Запис подій за роками – це ____________.
Ознайомся з уривком літопису.
Проаналізуйте дане джерело, користуючись пам’яткою?
«І жили в мирі поляни, і древляни, і сіверяни, і радимичі, і вятичі, і хорвати. Дуліби тоді жили по Бугу, де нині волиняни, а уличі [й] тиверці сиділи по [другому] Бугу і по Дніпру; сиділи вони також поблизу Дунаю. Мали ж свої обичаї, і закони предків своїх, і заповіти, кожне - свій норов». «Повість минулих літ».
________________________________________________________
________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Практична робота: Літопис рідного краю.
Мета: пояснити зміст поняття «історія рідного краю», з’ясувати основні події в історії краю, внесок видатних земляків у розвиток краю, навчити використовувати матеріал підручника та додаткової літератури як джерело з вивчення історії краю, аналізувати діяльність історичних постатей, виступати з повідомленням, розвивати вміння «читати історичну карту»; виховувати інтерес до дослідження історичного минулого краю, повагу до історії та культури свого народу.
Тип уроку: практичне заняття.
Обладнання: підручник, атлас, карта України, карта Сумської області, план міста Сум, герб міста, портрет Г.Кондратьєва.
Основні поняття: краєзнавство, геральдика, герб.
Очікувані результати: учні зможуть застосовувати поняття «краєзнавство», «геральдика» «герб»; знаходити на карті територію рідного краю, розповідати про історичні події рідного краю та історичних діячів на основі використання матеріалу практичної роботи, висловлювати власне ставлення до історичних подій і діячів, зіставляти окремі події з історії родини й рідного краю та України.
Епіграф до уроку
Пізнай свій край, себе, свій рід, свій нарід, свою землю —
і ти побачиш свій шлях у життя.
Г. Сковорода
І. Організаційний етап
II.Перевірка д\з
IIII. Актуалізація опорних знань
Бесіда
1. Як ви розумієте вислів «історія рідного краю»?
2. Про кого і про що вона розповідає?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Робота з епіграфом
Прочитайте епіграф до уроку, записаний на дошці. Поясніть, як ви розумієте зміст слів, що належать поету і філософу Григорію Сковороді.
У кожної людини на Землі є своя маленька батьківщина. Це той куточок
рідного краю, де вона народились і виросли, де живуть їх батьки. Тому кожна цивілізована людина повинна знати історію свого роду, краю, міста, свого народу, поважати його звичаї та традиції
Тож сьогодні ми поговоримо про історію рідного краю.
Озвучити мету
IV. Вивчення нового матеріалу.
Історію рідного краю називають ще краєзнавством
Робота з підручником. Коментоване читання . Запис визначення «краєзнавство».
Як називається наша область?
Сумщина ... Наш край вабить до себе чудовою природою, славною історією, народними традиціями, своїми людьми.
На весь світ відомі імена уродженців краю: славного запорозького кошового Петра Калнишевського, підприємців і благодійників з династії Терещенків і Харитоненків, композиторів Д. Бортнянського та М. Березовського.
Робота з картою
Зафарбуйте територію Сумщини
Розповідь учителя.
Святкові дні спливали новорічні. Це за моєї пам'яті було. Сумська постала область! Вістка в січні долинула в засніжене село...
Дмитро Білоус
- Сумська область утворилася 10 січня 1939 року. Вона розташована на північному сході України. На півночі та сході область межує з Брянською, Курською та Білгородською областями.
На півдні, на південному сході та на заході Сумщина межує з Харківською. Полтавською та Чернігівською областями України.
Який обласний центр? Відмітьте на карті?
Значну роль у політичному, економічному, культурному та духовному житті області відіграє її центр - м. Суми, одне з найстаріших міст Слобідської України з багатою історією та традиціями.
1) Хвилинка поезії.
Послухайте вірш "Суми", який написала учениця Ольга Світлична.
Суми
Далеко свої води Широкий Псел несе. Люблю красу природи І Суми - над усе. Люблю сади і парки, Будинки і мости, І різьблення альтанки - Цей витвір красоти. І де в житті не буду - В Парижі, в Сан-Франциско Ніколи не забуду Своє чудове місто.
Про який символ міста Сум говориться у вірші?
1. Розповідь учителя з елементами бесіди.
25 червня 1655 року російський уряд дозволив переселенцям оселитися тут. Так було засновано "Сумин городок" або Суми
Діти, послухайте уривок із вірша нашого земляка Д. Білоуса про заснування нашого міста.
з-за Дніпра, з-за Бугу
тут поселявсь убогий люд. Пішки, возом, на човенці линули переселенці, утікали від панів, несучи свій біль і гнів.
І шукали щастя-долі в слобожанськім дикім полі. Звідси місто і пішло,
Що його скрашає Псло, де впадає в нього Сумка.
А звідсіль цікава думка,
Що від Сумки й Суми йдуть...
Робота з підручником Про герби і геральдику
А що ми знаємо про засновника м Сум?
Повідомлення учня
Герасим Кондратьєв - засновник Сум
Батько Герасима, Кіндрат, був відомим козаком на Київщині. Рід Кондратьєвих дав сумському полкові кількох полковників.
У 1658р. Суми стали центром Слобідського козачого полку. Полкова старшина вибрала Герасима Кондратьева полковником. Територія полку була дуже велика й об'єднувала землі Сумського, Лебединського, Краснопільського, Недригайлівського районів, а також частини Ахтирського районів.
Кондратьєви були сміливими й умілими воїнами та полководцями, про що свідчать царські документи й жалувані полковникам грамоти, а також той факт, що половина родини загинула на полі бою. Найбільше відзнак мав сам Герасим Кондратьєв. Він перетворив Суми в надійну фортецю, оточену стіною з 27 баштами та 12 гарматами, та рвом. І коли в 1659р. до Сум надійшли татари й обложили місто, то взяти його вони не могли.
Полковники Кондратьєви всіляко заохочували в краї землеробство, садоводство, скотарство, клопоталися й розвитком промислів. На кошти Герасима Кондратьева була зведена Преображенська церква (зараз на її місці - Спасо-Преображенський собор), на кошти сина Андрія - Воскресенська церква, перша кам'яна церква. У полку, налічувалося 48 шкіл, зокрема в Сумах - 5.
Отже, рід Кондратьєвих був освічений і культурний, що дбав і про рідну землю, і про людей, які на ній проживали.
У 1701р., зморений роками та бойовим життям, помер сам Герасим Кіндратович Кондратьев.
У 1663 і 1668 роках місто знову брали в облогу татари, але жодного разу Суми взяти їм не вдалося.
До 1660-х у Сумах на річках Псел, Сума і Сумка було збудовано вже 10 млинів, з яких місто отримувало гарний прибуток, оскільки було звільнене від сплат податків. Мешканці Сум активно займалися дегтярством, на рік у Сумах отримувалося до 1000 бочок дьогтю. Навкруги Сум було також багато пасік. Широко було розвповсюджене садівництво,
Починаючи з 1710-х років, у Сумах розвивається промисловість і торгівля., щороку влаштовувалися два «великих» ярмарки, які тривали по 20-30 днів, і два «середніх» — по 5-7 днів. Сумський На цих ярмарках можна було у ті часи знайти найрізноманітніші товари з усьогосвіту
Сьогодні місто - великий промисловий та транспортний центр. Не зразу таким він
став.
Ще в 19-му сторіччі Суми були повітовим містом Харківської губернії, та своєї слави воно вже тоді зазнало як центр цукрової "держави" мільйонерів-цукрозаводчиків Харитоненків та Суханових. З цим виробництвом були пов'язані побудова залізниці в місті та заводів-супутників, що дали початок розвитку сучасних підприємств, багато з яких тепер - ведучі в нашій державі.
Основний розвиток промисловості, а з нею й чисельність мешканців Сум, припадає на 60-80-і роки 20-го ст. Так у 1959-му році в місті проживало 98 тисяч мешканців, у 1970р. - 159 тисяч, у 1977р.-202 тисячі.
Закріплення нових знань
Завершити складання літопису рідного краю
Підсумок
Рефлексія
Закінчити речення
Сьогодні я дізнався…
З кожним роком кращає наше місто. Радують очі вулиці Соборна, Воскресенська, Харківська, проспект Т. Шевченка, Театральна площа, де знаходяться художній, краєзнавчий музеї та театр ім. Щепкіна. Окрасою міста є парки та сквери. Милуєшся красою Троїцької, Воскресенської церкви та Спасо-Преображенського собору.
Блакитною стрічкою в'ється через місто річка Псел, яка надає неповторної краси нашому місту.
Там, де співи солов'їні, Там, де Псла блакитні думи, Розквіта на Україні Невеличке місто Суми. Три століття вже минуло, Як колись у полі чистім, Козаки знайшли тут суми, І сказали: "Буде місто !" Наше місто - наша слава, Як та зоря серед ночі, І історія яскрава Нам тихенько щось шепоче.
ДЗ: повторити основні поняття з теми.