Розробка уроку:
«Правильне харчування та здоровий сон – запорука міцного здоров’я»
Мета: розширити й поглибити поняття учнів про здоров'я і нездоров'я; сформувати уявлення про те, що здоров'я значною мірою залежить від них самих; роз'яснити учням, чому держава повинна опікуватися їхнім здоров'ям, і допомогти їм з'ясувати відповідальність держави з цього питання; пропагувати здоровий спосіб життя; допомогти учням сформувати співчутливе і активне ставлення до хворих дітей; розвивати уяву, мислення, творчі здібності учнів.
Обладнання: ілюстративний матеріал (малюнок із коробки вітамінів «Мультитабс», зображення дітей, які займаються спортом, виснажених голодом дітей в Африці, переповненої лікарні, аптеки, де можна купити будь-які ліки, тощо; дві «квіточки-семицвіточки», дві газети — два білих аркуші з написами «Право дитини на здоров'я та допомогу лікаря порушується» (чорним кольором) та «Право дитини на здорове життя та медичну допомогу виконується» (зеленим кольором); роздавальний матеріал (тести «Що треба робити, щоб бути здоровим» і «Чому держава повинна піклуватися про здоров'я своїх дітей», роздруковані аркуші з кросвордом).
Коментар: до початку заняття вчитель малює на дошці овал, а в ньому лише слово «Здоров'я».
Хід заняття
Бесіда.
Що, на вашу думку, означає це слово? (Учитель звертає увагу учнів на дошку, де в овалі написане слово «Здоров'я».)
Які асоціації воно викликає? (Відповіді учнів записуються на дошці: гарно вчишся, читаєш книжку, граєш у м'яча, усміхаєся, прибираєш кімнату тощо. Потім учитель повинен поставити запитання, яке узагальнює всі висловлені думки.)
Що ж для людини є найдорожчим? (Найціннішим для кожної людини є її здоров'я. Коли ти здоровий, легко впоратися з будь-якою справою.
Купити здоров'я неможливо, тому його потрібно берегтиї і зміцнювати.)
А як зберегти здоров'я? (Додержувати розпорядку дня, правильно харчуватися, виконувати правила особистої гігієни тощо.)
Що спричинює нездоров'я? (Невиконання цих правил,паління, вживання алкоголю, наркотиків.)
Слово вчителя.
Отже, якщо ви веселі, їсте з апетитом, міцно спите, удень рухливі й спритні, значить, ви здорові. Добре здоров'я — це коли у вас нічого не болить, на уроках ви уважні, старанні, активні. Ви здорові, коли нормально зростаєте, добре себе почуваєте.
Режим харчування
Важливим принципом збалансованого харчування є оптимальний режим споживання їжі. Саме поняття "режим харчування" складається з наступних принципів:
Для дітей шкільного віку ці принципи режиму харчування повинні бути реалізовані таким чином.
По-перше, бажано приймати їжу в один і той самий час доби. Це дозволяє виробити умовні рефлекси на час, що, в свою чергу, забезпечує оптимальну готовність організму до прийому їжі. Дуже важливо, щоб інтервал між сніданком, обідом і вечерею не був більшим, ніж 5-6 годин, а між вечерею і сном — 1,5-2 години.
По-друге, для школярів рекомендується чотириразове харчування. На перший прийом їжі (1 сніданок) бажано відводити 20-25 % добової калорійності, 2-й сніданок повинен включати 15-20 %, обід — 3 5-40 % добової кількості калорій, а вечеря — 20-25 %. За відсутності другого сніданку бажано ввести полуденок приблизно з такою ж калорійністю.
По-третє, бажано звертати увагу на компоненти харчового раціону під час кожного прийому їжі.
Білкова їжа підвищує збудження нервової системи, тому її краще не вживати в першій половині дня, а лиш в період найбільшої активної діяльності. Не бажано споживати перед сном, тому що збудження нервової системи мішатиме швидкому переходу до глибокого сну.
Крім того, білкова їжа перетравлюється довше, потребує більших енерговитрат, а оскільки під час сну всі процеси сповільнюються (в тому числі і виділення травних соків), то це може призвести до гіршого перетравлення їжі.
Великий об'єм їжі ввечері (як це дуже часто буває через різні обставини) призводить до перетворення в жири недоокислених вуглеводів, що є причиною ожиріння. Вечеря повинна бути легкою, бажано з овочевих чи молочних страв.
Говорячи про режим харчування, слід пам'ятати, що його не можна розглядати як догму. Умови життя, які змінюються, можуть вносити нові корективи. Більше того, деякі зміни час від часу треба спеціально вносити в режим харчування з метою повного тренування систем, однак ці зміни не повинні бути надто різкими і виходити за межі адаптації.
Велике значення в раціональному харчуванні має питний режим. Як відомо, організм дорослої людини приблизно на 55-65 % складається з води, в дитячому організмі цей відсоток ще вищий.
Тіло людини дуже швидко реагує навіть на найменшу втрату води. Тут відіграє фактор постійності внутрішнього середовища людини. У разі втрати більше 0,5 % маси тіла, виникає відчуття спраги. При втраті 5-6 % сповільнюється кровообіг (кров гусне), зменшується виділення сечі, можуть наступити судоми м'язів тощо. За нормальних обставин організм дорослої людини виділяє в середньому 2,5 літри води. При підвищеному фізичному навантаженні, за рахунок посиленого потовиділення, втрата води може бути значно більшою. Треба знати, як правильно пити воду, вгамовувати спрагу. Між моментом початку пиття і моментом усунення дефіциту води в організмі існує значний розрив у часі — від 10 до 20 хв. Тому спрагу треба вгамовувати поступово, невеликими ковтками і малими порціями з перервами. Чиста вода, яку споживає людина, — одна із основних умов її здоров'я. При нормальному споживанні вся вода поновлюється кожні 16-20 днів.
За умов нормальної температури повітря і помірних фізичних навантаженнях школяр повинен випивати 1 літр води на добу.
Гігієнічні умови харчування
З давніх-давен люди надавали важливого значення харчуванню як засобу збереження здоров'я. Один із засновників гігієни, відомий арабський лікар Авіценна, першим розробив правила доцільного харчування. Його рекомендації щодо різноманітності їжі та помірної кількості її споживання є правильними і до сьогодні.
До ряду профілактичних заходів відносяться: ретельне миття рук перед їдою, миття овочів та фруктів (особливо перед їх вживанням в сирому вигляді), вживання лише доброякісної, знезараженої питної води, постійне ретельне миття кухонного, столового, чайного посуду, правильне зберігання і своєчасне видалення кухонних харчових відходів, знищення мух та захист від них продуктів і готових страв. Воду і молоко треба кип'ятити, особливо якщо джерела їх надходження сумнівні в бактеріальному відношенні. Слід щоденно дотримуватись санітарно-гігіснічних вимог щодо обладнання помийних ям, сміттєвих ящиків, туалетів. За санітарним станом приміщень і санітарно-епідеміологічним режимом дитячих закладів, а особливо санвузлів, треба вести ретельний контроль.
Необхідно слідкувати, щоб діти та підлітки дотримувались особистої гігієни: коротко підстригали нігті, не гризли їх, не клали пальці в рот, мили руки з милом після туалету і перед їдою, не пили сирої води, не їли немитих овочів і фруктів.
Склад їжі
Для організму важливо, щоб їжа, яку ми споживаємо, містила всі необхідні поживні речовини (білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі, вітаміни). Важливим є і співвідношення поживних речовин у раціоні. Для дітей молодшого шкільного віку найкращим вважається співвідношення білків, жирів, вуглеводів 1:1:6; для дітей раннього віку — 1 : 2 : 3 (за цих умов азот максимально засвоюється організмом).
Білки — незамінний компонент харчового раціону, вони складають основу всіх життєвих функцій організму.
Білки є основою сполучення між клітинами, захищають наш організм від чужорідних молекул, є будівельним матеріалом для організму. З них утворюються і ростуть нові клітини, завдяки чому росте і людина.
Для дітей потреба в білках дещо вища, ніж у дорослих. Так для дітей шкільного віку рекомендується: молодший шкільний вік — 80-90 г, середній — 90-100 г, старший — 100-110 г на добу з переважаючим вмістом тваринних білків.
Надмірне вживання білків може призвести до перевтомлення травної системи, до утворення в кишково-шлунковому тракті продуктів гниття і неповного розщеплення білків, які спричиняють інтоксикацію організму. Крім того, велика кількість білків значно збільшує навантаження на нирки, що може призвести до їх функціонального зношення.
Білки містяться в м'ясі, рибі, молоці, яйцях, квасолі, горосі.
Жири виконують ряд функцій в організмі людини.
а) Енергетична — забезпечення організму енергією. Жир, який надходить
і синтезується організмом з вуглеводів, накопичується в жировій тканині й у разі
потреби використовується для енергетичних і пластичних цілей.
б) Будівельна—всі клітинні мембрани являють собою білково-жирові ком
плекси.
в) Захисна — підшкірна жирова клітковина забезпечує оптимальну діяль
ність систем терморегуляції. Крім того, жирова тканина, яка вистилає всі внутріш
ні органи, в певній мірі захищає їх від пошкоджень.
г) Вітаміннообмінна—без жирів неможливе засвоєння ряду вітамінів.
Для дітей шкільного віку добова потреба в жирах приблизно така сама, як і в білках:
для молодшого шкільного віку 80-90 г, середнього—90-100 г, старшого—100-ПОг. Багаті на жири масло вершкове, різні олії та інші продукти.
Вуглеводи—головне джерело енергії для життєдіяльності й функціонування організму.
Також вони беруть участь у жировому обміні, входять до складу гормонів і ферментів.
Оптимальним вважається таке споживання вуглеводів: учням початкових
класів — 320-360 г, для учнів середніх класів — 360-400 г, старшокласників —
400-440 г.
Харчовим джерелом вуглеводів є злакові і продукти їх переробки (борошно, крупи, хліб, макаронні й хлібобулочні вироби), фрукти, овочів різноманітні кондитерські вироби, мед, цукор, цукерки, варення, а також морозиво, компоти, киселі, фруктові води.
Зменшення кількості вуглеводів в організмі призводить до різкого порушення обмінних процесів, посиленого окислення жирів і накопичення в організмі недоокислених продуктів жирового обміну. Надлишкове споживання вуглеводів є причиною ожиріння.
Для підтримання нормальної життєдіяльності організму крім білків, жирів, вуглеводів необхідні вітаміни та мікроелементи. Це група додаткових речовин, які належать до різних органічних сполук і не синтезуються в організмі людини. Вони мають важливий і певною мірою специфічний вплив на процеси обміну, причому в дуже невеликих концентраціях.
Надходять вітаміни в організм з їжею, переважно рослинного походження. При одноманітному харчуванні, в якому бракує натуральних рослинних продуктів, відбувається порушення обміну вітамінів. Дещо вища потреба у вітамінах для дітей і підлітків.
Для збереження вітамінів в їжі необхідно дотримуватися правил заготівлі, збереження продуктів, їх приготування (уникати переварювання і пересмажування).
Добова потреба людини у вітамінах значною мірою залежить від віку, роду занять, маси тіла, статі, загального стану здоров'я та інших чинників.
Вітамін А впливає на ріст, підвищує стійкість дитячого організму до інфекційних захворювань. Якщо вітаміну А не вистачає, діти хворіють, погано ростуть.
Джерелом вітаміну А є тваринні продукти: вершкове масло, печінка, молоко, яєчний жовток. Рослинні продукти містять речовини, з яких в організмі людини синтезується ретинол. Таким є каротин моркви, шпинату, червоного перцю, зеленої цибулі, салату, зеленого горошку. Наявність в їжі жирів зумовлює всмоктування провітаміну у кишках.
Вітаміни групи В. Нестача вітамінів групи В призводить до розладів нервової системи, діяльності серця, травного тракту.
Джерелом надходження вітамінів групи В є: борошно грубого помолу, гороху, пивні дріжджі, молоко, яйця, печінка, фрукти, овочі, м'ясо, риба.
Вітамін С відіграє важливу роль у житті нашого організму. Якщо його не вистачає, втрачають міцність дрібні кровоносні судини, знижується опірність організму до збудників хвороб.
Вітамін С міститься у квасолі, шипшині, цибулі, чорній смородині, обліписі, солодкому перці, томатах, суницях, капусті, лимонах, апельсинах, аґрусі, яблуках. Необхідно нагадати, що нагрівання їжі веде до руйнування цього вітаміну.
Вітамін Д сприяє росту і формуванню кісток та зубів. Він міститься в маслі, молоці, жовтках яєць, морській рибі.
Корисними є і мінеральні речовини (солі). Вони входять до складу кісток, зубів, крові, м'язів та інших органів.
Кальцій є основним мінеральним компонентом кісткової тканини. Дуже добре засвоюється кальцій, що є в молоці і молочних продуктах (500 мл молока повністю забезпечують добову потребу людини). Вміст кальцію в м'ясі, рибі, хлібі, крупах і овочах незначний і не завжди задовільняє потребу в ньому. Для школярів на добу потрібно 1100-1200 мг кальцію.
Фосфор. Він входить у мінеральний компонент кісткової тканини. Оптимальним співвідношенням кальцію і фосфору є 1:1,5.
Рекомендоване добове споживання фосфору для школярів — 1600-1800 мг. Найбільше фосфору в молочних продуктах, м'ясі, рибі, зернобобових.
Йод і фтор є в морських продуктах та рослинній їжі.
Цинк. Біологічна роль цинку визначається його необхідністю для нормального росту і розвитку.
Основні харчові джерела цинку: м'ясо, птиця, тверді сири, зернобобові. Багато цинку в горіхах.
Вітаміни і мінеральні речовини не діють окремо. Тому слід вживати таку їжу, яка містить достатню кількість цих речовин.
Організм проти радіонуклідів: харчування
Оскільки ситуація, що виникла після Чорнобильської трагедії, довготривала, відрегулювати й укріпити організм сьогодні необхідно зсередини.
Раніше вважалося, що для повноцінного харчування необхідні дві основні групи поживних речовин. До першої належать вуглеводи, жири і білки, а до другої — вітаміни, амінокислоти та мікроелементи. Зараз встановлено, що насичення організму речовинами перших двох груп малоефективне.
Речовини третьої групи несуть певну структурну інформацію і впливають на функції нервової, ендокринної систем, м'язів, внутрішніх органів. До них належать антиокислювачі, фітонциди, фітогормони, ефірні олії, пектини, органічні кислоти та інші речовини.
Антоціани, що у великій кількості містяться в червоному буряку, здатні утворювати комплекси з солями важких металів і радіонуклідів, насамперед з кобальтом, і виводити їх з організму в зв'язаному стані. Червоний буряк містить радіозахисні речовини — пектини, причому в 2-3 рази більше, ніж в яблуках; У ньому багато калію і заліза, легкозасвоюваного цукру. Антоціани містяться також у темних сортах винограду, вишні.
Пектини використовуються для зв'язування солей важких металів, вони сприяють прискоренню виведення з організму таких радіонуклідів як стронцій, кобальт, радіоактивний кальцій. Оскільки вони погано засвоюються організмом, значна частина їх проходить через травний канал неперетравленими, то з ними виходить близько половини зв'язаних радіонуклідів.
Рекомендується включати до щоденного раціону харчування 2-3 яблука. Вони є хорошими радіопрожекторами, підвищують стійкість організму до застудних захворювань.
Радіопротекторні властивості мають і суниці, оскільки містять значну кількість антоціанів і вітамінів, знижують поглинання радіоактивного йоду щитовидною залозою. Добре вживати й відвар з листя суниці.
Радіопротекторами є і деякі зернові культури. Особливу увагу потрібно звернути на гречку. Завдяки вмісту заліза, кальцію, фосфору, лимонної і яблучної кислот а також вітамінів групи В, порівняно легкозасвоюваних білків, гречані крупи є цінним дієтичним продуктом. Якщо можливо, додавайте до харчового раціону настій з наземних частин рослин, зібраних у період цвітіння, оскільки в них міститься велика кількість рутину.
Особливе місце серед рослин займають проростки злакових культур. Пророщують зерна в домашніх умовах так. Зерно миють, розподіляють між двома шарами бавовняної тканини, добре змоченої в теплій воді, та залишають при температурі + 22 °С. Верхній шар тканини час від часу зволожують до появи проростків — "прокльовування". Вживати в їжу слід проростки не вище 1 мм. їдять без приправ або з фруктами.
У свіжому листі капусти звичайної, брокколі, в ріпі жовтій містяться речовини, які затримують поглинання радіоактивних ізотопів і сприяють щонайшвидшому їх виведенню з організму.
Певне значення в профілактиці наслідків хронічного опромінення мають такі сполуки як амигдалін, серотонін, оксикумарини. А містяться ці речовини у вишні, черешні, чорноплідній горобині, черемсі, обліписі, в червоній смородині, гранаті, інжирі, чорниці.
Про необхідність вживання йодованої солі говориться у віршику-переспіві.
гарбузові сини й дочки —
жовті стали, хворобливі, і сонливі, і ліниві. Ні про що вони не дбають, мерзнуть всі і засинають.
Ходить гарбуз по городу та й питає свого роду: "Ой, чи живі, чи здорові всі родичі гарбузові?" Обізвалась жовта диня — гарбузова господиня: "Ой живі, та не здорові всі родичі гарбузові!" Пожовтіли огірочки —
Діти |
Потреба |
до 1 року |
до 120 |
до 3 років |
120 |
4-6 років |
120-130 |
7-9 років |
140-150 |
10-12 років |
150-200 |
Потреба у йоді для різних вікових категорій, мкг на добу
Тестування «Що треба робити, щоб бути здоровим».
Правильно харчуватися.
Не виходити на вулицю, не запрошувати нікого
в гості.
Стежити за чистотою свого одягу та взуття.
Слово вчителя.
У Конвенції про права дитини записано, що всі діти світу мають право на допомогу лікарів. Держава повинна опікуватися їхнім здоров'ям, і відповідати за це.
Тестування «Чому держава повинна піклуватися про здоров'я своїх дітей».
Учні заперечують або стверджують наведені положення.
3. Якщо діти нездорові, народ не має майбутнього.
(Під час обговорення відповідей слід зазначити, що всі ці
твердження правильні.)
Слово вчителя. .
На жаль, у багатьох частинах світу діти хворіють, голодують, навіть вмирають.
Запитання до учнів.
Звідки ми можемо дізнатися про всі сумні чи веселі новини у світі? (З теле- і радіопередач, газет.)
Слово вчителя.
Правильно, і всі ці новини для нас готують журналісти. Хочете побувати на їхньому місці? (Учитель поділяє учнів на дві групи.) У нас є дві команди журналістів. Ви будете створювати новий випуск газети «Айболить». На ваших столиках багато малюнків і фотографій. (Команди мають однакові комплекти ілюстративного матеріалу.) Випуск першої команди має назву «Право дитини на здоров'я та допомогу лікаря порушується», другої команди — «Право дитини на здорове життя та медичну допомогу виконується».
(На гру відводиться 7—10 хв.)
Молодці, журналісти! Отже, там, де піклуються про здоров'я дітей, виконують право дитини на швидку і якісну медичну допомогу, там діти займаються спортом, отримують якісну і здорову їжу, вітаміни; якщо захворіли, лікуються в сучасних обладнаних лікарнях; допомагають їм добрі вмілі лікарі; є всі необхідні ліки.
А там, де право дитини на здорове життя, швидку і якісну медичну допомогу не виконується, діти не мають чим зайнятися, палять, голодують, п'ють забруднену воду; якщо захворіли, не мають змоги лікуватися в лікарні, отримати допомогу освічених лікарів і необхідні ліки.
Кожна держава повинна турбуватися про здоров'я своїх дітей, але й ви самі та ваші батьки повинні докладати всіх зусиль, щоб ви росли здоровими.
Кросворд «Здоров'я».
Учитель роздає учням роздруковані аркуші з кросвордом і просить розв'язати його.
Гра «Закінчи речення»
Якщо хочеш бути здоровим, то....
Якщо хочеш бути красивим, то....
Якщо хочеш бути розумним, то....
Слова для довідки: дотримуйся режиму дня, займайся спортом, стеж за своїм зовнішнім виглядом, старанно навчайся.
Слово вчителя.
Але є такі люди, що хворіють від народження, мають якісь фізичні вади. Я хочу розповісти вам одну історію.
Жила-була собі дівчинка. До неї потрапила чудова квіточка-семибарвиночка. Чудовою вона була тому, що кожна пелюстка мала виконати одне бажання. Шість пелюсток дівчина змарнувала на несерйозні бажання (можна звернутися до класу із запитанням — які?). А от сьому, останню, пелюстинку дівчинка використала дуже розумно. Вона загадала, щоб хлопчик Вітя, який хворів на ногу та рухався лише за допомогою милиць,— одужав. Тепер вони граються разом.
Але так буває тільки в казках. У житті, на жаль, деякі хвороби вилікувати поки що неможливо. Діти, які мають якісь фізичні чи інші вади, теж хочуть учитися, гратися, спілкуватися з друзями.
Запитання до учнів.
Як ви гадаєте, яким чином ви можете допомогти хворому Хлопчикові чи дівчинці?
а) Сидіти поряд із ним, зітхати;
б) Дати грошей на нову іграшку;
в) прийти до нього, допомогти йому в навчанні, погратися, послухати музику, почитати.
Слово вчителя
Давайте уявимо собі, що на деякий час до нас потрапила чарівна квіточка-семицвіточка. (Учитель поділяє клас на дві групи і дає по одній квіточці на групу.) У вас є можливість подумати й загадати по одному бажанню: як би ви допомогли дітям, які мають якісь фізичні вади, хворим. (На обговорення відводиться 5—7 хв).
Заключне слово вчителя.
Діти, які мають фізичні та інші вади, мають право на особливу увагу і піклування дорослих і держави. Про це записано у Конвенції про права дитини (стаття 23). Є спеціальні школи для дітей із фізичними вадами — слабким зором, слухом, хворою спиною тощо.
Держави роблять так, щоб ці люди не відчували себе самотніми, дають їм роботу, яку вони можуть виконувати, сплачують їм пенсії.
Дуже часто люди з фізичними вадами стають відомими вченими, поетами, композиторами — навіть беруть участь, у спортивних змаганнях. (Можна навести приклади з Книги рекордів Гіннесса, продемонструвати фотографії, зображення Бетховена, фрагментів Олімпійських ігор для інвалідів тощо.) Але багато залежить від нашого ставлення до них.