Урок "ПРАВОПИС ДІЄСЛІВ. НЕ З ДІЄСЛОВАМИ (ПОВТОРЕННЯ)"

Про матеріал

Конспект уроку, для друку, з української мови. Жекова Тетяна Миколаївна,

учитель української мови та літератури Дачненського навчально-виховного комплексу «Школи-гімназії» Біляївський р-н, Одеська обл.

Використана література:

1. Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова: Підручн. для 7 кл. загальноосвітн. навч. закл. – К.: Зодіак-ЕКО, 2007. – 288 с.: іл.

2. Шабельник Т.М. Рідна мова. 7 клас: Плани-конспекти уроків. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2007. – 288 с. – (Майстер-клас)

3. Рудницька О.Б. Нетрадиційні завдання з української мови. 5-9 класи. Посібник для вчителя. – Тернопіль: Мандрівець, 2007. – 76 с.

4. Українська мова. 5-9 класи /Автори Г.Т. Шелехова, В.І. Тихоша, А.М. Корольчук, В.І. Новосьолова, Я.І. Остаф. За редакцією Л.В. Скуратівського. – К.: Ірпінь: Перун, 2005. – 176 с.

Підручник за яким працюємо: Українська мова 7 клас Глазова О. 2015

І семестр, друга чверть, грудень

Перегляд файлу

          

     ПРАВОПИС ДІЄСЛІВ. НЕ З ДІЄСЛОВАМИ (ПОВТОРЕННЯ)
 

Мета:

  • Повторити й поглибити знання учнів про способи творення дієслів;
  • Сприяти зміцненню навичок правопису –ться, -шся в кінці дієслів, написання букв е, и в особових закінченнях дієслів, частки не разом і окремо;
  • Удосконалювати вміння спілкуватися державною мовою: учити обґгрунтовувати вибір написання відповідним правилом;
  • Виховувати математичну компетентність: розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, увагу, логічне мислення;
  • Формувати інформаційно-цифрову компетентність: здійснювати аналіз мвоних явищ;
  • Формувати вміння вчитися впродовж життя: здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності;
  • Формувати загальнокультурну компетентність: створювати тексти, виражаючи власні ідеї, досвід і почуття та використовуючи художні засоби;
  • Формувати екологічну грамотність і сприяти здоровому способу життя: виховувати бажання дотримуватися здорового способу життя;
  • Виховувати пошану до батьків, зацікавленість скарбами народної мудрості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «НЕ з дієсловами».
 

                                                                                            Птицю пізнають по пір’ю,
                                                                                             а людину по мові

                                                    ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Вступне слово вчителя
Доброго дня  мої любі учні. Вітаю Вас всіх на нашому уроці. Прошу, діти, сідайте.
У народі говорять: «Слова щирого вітання дорожчі частування». Діти, привітайте одне одного. Усміхніться — і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб на уроці ви були впевнені в собі і задоволені собою, щоб показали свої знання, проявили творчі здібності і, звичайно, отримали бали високого рівня.
Підніміть смайлики, покажіть, із яким настроєм ви прийшли на урок.

А зараз пропоную вам послухати уривок пісні «У полі калина» у виконанні народної співачки Ніни Матвієнко.

- Чи сподобалась вам пісня?

- Які думки викликала? (Відповіді учнів.)

- Що символізує тут образ калини? (Символізує Україну, велику українську родину, народ,  кожну сім’ю)

- Так, образ калини символізує увесь рід, велике родове дерево нашого народу.
- А які ще символи України ви знаєте? (Є ще такі символи України: верба, дуб, барвінок, вишитий рушник, сорочка…).

-А тепер проведімо словникову роботу і з’ясуймо лексичне значення слів «рід», «родина».
 

Словникова робота

Рід — це ряд поколінь, що походять від одного предка.

  Родина — група людей з чоловіка, дружини, дітей та інших близьких родичів, які живуть разом.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.Фронтальне опитування

  • У якому розділі науки про мову вивчається дієслово як частина мови? (Морфологія)
  • Яка частина мови називається дієсловом? (Самостійна частина мови, що називає дію або стан предмета і відповідає на питання що робити? що зробити? що роблять? що роблять? що робили? що зробили?)
  • Які форми має дієслово? (Неозначена, особова, дієприкметник, безособова форма на -но, -то, дієприслівник)
  • Яка форма дієслова називається початковою? (Неозначена або інфінітив, відповідає на питання що робити? що зробити?)
  • Які граматичні категорії мають дієслова? (Час, число, особу, рід, вид, спосіб)
  • Які є часові форми дієслів? (Минулий, теперішній і майбутній)
  • Яким членом речення найчастіше виступає дієслово? (Присудком)

Бачу Ви допре знаєте правила про дієслово

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Прослухайте, будь ласка, невеличку казочку

Жили-були дієслова,

Рухливі, жвавії слова,

Які скакали, веселились

Й нікому зроду не корились.

 

Та стало враз життя сумне,

Коли з’явилась частка не.

Вона звеліла не співати,

Не пустувать, не розмовляти…

 

Дієслова не не стерпіли

І стати поруч не схотіли.

Та ось історія нова:

Зізнались деякі слова,

Що ненавидіти старались –

Незчулися – і закохались.

 

Нездужали, непритомніли,

Неволити себе посміли.

Їх непокоїло й лякало:

Життя без не враз сірим стало б.

 

Дієслова недосипали,

Недоліків недобачали.

І нехтувать усім посміли –

Злилися з не і скам’яніли.

Запитання

Яке орфографічне правило ілюструє ця казка? То про що ми сьогодні будемо говорити на уроці?

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Так, діти. Тема нашого уроку – «Правопис дієслів.  Не з дієсловами» (запис у зошити числа, теми уроку). Упродовж уроку ми пригадаємо правила написання не з дієсловами, вчитимемося обґрунтовувати свій вибір написання відповідно до правила.

V. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з текстом

Спишіть текст, знайдіть дієслова, визначте форми дієслів, спосіб, вид, час. Зробіть синтак-сичний розбір останнього речення.
1. Як лю­бо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця! (Неозначена форма не вказує ні на час, ні на особу, ні на рід, ні на число) 2. Я знаю: світ росте із доброти. 3.Стежку в поле листям замело. (Безособове середній рід однини минулий час).4. Ніколи не забувай про свою родину, рід, рідну домівку. (Речення спонукальне, неокличне, просте, односкладне, поширене, ускладнене однорідними додатками).

2. Робота з таблицею «Не з дієсловами»
Учні аналізують таблицю та добирають власні приклади до правил
                                            Не з дієсловами

                            Разом

                              Окремо

1. СІМ дієслів, із  якими не завжди
    пишеться разом: нехтувати, ненавидіти,
   неволити, непритомніти, незчутися,
   нетерпеливитися, нетямитися

У всіх інших випадках:
  не випити,
  не щастить,
  не зафарбувати

2. У префіксі недо- , який вказує на непов-
     ноту дії:  недочувати, недобачати

З ЧОТИРМА  дієсловами не пишеться разом або окремо, залежно від
їхнього значення:
нездужати (хворіти) – не здужати (не змогти);
неславити (ганьбити) – не славити (не прославляти);
непокоїтися (хвилюватися) – не покоїтися (не спочивати);
нестямитися (втратити самовладання) – не стямитися (не прийти до тями)

Слід розрізняти присудкове слово немає (нема), яке завжди пишеться разом з не, та дієслово в 3-й особі однини теперішнього часу, яке з не пишеться окремо: У нього немає (нема) хисту до поезії. Він не має такого хисту

3. Лінгвістична гімнастика

   Учитель читає словосполучення, якщо в них не з дієсловами пишеться окремо, учні плескають у долоні, якщо разом, то присідають.
   Іванко недобачає; Марійка не прочитала книгу; семеро одного не ждуть; йому не щастить; не завдати шкоди; Василько нездужає; нестямитися від щастя.

4. Виконання вправи з підручника вправа 101

5. Творчий диктант
Запишіть слова з не за їх тлумаченням або синонімічні.

  • Про когось турбуватися (непокоїтися).
  • Погано бачити (недобачати).
  • Втрачати свідомість (непритомніти).
  • Хворіти (нездужати).
  • Казати щось погане (неславити).
  • Турбувати (непокоїти).
  • Не здолати (не перемогти).
  • Не любити когось (ненавидіти).
  • Не можливо перемогти (не здужати).

6. Орфографічний практикум
1. Подані дієслова поставте в 2-й особі однини наказового способу і запишіть у дві колонки: 1) із знаком м’якшення в кінці; 2) без знака м’якшення. З других букв прочитаєте закінчення вислову давньоарабського письменника Аль-Харізі: «Де мало слів, там…»
Зволожити, заправити, квасити, зготувати, поглянути, вносити, повідомити, зморщити, вірити, вимітити.

2. Робота з картками  
Відновіть зміст прислів’їв і приказок, дібравши їх продовження з довідки. Замість крапок уставте пропущені голосні е, и. Поясніть свій вибір за допомогою правил.

1. Як дбат..м..м, … 2. Тим прихильнішою буде тобі земля, … 3. Яким плугом ор..т.., … . 4. Бит..м..мо того, … . 5. Будуватимемо - … .

Довідка. 2.Чим нижче уклон..шся, 3. таким і жать буд..те, 4.хто не пильнує свого;  1.так і мат..м..м, 5. велику мороку мат..м..мо.
Робота біля дошки    

3. Перепишіть речення, підкресліть усі вивчені орфограми в дієсловах.
1. Добре там живеться, де гуртом сіється і ореться (Нар. творчість). 2. Колос не спіє, коли сонце не гріє (Нар. творчість). 3. Умирати ладишся, а хліб сій (Нар. творчість). 4. Бачите, вона майже така завбільшки, як і вишня, котра тримає її і не хоче відпускати (М. Білкун). 5.  А ти все дивишся у небо і відірвать очей не можеш (О. Олесь).

VI. Підсумок уроку    
1. Вправа «Опитування»

  • Як пишуться дієслова із не?
  • Коли дієслова із не пишемо разом?

2.Свої враження висловіть, продовжуючи речення, подані на пелюстках квітки.
Приклейте сердечки до пелюстки
Підніміть смайлики, які засвідчують ваш настрій після уроку. Ви сьогодні гарно попрацювали на уроці. Думаю, що дерево Дієслово буде ще довго стояти в розділі «Морфологія», коли в нього таке міцне коріння, а у вас — ґрунтовні знання про цю частину мови. Я впевнена, що всі ви дуже любите свою сім’ю, рід, родину. І в такий важкий час, який випав на долю нашої країни, кожна родина буде частиною великого родового дерева нашого народу, бо людське безсмертя з роду і до роду увись росте з коріння родоводу.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати параграф 6; виконати вправу 108
Написати твір-мініатюру за однією із тем: «Без сім’ї нема щасті на землі», «Що для мене значить моя родина», використовуючи лексичний матеріал, зокрема прислів’я, приказки, фразеологізми, поради, використані на уроці.

 

 

 


 


 

 

 

 

docx
Додано
18 листопада 2020
Переглядів
8312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку