Горьківська ЗОШ І-ІІІ ст.
Правильні многогранники
Урок математики у 11 класі
підготувала і провела
вчитель математики
Золотар Галина Миколаївна
2017/2018 н. р.
Урок по темі: «Правильні многогранники»
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Мета уроку. Розглянути кожен із п’яти видів правильних многогранників. Створити умови для формування поняття правильного многогранника; навчити учнів добути знання про властивості многогранників і познайомити їх з історією теорії многогранників.
Розвивати вміння спостерігати, міркувати за аналогією;просторову уяву; практичні навички по виготовленню правильних многогранників, інтерес до предмету через використання інформаційних технологій та здійснення між- предметних зв'язків
Виховувати культуру спілкування , графічну культуру, вміння працювати в групі.
Обладнання: комп'ютери, проектор, презентація (додаток 1), картки з кросвордами, завданнями (додатоки 2,4), моделі правильних многогранників, комп'ютерний тест (додаток3).
Епіграф. Правильних многогранників надзвичайно мало,
але цей дуже скромний за кількістю загін зумів
пробитись у найбільші глибини різних наук.
Л. Керролл
Хід уроку.
1.Організаційний момент.
Повідомлення теми, мети уроку та плану роботи на урок (слайди 1,2).
Матеріал про правильні многогранники доповнює і логічно завершує розділ «Многогранники».
2. Перевірка домашнього завдання. Усне опитування теоретичного матеріалу:
1.Який многокутник називається правильним?
( Правильні многокутники – це многокутники, у яких всі сторони і всі кути рівні.)
2.Який трикутник є правильним?
3. Як обчислити площу правильного трикутника?
4. Який чотирикутник є правильним?
5. Як обчислити площу квадрата?
6. Як обчислити площу правильного п’ятикутника?
3. Мотивація навчання ( Слайд 3).
Вчитель.
Сьогодні ми вивчимо цікаву ,не тільки з точки зору математики, тему "Правильні многогранники". Тут не тільки відкривається дивовижний світ геометричних тіл, що володіють неповторними властивостями, але і цікаві наукові гіпотези.
Ні одні геометричні тіла не володіють такою досконалістю і красою, як правильні многогранники. Зі слів Бертрана Рассела: “ Математика володіє не тільки істиною, але і вищою красою - красою відточеною й строгою, піднесено чистою і прагне до справжньої досконалості, яка властива лише найбільшим зразкам мистецтва ”.
На цьому уроці нам належить відповісти на такі питання, як, наприклад:
Які многогранники називаються правильними? Скільки їх існує?
Де, навіщо і для чого нам потрібні многогранники?
Можливо, в житті можна обійтися і без них?
4. Вивчення нового матеріалу та засвоєння нових знань і вмінь.
1)Пояснення нового матеріалу вчителем. (Слайди 4,5).
Назва “ правильні ” йде від античних часів, коли люди прагнули знайти гармонію, правильність, досконалість в природі і людині. Правильні многогранники - це многогранники, обмежені правильними і рівними многокутниками.
ПРАВИЛЬНИЙ МНОГОГРАННИК – опуклий многогранник, грані якого є правильними многокутниками з однією і тією самою кількістю сторін і в кожній вершині якого сходиться одна і та ж кількість ребер.
2) Практичне завдання №1 (Слайд6) Робота в група. Об’єднання в групи здійснюється заздалегідь, враховуючи рівень підготовки дітей, їх бажання
.
3) Звіт груп про роботу - відповіді дітей (супроводжуються слайдами 7-12)
ТЕТРАЕДР – правильний многогранник, поверхня якого складається з чотирьох правильних трикутників.
ГЕКСАЕДР (КУБ) – правильний многогранник, поверхня якого складається з шести правильних чотирикутників (квадратів).
ОКТАЕДР – правильний многогранник, поверхня якого складається з восьми правильних трикутників.
ДОДЕКАЕДР – правильний многогранник, поверхня якого складається з дванадцяти правильних п'ятикутників.
ІКОСАЕДР – правильний многогранник, поверхня якого складається з двадцяти правильних трикутників.
