Урок "Правопис апострофу та знака м'якшення"

Про матеріал

Урок розрахований на повторення вивченого і закріплення знань , використовуючи різноманітні цікаві завдання, з використанням роздаткового матеріалу та малюнків. Діти з цікавістю вирушають в подорож, виконуючи завдання і повторюючи правила. Урок проходить в дружелюбній обстановці.

Перегляд файлу

Тема. Апостроф. М’який знак.                                 5 клас

Мета: повторити та систематизувати знання учнів про вживання апострофа та м’якого знака; удосконалювати їх правописні вміння та навички; розвивати уміння працювати з таблицями, виділяти головне; виховувати повагу одне до одного.

Завдання уроку: навчити учнів правильно писати слова з апострофом та м’яким знаком.

Тип уроку: комбінований( урок повторення вивченого в попередніх класах; узагальнення і систематизація вивченого)

Обладнання: трикутник правил, роздатковий матеріал(фігурки апострофа та м’якого знака, вітрильник орфограм, кошик)

Хід уроку

І. Організаційний момент(1хв.)( учитель вітається і робить відмітку в класному журналі про кількість відсутніх учнів)

ІІ.Емоційне налаштування.(2хв)

Сьогодні такий сонячний день. Уся кімната залита теплим сонячним промінням. Зловіть один промінчик собі в долоньки. Уявіть , як він вас гріє. Справді тепло. Поділіться своїм теплом зі словами -побажаннями зі своїм сусідом по парті.( діти ланцюжком діляться один з одним щось бажаючи , наприклад- я бажаю тобі гарно засвоїти нову тему; я бажаю тобі отримати гарну оцінку за урок, я бажаю тобі щоб не визвали до дошки, я бажаю тобі зрозуміти нову тему))

Від вашого тепла і щирих слів на душі у кожного стало радісно і тепліше. Ось на такій теплій нотці ми відкриваємо зошити , записуємо число і тему уроку.

ІІІ.Оголошення теми, мети уроку(1хв)(учитель записує тему на дошці, а учні в зошит)

ІУ. Актуалізація набутих знань, умінь та навичок(5 хв)

1.Слово вчителя.

Сьогодні на урок до нас завітала тітонька Сова – мудра голова, хоч вночі літає , все на світі знає. І своїми знаннями поділиться з вами. А саме : написання апострофа та знака м’якшення.

Вона прилетіла не сама , а з подарунками. Ось  перший подарунок-шпаргалка, яку ми прикріплюємо собі в зошит за допомогою двохстороннього скотча. Другий подарунок -це трикутник правил. Ось давайте поглянемо і повторимо основні правила написання апострофа та  знака м’якшення .(розглядаємо трикутник правил, на якому є схема написання апострофа з однієї сторони, а з іншої – написання м’якого знака)

-А тепер просить тітонька Сова вашої допомоги. Помирити апострофа та м’якого знака. Ось вам ситуація, яка склалася між цими знаками.(діти приклеюють віршик у зошит- дивіться додаток). То хто ж головніший?(відповіді учнів)

У.Виконання вправ на закріплення вивченого(30 хв)

  • А тепер виконаємо  завдання «Спіймай орфограму»

У вас у руках фігурки апострофа та м’якого знака. Ваше завдання: уважно слухати мене,я  буду читати слова з даними орфограмами, а вам потрібно підняти відповідну карточку. Наприклад: здоров’я - піднімаєте апостроф. Зрозуміли? Тоді починаємо.

Гра «Спіймай орфограму»

Бур’ян, батько, матір’ю, міський, знають, П’ятихатки, мисливець, б’ють, гріються, черв’як, підв’язати, область.

  • Усі молодці, добре запам’ятали правила. Тоді наступне завдання.  

Допоможіть знайти усі спільнокореневі слова так, щоб не загубити орфограму. А ось вам і слова(п’ять, свято, м’якість, в’язка, солов’ї, пам'ять, зв'язок, дев’ять, нянька, ненька), які прикріпимо до дошки і кожен вийде і напише свої слова до того , до якого знає.

П’ять- п’ятеро, вп’ятьох, п’ятірка, п'ятнадцять, п’ятий.

Свято- святковий, святково,

М’якість м’яко , м’якенький,пом’якшити,

В’язка- прив’язати, зав’язаний,

Солов’ї - солов’їний,

Пам'ять – пам’ятний, напам’ять, пам’ятати

Зв'язок- зв’язківець,

Нянька – няньчити, няньчин

Ненька – неньчин,

Це завдання складніше і вимагало більше  часу, але все ж таки разом ми зуміли виконати і його.

А зараз попрацюємо в парах.

  • Робота в парі

Кожній парі дано кошик, в який треба зібрати усі слова з певною орфограмою.

Донька

Галченя

Лук’ян

Цвях

Лялька

Парасці

Черв’як

Зяблик

Медальйон

Свято

Солов’ї

Зоря

Промінь

Степ

Риб’ячий

Буряк

Нежить

Нігті

Ім’я

Духмяний

Мільярд

Балці

Пір’я

Мавпячий

Льох

Осінній

П’ята

Гарячий

Просьба

Харків

Арф’яр

Серйозний

Запорізький

Гіркий

Бур’ян

Зілля

Місяць

Пізнє

Здоров’я

Тьмяний

Сіль

Щастя

В’ють

Морквяний

Акварель

Заміжжя

Голуб’ята

Свято

Всі слова висипані на стіл у вигляді полянки і діти мають вибрати слова лише зі своєю орфограмою( апостроф ставиться, апостроф не ставиться, м’який знак пишеться, м’який знак не пишеться)

Ну, що ж і це завдання виконано успішно.

  •  Тому час нам вирушати додому.  Транспорт для подорожі у нас вітрильник , але зі словами, в яких треба вставити пропущений знак апострофа чи м’який знак. Якщо ви допустили помилку ви нікуди не вирушите, поки не виправити помилки  знанням правил.(слова на вітрильниках написані з пропуском для орфограм)

І вітрильник – ненька, молодь, жінці, сузір’я, буряк, м’язи, морквяний, голці, здоров’я, вітерець, риб’ячий, призьба.

ІІ вітрильник- мить, свято, солов’ї, осторонь, бур’ян, зв’язати, сніг, синька, цвях, читальня, торф’яний, промінчик.

 

УІ. Підсумок уроку.(5 хв)

А зараз ви маєте висловити свою думку , що стосується уроку, починаючи словами

« Найбільше на уроці мені сподобалось…»

«Я запам’ятав, що апостроф пишеться після …

«Я запам’ятав, що м’який знак…»

А тепер оцінювання вашої роботи на уроці.

УІІ. Домашнє завдання. (1хв)Скласти діалог між м’яким знаком та апострофом

 

Додаток до уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Я такий же як знак розділовий,

і відомий шкільній дітворі.

Та в словах української мови

я пишусь не внизу, а вгорі.

Спробуй лиш написати імя-

зразу стану потрібним і я.

Апостроф лише всередині буває,

Звуку теж не позначає,

А ті , що поруч, твердо розділяє.

-А хто це мовчазний такий?

-То,-кажуть діти,-знак м’який.

Цей знак ніколи не звучить,

Бо він не звук, тому й мовчить.

М’який знак

Не вимовляється ніяк.

Голосу не має,

Та інші літери в словах

Він м’яко розділяє.


 

Суперечка між Апострофом та М’яким знаком

Апостроф та Мякий знак не мириться ніяк.

Апостроф каже:

-Я головніший, бо за тебе я твердіший!

Мякий знак відповідає, що про це він добре знає:

-Та хіба ж у цьому сіль? Я помякшу навіть біль.

 

doc
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
3524
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку