Урок "Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Іменник»"

Про матеріал
Узагальнити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати орфографічні навички учнів; збагачувати їхній словниковий запас; розвивати усну та писемну мову учнів; виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Тема: узагальнення й систематизація вивченого з теми «Іменник».

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати орфографічні навички учнів; збагачувати їхній словниковий запас; розвивати усну та писемну мову учнів; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: індивідуальні картки, підручник, мультимедійна презентація.

Тип уроку: повторювально – узагальнювальний.

Форма проведення: урок – подорож.

                                                                     Хід уроку

І. Повідомлення теми, мети , завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

Мов огниста біла птиця

Налетіла сніговиця…

То – сестриця заметілі,

Тільки менша, легша в тілі.

 Грає з вітром і палає,

Ніби іскри розсипає…

Виграє мов кришталева,

Сніговиця – королева.

(звучить звукозапис, зявляється Сніговиця)

Учитель.  Сніговице, ти до нас у гості завітала. Що тебе привело?

Сніговиця.  Доброго дня вам любі друзі!

Я по світу літала, зиму людям дарувала. А потім на країною Іменник пролітала і кришталеве намисто порвала. Чарівні намистинки по країні розкидало, вмить усе кригою скувало.

Учитель.  А чим ми тобі можемо допомогти?

Сніговиця. Вам потрібно  потрапити  до країни «Іменник» і зібрати моє кришталеве намисто.

Учитель.  А як до країни потрапити?

Сніговиця.  Вхід знаходиться біля дерева знань. 

Учитель.   Залюбки, Сніговице, тобі допоможемо. Адже ми саме закінчили вивчення великої теми «Іменник». І сьогодні наш урок присвячений узагальненню й систематизації знань з цієї теми.

 Перед  початком подорожі нам потрібно зробити запис у зошиті.

(учні записують дату і тему уроку)

ІІ.  Актуалізація опорних знань

  1. Метод  «Передбачення»

Давайте, користуючись методом «Передбачення», з’ясуємо, які цілі ви ставите перед собою на цьому уроці? (відповіді учнів)

  1. Метод  «Дерево знань»

Цілі визначені, тож вирушаємо у подорож.

Дерево знань перед нами зросло,

Кілька питань воно нам віднайшло.

Коли перевіре наші знання,

Вдягне воно квіткове вбрання.

  • Що таке іменник?
  • Які групи іменників за значенням ви знаєте?
  • Скільки відмінків має іменник?
  • Скільки відмін має іменник? Як їх визначити?
  • Які роди має іменник?
  • Яке число має іменник?

 ІІІ. Основна частина

Ось і брама перед нами,

Намистинки під снігами.

Назва брами «Вибіркова»,

 Назва ця невипадкова.

З текстом слід попрацювати,

Щоб загублене зібрати.

 

  1. Робота з текстом (індивідуальна картка)

З тексту вибрати іменники, визначити рід, число, відмінок.

Гарні снігові зими на Україні! Виблискують на сонці глибокі кучугури снігу, сховалися під кригою великі ріки і маленькі річечки. Припорошила зима все білою ковдрою. Відпочиває земля, набирається сили.

 Наповнюється силою і зимовий ліс. Ось постукав по сухому дереву дятел. З шумом пролетів рябчик, піднімається зі снігу глухар. З гілки на гілку перестрибує юрка білка.

Наступна наша зупинка гай «Відмінювання».

Браму вдало подолали.

На жаль, в гаю ми заблукали,

Щоб дорогу відшукати,

Слід слова провідміняти.

2. Вправи на відмінювання іменників (завдання спроектовані на екрані)

 Слова подані на екрані  запишіть  в потрібному відмінку.

  1. Поставити іменники у родовому відмінку однини.

Лист, вітер, ключ, лікар, Байкал, мед, метр, урожай, тиждень, Дністер, вальс, хліб.

  1. Поставити іменники в орудному відмінку однини.

Повість, матір, тінь, подорож, молодість, даль, приємність, сіль,ніч, розкіш.

  1. Поставити іменники в кличному відмінку.

Земля, Сергій, дівчина, бабуся, учень, сестра, парубок, парубок.

  1. В гаю намистинки знайшли,

На пагорб «Спосіб словотвору » взійшли.

Аби дорога була легкою та чудовою,

Давайте розберемо слова за будовою.

  1. Визначити спосіб словотвору поданих іменників (завдання спроектовані на екрані)

Присмак -                        

Морський  -

Лісопарк –

Напис –

  1. З пагорба швидко спустились

І на озері Правопис зупинились.

Щоб із озера намисто дістати,

Потрібно без помилок слова написати.

  1. Словниковий диктант.

Гори Карпати, Верховна Рада України, сузір’я Чумацький Шлях, картина Рєпіна «Запорожці», пароплав «Тарас Шевченко», Президент України, таксі, радіо, проспект Перемоги, Дід Морз.

  1. Творчий диктант (завдання спроектовані на екрані).

Розкрити дужки, подані слова замінити синонімами з довідки.

(не)зламність, (не)залежність, (не)сподіваність, (не)природність, (не)сміливість, (не)відкладність, (не)щирість,  (не)роба, (не)дотепа, (не)щастя, (не)воля.

Довідка: стійкість, самостійність, раптовість, штучність, соромливість, спішність, удаваність,  рабство, ледар, бездара, біда.

Озеро теж подолали.

А що це?

Гори перед нами постали.

 

  1. Розподільна робота (завдання розміщені в індивідуальній картці).

Записати іменники в чотири колонки:  а) І відміна, :  а) І І відміна, :  а) ІІІ відміна, :  а) ІV відміна (учні працюють біля дошки).

Ніч, біль, мрія, голка, галченя, осел, листя, скатертина, мелодія, люстра, плече, мазь, відмінник, типовість, осінь.

  1. Ось і гори подолали. Перед нами простяглася доріжка «                                », яка виведе нас з країни «Іменник». Але  залишилася остання намистинка, яку ми знайдемо, виконавши наступне завдання.
  1.  

 

 

ІV. Підсумок уроку

Наша подорож країною «Іменник» закінчилася, але не закінчилися наші завдання. Давайте повернемо намистинки, які ми зібрали для Сніговиці, мандруючи країною.

  1. Метод  «Незакінчене речення…»

Ваше завдання прикріпити намистинку на шнурівку і закінчити речення:

  • Набуті знання знадобляться…
  • Сьогодні на уроці я …
  1.  Подяка від Сніговиці.

Діти, ви сьогодні мене здивували. Я вдячна вам за те, що ви мені повернули чарівне намисто і розчаклували місто Іменник. І вам гості я вдячна за увагу і підтримку. Ці солодощі  - знак подяки вам.

 

  1.  Оцінювання учнів.
  2. Домашнє завдання.

 

 

doc
Додано
25 квітня 2020
Переглядів
598
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку