Урок розроблено у вигляді соціального тренінгу. Даний урок можна використати у 6 класі при вивченні розділу "Психічна і духовна складова здоров'я" чи як тренінгове заняття "Вплив наркотичних і токсичних речовин на здоров'я підлітків".
6 клас
План-конспект соціального тренінгу на тему
«Правда про тютюн, алкоголь і наркотики»
Мета: Ознайомити з впливом психоактивних речовин на здоров’я підлітків, формувати здоров’язберігаючі компетентності, навики ЗСЖ, уміння аргументовано сказати «Ні!», розвивати комунікативність, виховувати відповідальність за свої вчинки.
Мета: активізувати учасників, сприяти згуртованій спільній роботі.
Хід проведення: учасники встають у коло і всі разом промовляють слова, написані на фліп-чарті (або на дошці), супроводжуючи їх певними рухами, які відповідно до змісту вірша може запропонувати тренер (наприклад: посміхатися до сусіда ліворуч, потиснути руку сусідові праворуч тощо).
Добрий ранок! Добрий ранок!
Раді бачити ми Вас!
Добрий ранок! Добрий ранок!
Працювати настав час!
2. Вправа на знайомство «Привіт!» (4 хв.)
Мета: створити доброзичливу атмосферу та умови для кращого пізнання учасниками одне одного.
Хід проведення: педагог-тренер пропонує учасникам презентувати себе за такою схемою: «Привіт, мене звати... і я можу робити ось так...»Після кожної презентації учасникам необхідно, підбадьорюючи, разом вигукувати: «Молодець!»
Запитання для обговорення:
/ Які думки виникали, коли Ви виконували це завдання?
/ Для чого виконувалась ця вправа?
3. Вироблення правил роботи групи.
Вправа «Правила» (3 хв.)
Мета: прийняття правил, що забезпечать результативність роботи, підкреслення необхідності їх виконання для досягнення мети та завдань заняття.
Обладнання: стікери, фломастери.
Хід проведення: педагог-тренер пропонує кожному учаснику на окремому аркуші написати одне правило, за яким він може працювати ефективно та комфортно. Далі учасники об'єднуються у четвірки і за одну хвилину визначаються з двома правилами, що влаштують їх усіх. Четвірки об'єднуються у вісімки і виконують теж саме завдання. Три групи представляють свій варіант правил.
Педагог-тренер за погодженням з групою упорядковує загальний перелік правил та унаочнює його.
4. Визначення очікувань.
Вправа «Пісочний годинник» (2 хв.)
Мета: з'ясувати очікування учасників щодо тренінгу, визначити питання, на які доцільно звернути увагу в процесі роботи з групою.
Обладнання: аркуш ватману з намальованим на ньому великим пісочним годинником, ручки, стікери, вирізані у формі кружечків.
Хід проведення: кожному учаснику роздається по три кружечки, які символізують піщинки, і пропонується написати свої очікування стосовно заняття. Після цього кожен учасник зачитує свої очікування і наклеює їх у верхній частині пісочного годинника.
5. Мозковий штурм
«Шкідливі звички» (2 хв.)
Мета: з'ясувати ціннісні орієнтири учнів.
Хід проведення: учасники сідають у коло, кожен з них по черзі висловлюють свою думку на питання «Чому підлітки починають палити чи вживати алкоголь?
Орієнтовні відповіді:
Мозковий штурм завершується обговорення проблемного питання: «Ти сам не палиш, але провів пару годин у накуреному приміщені, чи вплине це якось на твоє здоров‘я?»
6. Вправа на активізацію «Броунівський рух» (2 хв.)
Мета: активізувати учасників групи та підвищити їх емоцій ний настрій.
Хід проведення: учасники виходять на середину зали і починають хаотично рухатися. Педагог-тренер подає команду: «Атомів, об'єднуються по 2, учасники шукають собі пару. Потім - по З (учасники, відповідно, утворюють трійки), по 4, по 5, поки не сформується 3 мині-групи. Педагог-тренер має слідкувати за якістю виконання завдання.
7. Робота в групах. «Вплив наркотичних і токсичних речовин на здоров‘я підлітків» (12 хв.)
Мета: підвищити рівень поінформованості учнів з проблеми збереження здоров'я, сприяти усвідомленню негативних наслідків ризикованої поведінки для здоров'я підлітка, формувати комунікативні навики та навики роботи у групі.
Хід проведення: вправа проводиться у два етапи. На першому педагог-тренер в режимі мозкового штурму виявляє рівень проінформованості учнів про вплив наркотичних і токсичних речовин на здоров’я підлітків.
На другому етапі 3 мікро-групи опрацьовують інформаційні картки, які узагальнюють і унаочнюють інформацію про шкідливий вплив на здоров'я підлітків наступних факторів:
1 група «Вплив паління на здоров‘я підлітка»
2 група «Вплив алкоголю на здоров’я підлітка»
3 група «Вплив наркотичних речовин на здоров‘я підлітка».
Учні в групі обговорюють отриману інформацію і готують для повідомлення найбільш цікаву і важливу, на їх думку, інформацію.
Інформаційна картка для 1 групи
Вплив паління на здоров‘я підлітка
На жаль, куріння — дуже поширена шкідлива звичка, про яку всі знають. Також усім відомо про шкідливий вплив нікотину. Проте, позбутися цієї шкідливої звички дуже важко. Тому краще її не набувати.
Роблячи вибір між курінням і відмовою від нього, слід зважати на такі обставини:
9. Куріння імітує втамування голоду, що призводить до різкої втрати апетиту. Проте в такій ситуації різко збільшується вірогідність виникнення гастриту. Виникають нудота, неприємний запах з рота, нездоровий, землистий колір обличчя, швидка стомлюваність, біль у шлунку.
10. Куріння уповільнює фізичний і психічний розвиток підлітка.
11. За останні десятиліття вчені з'ясували, що в тих людей, які не курять, почали з'являтися хвороби, притаманні курцям. Це відбувається тому, що люди, які не курять, тривалий час перебувають в одному приміщенні з курцями. При курінні до організму людини потрапляє лише 20—25 % отруйних речовин, а 50 % разом із димом, який видихається, потрапляє в повітря. Саме ним і дихають ті люди, які оточують курців. Виходить, що ті, хто не курить — «курять». З'явився навіть спеціальний термін — «пасивне» куріння.
Інформаційна картка для 2 групи
Вплив алкоголю на здоров‘я підлітка
Вживання алкоголю, так само, як і куріння, завдає шкоди здоров'ю. Звичка вживати спиртні напої в невеликих дозах доволі часто переходить у виникнення потягу до алкоголю і, врешті-решт, в алкоголізм.
Роблячи вибір між алкоголем і відмовою від нього, слід враховувати такі фактори.
Інформаційна картка для 3 групи
Вплив наркотичних речовин на здоров‘я підлітка
Роблячи вибір між наркотиками і відмовою від них, слід враховувати такі фактори.
8. Групова дискусія
«Як допомогти другові, який ...» (3 хв.)
Мета: формувати в учнів прагнення прийти на допомогу тим, кому загрожує ризик потрапити в залежність від негативних звичок.
Хід проведення: керована дискусія у загальному колі учасників. Можна запропонувати одне з питань для обговорення.
Питання для обговорення:
/ Що я зроблю, якщо дізнаюсь, що мій друг має негативні звичку / и?
Варіанти відповідей: сказати його батькам, вчителям, звернутися до соціального педагога, поговорити з ним віч-на-віч або мовчки спостерігати?
До уваги педагога-тренера:
1. Під час дискусії потрібно звернути увагу учасників на питання:
2. Чи маємо ми право втручатися в життя іншої людини, навіть друга?
3. Мені діяти самостійно чи звернутися по допомогу до дорослих?
4. Дати право другу самостійно вирішувати його проблему?
Після обговорення ситуації педагог-тренер наголошує на
тому, що дуже важливо мати власну позицію, поважати права людини, однак, справжній друг ніколи не залишить друга в біді.
9. Робота в групах. Вправа «Розум+сила волі» (6 хв.)
Мета: навчити учасників навичок впевненої поведінки, аргументованої відмови.
Хід проведення: учасники об'єднуються у 3 міні-групи, кожній з яких пропонується одна з ситуацій:
Завдання міні-групам:
За 2 хв. придумати як можна більше аргументів для відмови у даній ситуації.
