Урок-мандрівка
5 клас
Тема: Діалог
Мета навчальна: дати поняття про діалог, діалогічне мовлення, формувати в учнів уміння складати діалог, уводити його в текст, правильно використовуючи розділові знаки.
Мета виховна: допомогти дітям відчути красу природи нашої землі, красу рідної мови, народної творчості.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: картки для індивідуальної роботи з учнями, сніжинки для оцінювання знань та умінь, ілюстрації, запис музичного твору П.Чайковського «Пори року» (зима). На дошці – велика вирізана з паперу сніжинка з дівочим обличчям.
Хід уроку
І. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Погляньте, яка сріблясто-біла казка за вікном. Чуєте, як кришталево видзвонюють сніжинки? Одна з них завітала сьогодні до нас на урок. Це не просто сніжинка. Народилася вона високо над землею, в пухнастій білій хмарі. А коли спускалася на землю, налетів рвучкий вітер – і крихкі пелюстки осипались. Сніжинка звертається до нас по допомогу. Щоб снігові пелюстки знову приросли до неї, треба розшифрувати їх: розповісти правило за схемою й навести приклад. Натомість сніжинка поведе нас у цікаву подорож по країні Дивосвіт. Щоб швидше виконати завдання, давайте поділимось на дві команди: «Казка» і «Срібні вітрила».
Завдання на картках (пелюстках сніжинки).
Для команди «Казка»:
А… «П…(?!)»
«П…», – а… .
Для команди «Срібні вітрила»:
«П … (?!)» – а … .
«П … , – а … , – п …».
Міні-бесіда.
За кожну правильну відповідь команда дістає сніжинку. Перемагає та команда, у якої більше сніжинок.
Розшифровані пелюстки кріпляться на дошці до дівчини-Сніжинки, вона дякує і запрошує в подорож до країни Дивосвіт.
ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Мандрувати будемо летючим кораблем. Назва його збігається з темою нашого уроку – «Діалог». (Учні записують дату й тему уроку)
Зупинка І «Повторення»
Завдання. У поданих реченнях пояснити розділові знаки.
Для команди «Казка»:
Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м’яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води.
Для команди «Срібні вітрила»:
Я без тебе, мово, без зерна полова, соняшник без сонця, без птахів діброва.
Учитель: Летімо далі. Хоч зимовий вітер і холодний, на палубі корабля тепло: нас зігріває своїм подихом казка.
Зупинка ІІ «Легенда про пісню»
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, діти Польщі – здатність до торгівлі, італійці дістали хист до музики.
Обдарували всіх, підвівся Господь Бог зі свого трону й раптом побачив у куточку дівчинку. Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок з червоної калини.
Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
Узяла дівчина-Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому і з ясним обличчям та вірою понесла пісню в народ.
Бесіда за питаннями.
Зупинка ІІІ «Робота з підручником»
Завдання.
Опрацювати правило за підручником.
Команди, які справились із завданням, дістають сніжинки.
Зупинка ІV «Пори року»
Завдання.
У поданих реченнях розставити розділові знаки, пояснити їх.
Для команди «Казка»:
Для команди «Срібні вітрила»:
Учитель: Розгляньте уважно пейзажні ілюстрації. Яку пору року зображено на кожній з них? Чи відтворюють вони настрій вірша, який ми щойно записали? Чому ви так гадаєте?
Зупинка V «Народні пісні»
Пояснювальний диктант
чи підеш ти за мене?
нема хати у тебе!
доки свою збудую.
а в чужую не веди!
Зупинка V І «Чарівні мелодії»
Завдання
Скласти діалог на задану тему. (звучить мелодія П.Чайковського «Пори року (зима)»)
Для команди «Казка»: розмова Сніжинки з Вітром і Морозом
Для команди «Срібні вітрила»: розмова Сніжинки з Сонцем і Землею
Зачитавши діалоги, команди дістають сніжинки. Летючий корабель «Діалог» знову піднімає вітрила.
Зупинка V ІІ «Народні прислів’я та приказки»
Робота з картками
Записати у вигляді прямої мови:
Хвалилася кобила, що з возом горшки побила.
Хвалилася вівця, що в неї хвіст як у жеребця.
Хвалилася калина, що з медом солодка.
Заліз черв’як у хрін і каже, що йому добре.
ІІІ ПІДСУМОК УРОКУ
От і закінчилася наша подорож по країні Дивосвіт. Чарівна сніжинка допомогла нам відчути красу природи нашої землі, красу рідної мови, народної творчості. А ще вона допомогла нам засвоїти тему «Діалог».
Бесіда-узагальнення:
А тепер давайте підрахуємо сніжинки, визначимо переможців.
І V ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти твір на тему: «Подорож Сніжинки», увівши діалог.