Вчити правилам етикету , познайомити з корисними рекомендаціями з питань спілкування з людьми , сприяти формуванню доброти, чуйності, делікатності. Сприяти через ігри проявленню у них позитивних якостей характеру, виховувати морально - етичні норми життя.
БараниківськаЗОШ
Підготувала: Алєксандрова Н.Л.
Мета. Вчити правилам етикету , познайомити з корисними рекомендаціями з питань спілкування з людьми , сприяти формуванню доброти, чуйності, делікатності. Сприяти через ігри проявленню у них позитивних якостей характеру, виховувати морально - етичні норми життя.
Обладнання . Клятва ввічливості , вислови Ж.Ж.Руссо і М.Сервантеса, виставка книг , плакати, на дошці написані визначення доброти , доброчесності .
План заняття
І. Вступне слово вчителя. У середньовічних лицарських романах про короля Артура розповідається ,що на королівських банкетах лицарі сідали за круглий стіл , щоб не було суперечок з приводу того , хто сидить на почесному кінці столу ,а кому дісталося непочесне місце.Згодом круглий стіл став неодмінним атрибутом на міжнародних конференцій, дипломатичних перегонів. Вислів « сісти за круглий стіл» тепер означає почати доброзичливий обмін думками, миролюбні переговори.
У нас є чудова нагода сісти за наш імпровізований круглий стіл для серйозної розмови про правила ввічливості і хорошого тону.
Діти ,запрошую вас стати учасниками занять у « Школі ввічливості».
ІІ. Повідомлення теми , мети , девізу заняття.
Девіз : Нехай живе ввічливість і доброта! Нехай живуть доброзичливі обличчя!
Вчитель:
- Ми з вами щодня спілкуємося з іншими людьми: рідними, учителями, однокласниками, незнайомими. Чи завжди це спілкування приносить задоволення, радість, втіху? Звичайно, ні. Приємно спілкуватися з ввічливими людьми.
Кожного дня ви спілкуєтеся один з одним . Розкажіть, де ви спілкуєтеся ? (На уроках , на перервах, на вулиці, вдома)
-А з ким ви спілкуєтеся ?
Жителі Країни Воскових людей були м’які, піддатливі ,з усім погоджувалися .А скляні люди відрізнялися такою крихкістю , що могли загинути від будь-якого необережного дотику .
- Які ви знаєте чарівні слова?
(відповіді дітей)
Вчитель:
Ввічливість – моральна якість, що характеризує людину, для якої повага до оточуючих стала нормою поведінки і звичним способом спілкування. Це елементарна вимога культурної поведінки.
Здавна в народі шанували ввічливих людей.
Народна мудрість вилилась у прислів’ях.
(на дошці) Прочитайте
Ввічливість нічого не коштує, але багато дає.
Добре слово дорожче багатства.
Життя дано на добрі справи.
Вчитель:
А мені, діти, дуже подобаються такі прислів’я:
- Привітання бажане, відповідь на нього обов’язкова.
- За одягом зустрічають, за розумом проводжають.
- Розум і ввічливість – брат і сестра.
Розв’язування моральних задач
1) Олег зустрівся у дверях з Надійкою. Що він повинен зробити?
2) Чи обов’язково вітатися, зайшовши у магазин, бібліотеку?
3) Двоє учнів ідуть вулицею, один з них вітається із знайомими. Чи повинен привітатись другий учень, який його не знає?
4) Черговому потрібно негайно звернутися до вчительки, а вона в цей час розмовляє з батьком Оленки. Який вихід?
Вікторина «Доповніть вираз» 1. 1.Розтане навіть глиба, від слова теплого …
( спасибі).
2.Зазеленіє навіть пень, коли почує…( добрий день).
Цікаві задачі
1.Хлопчик крикнув чоловікові : « Скажіть , скільки зараз часів?» Які помилки допустив він ?
2.Два хлопчики зійшлися у дверях і ніяк не можуть розійтися . Хто з них повинен уступити дорогу іншому, якщо першому 8 років , а другому 11 ?
Казка « Найввічливіший»
ВЧИТЕЛЬ .
- А зараз я прочитаю вам казку, а ви послухайте і скажіть, хто ,на вашу думку, був тут насправді найввічливішим?
( Бесіда за змістом).
Вранці я ненароком наступив на ногу батькові, а він сказав, що мало того, що я незграбний, так я ще й неввічливий. Ввічливі люди вибачаються. А після обіду ми із Сергієм посперечалися, хто з нас найввічливіший. Сергій сказав, що він, ф я сказав, що я. Вирішили перевірити. Я запропонував, що хто ось до того магазину більше на вибачається, той найввічливіший. Сергій погодився.
Раз, два, три – почали. Я швиденько наздогнав тітоньку і почав наступати їй зразу на ноги, щоб вибачитися.
- Вибачте, будь ласка.
- Раз!
Потім я хтів наступити чоловікові з портфелем, але дивлюся, Сергій – той не на ноги наступає, а штовхає у бік, а потім вибачається. А штовхати то ще легше, ніж на ноги наступати. Чоловіка з портфелем я теж штовхнув.
- Вибачте будь – ласка.
- Два!
Штовхнув, штовхнув – сім, вісім!
Подивлюся на Сергія він теж старається, пальці згинає. Потім дивлюся – а до магазину зовсім нічого зосталося, а люди закінчилися. І у Сергія закінчилися. Один тільки чоловік іде.
Як ми до нього кинемось! Як штовхнемо з обох сторін! Як закричимо в один голос:
- Вибачте, будь – ласка. - Дев`ять!
Подивилися на чоловіка – а це виявляється мій батько. Став я йому тоді пояснювати, що це у нас змагання на ввічливість і що рахунок дев`ять – дев`ять.
Тато сказав, що значить у нас бойова нічия, і що з Сергієм нехай його батько розбереться, а ось мене вдома нагорода чекає – це точно.
Сергій мовчав, а я у батька пробачення просив. Просив пробачення та загнув десятий палець. Останній. Ми у цей час до магазину дійшли.
Значить все ж таки я – найввічливіший.
Робота з тестом «Чи ввічливий ти…?»
1.Кожен із нас знає , що від того , як людина поводить себе з іншими людьми , залежить :
а) ставлення до неї оточуючих людей;
б) її заробітна плата, бали успішності ;
в) тривалість життя людини .
2.Візитна карточка людини при знайомстві , розмові :
а) одяг;
б) культура поведінки ;
в) розповідь про свої здобутки, досягнення .
3.Чи можна сміятися із широко відкритим ротом?
4.Ви розмовляєте – немає різниці з ким . Де потрібно тримати незайняті руки :
а) смикати ними щось, що попадається під руку ;
б) чухати потилицю чи за вухами;
в) незайняті руки треба тримати на місті.
5.Як потрібно сидіти на стільці ?
а) похитуючись злегка ;
б) сидіти на краю стільця ;
в) вільно, не горблячись і не спираючись .
6.Ви прийшли на циркову виставу , але вона нецікава . Ваші дії :
а) встану і піду додому серед вистави ;
б) продовжуватиму сидіти на місці і розмовляти з сусідом;
в) продовжуватиму сидіти на місці мовчки, чекаючи закінчення вистави .
7.Ви збираєтесь до школи , йде дощ , потрібно брати парасольку. Але вже після уроків дощ закінчився .
Як ви будите нести парасольку , повертаючись додому :
а) вертикально ;
б) горизонтально.
8. У якому одязі ви повинні ходити до школи:
а) у модному;
б) у зручному.
9. Відомо, що розмовляти з далекої відстані – нечемно. А чи варто підходити близько, щоб відчувати дихання іншого:
а) ні;
б) так
10. Що прикрашає людину:
а) рішучість;
б) скромність;
в) сила волі.
Клятва ввічливості
Клянемося ввічливими бути,
Завжди «спасибі» говорить,
«Добридень», «до побачення».
Нічого в світі нема краще.
Клянемося ввічливими бути,
Лінощі, грубість зовсім забути,
Учитись етикету.
Пам’ятати науку цю.
Клянемося ввічливими бути,
В боротьбі зі злом добро добути.
Нечему б’ють мечем чарівним –
Суворим словом і дуже гнівним.
Клянемося ввічливими бути!
Розмалювати малюнки
ВЧИТЕЛЬ.
Діти, наша зустріч підходить до кінця. Сподіваюсь, що вона була недаремною. Я щиро вірю, що всі ви станете ввічливими людьми, що вживання ввічливих слів стане нормою вашого життя, а ваші ввічливі вчинки принесуть радість іншим людям.