КЗ «Богодухівський ліцей №3»
Правопис не з дієприкметниками
Підготувала
учитель української мови
та літератури
Тюікова І.В.
Тема. Правопис не з дієприкметниками
Мета: сформувати в учнів навички написання не з дієприкметниками разом і окремо; розвивати у здобувачів освіти творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища; сприяти збагаченню словникового запасу; виховувати любов до рідної мови, до її багатства.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Дослідження-зіставлення
Прослухайте речення. Визначте, яким членом речення виступає дієприкметник. Порівняйте написання дієприкметників з не . Чим пояснити різне написання?
Біля тину стояла нефарбована лавка. Біля тину стояла ніколи не фарбована лавка. Лавка не фарбована. Не фарбована, а лакована лавка.
ІІІ. Мотиваціянавчальної діяльності школярів
Оголошення теми й мети уроку
Проблемне питання.
— Згадаймо правила вживання не з прикметником та дієсловом. Чи можемо сказати, що не з дієприкметником пишеться
за правилами вживання не з прикметником чи не з дієсловом?
ІV. Сприйняття й засвоєнняучнями навчальногоматеріалу
1. Опрацювання теоретичного матеріалу.
Написання НЕ з дієприкметниками
Окремо:
- якщо дієприкметник має при собі пояснювальне слово.
Не прочитана учнем книга. Любувався красою ніколи не бачених степів.
– коли заперечення підсилюється протиставленням. … мав талант до віршів не позичений, а власний. ( Леся українка ) - коли дієприкметник виступає присудком.
Толока не орана, вівці не лічені, пастух рогатий.
Разом:
- коли при дієприкметнику не має пояснювального слова.
Хмарка повисла над неміряним степом. ( Ю. Яновський)
- коли дієприкметник без не не вживається.
Нечувана радість прийшла на їх землю.
2. Робота з підручником.
Інтерактивна гра «Хто уважніший»
Серед записаних правил у підручнику знайти те, яке ми не назвали.
- якщо дієприкметник утворений від дієслів, що пишуться з недо разом: недописаний. Зміст недописаного твору знав тільки автор.
3. Вибірковий диктант.
Запишіть речення з дієприкметниками. Поясніть їх правопис.
Не зав’язаний Марією сніп щойно розпався. Не спіймана риба завжди велика. Не политі вранці квіти виглядали засмучено. Невгамовний учень постійно заважав працювати. Незгасаюче вогнище ледь виднілось в степу.
4. Гра «Хто швидше?»
Поданідієприкметникизамінітьантонімами з не . Доберіть до кожного дієприкметника залежне слово, поясніть правопис. Складіть два
речення.
Відкритий — ... (незакритий); заборонений — ... (незаборонений); прохололий — ... (не нагрітий); роздягнений — ... (неодягнений); початий — ... (незакінчений).
5. Самостійна робота.
Спишіть речення, розкриваючи дужки. Поясніть написання не з дієприкметниками.
Мінливі, (не)стримані хмаринки тихо пливуть і тануть. Крізь милували око рослини, (не)розповсюджені в цій країні, а привезені. У льотчика серце (не)схитне й тверде.
V. Підсумок уроку
Словниковий диктант .
(Не)зав’язаний добре сніп; (не)здійснене бажання; поле (не)зоране; (не)скошена трава; (не)сказане, а написане вітання; ні до кого (не) спрямоване слово; (не)замкнені двері; довго (не)стихаючий вітер; (не)скінчена розмова; (не)скінчена робота; (не)згасаюче вогнище.
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати § .., вправа … (письмово)