Урок "Правопис НЕ з дієприкметниками"

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань. Обладнання: картки для роботи групах, підручник, схема-опора «Не з дієприкметниками», презентація до всіх етапів уроку, відеозапис «Падає сніг» Методи, прийоми: робота в групах, частково – пошуковий; евристична бесіда, робота з підручником, лінгвістичне спостереження, усна відповідь на лінгвістичну тему
Перегляд файлу

УМ 7 кл.

Тема: Правопис не з дієприкметниками

Мета: сформувати в учнів навички написання не з дієприкметниками разом і

окремо; розвити творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні

явища; сприяти збагаченню словникового запасу учнів; виховувати любов та бережливе ставлення до природи..

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: картки для роботи групах, підручник, схема-опора «Не з дієприкметниками»,  презентація, відеозапис «Падає сніг»

Методи, прийоми: робота в групах,  частково – пошуковий; евристична бесіда, робота з підручником, лінгвістичне спостереження, усна відповідь на лінгвістичну тему

 

                                                    Люби природу не для себе, люби для неї. 

                                                    Вона - це мати. Будь же сином.  

                                 М. Рильський.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Встаньте, дружно за руки візьміться, один одному всміхніться. Визначте настрій смайликом         

- Який у  нас сьогодні настрій?

Епіграфом до нашого уроку нехай стануть слова М. Рильського

За календарем зима, а за вікном- ніби осінь. А незабаром Новий рік. А який головний атрибут свята Нового року?  А яку ялинку ставите ви вдома- живу чи штучну?  Пропоную прикрасити цю лісову красуню сніжинками. Може, швидше настане справжня зима. Завдання-сніжинки, які ви будете виконувати, ми розташуємо на гілочках ось цієї ялинки.

ІІ. Актуалізація  опорних знань.

Робота в групах. ЗАХИСТ ДОМАШНІХ ПРОЕКТІВ

  1. Усна відповідь на лінгвістичну тему «Дієприкметник як частина мови». (учасники групи радяться, повторюють, потім по черзі виходять до дошки і наклеюють надруковані ознаки у відповідну колонку таблиці, вивішеної на дошці)

D:\Ірина\Мистецтво\Сніжинки\getImage (5).jpgПерша сніжинка впала і принесла завдання(завдання озвучується, а сніжинка - на ялинку):

  • Відновіть таблицю «Морфологічні ознаки дієприкметника»(на дошці):

Морфологічні ознаки дієприкметника

Від прикметника(1-а група)

Від дієслова(2-а група)

 

 

(відноситься до іменника; змінюється за родами, числами, відмінками; в реченні – означення; доконаний/недоконаний вид; теперішній/минулий час; активний/пасивний стан; може мати залежні слова; у реченні - присудок)

  1. D:\Ірина\Мистецтво\Сніжинки\getImage (5).jpgЗапитання: як називається конструкція зі слів, де дієприкметник має залежні слова? Які особливості пунктуації при дієприкметниковому звороті?

Робота у групах

 «Склади пазли». Із «розсипаних» слів складіть речення так, щоб кома ставилась і не ставилась в іншому варіанті.

  1. група.У лісі дрімають ялини, окутані місячним сяйвом.

Виднівся вкритий пухнастим снігом степ. D:\Ірина\Мистецтво\Сніжинки\getImage (5).jpg

 

2 група.  Назустріч висипали сади, оповиті білим маревом.

Поблискувало на сонці обледеніле за ніч гілля. D:\Ірина\Мистецтво\Сніжинки\getImage (5).jpg

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми продовжимо нашу подорож у цікавий світ морфології, вивчимо таке явище, як правопис не з дієприкметником.

  •  Скажіть, будь ласка, над чим  ми будемо працювати на уроці?  Що ви очікуєте від сьогоднішньої роботи? Що ви маєте навчитись? (усні відповіді учнів). Запишіть тему уроку в зошити.
  • D:\Ірина\Мистецтво\Сніжинки\getImage (5).jpgЩе одна сніжинка принесла запитання:  Пригадаймо, як пишеться не з дієсловом та прикметником. У вас було домашнє завдання підготувати повідомлення.
  1. Захист мініпроєктів.

І група.  «Не з дієсловами»

 

1. З усіма формами дієслова (крім дієприкметника) не майже завжди пишеться окремо

                                Не поспішати, не чув, не бачать, не прибрано,                            не подумавши, не відчуваючи.

 

2. Разом не пишеться у дев’яти дієсловах, які без не вживаються.:

 

           Нехтувати, ненавидіти, непритомніти, неволити, непокоїти, незчутися, нетерпеливитися, нетямитися( але  не стямитися), нездужатися

 

3. Разом не пишеться з префіксами недо- , який вказує на неповноту дії:        недобачати ( погано бачити),          але не добачити (не помітити)

      недоїдати ( голодувати) ,                  але не доїдати (залишати їжу)

     недолюблювати ( відчувати неприязнь)

    недооцінювати ( неповною мірою оцінювати).

 

4. Треба розрізняти  дієслово не має ( не володіє) і заперечне слово                немає (нема), які пишуться по – різному.

 

 

ІІ група презентує свій проєкт «Не з прикметниками»

Не з прикметниками  пишеться разом:

Якщо не можна дібрати синонім  без не:  невеселий ( сумний),

невеликий ( малий)

Не з прикметниками пишеться   окремо:

при протиставленні:  не добрий, а злий;    не розумний, а дурний.

 

Якщо є пояснювальні слова з ні  або далеко, аж, ніяк, зовсім:

ні до чого не  здатний,

зовсім не близький,

аж ніяк не певний.   

 

  1. D:\Ірина\Мистецтво\Сніжинки\getImage (5).jpgПроблемне запитання: (Сніжинка) :

Чому в одних випадках не з дієприкметниками пишеться разом, а в інших окремо? Знайдемо відповідь у підручнику(стор.80).
 

VІ. Сприйняття нового матеріалу.

1.Метод «Мозковий штурм».

D:\І. К. 2019-2020 н.р\Від.ур.Не з дієприкм. 7 кл\Не з дієприкм..png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах.

І група.

Опрацювати правила написання не з дієприкметниками окремо.

ІІ група.

Опрацювати написання не з дієприкметниками разом.

 Презентація робіт.

 

  1. D:\Ірина\Мистецтво\Сніжинки\getImage (5).jpgЗавдання : пояснити правопис дієприкметників з не (усім учням).

  (на екрані)

D:\І. К. 2019-2020 н.р\Від.ур.Не з дієприкм. 7 кл\приклади речень до правила.png

 

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання творчих завдань

1. D:\Ірина\Мистецтво\Сніжинки\getImage (5).jpgСловниковий диктант(фронтально) сніжинка)     

Не/зав'язаний добре сніп; не/здійснене бажання; поле не/зоране; не/скошена трава; не/сказане, а написане вітання; ні до кого не/спрямоване слово; не/замкнені двері; довго не/стихаючий вітер; не/скінченні мрії; не/скінчена розмова; не/вмолима людина; робота не закінчена ; не/згасаюче вогнище.

Перевірте: Не зав'язаний добре сніп; нездійснене бажання; поле не зоране; нескошена трава; не сказане, а написане вітання; ні до кого не спрямоване слово; незамкнені двері; довго не стихаючий вітер; нескінченні мрії; нескінчена розмова; невмолима людина; робота не закінчена; незгасаюче вогнище.

  1. Творче конструювання.

D:\І. К. 2019-2020 н.р\Від.ур.Не з дієприкм. 7 кл\вправа.png

  1. D:\Ірина\Мистецтво\Сніжинки\getImage (5).jpgТворча робота.

- Ви любите дивитись, як падає сніг? Скучили за зимовими розвагами? У нас є можливість поринути у казковий світ засніжених полів, лісів, міст і сіл.

Перегляд відео  «Падає сніг».

Завдання: скласти кілька речень, пов'язаних з темою зими, використовуючи слова:

 

V. Систематизація й узагальнення вивченого

 Бліц-опитування

1. Коли не з дієприкметниками пишеться разом. Навести приклади.

2. Назвати випадки, коли не з дієприкметниками пишеться окремо. Навести приклади.

 

Тестове завдання

З'ясувати, у якому рядку всі слова з часткою не пишуться окремо?

1) Не/довантажена машина, не/скопана, а зорана земля; хата не/побілена.

2) Мною не/підметена підлога; не/фарбовані стіни, а лаковані; не/вишитий дівчиною рушник.

3) Не/доплетений кошик; лист не/написаний; не/прополені вчасно грядки.

VI.Підсумок уроку

VII.Домашнє завдання

1. Виписати із творів художньої літератури 5 речень з дієприкметниками з не.

2. Скласти твір-мініатюру про красу рідного краю.

 

Використати у своїй розповіді дієприкметники з не.

VІІІ. Рефлексія.

- Які враження від уроку?

- Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?

- Що, на вашу думку, вдалося виконати найкраще?

- Чи потрібні вам знання, які ви сьогодні одержали на уроці?

- Чи виправдались ваші очікування?

 

docx
Додано
19 травня 2020
Переглядів
4008
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку