Урок-Подорож "Діалог"

Про матеріал
дати поняття про діалог, діалогічне мовлення, формувати в учнів уміння складати діалог, уводити його в текст, правильно використовуючи розділові знаки.
Перегляд файлу

Урок-мандрівка

5 клас

Тема: Діалог

Мета навчальна: дати поняття про діалог, діалогічне мовлення, формувати в учнів уміння складати діалог, уводити його в текст, правильно використовуючи розділові знаки.

Мета виховна: допомогти дітям відчути красу природи нашої землі, красу рідної мови, народної творчості.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: картки для індивідуальної роботи з учнями, сніжинки для оцінювання знань та умінь, ілюстрації, запис музичного твору П.Чайковського «Пори року» (зима). На дошці – велика вирізана з паперу сніжинка з дівочим обличчям.

 

Хід уроку

 

І. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

 

Погляньте, яка сріблясто-біла казка за вікном. Чуєте, як кришталево видзвонюють сніжинки? Одна з них завітала сьогодні до нас на урок. Це не просто сніжинка. Народилася вона високо над землею, в пухнастій білій хмарі. А коли спускалася на землю, налетів рвучкий вітер – і крихкі пелюстки осипались. Сніжинка звертається до нас по допомогу. Щоб снігові пелюстки знову приросли до неї, треба розшифрувати їх: розповісти правило за схемою й навести приклад. Натомість сніжинка поведе нас у цікаву подорож по країні Дивосвіт. Щоб швидше виконати завдання, давайте поділимось на дві команди: «Казка» і «Срібні вітрила».

Завдання на картках (пелюстках сніжинки).

Для команди «Казка»:

А… «П…(?!)»

«П…»,    а… .

Для команди «Срібні вітрила»:

«П … (?!)»    а … .

«П … , –  а … ,  – п …».

Міні-бесіда.

  • Що таке пряма мова?
  • Що означають слова автора?
  • Які розділові знаки ставляться при прямій мові?

За кожну правильну відповідь команда дістає сніжинку. Перемагає та команда, у якої більше сніжинок.

Розшифровані пелюстки кріпляться на дошці до дівчини-Сніжинки, вона дякує і запрошує в подорож до країни Дивосвіт.

 

ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

Мандрувати будемо летючим кораблем. Назва його збігається з темою нашого уроку – «Діалог». (Учні записують дату й тему уроку)

Зупинка І «Повторення»

Завдання. У поданих реченнях пояснити розділові знаки.

Для команди «Казка»:

Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м’яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води.

Для команди «Срібні вітрила»:

Я без тебе, мово, без зерна полова, соняшник без сонця, без птахів діброва.

Учитель: Летімо далі. Хоч зимовий вітер і холодний, на палубі корабля тепло: нас зігріває своїм подихом казка.

Зупинка ІІ «Легенда про пісню»

Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, діти Польщі – здатність до торгівлі, італійці дістали хист до музики.

Обдарували всіх, підвівся Господь Бог зі свого трону й раптом побачив у куточку дівчинку. Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок з червоної калини.

  • Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь
  • Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові, пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.
  • Чого ж ти не підійшла до мене скоріш? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю?

Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.

  • Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.

Узяла дівчина-Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому і з ясним обличчям та вірою понесла пісню в народ.

Бесіда за питаннями.

  • Скільки осіб бере участь у розмові?
  • Чи є в цьому тексті пряма мова?
  • А слова автора?
  • Чим відрізняються розділові знаки в діалозі  від знаків при прямій мові ?

Зупинка ІІІ «Робота з підручником»

Завдання.

Опрацювати правило за підручником.

Команди, які справились із завданням, дістають сніжинки.

Зупинка ІV «Пори року»

Завдання.

У поданих реченнях розставити розділові знаки, пояснити їх.

Для команди «Казка»:

  • Насуплю я брови, - говорить зима, - і вітер з морозом повіє, усе скрізь загине, рятунку нема! Під снігом земля заніміє.

Для команди «Срібні вітрила»:

  • А я засміюся, - весна одмовля, - і сонце веселе засяє, прокинуться луки, ліси і поля, усе розцвіте, заспіває.

Учитель: Розгляньте уважно пейзажні ілюстрації. Яку пору року зображено на кожній з них? Чи відтворюють вони настрій вірша, який ми щойно записали? Чому ви так гадаєте?

Зупинка V «Народні пісні»

Пояснювальний диктант

  • Ой дівчино, серце моє,

чи підеш ти за мене?

  • Не піду я за тебе

нема хати у тебе!

  • Підем, серце, в чужую,

доки свою збудую.

  • Постав хату з лободи,

а в чужую не веди!

Зупинка V І «Чарівні мелодії»

Завдання

Скласти діалог на задану тему. (звучить мелодія П.Чайковського «Пори року (зима)»)

Для команди «Казка»: розмова Сніжинки з Вітром і Морозом

Для команди «Срібні вітрила»: розмова Сніжинки з Сонцем і Землею

Зачитавши діалоги, команди дістають сніжинки. Летючий корабель «Діалог» знову піднімає вітрила.

Зупинка V ІІ «Народні прислів’я та приказки»

Робота з картками

Записати у вигляді прямої мови:

Хвалилася кобила, що з возом горшки побила.

Хвалилася вівця, що в неї хвіст як у жеребця.

Хвалилася калина, що з медом солодка.

Заліз черв’як у хрін і каже, що йому добре.

 

ІІІ ПІДСУМОК УРОКУ

 

От і закінчилася наша подорож по країні Дивосвіт. Чарівна сніжинка допомогла нам відчути красу природи нашої землі, красу рідної мови, народної творчості. А ще вона допомогла нам засвоїти тему «Діалог».

Бесіда-узагальнення:

  • Що таке діалог?
  • А що таке монолог?
  • Які розділові знаки ставляться при діалозі?
  • Як називаються висловлювання дійових осіб?
  • Що спільного і що відмінного між діалогом і прямою мовою?

А тепер давайте підрахуємо сніжинки, визначимо переможців.

 

І V ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Скласти твір на тему: «Подорож Сніжинки», увівши діалог.

 

 

 

docx
Додано
20 січня 2022
Переглядів
674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку