Метою даного уроку є формування здатності дитини на саморозвиток відповідно до своїх здібностей,інтересів і потреб;виховання молодшого школяра як громадянина України-вільної,демократичної,освіченої людини,здатної до незалежних моральних норм.
Тема. Права та обов`язки громадян.
Мета. Розширювати знання учнів про Конституцію України як Основний Закон держави,формувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини. Поглиблювати знання учнів про права і обов`язки громадян. Виховувати патріотичні почуття,повагу до Конституції України.
Обладнання. Презентація до уроку,картки, Конституція України.
Хід уроку
I.Організаційний момент.
-Доброго дня! Сьогодні до нас на урок завітали гості. Тож давайте їх привітаємо.
Добрий день!
У добрий час,радо ми вітаєм вас.
Здоров`я,щастя, радості вам бажаємо.
І урок «Я у світі» розпочинаємо.
-Працювати на уроці будемо під гаслом…Щоб прочитати гасло,треба скласти його з розсипаних слів.
навчати,Добре,знати. Хто,хоче,все,того ( Cлайд )
(Добре того навчати, хто хоче все знати.) (Слайд )
-А ви хочете все знати?
-Діти, подумайте і скажіть,яким має бути наш урок?( Слайд )
(Цікавим,навчальним,проблемним…..)
-А ви на уроці якими повинні бути?(Старанними, активними,уважними……)
-Отже, якщо ви будете такими,то ми створимо разом цікавий,творчий,продуктивний урок.
II.Перевірка домашнього завдання.
Наш урок розпочинаємо з перевірки домашнього завдання. Тест (Слайд )
1.Державними символами України є… (Слайд )
А)Герб
Б) Гімн
В) Прапор
Г) зброя
2.Державним Гербом України є…(Слайд )
А) Тризуб
Б)Гімн
В) Прапор
3.Державний прапор України: ( Слайд )
А) синьо-жовтий
Б) жовто-синій
В)блакитний
4.Державним Гімном є пісня: (Слайд )
А) «Ой у лузі червона калина»
Б) « Ще не вмерла Україна»
В) « Разом нас багато, нас не подолати»
5.Національними символами України є: (Слайд )
А)к алина і верба
Б)тюльпани
В) пальма
6.Яка мова є державною? (Слайд )
А)російська
Б) українська
В) англійська
III.Повідомлення теми і мети уроку.
Таємничо-чарівна хвилина.
-У мене в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити,може зазирнути,але поки що не розповідати,кого він там побачив і мовчати аж доки всі найдопитливіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.
-То кого ви побачили у чарівній скриньці?(Діти називають себе,бо на дні скриньки-дзеркало)
-Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе. Який висновок можете зробити? Людина-найцінніший скарб.( Слайд )
Відомий поет України В.Симоненко написав вірш « Ти знаєш,що ти людина?» (Учень читає вірш)
-Про що говорить поет у вірші?(Про неповторність кожної людини)
Кожен з вас- особистість,і саме такої людини,як ви,немає на землі і не може бути. Кожна людина є єдиною і унікальною. Кожна людина має почуття, здібності. Ви говорите по-різному,по-різному думаєте і висловлюєтесь,мирно живете,а іноді сперечаєтесь.
-Як же зробити так,щоб такі різні,несхожі люди все ж таки жили з повагою один до одного?(Треба дотримуватись правил,що керують стосунками між людьми.)
-Які правила ви знаєте?(Правила для учнів,правила пасажирів,правила поведінки в музеї,театрі…)
Але є такі правила,що є обов`язковими для всіх громадян держави,хто б вони не були-дорослі чи діти. Ці правила встановлюють порядок у всій державі,обов`язки кожного громадянина та його права. Ці правила затверджує найвища влада у державі.
-Яка найвища влада у нашій державі? (Верховна Рада України).
Це найголовніші правила! І називаються вони законами.
Головний закон-Конституція України(показую). Це невеличка книжка,що складається із вступної частини і 161 статті,де сформульовані права і обов`язки громадян України. Тут всі закони записані,по яких ми зараз живемо у нашій державі.( Слайди )
Перша Конституція була схвалена 306 років тому(5 квітня 1710 року). Її колективний автор-гетьман Пилип Орлик та козацька старшина. Ми можемо пишатися тим,що наша Конституція – одна з найперших у світі. З часом вона осучаснювалась, дописувалась. І ось таку Конституцію було прийнято 20 років тому (28 червня 1996). На основі неї складаються всі інші закони,постанови,рішення. Цілу добу її обговорювали депутати у Верховній Раді і президент України(Л.Кучма) 28 червня її підписав. Тому 28 червня-День Конституції,святковий день.
-Отже, сьогодні ми будемо говорити не тільки про людину,а й про її права та обов`язки.
Тема уроку: « Права та обов`язки громадян» (Слайд )
У неньки народилося дитя,
Дитя моє!Бог дав тобі життя,
І щоб ніхто не заподіяв шкоди
Тобі ,малесенький громадянине,
Бог дав закони нашого народу.
Дитя,маля,малесенький громадянин. Ми сьогодні говоримо про права дитини. А хто така дитина?
-Кого і до якого віку можна вважати дитиною?
-Це людина,якій ще не виповнилось 18 років. (Слайд)
Учениця читає вірш І.Жиленко «Дитя,моє»
IV.Вивчення нового матеріалу.
1.Знайомство з поняттями «право» та « обов`язок».
Перед тим,як ми розглянемо права і обов`язки дітей як громадян,з`ясуємо зміст цих понять. Допоміг мені в цьому тлумачний словник.(Слайд)
-А що ж таке право?
Отже,право-система обов`язкових для всіх правил поведінки,які встановлюються або дозволяються державою.
-Навіщо нам потрібно знати права? (Щоб вміти себе захищати і не потрапити в біду).
-А що таке обов`язок? (Слайд)
Обов`язок-це сукупність моральних зобов`язань людини перед суспільством.
Права і обов`язки тісно пов`язані між собою. Права ми маємо знати, а про обов`язки не забувати!
На уроках з предмету « Основи здоров`я» ми вже вивчали деякі обов`язки дітей. Згадайте їх.(Учні називають обов`язки.)
2.Інсценізація уривку з казки «Золотий ключик» про права і обов`язки.
-Який висновок можна зробити? (Всі люди рівні і мають однакові права).
3. Колективна робота «Перегляд слайдів про права дитини».
(Учні до кожного права називають обов`язок.)
-Який висновок можна зробити? (Права і обов`язки тісно пов`язані між собою.)
Фізкультхвилинка.
4.Робота в групах. Дидактична гра « Ти ,твої права і обов`язки»
(Кожна група дітей отримує картки з написаними правами і обов`язками і підбирає до них піктограми).
-Який висновок можете зробити?( Без обов`язків немає прав.)
5.Розкриття змісту понять «Конвенція про права дитини», «Декларація прав дитини».
А) Право на життя.
У казці О.С.Пушкіна «Казка про царя Салтана» дорослими людьми був зроблений такий вчинок:
« У бочку царицю з сином посадили,
Засмолили,покотили.
І пустили в океан-
Так велів їм цар Салтан».
-Чи мали право ці люди так чинити з царицею і дитиною?
-Яке право порушено?(Головне право-право на життя. Маленька дитина теж має право жити.)
-Як ще порушується право на життя?(Війна,вбивство.)
У численних війнах загинуло майже 60 млн. чоловік у всьому світі. І тоді люди всього світу зрозуміли,що потрібно об`єднатися для захисту прав людини. Вони створили ООН- Організацію Об`єднаних Націй,завдання якої підтримка миру і безпеки у всьому світі.(Слайд)
10 грудня 1948 року всі народи вирішили,що всі мають рівні права. Так виникла Загальна Декларація прав людини. Але дорослі можуть захищати свої права від злодіїв,шахраїв,а діти ще не спроможні цього робити. Тому у 1989 році представники урядів країн світу ,в тому числі й наша Україна,підписали Конвенцію про права дитини і домовились охороняти права всіх дітей світу. Конвенція – міжнародний договір.) (Слайд)
Б) Колективна робота «Які права порушено?»
(Перегляд слайдів з казок).
V.Закріплення вивченого матеріалу.
1.Дидактична гра « Спіймай правило плеском».
Повторили всі права,
А тепер в нас буде гра.
Якщо право є в законі-
Дружно плеснемо в долоні.
А якщо його нема-
Буде в класі тишина.
. Усі діти мають право на любов і турботу.
.Кожна дитина має право їсти тільки чіпси і хот-доги.
.Кожна дитина може вживати погані слова,якщо вона того захоче.
.Усі діти мають право на ім`я.
.Усі діти мають право їсти руками і до стелі діставати ногами.
.Усі діти мають право на відпочинок.
.Усі діти мають право на освіту.
.Кожна дитина має право читати чужі листи і розглядати вміст чужого портфеля.
2.Дидактична гра « Збери квітку»(ромашка,волошка.)
Пелюстки розлетілися до деяких учнів нашого класу на парти.На ромашці вказано « Права дитини»,а на волошці –« Обов`язки дитини». Ваша задача- правильно пелюстки прикріпити до квітки.
VI.Підсумок уроку.
-Які права дітей ви запам`ятали? -Які обов`язки мають діти?
(Завершує урок учень,зачитуючи вірш « Я маю право жити на землі.»)
VII. Домашнє завдання. с.82-85 у підручнику прочитати, намалювати малюнки про права дітей.