Конспект уроку, для друку, з української мови. Жекова Тетяна Миколаївна,
учитель української мови та літератури Дачненського навчально-виховного комплексу «Школи-гімназії» Біляївський р-н, Одеська обл.
Використана література:
1. Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова: Підручн. для 7 кл. загальноосвітн. навч. закл. – К.: Зодіак-ЕКО, 2007. – 288 с.: іл.
2. Шабельник Т.М. Рідна мова. 7 клас: Плани-конспекти уроків. – Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2007. – 288 с. – (Майстер-клас)
3. Рудницька О.Б. Нетрадиційні завдання з української мови. 5-9 класи. Посібник для вчителя. – Тернопіль: Мандрівець, 2007. – 76 с.
4. Українська мова. 5-9 класи /Автори Г.Т. Шелехова, В.І. Тихоша, А.М. Корольчук, В.І. Новосьолова, Я.І. Остаф. За редакцією Л.В. Скуратівського. – К.: Ірпінь: Перун, 2005. – 176 с.
Підручник за яким працюємо: Українська мова 7 клас Глазова О. 2015
І семестр, друга чверть, грудень
ПРАВОПИС ДІЄСЛІВ. НЕ З ДІЄСЛОВАМИ (ПОВТОРЕННЯ)
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «НЕ з дієсловами».
Птицю пізнають по пір’ю,
а людину по мові
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вступне слово вчителя
Доброго дня мої любі учні. Вітаю Вас всіх на нашому уроці. Прошу, діти, сідайте.
У народі говорять: «Слова щирого вітання дорожчі частування». Діти, привітайте одне одного. Усміхніться — і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб на уроці ви були впевнені в собі і задоволені собою, щоб показали свої знання, проявили творчі здібності і, звичайно, отримали бали високого рівня.
Підніміть смайлики, покажіть, із яким настроєм ви прийшли на урок.
А зараз пропоную вам послухати уривок пісні «У полі калина» у виконанні народної співачки Ніни Матвієнко.
- Чи сподобалась вам пісня?
- Які думки викликала? (Відповіді учнів.)
- Що символізує тут образ калини? (Символізує Україну, велику українську родину, народ, кожну сім’ю)
- Так, образ калини символізує увесь рід, велике родове дерево нашого народу.
- А які ще символи України ви знаєте? (Є ще такі символи України: верба, дуб, барвінок, вишитий рушник, сорочка…).
-А тепер проведімо словникову роботу і з’ясуймо лексичне значення слів «рід», «родина».
Словникова робота
Рід — це ряд поколінь, що походять від одного предка.
Родина — група людей з чоловіка, дружини, дітей та інших близьких родичів, які живуть разом.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.Фронтальне опитування
Бачу Ви допре знаєте правила про дієслово
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Прослухайте, будь ласка, невеличку казочку
Жили-були дієслова,
Рухливі, жвавії слова,
Які скакали, веселились
Й нікому зроду не корились.
Та стало враз життя сумне,
Коли з’явилась частка не.
Вона звеліла не співати,
Не пустувать, не розмовляти…
Дієслова не не стерпіли
І стати поруч не схотіли.
Та ось історія нова:
Зізнались деякі слова,
Що ненавидіти старались –
Незчулися – і закохались.
Нездужали, непритомніли,
Неволити себе посміли.
Їх непокоїло й лякало:
Життя без не враз сірим стало б.
Дієслова недосипали,
Недоліків недобачали.
І нехтувать усім посміли –
Злилися з не і скам’яніли.
Запитання
Яке орфографічне правило ілюструє ця казка? То про що ми сьогодні будемо говорити на уроці?
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Так, діти. Тема нашого уроку – «Правопис дієслів. Не з дієсловами» (запис у зошити числа, теми уроку). Упродовж уроку ми пригадаємо правила написання не з дієсловами, вчитимемося обґрунтовувати свій вибір написання відповідно до правила.
V. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з текстом
Спишіть текст, знайдіть дієслова, визначте форми дієслів, спосіб, вид, час. Зробіть синтак-сичний розбір останнього речення.
1. Як любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця! (Неозначена форма не вказує ні на час, ні на особу, ні на рід, ні на число) 2. Я знаю: світ росте із доброти. 3.Стежку в поле листям замело. (Безособове середній рід однини минулий час).4. Ніколи не забувай про свою родину, рід, рідну домівку. (Речення спонукальне, неокличне, просте, односкладне, поширене, ускладнене однорідними додатками).
2. Робота з таблицею «Не з дієсловами»
Учні аналізують таблицю та добирають власні приклади до правил
Не з дієсловами
Разом |
Окремо |
1. СІМ дієслів, із якими не завжди |
У всіх інших випадках: |
2. У префіксі недо- , який вказує на непов- |
|
З ЧОТИРМА дієсловами не пишеться разом або окремо, залежно від |
|
Слід розрізняти присудкове слово немає (нема), яке завжди пишеться разом з не, та дієслово в 3-й особі однини теперішнього часу, яке з не пишеться окремо: У нього немає (нема) хисту до поезії. Він не має такого хисту |
3. Лінгвістична гімнастика
Учитель читає словосполучення, якщо в них не з дієсловами пишеться окремо, учні плескають у долоні, якщо разом, то присідають.
Іванко недобачає; Марійка не прочитала книгу; семеро одного не ждуть; йому не щастить; не завдати шкоди; Василько нездужає; нестямитися від щастя.
4. Виконання вправи з підручника вправа 101
5. Творчий диктант
Запишіть слова з не за їх тлумаченням або синонімічні.
6. Орфографічний практикум
1. Подані дієслова поставте в 2-й особі однини наказового способу і запишіть у дві колонки: 1) із знаком м’якшення в кінці; 2) без знака м’якшення. З других букв прочитаєте закінчення вислову давньоарабського письменника Аль-Харізі: «Де мало слів, там…»
Зволожити, заправити, квасити, зготувати, поглянути, вносити, повідомити, зморщити, вірити, вимітити.
2. Робота з картками
Відновіть зміст прислів’їв і приказок, дібравши їх продовження з довідки. Замість крапок уставте пропущені голосні е, и. Поясніть свій вибір за допомогою правил.
Довідка. 2.Чим нижче уклон..шся, 3. таким і жать буд..те, 4.хто не пильнує свого; 1.так і мат..м..м, 5. велику мороку мат..м..мо.
Робота біля дошки
3. Перепишіть речення, підкресліть усі вивчені орфограми в дієсловах.
1. Добре там живеться, де гуртом сіється і ореться (Нар. творчість). 2. Колос не спіє, коли сонце не гріє (Нар. творчість). 3. Умирати ладишся, а хліб сій (Нар. творчість). 4. Бачите, вона майже така завбільшки, як і вишня, котра тримає її і не хоче відпускати (М. Білкун). 5. А ти все дивишся у небо і відірвать очей не можеш (О. Олесь).
VI. Підсумок уроку
1. Вправа «Опитування»
2.Свої враження висловіть, продовжуючи речення, подані на пелюстках квітки.
Приклейте сердечки до пелюстки
Підніміть смайлики, які засвідчують ваш настрій після уроку. Ви сьогодні гарно попрацювали на уроці. Думаю, що дерево Дієслово буде ще довго стояти в розділі «Морфологія», коли в нього таке міцне коріння, а у вас — ґрунтовні знання про цю частину мови. Я впевнена, що всі ви дуже любите свою сім’ю, рід, родину. І в такий важкий час, який випав на долю нашої країни, кожна родина буде частиною великого родового дерева нашого народу, бо людське безсмертя з роду і до роду увись росте з коріння родоводу.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати параграф 6; виконати вправу 108
Написати твір-мініатюру за однією із тем: «Без сім’ї нема щасті на землі», «Що для мене значить моя родина», використовуючи лексичний матеріал, зокрема прислів’я, приказки, фразеологізми, поради, використані на уроці.