Тема: Правила вживання апострофа, 5 клас
Мета: поглибити й систематизувати знання п’ятикласників про правила вживання апострофа; формувати загальнопізнавальні вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил, знаходити помилки, виправляти їх в усному та писемному мовленні; сприяти формуванню національної свідомості школярів, виховувати почуття любові до рідної мови.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів, прислів’їв, приказок.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок з елементами повторення.
Хід уроку:
I. Організаційний момент. Психологічний тренінг (1сл.)
II. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.
Бесіда:
1.Після яких букв уживаємо знак м’якшення?
2.Які буквосполучення уживаємо зі знаком м’якшення?
3.Після яких букв знак м’якшення не пишеться?
4. Чому в давальному відмінку в слові скриньці пишемо м’який знак, а в слові хатинці – ні?
5.Назвіть винятки, які треба запам’ятати? (тьмяний, різьбяр)
6.Чому в словах пісня, свято м’який знак не пишеться?
Перевірка д.завдання
Запис у зошити- дата, тема уроку (на дошці) (2сл.)
Діти, чи любите ви казки?
Тоді послухайте одну цікаву казочку.
Апостроф
В чудовій країні Фонетиці жили – були Букви і Звуки (Знаки). Вони дуже дружили між собою і часто ходили в гості один до одного. Правили тою країною три сестри: точна Графіка, строга Орфографія й співуча Орфоепія.
І всі були задоволені життям, крім одного знаку на ім'я Апостроф. Він був завжди сумним і самотнім, бо не мав друзів. З ним ніхто не хотів дружити, через його маленький зріст і гачкувату зовнішність.
Одного разу ішов Апостроф і гірко плакав. Неподалік йшли добросердечні букви Я, Ю,Є, Ї і побачили, що Апостроф плаче. Підійшовши до нього, вони поцікавились: «Що сталося?»
Нещасний Знак розповів про своє горе, ці Букви посміхнулися і сказали, що його горю можна зарадити.
Вони пообіцяли познайомити Апострофа зі своїми друзями – губними приголосними: Б,П,В,М,Ф та Р. Апостроф з радістю погодився.
З того часу, де б не були Букви Я,Ю,Є,Ї та губні приголосні між ними завжди можна бачити веселого Апострофа, який співає ось таку веселу пісеньку:
Запам’ятай: я, ю, є, ї —
Завжди супутники мої.
Атож! У кожному слівці
Зі мною поруч букви ці,
Лише вони за мною йдуть:
Сім’я, пір’їна, в’ється, п’ють.
Б, П, В, М, Ф — губні,
Ці букви завжди при мені.
Я після них люблю стояти:
Б’є, п’ять, в’язати, верф’ю, м’ята.
Й до Р прихильність маю я:
Подвір’я, пір’ячко, бур’ян.
Звичайно, як потрібно їх роздільно вимовляти,
Інакше не потрібно там Апострофу стояти.
Отже, прослухавши казку, ми з вами разом визначимо з якими буквами вживається апостроф у словах.
Дати відповіді на питання
Згадайте, що ви знаєте з початкових класів про апостроф?
Апостроф це літера чи знак? (знак)
Де він пишеться вгорі чи внизу?
Для чого апостроф вживається на письмі?
(для позначення роздільної вимови твердого приголосного звука).
З якими літерами він вживається? (я,ю,є,ї; б,п,в, м, ф, р.)
Зробіть звуковий запис слів: м’ята, дев’ять, п’ятий, сузір’я, пів’ялинки. Для чого вживається апостроф?
III. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
Слово учителя.
Сьогодні на уроці ми познайомимося з правилами вживання апострофа, будемо вчитися застосовувати правила на практиці
1. Пояснення вчителя з використанням поданої нижче таблиці «Вживання апострофа»(табличка на екрані смарт-дошки)3сл.
Апостроф перед я, ю, є, ї |
|
пишеться |
не пишеться |
1. Після букв б, п, в, м, ф, якщо перед ними немає іншої літери: б´є, в´юн, солов´ї |
1. Якщо в українських словах перед б, п, в, м, ф стоїть приголосний (крім р), що належить до кореня: свято, тьмяний, морквяний, але торф´яний |
2. Після р, що позначає твердий звук [р]: пір´я, кур´єр, сузір´я |
|
3. Після префіксів та попередньої частини складних слів, які закінчуються на приголосний: з´явитися, роз´їзд, дит´ясла |
2. Якщо в українських словах літери я, ю, є після р позначають його м´я- кість: буря, буряк, Рєпін, рясно, морквяний. |
4. У слові Лук´ян і похідних: Лук´яненко, Лук´янівка |
|
IV. Формування знань, умінь і навичок
Словниковий диктант
Солов’ї, в’ється,верф’ю, пом’якшувати, пів’яблука,пів’ящика,узгір’я, матір’ю, з’їхати, під’яскравити,з’явитися, об’єднати, під’язичний, Лук’ян, комп’ютер, інтерв’ю, миш’як.
Дібрати і записати споріднені слова(які мають один і той же корінь), які пишуться з апострофом (робота біля дошки)
Солома- солом’яний
хлопець – хлоп’ятко, хлоп’я
риба – риб’ячий
трава – трав’яний
соловей – солов’їний
Творча зупинка
Записати в стовпчик слова. До поданих слів дібрати слова з протилежним значенням, записати в зошитах, усно обґрунтувати написання.
Твердий- м´який,
забувати- пам´ятати,
зникнути - з´явитися,
На старт – дошці (4 сл.)
«Хвилинка відпочинку»
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько нагнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз – присіли, другий – встали.
Всі за парти посідали.
Гра «Cпіймай слово».
Учні слухають слова, які читає вчитель, і плескають в долоні, коли почують слова з апострофом.
В´язкий,святкувати, рум´яний, повітря, об´їжджати, морквяний, черв´як, під´їхати, сім´я, мавпячий, торф´яний, Святослав, м’яч, Лук’ян, буряк, хлоп’я,зоря, пам’ять, духмяний, зм’якшити.
Тестова зупинка (на смарт - дошці) –(5сл.)
Дидактична вправа «Народ скаже, як зав’яже»
Прослухайте прислів’я, укажіть слова з апострофом.
Не потрібна солов’ю золота клітка, краща йому зеленая вітка.
Літо запасає, а зима з’їдає.
Поки суд та діло, а кошеня сало з’їло.
Вересень – рум’янець року.
Відгадайте загадку, назвіть слова з апострофом.
На дворі хатка, солом’яний дах,
Живе там маленький сіренький птах.
Із сонечком рано встає пташеня,
Цвірінька, стрибає, шука черв’яка.
Хто відгадає, той буде молодчик.
Сіренька пташка — це, мабуть, ... (горобчик).
Вправа «Продовж прислів’я»
Ранні пташки росу (п’ють), а пізні слізки ллють.
Літо збирає, а зима з’їдає
Нащо й клад, коли в( сім’ї )лад
Не вчи орла літати, а (солов’я ) співати
Прослухайте жартівливий вірш. Вкажіть, які слова вжиті з апострофом?
В комп'ютера-мами, в комп'ютера-тата
є діти — маленькі комп'ютеренята.
Дорослі комп'ютери — тато і мама —
розв'язують дуже серйозні програми.
Малятам ще треба рости й підростати —
вони полюбляють із дітками гратись. (Світлана Цушко).
Подивись на малюнки, назви слова з апострофом. (сл.6)
VІ. Підсумок уроку
Рефлексія-7сл
На уроці я дізнався….
Я запам’ятав …..
- Назвіть основні правила вживання апострофа у словах.
- Вкажіть власні приклади (Лук’ян, возз’єднання, роз’яснення, в’їзний, зав’язь, двох’ярусний, під’юджувати, дит’ясла, черв’як, п’янкий, торф’яний, м’ята).
Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
1.Опрацювати матеріал «Вживання апострофа».
2. Написати міні-твір на 6-7 речень «Вишиванка - народний символ України» з використанням слів із апострофом.8сл.
Великоканівецький НВК
Відкритий урок з української мови
у 5 класі
Підготувала і провела
учитель української мови і літератури
Кикоть Н.М.