4) Розповідь вчителя:(Слайд 13) Назви цих многогранників прийшли із Стародавньої Греції, і в них вказується кількість граней:
Всі правильні многогранники були відомі ще в Стародавній Греції, і їм присвячена заключна, 13-я книга відомих “ Начал ” Евкліда. Як говорилося раніше, ці многогранники часто називають також Платоновими тілами
5)Повідомлення учня (Шульги Аліни) з комп’ютерною презентацією на темі: «Правильні многогранники у філософській картині світу Платона» ( Слайди 14-18).
Правильні многогранники іноді називають Платоновими тілами, оскільки вони займають чільне місце у філософській картині світу, розробленій великим мислителем Стародавньої Греції Платоном ( 428 - 348 до н.е.).
Платон вважав, що світ будується з чотирьох «стихій» - вогню, землі, повітря і води, а атоми цих «стихій» мають форму чотирьох правильних многогранників. Тетраедр уособлював вогонь, оскільки його вершина спрямована вгору, як у полум'я, що розгорілося; ікосаедр - як обтічний - воду; куб - найстійкіша з фігур - землю, а октаедр - повітря. У наш час цю систему можна порівняти з чотирма станами речовини - твердим, рідким, газоподібним і полум'яним. П'ятий многогранник – додекаедр символізував весь світ і вважався найголовнішим.
Це була одна з перших спроб ввести в науку ідею систематизації.
Вчитель: А зараз від наукових гіпотез перейдемо до наукових фактів
6) Практична робота№2
Робота в групах. Завдання диференційовані. Більш підготовлені учнів входять у 1 та 3 групи, 4-5 група - учні, які добре працюють в графічному редакторі. Розгортки, які утворяться, необхідно роздрукувати учням для виконання домашнього завдання.
1 група – знайти формули довжин ребер правильних многогранників .
2 група – використовуючи моделі многогранників, заповнити таблицю « Характеристика многогранників » і зробити висновок.
3 група – вивести формули повної поверхні правильних многогранників.
4 група - довести, що правильних многогранників 5.
5 група – намалювати розгортки (на комп'ютері).
7). Звіт груп про роботу (10хвилин). Слайди 29,30
Один представник групи звітує про результати біля дошки (3-4 хвилини для кожної групи).
Учні роблять відповідні записи ( формули площ; теорему Ейлера)
в зошитах.
8) Вчитель: Луї Керрол писав: " Правильних многогранників надзвичайно мало, але цей досить скромний за чисельністю загін зумів пробратися в самі глибини різних наук".
В глибини яких наук пробралися правильні многогранники? Де в житті ми можемо їх зустріти? Слайд 24.
5. Рефлексія діяльності учнів на уроці.
- Що сподобалося на уроці?
- Який матеріал був найбільш цікавий?
- Оцініть свою роботу на уроці: погано працював, добре, відмінно..
- Зв'язок геометрії, з якими науками ви побачили сьогодні на уроці?
- В яких ще сферах діяльності можна зустрітися з правильними многогранниками? - Як ви думаєте, чи знадобляться вам знання даної теми у вашій майбутній професії?
6. Підведення підсумків. Виставлення оцінок.
7. Домашнє завдання:
1). (С. та д. рівні). Виготовити моделі 5 правильних многогранників.
2) (В. рівень)
Задача 1. Площа поверхні правильного ікосаедра дорівнює 360 см2. Знайдіть площу однієї грані та ребро ікосаедра.
3) Додаткові відомості. Слайди 20-30. Деякі учні отримують завдання підготувати разом з учителями-предметниками реферати і повідомлення з конкретних тем хімії, біології,художньої культури:а) Правильні многогранники в природі.
б)Правильні многогранники в архітектурі і мистецтві.
Література:
1. Підручник: Математика, 11 клас. Рівень стандарту . За редакцією М.І. Бурди, Т.В. Колесник, Н.А. Тарасенкова , Ю.М. Мальованого, Київ: «Зодіак-ЕКО» , 2011 .
2. Старова О.О. Геометрія. 11 клас. Академічний рівень. – Х. : Вид. група «Основа», 2011 . – 144 с. – (Серія «Мій конспект»).