УМ 7 кл.
Тема: Правопис не з дієприкметниками
Мета: сформувати в учнів навички написання не з дієприкметниками разом і
окремо; розвити творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні
явища; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; виховувати любов та бережливе ставлення до природи..
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи, прийоми: робота в групах, частково – пошуковий; евристична бесіда, робота з підручником, лінгвістичне спостереження, усна відповідь на лінгвістичну тему
Люби природу не для себе, люби для неї.
Вона - це мати. Будь же сином.
М. Рильський.
Хід уроку
- Який у нас сьогодні настрій?
Епіграфом до нашого уроку нехай стануть слова М. Рильського
За календарем зима, а за вікном- ніби осінь. А незабаром Новий рік. А який головний атрибут свята Нового року? А яку ялинку ставите ви вдома- живу чи штучну? Пропоную прикрасити цю лісову красуню сніжинками. Може, швидше настане справжня зима. Завдання-сніжинки, які ви будете виконувати, ми розташуємо на гілочках ось цієї ялинки.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Робота в групах. ЗАХИСТ ДОМАШНІХ ПРОЕКТІВ
Перша сніжинка впала і принесла завдання(завдання озвучується, а сніжинка - на ялинку):
Морфологічні ознаки дієприкметника |
|
Від прикметника(1-а група) |
Від дієслова(2-а група) |
|
|
(відноситься до іменника; змінюється за родами, числами, відмінками; в реченні – означення; доконаний/недоконаний вид; теперішній/минулий час; активний/пасивний стан; може мати залежні слова; у реченні - присудок)
Робота у групах
«Склади пазли». Із «розсипаних» слів складіть речення так, щоб кома ставилась і не ставилась в іншому варіанті.
Виднівся вкритий пухнастим снігом степ.
2 група. Назустріч висипали сади, оповиті білим маревом.
Поблискувало на сонці обледеніле за ніч гілля.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми продовжимо нашу подорож у цікавий світ морфології, вивчимо таке явище, як правопис не з дієприкметником.
І група. «Не з дієсловами»
1. З усіма формами дієслова (крім дієприкметника) не майже завжди пишеться окремо
Не поспішати, не чув, не бачать, не прибрано, не подумавши, не відчуваючи.
2. Разом не пишеться у дев’яти дієсловах, які без не вживаються.:
Нехтувати, ненавидіти, непритомніти, неволити, непокоїти, незчутися, нетерпеливитися, нетямитися( але не стямитися), нездужатися
3. Разом не пишеться з префіксами недо- , який вказує на неповноту дії: недобачати ( погано бачити), але не добачити (не помітити)
недоїдати ( голодувати) , але не доїдати (залишати їжу)
недолюблювати ( відчувати неприязнь)
недооцінювати ( неповною мірою оцінювати).
4. Треба розрізняти дієслово не має ( не володіє) і заперечне слово немає (нема), які пишуться по – різному.
ІІ група презентує свій проєкт «Не з прикметниками»
Не з прикметниками пишеться разом:
Якщо не можна дібрати синонім без не: невеселий ( сумний),
невеликий ( малий)
Не з прикметниками пишеться окремо:
при протиставленні: не добрий, а злий; не розумний, а дурний.
Якщо є пояснювальні слова з ні або далеко, аж, ніяк, зовсім:
ні до чого не здатний,
зовсім не близький,
аж ніяк не певний.
Чому в одних випадках не з дієприкметниками пишеться разом, а в інших окремо? Знайдемо відповідь у підручнику(стор.80).
VІ. Сприйняття нового матеріалу.
1.Метод «Мозковий штурм».
Робота в групах.
І група.
Опрацювати правила написання не з дієприкметниками окремо.
ІІ група.
Опрацювати написання не з дієприкметниками разом.
Презентація робіт.
(на екрані)
V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання творчих завдань
1. Словниковий диктант(фронтально) сніжинка)
Не/зав'язаний добре сніп; не/здійснене бажання; поле не/зоране; не/скошена трава; не/сказане, а написане вітання; ні до кого не/спрямоване слово; не/замкнені двері; довго не/стихаючий вітер; не/скінченні мрії; не/скінчена розмова; не/вмолима людина; робота не закінчена ; не/згасаюче вогнище.
Перевірте: Не зав'язаний добре сніп; нездійснене бажання; поле не зоране; нескошена трава; не сказане, а написане вітання; ні до кого не спрямоване слово; незамкнені двері; довго не стихаючий вітер; нескінченні мрії; нескінчена розмова; невмолима людина; робота не закінчена; незгасаюче вогнище.
- Ви любите дивитись, як падає сніг? Скучили за зимовими розвагами? У нас є можливість поринути у казковий світ засніжених полів, лісів, міст і сіл.
Перегляд відео «Падає сніг».
Завдання: скласти кілька речень, пов'язаних з темою зими, використовуючи слова:
V. Систематизація й узагальнення вивченого
Бліц-опитування
1. Коли не з дієприкметниками пишеться разом. Навести приклади.
2. Назвати випадки, коли не з дієприкметниками пишеться окремо. Навести приклади.
Тестове завдання
З'ясувати, у якому рядку всі слова з часткою не пишуться окремо?
1) Не/довантажена машина, не/скопана, а зорана земля; хата не/побілена.
2) Мною не/підметена підлога; не/фарбовані стіни, а лаковані; не/вишитий дівчиною рушник.
3) Не/доплетений кошик; лист не/написаний; не/прополені вчасно грядки.
VI.Підсумок уроку
VII.Домашнє завдання
1. Виписати із творів художньої літератури 5 речень з дієприкметниками з не.
2. Скласти твір-мініатюру про красу рідного краю.
Використати у своїй розповіді дієприкметники з не.
VІІІ. Рефлексія.
- Які враження від уроку?
- Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?
- Що, на вашу думку, вдалося виконати найкраще?
- Чи потрібні вам знання, які ви сьогодні одержали на уроці?
- Чи виправдались ваші очікування?