Конспект "Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні онаки, синтаксична роль"

Про матеріал
Конспект дистанційного уроку проведеного в конкурсному випробуванні "Урок" в І етапі Всеукраїнського конкурсу "Вчитель року"
Перегляд файлу

Тема уроку. Дієприкметник як особлива форма  дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета уроку:

Навчальна:

- формувати предметні компетентності: оволодіння новою інформацією про дієприкметник, узагальнення та систематизація знань про прикметник та дієслово;

- комунікативно-мовленнєву компетентність: вміння розуміти зміст сприйнятого на слух або прочитаного тексту;

- розвивати ключові компетентності:

 спілкування державною мовою – використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву; володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;

 уміння вчитися впродовж життя – постійно поповнювати власний словниковий запас; здійснювати рефлексію;

 мовну: вміння визначати частини мови та особливі форми дієслова;

 орфографічну: вміння правильно писати слова;

 орфоепічну: здатність правильно озвучувати написане; знання правил вимови слів;

 функціональну: вміння спілкуватися;

 інтелектуальну: здатність учнів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях; володіння прийомами самостійного здобуття нових знань.

Розвивальна:

 соціальні та громадянські компетентності – працювати на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів.

Виховна:

 шанобливе ставлення до рідної землі;

 виховувати усвідомлення багатства виражальних засобів української мови;

 гуманні якості людини – толерантність, почуття відповідальності.

Цілі уроку

Навчальні – навчити учнів визначати дієприкметники в тексті, визначати граматичні ознаки дієприкметника та їхню синтаксичну роль.

Розвивальні – розвивати культуру зв’язного мовлення учнів, логічне мислення, увагу, спостережливість; уміння аналізувати, порівнювати та узагальнювати мовний матеріал.

Виховні – виховувати любов та шанобливе ставлення до рідної землі.

Обладнання уроку: ноутбук

Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Настановчо-мотиваційний етап

1. Забезпечення емоційної готовності.

Слово вчителя. Зверніть увагу на екран. (СЛАЙД 1) Сьогодні до нас на урок завітало сонечко. Простягніть долоньку,ухопіть промінчик,  подумки поділіться його теплом із товаришами по навчанню. Попереду 30 хвилин напруженої роботи, тож посміхнемося  та побажаємо нам всім успіху.

2.Оголошення епіграфу уроку  (СЛАЙД 2)

Я хочу розпочати урок словами української поетеси, драматурга, прозаїка Любові Забашти

До щему у серці, до терпкого солодкого щему

Я кохаю Вкраїну, омиту прозорим дощем…

                                                                                                 Л. Забашта

- Як ви розумієте ці слова?

Сьогодні  віддаючи шану рідній землі, славлячи нашу Батьківщину ми будемо опрацьовувати мовний матеріал саме на основі речень і текстів про Україну.

В рядках цього вірша є слово, пов’язане з темою нашого уроку. Коли ви засвоїте тему, то зумієте його знайти.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку (СЛАЙД 3)

Відкрийте зошити і запишіть число, дату і тему  нашого уроку «Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Скажіть, яким способом утворене слово «дієприкметник» (складання слів, основ від дія і прикметник). Отже, нам слід пригадати граматичні ознаки дієслова і прикметника..

(відповідають)

 Чи все було сказано? (Перегляньмо інформацію на слайді). СЛАЙД 4

 Оскільки на уроці ми маємо з’ясувати й синтаксичну роль дієприкметника, то пригадаймо про члени речення. Які ви знаєте члени речення?

(учні зіставляють свої відповіді з інформацією, поданою на слайді) СЛАЙД 5

  • А скажіть, будь ласка, для чого нам потрібно вивчати дієприкметник?

(Так, дійсно, вживання дієприкметників у мовленні, робить його більш виразнішим, емоційнішим, збагачує стильове різноманіття нашої мови).

Отже, сьогодні ми повинні навчитися знаходити дієприкметники в тексті, вміти визначати їх граматичні ознаки, синтаксичну роль, а також використовувати їх у мовленні, роблячи його багатшим та різноманітнішим.

IV. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя. Реалізувати поставлені  на сьогодні завдання допоможе нам лінгвістичне дослідження. СЛАЙД 6

  1. – Скажіть, будь ласка, чи можна одним словом замінити виділені слова.

Листя, яке пожовкло

Твір, який прочитали

Нива, яку засіяли

  • Правильно, молодці. Ці слова - дієприкметники. Запишіть їх, будь ласка. Прочитайте ще раз  і скажіть, яку ознаку називає дієприкметник?(динамічну, ту яка утворилася, бо відбулася дія).
  • Отже, дієприкметник називає ознаку предмета за дією. Наприклад, створений, його створили і він став який? Створений. Спробуйте навести власні приклади дієприкметників (учні наводять власні приклади).
  1. Зверніть увагу на екран. СЛАЙД 7

Накресліть у зошитах таблицю і спробуємо разом її заповнити.

Отже, визначаємо граматичні ознаки слова синій.... Яка це частина мови? Слово посинів …. . Яка це частина мови? Слово посинілий …. .

 

Рід

Число

Відмінок

Вид

Час

Синій

 

 

 

 

 

Посинів

 

 

 

 

 

Посинілий

 

 

 

 

 

 

Як бачимо, слово посинілий має ознаки і дієслова, і прикметника: рід, число, від­мінок (як у при­кметника), вид і час (як у дієслова).

Висновок. (СЛАЙД 8) Дієприкметник — особлива форма дієслова, яка виражає ознаку предмета за дією і відповідає на питання який? яка? яке? які? Темніючий (той, що темніє), потемнілий (той, що потемнів). В реченні виконує синтаксичну роль означення (як прикметник) та присудка (як дієслово).

СЛАЙД 9

До прикметника дієприкметник подібний тим, що відповідає на питання який? Яка? Яке? Які?; змінюється за родами, числами, відмінками; стоїть у тому ж роді, числі і відмінку, що й іменник, із яким пов’язаний; має такі самі відмінкові закінчення.

Дієприкметник має такі ознаки дієслова: час: теперішній і минулий: сяючий, посинілий; вид: доконаний і недоконаний: роблений, зроблений. Отже, дієприкметник поєднує ознаки двох частин мови: дієслова та прикметника.

 

(слайд під час пояснення)

Дієприкметник (ознака предмета за дією: який?)

 

яку прикметника

як у дієслова

Значення

Ознака (який? яка? яке? які?)

Дія в значенні

Морфологічні ознаки

Рід, число, відмінок

Вид, час

Синтаксична роль

Означення

Присудок

 

 

 

У реченнях дієприкметник найчастіше виступає означенням або присудком: 

Цвіла приморожена осінь.(Осінь яка? Приморожена – означення). Повітря насичене несказанною ніжністю.(Повітря яке є? насичене –присудок)

V. Виконання вправ на закріплення.

1. Гра «Четверте зайве» СЛАЙД 10

 

А) обсаджений, притихлий, тихий, пожовклий;

Б) білий, червоний,посивілий, вологий;

В) сидячий, пробитий, зробити, прочитаний.

СЛАЙД 11

Фізкультхвилинка «Лебедина шия», «Так, ні, ай-я-яй».

 

2. Виконайте розподільну роботу (Слайд 12), в сервісі learningapps, визначивши дієслова, прикметники  й дієприкметники. Посилання я вам зараз скину на Вайбер та в чаті https://learningapps.org/display?v=pptirvxq520.

Ще в кого є зчитувач кодів у телефоні, можна відсканувати Qr-код і потрапити на потрібну сторінку.

Ви можете виконувати завдання, вибравши зручний для вас технічний засіб. Але хочу наголосити, що на цьому сервісі завдання виконується до тих пір, поки всі відповіді не будуть правильні. В результаті отримаєте бонус – у вас складеться пазл, картинка якого відповідає лексичному матеріалу нашого уроку. Ну що ж, вперед, до роботи.

 

Турбуватися

Привозити

Червоніти

Крокувати

Посіріти

Турботливий

Червоний

Рослий

Сірий

золотистий

Стурбований

Привезений

Почервонілий

Крокуючий

Посірілий

 

 

3. Редагування речень. СЛАЙД 13

Наступне завдання ми теж виконуватимемо в learningapps. Посилання я вам скидаю. https://learningapps.org/display?v=pptirvxq520

Подані в дужках дієприкметники поставте в потрібній формі (learningapps). Визначте рід, число, відмінок кожного з них та синтаксичну роль (усно).

Чіткий, до болю чіткий рідний краєвид. Понад обрієм небо блідо-синє, а трохи вище (застиглий)  карта хмар, (перемежований) вузькими стежками просвітків. І не чорні хмари, і не сині. Але є у них барви і дух чорнозему та блакиті. І так відтінять чи шматок левади з чашами осокорів, чи (пожовклий) вулицю, чи самотню хату, що серце стиснеться і пам’ять довше триматиме той обрис, ніж якийсь малюнок бурхливої весни.

 

4. Тести «На урок» (на уроці або д.з) ???  СЛАЙД 14

 

VІ. Д.з. (СЛАЙД 15)

 Опрацювати параграф 14, виконати вправу 133(І) – середній рівень, 133 (І і ІІ) – достатній рівень, написати есе «Мій образ рідної землі», використовуючи дієприкметники.

 

VІІ. Підсумково-рефлексійний етап.

 

- Отже, підведемо підсумки: що ми дізнались на уроці і чому навчились?

1. Прийом «Незакінчене речення»  СЛАЙД 16

Продовжіть речення

Сьогодні на уроці я навчилась…

Отримані знання допоможуть мені …

Найбільше мені сподобалось …

Слайд 17

А зараз, як я і обіцяла, повернемося до рядків вірша Любові Забашти, які прозвучали на початку уроку.  Тепер ви зможете знайти в них дієприкметник.

- Увага! Завдання: - знайдіть дієприкметник ….. (омиту), визначте граматичні ознаки-  ….. (ж.р., З.в., одн., мин.час, док.в.).

2. Вправа «Світлофор» СЛАЙД 18

І наостанок пропоную пограти у гру «Світлофор». Оцініть свою діяльність на уроці за допомогою світлофора. «Зелений»- все зрозуміло, «жовтий» - є певні труднощі, «червоний» - багато незрозумілого (назву кольору написати в чаті).

    Я вдячна вам за плідну співпрацю. Бажаю здоровя, терпіння у наш нелегкий час і завжди гарного настрою! СЛАЙД 19

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
Інкл
Додано
18 листопада 2020
Переглядів
7941
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку