Підготувала й провела урок в 7 класі
учитель української мови та літератури
Валуєва Жанна Леонідівна
Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово»
Мета: систематизувати й узагальнити вивчене про дієслово: морфологічні ознаки дієслова, синтаксичну роль;
розвивати логічне мислення, культуру мовлення, увагу, спостережливість, творчі здібності учнів, орфографічну грамотність;
виховувати любов і повагу до мови та традицій свого народу.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого
Форма проведення: урок – ярмарок
Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.
Методи роботи: „Мікрофон", „Сенкан", «Асоціативний кущ», робота в малих групах, в парах, гра «Пошук», «Доміно».
Обладнання: підручник, опорні конспекти «Дієслово», дидактичний ілюстративний матеріал, тестові завдання, картка самооцінки, тлумачний словник, ТЗН.
Хід уроку
Уся яскравість мовлення у дієслові, адже дієслово – це дійова сила характеру.
Ю.Бондарєв
І. Організаційний момент
- Добридень всім: всім учням і гостям,
Здоров’я щиро зичу Вам.
І ось іще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб упірнуть у мовну нам безодню!
- Діти, урок у нас сьогодні незвичайний, тож для того, щоб він був цікавим, вам потрібно побути синоптиком. Спробуйте спрогнозувати свої відповіді на уроці.
Рефлексія (слайд 1)
Прогнозовані відповіді учнів:
- На уроці я буду – веселкою – мої відповіді будуть яскравими та різноманітними.
- На уроці я буду – хмаркою – мої відповіді будуть швидкими.
- На уроці я буду – сонечком – я буду креативним.
ІІ. Повідомлення теми і мети і завдань уроку
УЧИТЕЛЬ. І зараз з вами знову
Згадаєм все про дієслово
А у зошитах своїх
Число і тему запишіть.
Тема уроку: узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Дієслово». (слайд 2)
- А епіграфом служитимуть слова Ю. Бондарєва: «Уся яскравість мовлення у дієслові, адже дієслово – це дійова сила характеру». (на дошці)
- Перед нами поставлені такі завдання: (слайд 3)
Поглибити (знання про дієслово як частину мови).
Формувати (уміння розпізнавати дієслово у реченнях).
Визначити (вид, спосіб, час … дієслів)
Розвивати (творчі здібності, спостережливість, увагу, пам’ять).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Інтерактивна вправа «Очікування»
УЧИТЕЛЬ. Чого кожен з вас очікує від уроку? ( На тому ж слайді внизу випливають речення: « Я очікую, що … Цей урок навчить мене …») ( Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в групах, парах; … Цей урок навчить мене робити висновки, складати розповіді, висловлювати своє ставлення до почутого… )
УЧИТЕЛЬ. Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку: (слайд 4)
ви повинні узагальнити вивчене про дієслово;
удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, орфографічну грамотність;
точно і красиво висловлювати свої думки;
злагоджено працювати в парах та групах;
зумієте переконати, що любите і знаєте рідну мову та шануєте традиції.
Учень виходить та читає напам’ять вірш
Увага! Увага! Спішіть-поспішайте!
Господарі й гості, глядіть, не минайте!
На ярмарок прошу гуртом, поодинці,
Чекають на всіх там чудові гостинці!
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивуватись і є що придбати.
Тут щедрі дарунки і саду, й городу,
Тут пісня і жарти — усім в нагороду.
Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,
Барвисті стрічки, рушники вишивані.
Полив'яний посуд — тарелі, горнятка,
Сопілки — хлоп'яткам, намисто — дівчаткам.
Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,
Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!
УЧИТЕЛЬ. Отож, ви вже зрозуміли, що ми з вами йдемо на ярмарок! (слайд 5). Тільки наша подорож на ярмарок - віртуальна. Що ж означає слово „ярмарок"?
(слайд 6)
Тлумачний словничок. Ярмарок. Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.
УЧИТЕЛЬ. (слайд 7) На ярмарку цінувалося все найкраще, тому мені хотілося б, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим». На нашому ярмарку все можна купити тільки за знання.
ІV. Актуалізація опорних знань , умінь і навичок учнів
УЧИТЕЛЬ: Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт. А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде
- Які види дієслова ви знаєте?
- Назвіть часи дієслова.
- Дієвідміни дієслів та їх закінчення.
- Яку синтаксичну роль виконують дієслова?
- У яких способах можуть вживатися дієслова?
- Назвіть способи творення дієслів.
УЧИТЕЛЬ: Послухаємо, які сенкани ви склали про „Дієслово ". ЗРАЗОК.
Дієслово.
Величне. Сильне.
Керує, надихає, контролює.
Відповідає за граматичні дії.
Справжній «Геракл».
УЧИТЕЛЬ: Діти, допоможіть попасти на ярмарок.
Завдання: знайдіть речення, в якому НЕ з дієсловом пишеться разом.
1. (Не)радуйся чужому лихові.
2. (Не)будь упертим, а будь одвертим.
3. Під лежачий камінь вода (не)тече.
4. (Не)помиляється той, хто нічого (не)робить.
5. Добре тому багатому: його люди знають, а зо мною зустрічаються – мов (не)добачають.
V. Повторення й усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
УЧИТЕЛЬ: (слайд 9). Ви добре справилися із завданнями, тож ворота ярмарку для вас відкриті. Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!
Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок, де ви виконаєте певні завдання. У вас на партах лежать картки самооцінки. Виконуючи завдання, ви свої знання оціните об’єктивно.
УЧИТЕЛЬ: Прочитати текст. Сказати, як використовують рушник у побуті? Виписати дієслова. Утворити рід дієслів. Визначити час, число.
Український рушник... На ньому вишита доля нашого народу. Шматок полотна, витканий материними руками, оберігав людину від зла, нагадував про тепло рідної домівки, кликав з далеких доріг до батьківського порогу. Рушники були найнеобхіднішими атрибутами у всіх обрядах.
ПЕРЕВІРКА (на слайді 11)
Оберігав – оберігала, оберігало (мин. ч., одн.), нагадував – нагадувала, нагадувало (мин. ч., одн.), кликав – кликала, кликало (мин. ч., одн.), були ( мн.).
УЧИТЕЛЬ: Отже, які часи дієслів ви знаєте? Назвіть числа дієслів. Молодці, гарні знання показали.
УЧИТЕЛЬ: (слайд 12) До речі, кожен регіон України мав свої відмінності у виборі кольорової гами та орнаменту вишивки. На Київщині, Полтавщині, Чернігівщині переважає рослинний візерунок червоного, синього та чорного кольорів, на Галичині, Буковині та Закарпатті - геометричний орнамент з яскравими барвистими відтінками. (За Л.Скуратівським).
УЧИТЕЛЬ: Час рушати далі, до іншої лавки. А які українські страви ви знаєте?
Малюнковий самодиктант
УЧИТЕЛЬ: Записати іменники , добираючи до них дієслова неозначеної форми (1б.) Скласти речення та визначити граматичну основу (1б.).
ПЕРЕВІРКА (слайд 14)
Вареники (ліпити), сало (різати), борщ (варити), хліб (пекти), пампушки (пробувати), галушки (місити).
УЧИТЕЛЬ: на які питання відповідають дієслова неозначеної форми? Яка синтаксична роль дієслова?
« Музичний диктант »
УЧИТЕЛЬ: як ярмарок веселий триває, так пісня народна «Ой раз молода на базар ходила» усюди лунає. Пропоную послухати, вона не нова. Випишіть з неї всі дієслова. Визначите дієвідміну та вид дієслів.
ПЕРЕВІРКА (на слайді16)
Ходила (ІІ д., недок. в.), купила (І д., док. в.), наварила (ІІ д., док. в.), запросила (ІІ д., док. в., ), бере (І д., недок. в.), поглядає (І д., недок. в.), не цілує (І д., недок. в.), не милує (І д., недок. в.), не пригортає (І д., недок. в.), моргає (І д., недок. в.).
УЧИТЕЛЬ: Як ви визначали дієвідміну? Які закінчення має І та ІІ дієвідміни? На які питання відповідають дієслова доконаного та недоконаного видів?
УЧИТЕЛЬ: - необхідно для кожної пронумерованої картинки знайти текстовий відповідник і записати в зошити ключ.
|
Г) За українською традицією молоді дівчата пр…крашали свої голови польовими рослинами, квітами і стрічками. Згідно традиції українські дівчата ворож…ли на судженого, пускаючи вінки за водою. |
|
Е) Вона з…явилася з тих пір, як поч…ли вирощ…вати льон. ЇЇможна було бач…ти в будь-якій селянській хаті. Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищ…ла людину від неприємностей та бід. |
|
В) Вони писалися до всіх основних свят сонячного року і по важливих випадках: весілля, народження дитини, оберіг на далеку дорогу, початок нової справи, будівництво нового будинку і т.д. Для кожного випадку були свої візерунки, свої символи і свої кольори. Але найбільш відомий звичай красити яйця або писати писанки на Великдень |
|
Д) Це орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно витяті ножицями, вирізані ножем з білого й кольорового паперу. Їх використовували для прикрашання стін, вікон, полиць, груб, коминів, печей. |
|
А) Це не лише частина нашого гардеробу, а певна закодована сукупність сорока божественних енергій, що творять довершену та гармонійну долю людини. Здавна в Україні служила як прикрасою, так і оберегом. Таємничою мовою вишивки вона передавала безліч побажань для сімейного благополуччя та щастя людини, яка її одягала. |
|
Б) Це символ України, відбиття культурної пам'яті народу, в узорах збереглися прадавні магічні знаки. З літописів відомо, що під час весняних заклинальних обрядів дерева обвішувались «убрусами». Вишиті на них орнаментальні символи відповідали заклинальній символіці родючості. У давнину відігравав важливу роль. |
ПЕРЕВІРКА на слайді 18
Ключ: 1 - Г; 2 - Е; 3 – В; 4 – Д; 5-А; 6 – Б.
Відігравав (дійсн., 3. ос.), відігравав би ( умовн, спосіб), відіграй ( наказов., спосіб, 2 ос.)
Одягала (дійсн., 3. ос.) – одягала б (умовн. ), одягай (наказов. 2. ос.).
УЧИТЕЛЬ: Діти, що ми з вами повторили? Отже, назвіть способи дієслів. А який спосіб немає особи? (Умовний).
Лавка «Відпочинку» ХВИЛИНА РЕЛАКСАЦІЇ
Відеозапис «Ярмарок», на фоні музики виходять ведучі.
Звучить музика
УЧИТЕЛЬ: Благословилося на світ. Уже сонячне проміння навскоси трохи. Притихає навкруги. Попід возами, попід гарбами сидять купки, підобідують, відпочивають. Спочинемо і ми. Учні закривають очі, слухають музику, відпочивають.
Фізкультхвилинка «ПАНТОМІМА».
УЧИТЕЛЬ: На ярмарок! Ідуть, ідуть, ідуть, ідуть. Розливається людська строката річка... Людсько-коров'ячо-волячо-кінсько-овеча маса розливається, розпливається… Захряс майдан... І все це ворушиться, дихає, говорить, кричить, лається, мукає, мекає, ірже, гигикає, ремиґає, позіхає, кувікає, хреститься, заприсягається, кудкудакає, квокче, грає на гармонії, на скрипці, п'є квас, їсть тараню, «будькає», лускає насіння і крутиться на каруселі... кружляє…
Один учень-дієслово залишається серед класу.
Дієслово. Я – дієслово кружляє. Маю друзів – літає, буяє, шугає…
Учитель. А чого ж таке смутне?
Дієслово. Іменник мене засмутив. Говорить, що я невдаха. Мало того, що неперехідне, вид маю недоконаний та ще й невідомо, якого роду-племені.
Учитель. Заспокойся, друже. Діти! Чи справедливі звинувачення іменника? Давайте заспокоїмо дієслово кружляє. Як це зробити?
Діти: необхідно виконати морфологічний розбір.
5. Лавка «Криниця мудрості» ( 2 б.) (слайд 19)
УЧИТЕЛЬ: Робота з підручником ст.117. Учні самостійно виконують морфологічний розбір дієслова кружляє.
ПЕРЕВІРКА на слайді 20
Крутиться на каруселі, кружляє.
Кружляє - дієсл., означає дію, що робить?, кружляти, недок. вид, неперех., І дієвім., дійсн, спосіб, теп. час, 3-я ос. одн., присудок.
УЧИТЕЛЬ: Діти, виконуючи морфологічний розбір дієслова, що ви пригадали? У нас залишилася ще одна лавка, яку ми не відвідали. На наступному уроці ми будемо писати контрольну роботу з теми „Дієслово ". Тому підійдемо до
6. Лавки «КОНТРОЛЬНА ВАГА» (3б.) (слайд 21)
УЧИТЕЛЬ: У цій лавці ми придбаємо шість питань, за допомогою яких дізнаємось, з якими знаннями ви підійшли до контрольної роботи.
1. Які види має дієслово?
А)Теперішній і майбутній;
В)дійсний і наказовий;
Б)простий і складний;
Г)доконаний і недоконаний.
2. У якому рядку всі дієслова теперішнього часу?
А)Питати, мити,класти, іти;
Б)перетворила, забігав, плакав, дивлюся;
В)іду, колоситься, мріємо, зріють;
Г)перетворюють, кохає, живе, плакатиме.
3. Виділіть речення, у якому вжито дієслова минулого часу.
А)Чую, земле, твоє дихання, розумію твій тихий сум.
Б)Лягло сонце за горою, зірки засіяли.
В)Бринять живою радістю ліси, як ранок спалахне на небокраї.
Г)Осінь ходить, яблука золотить.
4. Виділіть речення, у якому вжито дієслова майбутнього часу.
А)Забіліли сніги, забіліли пухнасті, і украли вони в білу шубу поля.
Б)Буде спати зерно, щоб прокинутись в щасті, коли сонцю обійми розкриває земля.
В)Засинають поля, облітає гілля, і садами по жовтому листі лине осінь в багрянім намисті.
Г)Люблю дітей, та й як їх не любити.
5. Виділіть рядок, у якому названі способи дієслів.
А)Теперішній, майбутній, минулий;
Б)якісний, відносний, присвійний;
В)доконаний, недоконаний;
Г)дійсний, умовний, наказовий.
6. Категорії особи не мають дієслова
А) майбутнього часу;
Б) минулого часу;
В) теперішнього час
УЧИТЕЛЬ: (слайд 22). Обміняйтеся, будь ласка, листочками із виконаними завданнями. Виконаємо взаємоперевірку.
ІV. Підведення підсумків уроку. Оцінювання учнів. Рефлексія. Методи «Мікрофон», «Асоціативий кущ».
УЧИТЕЛЬ: Ось і закінчилася наша подорож українським ярмарком. Бажаю всім, щоб завжди був достаток, щоб було що продавати і було за що купувати. Використавши повторене на уроці, склали асоціативний кущ.
Узагальнююча бесіда
УЧИТЕЛЬ: Діти, оцініть свою роботу на уроці. Чи задоволені ви своїми відповідями?
(Слово учням)
УЧИТЕЛЬ: (слайд 23). Діти, чи сподобався вам урок? Чи справдились ваші очікування? Зараз кожен висловить свою думку. МЕТОД „МІКРОФОН"
- Я зрозумів...
- Мене здивувало...
- Я збагатився інформацією про...
- Мене зацікавило повідомлення про...
- Я ніколи раніше не чув про...
- Я зумів …
- Я знав …
- Найбільші труднощі я відчув …
Мені б хотілося ще …
УЧИТЕЛЬ: Усе, що ми придбали на ярмарку, - ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить : „ Учити - за плечима не носити ".
1