Урок "Джерела до вивчення історії"

Про матеріал

Ознайомити учнів із історичними джерелами та їх видами; подати початкові відомості про науку – археологію,палеологію, дати визначення понять «археологія», «історичні джерела», «музей»; навчити розрізняти історичні джерела за видами; наводити приклади історичних пам'яток, речових дже­рел, з яких можна довідатися про давні часи; з'ясовувати роль джерел у вивченні історії; виховувати шанобливе ставлення до історичних пам'яток.

Перегляд файлу

Тема 3. ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ

Урок: Історичні джерела та їх різновиди. Речові джерела, місця для їх зберігання.

Мета: ознайомити учнів із історичними джерелами та їх видами; подати початкові відомості про науку – археологію,палеологію, дати визначення понять «археологія», «історичні джерела», «музей»; навчити розрізняти історичні джерела за видами; наводити приклади історичних пам’яток, речових дже­рел, з яких можна довідатися про давні часи; з’ясовувати  роль  джерел  у вивченні  історії; виховувати  шанобливе  ставлення  до  історичних  пам’яток.

Обладнання: дошка, підручник.

Тип уроку:вивчення нового матеріалу.

Основні поняття: «історичні джерела», «археологія»,  «музей»;

ХІД УРОКУ

І.       ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

II.                АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Запитання.

1)                  Що таке історія?

2)                  Як називають людей, котрі досліджують історію?

3)                  Поясніть, чим займаються історики.

 

IІI. МОТИВАЦІЯНАВЧАЛЬНОЇДІЯЛЬНОСТІ

Прочитайте вірш і дайте відповідь на запитання звідки історики дізнаються про життя народів у далекому минулому?

Щоб історію писати, треба так багато знати:

І літопис прочитати, що монах давно писав.

Документи повивчати, ті, що князь колись складав,

І послухати легенди, давні вірші і казки,

 Сиві думи, що складались всім народом залюбки,

Роздивитись давній посуд, і прикраси, і взуття,

Дивний одяг, що носили наші предки за життя.

Все зробив історик вправно, все читав і розглядав

 І завзято та докладно нам історію писав.

Що ж йому допомогло? Історичне _____________ (джерело).

Бесіда

1. Звідки ми дізнаємося про події минулого?

2. Що ми вважаємо історичним джерелом?

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель привертає увагу учнів до назви теми  ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ, інформує їх про початок вивчення третьої теми курсу, форми і термін проведення тематичного оцінювання

1. Історичні джерела.

Розповідь учителя.

За час свого існування на нашій планеті людство залишило чимало «слідів» своєї діяльності. Історики старанно відшукують їх, вивча­ють і намагаються якнайвірогідніше відтворити життя людей у мину­лому. Ці «сліди» людської життєдіяльності називають історичними джерелами. Учитель записує цей термін на дошці. Далі він розкриває його значення (історичні джерела — усе створене в процесі діяльності людини, що дозволяє вивчати минуле людського суспільства) і при­вертає увагу учнів до таблиці, яку заповнюють протягом уроків.

ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА

Речові

Писемні

Усні

знаряддя праці, прикраси, посуд, зброя, монети, руїни храмів, замків

Малюнки, написи на каменях, берестяні грамоти, пергаменти, літописи, листи, книги

Перекази, легенди, пісні, прислів’я, міфи

Фольклор

НАУКИ, ЩО ЇХ ВИВЧАЮТЬ

Археологія – наука, що вивчає минуле за речовими джерелами

Палеографія – наука, що вивчає історію письма

Фольклористика, етнографія – науки, що вивчають культуру і побут різних народів світу

Місця і способи збереження історичних джерел

Музей

Архів

Народна пам’ять

 

2. Речові джерела. Археологія

Ми з вами визначили, що  завдяки історичним джерела можна дізнатися про життя минулого.

Зупинимося на речових джерелах. Вам цікаво як саме історики знаходять речові джерела? Можливо ви знаєте хто допомагає історикам у знаходженні речей? Давайте з’ясуємо що таке археологія і хто такі археологи? Вони до нас сьогодні завітали.

F:\Фото\Розкопки_Шишацький_район.jpgРольова гра

Дійові особи: Археологія, 1-й, 2-й, 3-й археологи.

Археологія. Я — спеціальна наука. Я вивчаю минуле за речовими історичними джерелами. Звуть мене археологія. В перекладі з грецької — «наука про давнину». А це — мої помічники.

1-й археолог. Ми — вчені-археологи. Ми розшукуємо, розкопуємо й вивчаємо давні речі та споруди.

2-й археолог. Ми розробили правила пошуку давніх пам'яток — це дає можливість вилучати речі з-під землі неушкодженими.

3-й археолог. Спочатку ми робимо археологічну розвідку. Для цього уважно вивчають писемні джерела, оглядають місце майбутніх розкопок.

1-й археолог. Потім ми закладаємо пробний розкоп — вузьку траншею, щоб виявити, чи є в ґрунті цікаві речі. І якщо щось знаходимо, готуємо великий розкоп.

2-й археолог. Працюємо ми повільно, щоб не пошкодити пам'яток давнини. Застосовуємо легкі лопати, ножі, пензлі.

3-й археолог. На папері фіксуємо всі знахідки. До того ж ведемо щоденники, як тривають розкопки.

 

Запис у зошит с 29

Археологія – наука, що займається вивченням речових джерел.

Які знаряддя праці використовують археологи? С 30

Що є результатом археологічних розкопок?

Зверніть увагу на посуд трипільців.

Давайте пригадаємо історика,археолога  який відкрив Трипільську культуру?

Пiзнавальне завдання Робота з речовими джерелами. С27

Уявiть, що ви археолог,  який зробив сенсацiйне вiдкриття: розкопав рештки дуже давнього людського поселення. З’ясуйте за знайденими рештками, яким було життя мешканцiв цього поселення, чим вони займалися.

Трипільці займали широкі простори: від ріки Дністер до Дніпра. Не залишили писемності. З трипільських часів лишилася значна кількість археологічних пам'яток. Вчені за допомогою цих речових джерел історії дізналися про досить високий рівень господарства, займалися землеробством,  про те, що  вони жили в 4- 3 тис до н.е Трипільці відомі всьому світі перш за все своїми гончарними виробами, тому ще їх називають культурою мальованої кераміки Основне заняття їх було – землеробство. Близько п'яти тис. р. тому ця культура занепала. Але знання та уміння, які існували серед трипільців, не зникли в історії, а були успадковані сучасними українцями.

Перегляд Відеофрагмента про меч Святослава.

3.  Де зберігаються речові джерела.

    Після виконання завдання, роблю висновок, що знайдені рештки потрібно зберігати для нащадків, зробити можливим огляд їх усіма бажаючими.
         Для цього в різних країнах створюються історичні музеї. Національний музей історії у Києві зберігає найбільшу кількість пам’яток нашого минулого.

  • Хто з вас був у краєзнавчому музеї?
  • Що ви там бачили?
  • А що означає слово «музей»?

Запис в зошит

Музей – установа, в якій збирають, вивчають і виставляють для огляду речові історичні пам’ятки.

Які ж бувають музеї і що вони збирають?

Музеї бувають різних напрямків : краєзнавчі, художні, книгодрукування, Великої Вітчизняної війни, природничі, археологічні, літературні, технічні та інші. Національний музей історії у Києві зберігає найбільшу кількість пам’яток нашого минулого.

  •                  Хто з вас був у краєзнавчому музеї?
  •                  Що ви там бачили?

Експонат -це  предмети, речі, витвори мистецтва, що демонструються на виставках.

Територія, на якій розташовується комплекс пам’яток історії та культури, яка охороняється державою називається історичний заповідник

Державний історико-культурний заповідник «Трипільська культура» створений 2002 року, розташований у Черкаській області. До складу заповідника входять території 11 поселень часів трипільської культури.

Площа заповідника — 2045 гектарів. Серед них — Тальянки, найбільше в Європі поселення[1] часів трипільської культури — 450 га. Поселення включено до списку найбільших міст в історії людства 

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу:  

  • Що таке археологія?
  • Яку роботу виконують археологи?
  • Хто першим відкрив поселення трипільців?
  • Чому цей народ отримав таку назву?
  • В яких установах зберігаються археологічні пам’ятки?

V. Домашнє завдання:

  1.                           Опрацювати § 4,
  2.                           вивчити поняття
  3.                           підготуватися до диктанту

 

 

zip
Додано
9 липня 2018
Переглядів
12263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку