Тема: узагальнення й систематизація вивченого з теми «Іменник».
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати орфографічні навички учнів; збагачувати їхній словниковий запас; розвивати усну та писемну мову учнів; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: індивідуальні картки, підручник, мультимедійна презентація.
Тип уроку: повторювально – узагальнювальний.
Форма проведення: урок – подорож.
Хід уроку
І. Повідомлення теми, мети , завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Мов огниста біла птиця
Налетіла сніговиця…
То – сестриця заметілі,
Тільки менша, легша в тілі.
Грає з вітром і палає,
Ніби іскри розсипає…
Виграє мов кришталева,
Сніговиця – королева.
(звучить звукозапис, з’являється Сніговиця)
Учитель. Сніговице, ти до нас у гості завітала. Що тебе привело?
Сніговиця. Доброго дня вам любі друзі!
Я по світу літала, зиму людям дарувала. А потім на країною Іменник пролітала і кришталеве намисто порвала. Чарівні намистинки по країні розкидало, вмить усе кригою скувало.
Учитель. А чим ми тобі можемо допомогти?
Сніговиця. Вам потрібно потрапити до країни «Іменник» і зібрати моє кришталеве намисто.
Учитель. А як до країни потрапити?
Сніговиця. Вхід знаходиться біля дерева знань.
Учитель. Залюбки, Сніговице, тобі допоможемо. Адже ми саме закінчили вивчення великої теми «Іменник». І сьогодні наш урок присвячений узагальненню й систематизації знань з цієї теми.
Перед початком подорожі нам потрібно зробити запис у зошиті.
(учні записують дату і тему уроку)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Давайте, користуючись методом «Передбачення», з’ясуємо, які цілі ви ставите перед собою на цьому уроці? (відповіді учнів)
Цілі визначені, тож вирушаємо у подорож.
Дерево знань перед нами зросло,
Кілька питань воно нам віднайшло.
Коли перевіре наші знання,
Вдягне воно квіткове вбрання.
ІІІ. Основна частина
Ось і брама перед нами,
Намистинки під снігами.
Назва брами «Вибіркова»,
Назва ця невипадкова.
З текстом слід попрацювати,
Щоб загублене зібрати.
З тексту вибрати іменники, визначити рід, число, відмінок.
Гарні снігові зими на Україні! Виблискують на сонці глибокі кучугури снігу, сховалися під кригою великі ріки і маленькі річечки. Припорошила зима все білою ковдрою. Відпочиває земля, набирається сили.
Наповнюється силою і зимовий ліс. Ось постукав по сухому дереву дятел. З шумом пролетів рябчик, піднімається зі снігу глухар. З гілки на гілку перестрибує юрка білка.
Наступна наша зупинка гай «Відмінювання».
Браму вдало подолали.
На жаль, в гаю ми заблукали,
Щоб дорогу відшукати,
Слід слова провідміняти.
2. Вправи на відмінювання іменників (завдання спроектовані на екрані)
Слова подані на екрані запишіть в потрібному відмінку.
Лист, вітер, ключ, лікар, Байкал, мед, метр, урожай, тиждень, Дністер, вальс, хліб.
Повість, матір, тінь, подорож, молодість, даль, приємність, сіль,ніч, розкіш.
Земля, Сергій, дівчина, бабуся, учень, сестра, парубок, парубок.
На пагорб «Спосіб словотвору » взійшли.
Аби дорога була легкою та чудовою,
Давайте розберемо слова за будовою.
Присмак -
Морський -
Лісопарк –
Напис –
І на озері Правопис зупинились.
Щоб із озера намисто дістати,
Потрібно без помилок слова написати.
Гори Карпати, Верховна Рада України, сузір’я Чумацький Шлях, картина Рєпіна «Запорожці», пароплав «Тарас Шевченко», Президент України, таксі, радіо, проспект Перемоги, Дід Морз.
Розкрити дужки, подані слова замінити синонімами з довідки.
(не)зламність, (не)залежність, (не)сподіваність, (не)природність, (не)сміливість, (не)відкладність, (не)щирість, (не)роба, (не)дотепа, (не)щастя, (не)воля.
Довідка: стійкість, самостійність, раптовість, штучність, соромливість, спішність, удаваність, рабство, ледар, бездара, біда.
Озеро теж подолали.
А що це?
Гори перед нами постали.
Записати іменники в чотири колонки: а) І відміна, : а) І І відміна, : а) ІІІ відміна, : а) ІV відміна (учні працюють біля дошки).
Ніч, біль, мрія, голка, галченя, осел, листя, скатертина, мелодія, люстра, плече, мазь, відмінник, типовість, осінь.
ІV. Підсумок уроку
Наша подорож країною «Іменник» закінчилася, але не закінчилися наші завдання. Давайте повернемо намистинки, які ми зібрали для Сніговиці, мандруючи країною.
Ваше завдання прикріпити намистинку на шнурівку і закінчити речення:
Діти, ви сьогодні мене здивували. Я вдячна вам за те, що ви мені повернули чарівне намисто і розчаклували місто Іменник. І вам гості я вдячна за увагу і підтримку. Ці солодощі - знак подяки вам.