Урок розрахований на повторення вивченого і закріплення знань , використовуючи різноманітні цікаві завдання, з використанням роздаткового матеріалу та малюнків. Діти з цікавістю вирушають в подорож, виконуючи завдання і повторюючи правила. Урок проходить в дружелюбній обстановці.
Тема. Апостроф. М’який знак. 5 клас
Мета: повторити та систематизувати знання учнів про вживання апострофа та м’якого знака; удосконалювати їх правописні вміння та навички; розвивати уміння працювати з таблицями, виділяти головне; виховувати повагу одне до одного.
Завдання уроку: навчити учнів правильно писати слова з апострофом та м’яким знаком.
Тип уроку: комбінований( урок повторення вивченого в попередніх класах; узагальнення і систематизація вивченого)
Обладнання: трикутник правил, роздатковий матеріал(фігурки апострофа та м’якого знака, вітрильник орфограм, кошик)
Хід уроку
І. Організаційний момент(1хв.)( учитель вітається і робить відмітку в класному журналі про кількість відсутніх учнів)
ІІ.Емоційне налаштування.(2хв)
Сьогодні такий сонячний день. Уся кімната залита теплим сонячним промінням. Зловіть один промінчик собі в долоньки. Уявіть , як він вас гріє. Справді тепло. Поділіться своїм теплом зі словами -побажаннями зі своїм сусідом по парті.( діти ланцюжком діляться один з одним щось бажаючи , наприклад- я бажаю тобі гарно засвоїти нову тему; я бажаю тобі отримати гарну оцінку за урок, я бажаю тобі щоб не визвали до дошки, я бажаю тобі зрозуміти нову тему))
Від вашого тепла і щирих слів на душі у кожного стало радісно і тепліше. Ось на такій теплій нотці ми відкриваємо зошити , записуємо число і тему уроку.
ІІІ.Оголошення теми, мети уроку(1хв)(учитель записує тему на дошці, а учні в зошит)
ІУ. Актуалізація набутих знань, умінь та навичок(5 хв)
1.Слово вчителя.
Сьогодні на урок до нас завітала тітонька Сова – мудра голова, хоч вночі літає , все на світі знає. І своїми знаннями поділиться з вами. А саме : написання апострофа та знака м’якшення.
Вона прилетіла не сама , а з подарунками. Ось перший подарунок-шпаргалка, яку ми прикріплюємо собі в зошит за допомогою двохстороннього скотча. Другий подарунок -це трикутник правил. Ось давайте поглянемо і повторимо основні правила написання апострофа та знака м’якшення .(розглядаємо трикутник правил, на якому є схема написання апострофа з однієї сторони, а з іншої – написання м’якого знака)
-А тепер просить тітонька Сова вашої допомоги. Помирити апострофа та м’якого знака. Ось вам ситуація, яка склалася між цими знаками.(діти приклеюють віршик у зошит- дивіться додаток). То хто ж головніший?(відповіді учнів)
У.Виконання вправ на закріплення вивченого(30 хв)
У вас у руках фігурки апострофа та м’якого знака. Ваше завдання: уважно слухати мене,я буду читати слова з даними орфограмами, а вам потрібно підняти відповідну карточку. Наприклад: здоров’я - піднімаєте апостроф. Зрозуміли? Тоді починаємо.
Гра «Спіймай орфограму»
Бур’ян, батько, матір’ю, міський, знають, П’ятихатки, мисливець, б’ють, гріються, черв’як, підв’язати, область.
Допоможіть знайти усі спільнокореневі слова так, щоб не загубити орфограму. А ось вам і слова(п’ять, свято, м’якість, в’язка, солов’ї, пам'ять, зв'язок, дев’ять, нянька, ненька), які прикріпимо до дошки і кожен вийде і напише свої слова до того , до якого знає.
П’ять- п’ятеро, вп’ятьох, п’ятірка, п'ятнадцять, п’ятий.
Свято- святковий, святково,
М’якість м’яко , м’якенький,пом’якшити,
В’язка- прив’язати, зав’язаний,
Солов’ї - солов’їний,
Пам'ять – пам’ятний, напам’ять, пам’ятати
Зв'язок- зв’язківець,
Нянька – няньчити, няньчин
Ненька – неньчин,
Це завдання складніше і вимагало більше часу, але все ж таки разом ми зуміли виконати і його.
А зараз попрацюємо в парах.
Кожній парі дано кошик, в який треба зібрати усі слова з певною орфограмою.
Донька |
Галченя |
Лук’ян |
Цвях |
Лялька |
Парасці |
Черв’як |
Зяблик |
Медальйон |
Свято |
Солов’ї |
Зоря |
Промінь |
Степ |
Риб’ячий |
Буряк |
Нежить |
Нігті |
Ім’я |
Духмяний |
Мільярд |
Балці |
Пір’я |
Мавпячий |
Льох |
Осінній |
П’ята |
Гарячий |
Просьба |
Харків |
Арф’яр |
Серйозний |
Запорізький |
Гіркий |
Бур’ян |
Зілля |
Місяць |
Пізнє |
Здоров’я |
Тьмяний |
Сіль |
Щастя |
В’ють |
Морквяний |
Акварель |
Заміжжя |
Голуб’ята |
Свято |
Всі слова висипані на стіл у вигляді полянки і діти мають вибрати слова лише зі своєю орфограмою( апостроф ставиться, апостроф не ставиться, м’який знак пишеться, м’який знак не пишеться)
Ну, що ж і це завдання виконано успішно.
І вітрильник – ненька, молодь, жінці, сузір’я, буряк, м’язи, морквяний, голці, здоров’я, вітерець, риб’ячий, призьба.
ІІ вітрильник- мить, свято, солов’ї, осторонь, бур’ян, зв’язати, сніг, синька, цвях, читальня, торф’яний, промінчик.
УІ. Підсумок уроку.(5 хв)
А зараз ви маєте висловити свою думку , що стосується уроку, починаючи словами
« Найбільше на уроці мені сподобалось…»
«Я запам’ятав, що апостроф пишеться після …
«Я запам’ятав, що м’який знак…»
А тепер оцінювання вашої роботи на уроці.
УІІ. Домашнє завдання. (1хв)Скласти діалог між м’яким знаком та апострофом
Додаток до уроку
Я такий же як знак розділовий,
і відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати ім’я-
зразу стану потрібним і я.
Апостроф лише всередині буває,
Звуку теж не позначає,
А ті , що поруч, твердо розділяє.
-А хто це мовчазний такий?
-То,-кажуть діти,-знак м’який.
Цей знак ніколи не звучить,
Бо він не звук, тому й мовчить.
М’який знак
Не вимовляється ніяк.
Голосу не має,
Та інші літери в словах
Він м’яко розділяє.
Суперечка між Апострофом та М’яким знаком
Апостроф та М’який знак не мириться ніяк.
Апостроф каже:
-Я головніший, бо за тебе я твердіший!
М’який знак відповідає, що про це він добре знає:
-Та хіба ж у цьому сіль? Я пом’якшу навіть біль.