Урок "Правопис літер, що позначають ненаголошені [е], [и] в коренях слів."

Про матеріал
узагальнити та систематизувати правила української орфографії (за темою), обґрунтувати правильність написання слова; розвивати навички володіння літературною вимовою; вміння працювати в групі, команді – складати тести, міні-проекти, висловлювання за даною темою, користуватися додатковою літературою; поліпшувати культуру мовлення, виховувати пошану до рідної мови.
Перегляд файлу

Постоєнко Віра Петрівна

Учитель української мови та літератури Курахівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 22

Селидівської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку української мови в 10 класі (профільний рівень)

Правопис літер, що позначають ненаголошені [е], [и] в коренях слів.

Позначення м’якості приголосних звуків на письмі буквами ь, я, ю, є, ї

 

 

C:\Users\Я\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

Особистісно зорієнтований урок Нової української школи

 

 Головне завдання сьогодення – не вкласти в людину максимум знань, а навчити її оперативно отримувати інформацію, яка потрібна їй у кожній конкретній ситуації, виховати її з інноваційним типом мислення, інноваційним типом культури, здатною діяти креативно. Відповідно, навчання та виховання повинно бути максимально наближеним до здібностей і особливостей конкретної дитини. В цьому полягає головна думка дитиноцентризму.

 Отже, актуальні в наш час гуманістичні концепції виховання й навчання учнів базуються на ідеях дитиноцентризму, а саме:

• відсутність адміністративного контролю, який обмежує свободу педагогічної творчості;

• активність учнів у навчальному процесі, орієнтація на інтереси та досвід учнів, створення навчального середовища, яке б перетворило навчання на яскравий елемент життя людини;

• практична спрямованість навчальної діяльності, взаємозв’язок особистого розвитку дитини з її практичним досвідом;

• відмова від орієнтації навчально-виховного процесу на середнього школяра і обов’язкове врахування інтересів кожної дитини;

• виховання «вільної незалежної особистості», яка «запалюється любов’ю та керується розумом» (за Д.Дьюї);

• забезпечення свободи і права дитини в усіх проявах її діяльності, урахування її вікових та індивідуальних особливостей, забезпечення морально-психологічного комфорту дитини;

• впровадження шкільного самоврядування, яке під свободою і самостійністю дитини передбачає виховання гуманістичних та демократичних ідей і світогляду, необхідних сучасному суспільству.

 Тож пріоритетом діяльності має бути не отримання академічних знань, а надбання умінь життєво необхідних (компетентностей): від комунікативних (знайти спільну мову з оточуючими, вчителями, батьками, однокласниками, до творчих (в навчально-трудових справах).

 Тож технологія особистісно орієнтованого уроку в НУШ повинна зазнати змін. Вона передбачає поворот до особистості дитини і має за мету – будувати свою роботу з учнем на осевої поваги, особистої гідності, його індивідуальних життєвих цілей, запитів та інтересів, створення сприятливих умов для його саморозвитку.

 Тому, на мою думку технологія особистісно зорієнтованого уроку буде така:

1. Етап орієнтації.

 Мотивація навчальної діяльності, позитивна установка на роботу, місце заняття в навчальному курсі, опора на особистий досвід учня, заохочення і залучення кожного до роботи.

2. Етап визначення мети.

 Визначення разом з учнями особистісно значущих завдань, що буде зроблено саме на цьому уроці для складання заліку, ДА, майбутнього життя (вміння користуватися додатковою літературою, розвиток культури мовлення, вміння спілкуватися з однокласниками, робити висновки, узагальнення, складати власне висловлювання, доводити або спростовувати думку і таке інше).

 Визначення показників досягнення поставлених завдань.

3. Етап проектування.

 Формування пізнавального інтересу, випереджувальні завдання (враховуючи вміння учнів різних рівнів), планування роботи (згідно інтересам старшокласників), коригування плану (можливі зміни).

4. Етап організації виконання плану роботи на уроці.

 Вибір способів навчальної діяльності (усна або письмова) індивідуально, в парах, групах, командах; пізнавальна, рольова гра, створення ситуації успіху, виконання творчих завдань за вибором і здібностями, взаємодопомога, підтримка; відзначення успіхів обов’язково.

5. Етап контрольно-оцінювальний.

Контроль учнів за результатами навчальних досягнень однокласників, самоконтроль, участь у виправленні допущених помилок, осмислювання їх причин.

 Порівняння власних результатів з критеріями, закладеними у навчальній програмі: учні повинні знати, вміти.

Рефлексія.

Висновки про досягнення, відзначення досягнень окремих учнів.

Інформація про домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок української мови в 10 класі (Профільний рівень).

Тема. Правопис літер, що позначають ненаголошені [е], [и] в коренях слів. Позначення м’якості приголосних звуків на письмі буквами ь, ю, я, є, ї.

Мета: узагальнити та систематизувати правила української орфографії (за темою), обґрунтувати правильність написання слова; розвивати навички володіння літературною вимовою; вміння працювати в групі, команді – складати тести, міні-проекти, висловлювання за даною темою, користуватися додатковою літературою; поліпшувати культуру мовлення, виховувати пошану до рідної мови.

Очікувані результати:

  •    Знаннєва складова: знає правила вживання м’якого знака, правопис ненаголошених е – и в коренях слів, як позначається м’якість попереднього приголосного;
  •    Діяльнісна складова: доцільно використовує в усному й писемному мовленні відповідні знання; обґрунтовує правопис слів правилами, користується додатковою літературою, створює висловлення, приклади з різних джерел;
  •    Ціннісна складова: власне мовлення, усвідомлює необхідність застосування ІКТ для пошукової діяльності; сприймає спілкування як цінність; прагне втілювати своє розуміння цінностей у практичному житті.

Обладнання: підручник, орфографічний словник, Український правопис, тексти для опрацювання, картки для індивідуальної роботи, тести, міні-проекти.

Тип уроку: узагальнення й систематизації знань.

І. Організація початку уроку (Етап орієнтації).

 Створення атмосфери успіху: спочатку витягнемо зі схованки дещо цінне на повторення, потім потренуємо мозок, разом вивчимо правила орфографії, спробуємо висновки зробити самі, потім помилуємося вашими глибокими знаннями під час закріплення.

 Формулюю мету: узагальнення й систематизація знань про вживання м’якого знака, правопис ненаголошених е та и в коренях слів, позначення м’якості приголосних на письмі буквами ь, я, ю, є, ї.

Завдання

 З допомогою різних прийомів, вправ спробуємо узагальнити окремі факти, повторити і закріпити поняття й привести одиничні знання в систему.

ІІ. Підготовка учнів: повідомлення теми. (Етап визначення мети).

  1. Вступне слово. Працюючи над темою, ми, крім повторення матеріалу, продовжуємо вчитися користуватися словником, писати поширений план, користуватися довідковою літературою, складати власне висловлювання, міні-проекти, а також спілкуватися між собою, працювати в парах, групах, командах.
  2. Учитель роздає учням дидактичний матеріал для роботи на всіх етапах роботи.
  3. Звертаю увагу на дошку. Задаю проблемне запитання.

Чому у словах з одним коренем пишуться різні букви?

  1. Двоє учнів працюють над реченнями

а) Польова доріжка ст..лилася між високими хлібами. Зоря моя вечірняя, прост..лає останні смуги на воді. (О.Гончар).

б) А я виб..ру троянди. В юності в нас найчастіше виб..рає дорогу серце. (Ю.Мушкетик).

 Робимо висновки разом: в словах стелилася – простилає, виберу – вибирає відбувається чергування голосних е – и, пояснюємо правила.

ІІІ. Узагальнення окремих фактів, понять, явищ.

Етап проектування.

  1. Учитель повідомляє, що, готуючись до уроку, учні виконували групові завдання: скласти тести, виконували вправи, створювали міні-проекти. Працюючи над матеріалом уроку будемо працювати з картками, текстом, виконувати різні вправи, захищати проекти, складати власні висловлення і таке інше.

Завдання за вибором

 Учні працюють з картками, складають опорний конспект за Українським правописом: § 2 стор.7-8 або поширений план висловлення (прийом «Своя опора»); добирають з Орфографічного словника приклади (прийом «Свої приклади») правопису е – та и.

Картка 1.

  1. Як перевірити правопис е та и в словах?

широкий –

степовий –

веселий –

  1. Склади речення з одним і з них

(Наприклад: Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива.)

Картка 2.

  1. Чому в словах вересень, сонечко, учень пишемо е? Як це перевірити?
  2. Склади речення з одним з цих слів.

(Наприклад: Слово вересень походить від назви рослини вереск. Ой сонечко ясне, невже ти прокинулось.)

Картка 3.

  1. Як пояснити правопис деяких слів: березень, шелест, дерево, пелехатий?
  2. Склади речення з одним з них.

(Наприклад: Березень – перший місяць весни.)

ІV. Повторення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань.

Етап організації виконання плану роботи (діяльності).

  1. Перевірка роботи учнів:

а) робота з картками;

б) поширений план викладу матеріалу («Своя опора»).

в) зачитати приклади до кожного з правил («Свої приклади»).

  1. Повторюючи правопис м’якого знака, використовую прийом колективно-групового навчання «Броунівський рух». Це дає можливість учням працювати самостійно, в парах, передавати свої знання однокласниками.

Роздаю картки до теми «Правопис м’якого знака» (Карток 10 і учнів 10).

Картка 1.

 М’який знак пишемо в кінці слів після букв д, т, л, н, з, с, ц, дз.

 Наприклад: мазь, увесь, мідь, віть, обмаль, мовець, тінь, ґедзь.

Картка 2.

  1. М’який знак пишеться у дієслівних формах 3-ї особи однини та множини.

Наприклад: стоїть, спить, грається, дивується, працюють, сплять.

  1. М’який знак не пишемо у дієслівних формах 2-ї особи однини дійсного способу (на відміну від російської мови).

Наприклад: думаєш, читаєш, снишся, милуєшся, тривожишся.

Картка 3.

 М’який знак пишеться у суфіксах –ськ-, -зьк-, -цьк-, а також у суфіксах пестливості: -еньк-, -оньк-, -есеньк-, -юсіньк-.

 Наприклад: міський, Донецький, Запорізький; маленький, березонька, тонесенький, гарнісінький, манюсінький.

  1. Учні ходять по класу і знайомлять зі своєю інформацією товариша, отримують від нього теж. Одночасно говорить тільки з однією особою. Після завершення вправи правила проговорюють вголос.

Це дає можливість поспілкуватися, відпочити, урізноманітнює роботу на уроці.

  1. Робота в групах з текстом «Молитва до мови».

Робота з текстом

«Молитва до мови»

 Мово! З чорнозему, рясту, любистку, м’яти, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі і місяця народжена!

 Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному Олімпі волелюбності, слави і гордого духу.

 Мово! Велична молитва наша у своїй нероздільній трійці, що єси Ти і Бог-Любов, і Бог-Віра і Бог-Надія. То ж стояла Ти на чатах коло вівтаря нашого національного храму й не впускала туди злого духа виродження, злого духа скверноти, злого духа ганьби. І висвячувала душі козацького роду. І множила край веселий, святоруський і люд, хрещений талантами, невмирущим вогнем пісень, і наповнювала душі Божим сяйвом золотисто-небесним, бо то кольори духовності і Божого знамення.

 Мово моя! Дзвонкова кринице на середохресній дорозі нашої долі. Твої джерела б’ють десь від магми, тому й вогненна така. То ж зцілювала Ти втомлених духом, давала силу, здоров’я, довгий вік і навіть безсмертя тим, що пили Тебе. І невмирущими ставали ті, що молилися на дароване Тобою Слово.

 Стаю перед Тобою на коліна і за всіх благаю: прости нас, грішних, і повернися до краю, де «чорніше чорної землі блукають люди». То чорнобильські лики чорнобильської України, покарані Всевишнім за безпам’ятство.

 Прости! Воскресни! Повернися! Розродися, забуяй віщим і вічним Словом від лісів – до моря, від гір – до степів. Освіти від мороку і освяти святоруську землю. Русь-Україну возвелич» порятуй народ її на віки!

Катерина Мотрич

  1. Прочитайте текст, визначте тему, головну думку.
  2. Підкреслити слова  з буквами я, ю, є, ї, зробіть фонетичну транскрипцію.
  3. Дібрати синоніми до слів храм, народ, дорога, благати, невмирущий (вогонь).
  4. Дати характеристику 2 речення з 4 абзацу, підкреслити члени речення, визначити частини мови, написавши над словами.

Твої джерела б’ють десь від магми, тому й вогненна така.

 Використовуючи роботу з текстом, звертаємо особливу увагу на позначенням якості на письмі буквами ь, я, ю, є, ї. Для цього виписуємо слова з орфограмами.

  1. Ставлю проблемне запитання. Чому в слові праця буква я дає один звук [а] і м’якість попереднього приголосного, а в слові м’ята – звуки [йа]?
  2. Бліц-опитування

«Слово – речення – запитання –відповідь».

Наприклад: зілля (слово з буквою я):

  • Євшан-зілля нагадало хлопчику про рідний край (Речення з цим словом);
  • Фонетична транскрипція слова [з′іл′:а];
  • Чому слово з п’яти букв має 4 звуки?
  • Дві букви лл дають один видовжений звук л:,а букви і, я вказують на м’якість попереднього приголосного [з′] [л′] (відповідь).

V. Приведення одиничних знань у систему (самими учнями).

Етап контрольно-оцінювальний.

  1. Виступ керівників груп з міні-проектами до теми, тестами (ь знак).

D:\2019_02_05\IMG_0001.jpg

 

 

D:\2019_02_05\IMG_0002.jpg

 

D:\2019_02_05\IMG_0003.jpg

Тести «Вживання ь»

1.В якому рядку всі слова пишуться з ь?

а) кавказький, тюрма, різьбяр, аральський;

б) слюсар, щільний, боротьба, тонший;

в) емульсія, маленький, окраєць, тінь;

г) менший, няньчити, сільський, емальований.

    2. В якому рядку в давальному відмінку однини в іменників жіного роду є ь і нема його?

а) кізоньці, мисці, квітці, жінці;

б) авосьці, гусці, стеблинці, бджілці;

в) внученьці, снігуроньці, няньці, жменьці;

г) бджілці, трісці, сопілці, колисці.

     3. В якому рядку в дієсловах пишеться ь, не пишеться?

а) грається, милується, дивується, ллються;

б) стоїш, пишеш, думаєш, милуєшся;

в) дивляться, стоять, малюєш, смієшся;

г) повідомлять, танцюють ,фарбуєш, дивуєш.

Тести до теми

«Правопис м’якого знака»

1.Знайдіть дієслово, в якому пишеться м’який знак.

а) смієшся;                              в) хитаєшся;

б) будується;                          г) дивишся.

     2. Знайдіть дієслово, в якому м’який знак не пишеться:

а) мовчить;                              в) просить;

б) сидиш;                                 г) носить.

     3. Знайдіть слово, в кому після ц ставиться м’який знак:

а) принц;                                 в) стрілець;

б) шприц;                                г) кварц.

     4. Знайдіть слово, в якому після ц не ставиться м’який знак:

а) гонець;                                в) стрілець;

б) камінець;                            г) палац.

     5. Знайдіть слово, в якому м’який знак в кінці слова не ставиться:

а) велетень;                             в) календар;

б) кінь;                                    г) молодь.

     6. Знайдіть слово, в якому м’який знак стоїть перед суфіксом –ськ-:

а) кінський;                             в) рибальський;

б) велетенський;                     г) громадянський.

 Ці випереджувальні завдання мають велике значення для заохочення кращих учнів, дають змогу урізноманітнювати підготовку до уроків.

 

  1. Прийом «Лови помилку».
  2. Логічно-слуховий диктант.

«Ненаголошені голосні е – и в коренях слів» або вправа «Лінгвістичний волейбол».

Учитель читає слова з ненаголошеними е – и в коренях слів. Учні усно називають перевірні слова:

прибережний, стежина, степовий, широкий, очерет, число, небеса, сердечний, веселий, череда, скрипіти, степи, лисиця, левенятко, великий, сердечний, кривавий, криниця, диригент, берег, ветеран, оплески, депутат, човен.

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія.

  • Що нового дізналися на уроці?
  • Який вид роботи сподобався?
  • Що добре засвоїв? Що треба це повторити?

Учні самі підводять підсумки.

VII. Домашнє завдання.

  1. Повторити з підручника для 10 класу §27, 19 (стор.204, 295) – впр.204 для учнів ІІ рівня; міні-тест, міні-проект до теми, міні-твір «Буква я» - для учнів І рівня.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 березня 2019
Переглядів
2178
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку