Урок-практикум з образотворчого мистецтва 2-А та 3 класах
Тема: Новорічний калейдоскоп. Зимові свята. Витинанка. Виготовлення святкового подарунка.
Мета:
навчальна: розширити знання з теми; ознайомити з технологією випікання та оздоблення пряників, їх асортиментом та вимогами до якості, навчити прикрашати силует пряника, використовуючи елементи орнаментального розпису: лінії, точки, кружечки, завитки, навчити використовувати свої творчі здібності з образотворчого мистецтва під час практичної частини заняття;
розвивальна: розвивати у дітей просторове мислення, уміння працювати з кондитерським інструментом та пристосуванням, сприяти розвитку інтересу до професійної діяльності кондитера, дрібну моторику рук, мислення, увагу, пам'ять, спостережливість;
корекційна: коригувати правильну вимову учнів, поповнити, активізувати словниковий запас;
виховна: виховувати основу культури праці, бажання працювати, толерантність у спілкуванні, щирість, відкритість, наполегливість, дисциплінованість, відповідальність за свої вчинки, інтерес до святкування дня Святого Миколая в Україні.
Формування ключових компетентностей Нової української школи:
1) вільне володіння державною мовою:
- вміння усно висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти,
-любов до читання,
- відчуття краси слова,
- готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях;
2) математична компетентність:
- виявлення простих математичних залежностей у навколишньому світі;
- моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень та вимірювань;
- усвідомлення ролі математичних знань та вмінь в особистому і суспільному житті людини;
3) компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій:
- допитливість,
- прагнення шукати і пропонувати нові ідеї,
- самостійно чи в групі спостерігати та досліджувати,
4) інноваційність:
- відкритість до нових ідей,
- формування знань, умінь, ставлень, що є основою компетентнісного підходу, забезпечують подальшу здатність успішно навчатися, проводити професійну діяльність, відчувати себе частиною спільноти і брати участь у справах громади;
5) екологічна компетентність:
- усвідомлення основи екологічного природокористування,
- розуміння важливості збереження природи;
6) інформаційно-комунікаційна компетентність
- здатність безпечного та етичного використання засобів інформаційно-комунікаційної компетентності у навчанні та інших життєвих ситуаціях;
7) навчання впродовж життя:
- опанування уміннями і навичками, необхідними для подальшого навчання,
- організація власного навчального середовища,
- отримання нової інформації з метою застосування її для оцінювання навчальних потреб,
- визначення власних навчальних цілей та способів їх досягнення,
- навчання працювати самостійно і в групі;
8) громадянські та соціальні компетентності:
- усвідомлення ідей демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, рівних прав і можливостей,
- співпраця з іншими особами для досягнення спільної мети,
- активність у житті класу та школи,
- повага до прав інших осіб,
- уміння цінувати себе як громадянина України,
- байливе ставлення до власного здоров’я і збереження здоров’я інших людей, дотримання здорового способу життя;
9) культурна компетентність:
- залучення до різних видів мистецької творчості (образотворче, музичне та інші види мистецтв) шляхом розкриття і розвитку природних здібностей, творчого вираження особистості;
10) підприємливість та фінансова грамотність:
- ініціативність,
- готовність брати відповідальність за власні рішення,
- вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей,
- усвідомлення етичних цінностей ефективної співпраці,
- готовність до втілення в життя ініційованих ідей,
- прийняття власних рішень.
Обладнання: презентація, подарунки-картки з рецептами, тісто, печиво, дощечки, форми для вирізання, качалки, миски- 2 шт, інгрідієнти для печива: яйця, вершкове масло, пшеничне борошно, мед, імбир, кориця, какао порошок, сода, інгрідієнти для тіста: яєчний білок, цукрова пудра, крохмаль, лимонний сік, подарункові коробки (портал), ілюстрації з історії пряників, музичний супровід, чек-лист - зірочки з малюнками -13 шт., без малюнків- 34 шт., словникові слова, фартушки та капелюшки кухарів – 18 шт., вологі серветки, пластикові стаканчики – 20 шт., підноси – 2 шт., деревяні лопатки – 2 шт..
Хід заняття
І. Організаційний момент. Привітання (Слайд 1)
Святий Миколай запрошує вас до філіалу своєї майстерні. Він шле вам великий привіт! Давайте привітаємо один одного та Миколая помахом руки.
Добрий день вам, в добрий час
Завітали ви до нас
Всіх ми вас вітаємо
Та гарного настрою Вам бажаємо!
ІІ. Основна частина
Сьогодні на уроці з темою «Новорічний калейдоскоп. Зимові свята. Витинанка. Виготовлення святкового подарунка» ми будемо справжніми помічниками Святого Миколая, тож він неодмінно буде корисним, ароматним, цікавим і навіть смачним. Ви набудете теоретичні та практичні знання, які в подальшому зможете застосувати при виконанні творчого задуму з оздоблення приміщення, виготовлення подарунків. Щоб всі доручення Святого Миколая виконати і нічого не пропустити будемо відкривати зірочки, переходячи від одного виду роботи до іншого (чек-лист). Подивіться, завдань багато. Тож нам доведеться «Думати швидко, відповідати чітко, працювати дружно»
На свята діти колядують, щедрують, співають пісень, грають в різноманітні ігри, готують та отримують подарунки.
Різдвяно-новорічні подарунки приносять дітям чарівники. В різних країнах вони по різному називаются. Подивіться на екран. Як їх звати? (Слайди 3-8)
-Додатково про них ви можете прочитати у підручнику з мистецтва 3 клас на сторінці 46.
Зима подобається не лише дітям, а і письменникам, поетам, музикантам, художникам. Спостерігаючи за зимовими явищами природи, відображають їх у своїх віршах, казках, оповіданнях, піснях, картинах.
Словникова робота: імбир - рослина.
Хвилинка добра (Слайд 12) (Відкриваємо зірочку 3 «Обійми»)
- Якщо ви знаєте, що треба бути чемними, вихованими, встаньте.
- Якщо ви щедрі, допомагаєте іншим, плесніть у долоні.
- Якщо ви намагаєтесь бути чесними, правдивими, тупніть ногою.
- Якщо ви вважаєте, що потрібно піклуватися по інших, простягтіть руку сусіду.
- Посміхніться один одному. Ми всі разом можемо дарувати людям добро.
Словникова робота: морока – це клопіт, турбота.
- Спочатку познайомимось з рецептом – це інструкція з приготування виробу (словникова робота), який містить назву, кількість продуктів та порядок приготування. В ньому є такі необхідні продукти:
яйця – 2 шт.,
цукор -250 гр,
мед- 60 гр,
вершкове масло – 150 гр,
какао порошок – 2 ст. л.,
мелена кориця – 1 ч.л.,
імбир – 1 ч.л.,
сода - 1ч.л.
борошно пшеничне – 450 гр..
Словникова робота: кориця - вічнозелене дерево, кору якого використовують як приправу; сода – розпушувач тіста.
(Діти вологими серветками витирають ручки)
(Миски-2 шт., дерев’яні лопатки- 2 шт., в пластикових склянках: 1-2 яйця, 2- 200 гр цукру, 3- 60 гр меду, 4-250 гр вершкового масла, 5-2ст.л. какао порошка, 6-1 ч.л. меленої кориці, 7- 1 ч.л. імбиря, 8 – 1 ч.л. соди, 9- 450 гр пшеничного борошна, підноси – 2 шт.).
Учень 1
Імбирний пряник - символ свята, бо готували його з дорогих продуктів. Про печиво з медом знали вже в Стародавньому Єгипті та Римі ще 350 років до нашої ери. В Київській Русі пряники називали «медовим хлібом» і відомий він з 9 століття.
Учень 2
Пеклися іноді пряники по 30 і більше кілограм, і, щоб доставити такий подарунок, везли його на одних або двох санях відразу. Купували і продавали пряники на торгах, ярмарках. Людину, яка виготовляла їх називали «Прянишником». Професія ця передавалася з покоління в покоління: з роду в рід, від батька до сина.
(Роздаємо кожному дощечку, шматочок тіста, форму для вирізання)
(Малюнки поетапності виконання)(Слайд 17) (Відкриваємо зірочку 9 «Художник»)
яєчного білка,-1 шт.,
цукрової пудри- 200 гр.,
крохмалю- 1 ч.л.,
лимонного соку – 1 ч.л. та спеціальні мішечки.
Її нам готовою вже передали через чарівний портал з майстерні. О, і печиво вже готове та охололо, тож можемо прикрашати. (Демонстрація готового прикрашеного печива)
(Прикрашають білою глазур’ю)
Наше печиво-подаруночок готове, Миколай нам дякує за допомогу, за наші старання. (Слайд 18) (Відкриваємо зірочку 10 «Сюрприз»)
Всі помічники отримують рецепт святкового печива у подарунок, щоб приготувати його не лише на свято Миколая, а й на Різдво та Новий рік. А головний подарунок – це пряник, який ви зробили своїми руками.
Подивіться, наше печиво дуже схоже на витинанку. Що таке витинанка? (Це прикраса вирізана з білого ти кольорового паперу складеного у два три, чотири і більше разів.). Витинанки можна виготовити у формі ялиночок, янголят, сніжинок, новорічних іграшок, використовувати як подарунок та для прикрашення приміщення. Її ми з вами повчимося робити на наступному уроці.
ІІІ. Підсумок уроку (Відкриваємо зірочку 12 «Смайлик»)
- Подивіться ми майже всі зірочки відкрили. Отже майже всі доручення Святого Миколая виконали. Він просить залишити відгук про його майстерню.
1)Яке доручення запам’яталося найбільше?
2) Яке було складніше?
3) Що зробите вдома з батьками?