Тема уроку. Правила вживання апострофа
Мета уроку: поглибити знання учнів про правила вживання апострофа; формувати вміння знаходити слова з цією орфограмою в текстах, пояснювати свій вибір за допомогою правил; удосконалювати орфоепічні вміння; розвивати мовленнєві навички, пам'ять, увагу; виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І.Організаційний момент
Вітання з учнями, перевірка готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Йод, серйозний, Соловйов, мужньо, тьохкати, медальйон, раннього, кольоровий, підйомний, крайовий, осіннього, третього, зйомка,пізньої, сльозою.
А скажіть-но, дорогенькі,
Подружитись встигли всі
Ось із знаком цим дивненьким?
Слід собі допомогти:
Треба правила всі знати,
Ретельно їх ти вивчи всяк.
От тепер раді вітати
Фантастичний графічний знак!
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Дорогі учні! Сьогодні на уроці ми з вами працюватимемо над темою «Правила вживання апострофа». Під кінець уроку ви повинні знати правила вживання апострофа, уміти правильно вимовляти й писати слова з апострофом, вільно користуватися ними в мовленні.
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Апостроф позначає роздільну вимову звуків, пишеться перед літерами я, ю, є, ї і вказує, що вони позначають два звуки. Якщо ж ці букви вказують на м’якість попереднього приголосного, апостроф не ставиться.
Розгляньте слова, записані у дві колонки. Спробуйте самостійно сформулювати правила вживання апострофа:
1. Б’ють, п’ють, дев’ять, 1. Свято, духмяний, мавпячий,
м’ята, жираф’ячий. різьбяр.
2. Сузір'я, міжгір’я, пір'я. Але: верб'я, торф’яний, черв'як.
3. Від'їзд, роз'ятрити, 2. Курйоз, серйозний.
з'єднати, дит’ясла. 3. Рясно, рюкзак.
4. Лук'ян, Лук'янченко.
Для підтвердження наших висновків розглянемо таблицю в підручнику.
V. Систематизація й узагальнення знань.
1. Запишіть, пояснюючи орфограми.
Солов’їний, жираф’ячий, в’ється, солом’яний, святковий, плоскогір’я, пів’ями, без’ядерний, рядок.
2. Орфографічне відновлення
Подані в транскрипції слова запишіть відповідно до орфографічних норм
[лˈубо̀вйу], [бйутˈ], [арфйа̀рка], [рˈізˈбˈа̀р], [с’в’ашчѐн:и(е)й], [моркв’а̀ний], [подв’і̀рйа], [в’ідйі̀зд], [звйаза̀ти].
Фізкультхвилинка
3. Вправа «Конструктор»
Від поданих слів утворіть: а) прикметники; б) дієслова з префіксом роз-
а) морква, олово, риба, дерево, мавпа, камінь, тьма;
б) їхати, єднати, їсти.
4. Вибірковий диктант
Прослухайте народні прикмети. Випишіть слова з апострофом, поясніть їх написання.
Рум'яний вечір і сірий ранок − на хорошу погоду. Жаб'ячий хор цілу ніч − на хорошу погоду. Чайка з'явилась − незабаром крига рушить. Граки з криком в'ються над гніздами − погода зміниться.
5. Диктант із таємницею
Випишіть слова послідовно у дві колонки: 1) ті, у яких є апостроф; 2) ті, у яких немає.
В'яжу, узгір'я, дит'ясла, моряк, скам'янів, здоров'я, свято, полум'я, чеберяти, скип'ятити, вип'є, п'єса, одяг, ув'язнений, вечеря, матір'ю, ад’ютант.
Підкресліть другу букву кожного слова, якщо завдання виконане правильно, то зможете прочитати відоме прислів’я (Язик до Києва доведе).
6. Вправа-асоціація
Учитель показує картки, якщо в назві вживається апостроф – учні піднімають картку зеленого кольору, якщо він відсутній - червоного.
7. Гра «Я - редактор».
Завдання: знайди помилку, якщо вона є.
Св’ятковий, м'ята, Лукянівка, б'є, бур’як, матір'ю, мавпячий, цв’ях, торфяний, під'їзд, пів'яблука, розмяк.
(Святковий, м’ята, Лук’янівка, б’є, буряк, матір’ю, мавпячий, цвях, торф’яний, під’їзд, пів’яблука, розм’як).
(Перевіряємо за абеткою)
Одне з цих слів уведіть в речення.
8. Запишіть в один стовпчик слова російською мовою, а в інший – їх переклад українською. Порівняйте правопис.
Оловянный, червяк, рыбий, мягкий, съесть, подъезд, вялый, мясо, обезьяний, кроличий, деревянный, безъязыкий, мясорубка, семья, объявление, Лукьяненко, отъехать, развязка.
VІ. Підсумки уроку
Незакінчене речення
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити правила, виписати з орфографічного словника 15 слів з апострофом, уміти пояснювати написання слів з цією орфограмою.