Мета даного уроку: формувати уявлення про лікарські рослини, ознайомити з лікарськими рослинами рідного краю, їх назвами, основними лікувальними властивостями; продовжити роботу над формуванням понять “дерева”, “кущі”, “трав'янисті рослини”; розвивати слухо-зорове сприймання мовлення учнів та вчителя; формувати практичні навички використання лікарських рослин, виховувати бережливе ставлення до рідної природи.
Тема. Лікарські рослини рідного краю.
Мета: формувати уявлення про лікарські рослини, ознайомити з лікарськими рослинами рідного краю, їх назвами, основними лікувальними властивостями; продовжити роботу над формуванням понять “дерева”, “кущі”, “трав’янисті рослини”; розвивати слухо-зорове сприймання мовлення учнів та вчителя; формувати практичні навички використання лікарських рослин, виховувати бережливе ставлення до рідної природи.
Хід уроку-практикуму
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
На дошці малюнки: калина, липа, ромашка, шипшина, подорожник, м’ята.
Тема нашого уроку “Лікарські рослини рідного краю”.
ІV. Формування нових знань
Чи знаєте ви, що людина ще із самого початку свого існування шукала захисту у природи, намагалася зміцнити своє здоров’я, щоб вижити у складних, несприятливих умовах? Вона змушена була надавати собі лікарську допомогу при різних травмах та захворюваннях, і, цілком природно, засоби для цього шукала у навколишній природі та насамперед — у світі рослин. Так людина пізнавала цілющі властивості рослин та їх вплив на організм.
З покоління в покоління накопичувалися відомості про лікувальне застосування дикорослих рослин. Народний досвід накопичувався недарма — від бабусь до дітей та онуків передавалися знання. А в народі цих людей називали знахарями і чаклунами, але саме завдяки ним створювалася народна медицина.
Наша земля надзвичайно багата на рослинний світ. Майже кожна рослина має чудодійні властивості.
Слайд 1.
Квіти липи застосовують, коли хворе горло, кашель. З неї заварюють смачний чай.
Слайд 2.
Це шипшина. Її плоди дуже цілющі.
З плодів шипшини заварюють і п’ють чай при застуді, нежиті, кашлі.
Слайд 3.
Це калина.
Діти відповідають: калина – це кущ.
При кашлі, нежиті, застуді п’ють чай з плодів калини. З плодів калини готують смачні страви, напої.
Калина – це не тільки лікарська рослина, а й символ українського народу. Її красу оспівують у піснях. Квітами та плодами калини прикрашають святковий хліб – коровай.
Слайд 4.
Це ромашка.
Діти відповідають: ромашка – трав’яниста рослина.
Цілющий чай з ромашки п’ють при болях у животі. Відваром ромашки полощуть зуби при болях, полощуть горло.
Слайд 5.
Подорожник.
Він росте на узбіччі доріг. Його використовують при ранах, порізах, як кровоспинний засіб.
Слайд 6 .
• Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло.
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
— У давнину її вважали «еліксиром життя». У листках її багато вітамінів. З неї готують салати. Настій кульбаби — чудовий засіб від опіків.
V. Усвідомлення нових знань.
1. 3. Читання й обговорення оповідання Бориса Вовка «Квіткова аптека»
Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як вдома. Усе знає: де треба шукати ягоди, де ховаються гриби, добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс — то зелена аптека. І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека? Чому це ліс — аптека? А дідусь усміхнувся та й мовив:
— Почекай, онучку, побачиш, чому.
Ідуть вони лісом навесні — квітнуть конвалії. Дід і каже:
— Придивись-но, Михайлику, до цієї квітки. Гарненька, духмяна та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе.
Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку.
— Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся! Бачиш, деревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Великої цілющої сили й ці квіти.
Ось на краєчку стежки помітили листя подорожника. Дід зупиняє онука:
— Обережніше ступай, Мишко, та запам’ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а людині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану — стане подорожник у пригоді. Бачиш, як багато цілющих трав, квітів у лісі? Тепер розумієш, чому називають ліс зеленою аптекою?
Обговорення оповідання.
— Чому дідусь назвав ліс зеленою аптекою?
— Яку лікарську квітку дідусь показав онукові весною? Яка вона?
— Для кого готують із неї ліки?
— Які квіти побачили дідусь і онук улітку?
— Яка з них тулиться до стежок і доріг? Кому може стати у пригоді подорожник?
— Про які саме лікарські рослини ви дізналися з оповідання?
2.Практична вправа «Моя аптечка».
малюнки: липа - горло, калина – горло, , носик, ромашка – зуби, горло, живот, обличчя, шипшина - горло.
Давайте намалюємо, що лікують ці рослини.
VІ. Фізкультхвилинка.
VІІ. Контроль, корекція та закріплення знань.
1.Гра-практикум “Допоможи лікарю”.
Лікар лікує.
На лікарняному столику розкладені ліки: аптечна ромашка, шипшина, пучки калини, м’ята, подорожник, квіти липи, ромашки та інші лікарські рослини. Дітям пропонується вибрати потрібні ліки для ведмедика.
VІІ. Підсумок уроку.
Сьогодні на уроці ми ознайомились з назвами лікарських рослин, їх застосуванням у народній медицині.