Далі кожна міні-група розігрує свою ситуацію перед іншими учасниками. Педагог-тренер пропонує використати у кожній ситуації три стилі відмови: впевнений, агресивний, невпевнений. Кожен стиль демонструє лише один учасник.
Питання для обговорення:
/ Чи вважаєте Ви ці ситуації ризикованими для здоров'я і майбутнього?
/ У чому ховаються ризики?
/ Які цінності допоможуть протистояти тискові однолітків чи інших людей?
10. Рефлексія.
Вправа «Зворотній перегляд» (2 хв.)
Мета: узагальнити і осмислити роботу тренінгової групи і свою участь в ній.
Хід проведення: педагог-тренер пропонує групі пригадати що відбувалося упродовж заняття, над чим вони працювали, починаючи з останньої вправи. Вислови учасників фіксуються на ватмані чи аркуші фліп-чарту. Таким чином створюється «інформаційна карта» заняття і відбувається невимушена рефлексія спільної роботи.
11. Підведення підсумків роботи. Вправа «В цій кімнаті друзі всі» (4 хв.)
Мета: підвищити рівень групової згуртованості.
Хід проведення: педагог-тренер спочатку просить учасників визначитися з якими емоціями вони закінчують роботу, потім повертає думки учасників до «Пісочного годинника» і пропонує бажаючим перекласти свої пісчинки відповідно то того, чи виправдалися їх сподівання від тренігу (якщо так, то пісчинки впали на дно і залишаться у нашій пам’яті, якщо ні, то пісчинки перемістяться угору годинника); після цього розучує з учасниками текст куплету і повторює його, супроводжуючи його ілюстративними рухами, а на рахунок 1, 2, 3 - плесканням у долоні.
В цій кімнаті друзі всі - 1, 2, 3.
Він, вона, і я, і ти, - 1, 2, 3.
Руку дай тому, хто зліва,
Руку дай тому, хто справа,
Ми - одна сім'я!
Далі текст повторюється, змінюються тільки дії: Усміхнись тому, хто зліва ... Налякай того, хто зліва... Посвари того, хто справа... Обніми того, хто справа ... Ми - одна сім'я!
12. Процедура прощання. Вправа «Молодці!».
Історія для натхнення «Усе в твоїх руках» (4 хв.)
Мета: зняти втому, підвищити позитивний емоційний настрій учасників.
Хід проведення: тренер просить учнів підвестися й утворити коло. Потім всі одночасно називають своє ім'я та голосно кажуть: «Молодці!»
Педагог-тренер закінчує спілкування напутніми словами. Це може бути коротка історія для натхнення на зразок «Усе в твоїх руках!»
«Дуже-дуже давно у стародавньому Китаї жив багатий і пихатий мандарин. Він звик до того, що роками люди приходили до нього за порадами, вшановуючи його мудрість, надзвичайно з того втішався і заробляв на цьому великі гроші.
Але з часом до нього дійшли чутки, що у сусідньому місті з'явився якийсь ченець, що взявся залагоджувати проблеми зовсім безкоштовно, від щирого серця допомагаючи простим людям.
Страшенно не сподобалося це мандарину і задумав він лиху справу. «Дай, - думає, - викличу його на змагання і присоромлю. Задам йому таке завдання, яке він ніколи не зможе правильно розгадати. Спіймаю метелика, заховаю в долонях і запитаю: «Що у мене в руках? Живе чи мертве?» Якщо він скаже —«живе» — я придушу метелика, а якщо скаже «мертве»— я відпущу метелика і він полетить, тріпочучи крильцями. Таким чином, у будь-якому випадку ченець буде зганблений й більше ніколи мені не заважатиме» .
І зробив він усе так, як задумав. Посміхнувся ченець на таку замороку, подумав хвилинку і твердо відповів: «Усе в твоїх руках!»....
Вступаючи у доросле життя необхідно пам'ятати, що ніхто не проживе його за Вас. Ви і тільки Ви самі обираєте свій шлях. І тільки від Ваших думок і вчинків залежить чи буде Він здоровим, щасливим і безпечним.»