Урок "Правопис не з дієсловами"

Про матеріал
Діяльнісний підхід визначено як наскрізний у новому Держстандарті початкової освіти, новому Держстандарті базової середньої освіти. Тобто саме діяльнісний підхід – це спосіб реалізації ідей та змісту Нової української школи і відповідь на питання ЯК навчати дітей сьогодні. У поданій методичній розробці адаптовано навчальний матеріал з української мови для учнів 3-го класу з теми «Правопис не з дієсловами» за діяльнісним підходом.
Перегляд файлу

Семенюк Марія Онуфріївна,  учитель початкових класів Малятинецької філії

Ставчанська ТГ

Чернівецької області  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку з теми «Правопис не з дієсловами»

Українська мова. 3 клас.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чернівці - 2023

Предмет.    Українська мова 

Тема уроку.  Правопис не з дієсловами Мета:   

-            розуміння правопису частки не з дієсловами; 

-            вироблення навиків писати частку не з дієсловами; 

-            вдосконалювати вміння висловлювати власні судження; 

-            збагачувати словниковий запас учнів; 

-            розвивати спостережливість, творчу уяву, логічне мислення;

-            формувати партнерську взаємодію; 

-            виховувати працелюбність, наполегливість, уміння працювати в команді. 

Характеристики результатів навчання: 

-            володіє повноцінною навичкою читання вголос і мовчки;

-            визначає основну думку прочитаного;

-            в усній і письмовій формах, володіє монологічною та діалогічною формами мовлення;

-            дотримується правил культури спілкування;

-            пише розбірливо, дотримується граматичних і орфографічних норм;

-            перевіряє і редагує написане;

-            досліджує мовні одиниці та явища, використовує їх для вдосконалення мовлення.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Технологія проведення уроку: діяльнісний підхід.

Обладнання: картки, таблиця, презентація, мультимедійна дошка.

 

Структура уроку

 

І. Організаційний момент

Створення психологічно-емоційного настрою 1.1. Привітання.

Учитель: Добрий день! В добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Ви почули всі дзвінок?

Діти: Так. Він покликав на урок!

Сонце встало – запалало,І дітей всіх привітало…

Доброго ранку, сонечко!

Доброго ранку, діточки!

Доброго ранку, квіточки!

Хай цвіте лужочок

І шумить гайочок…

Хай блищить ставочок…

Хай щебечуть пташечки, Повзають комашечки… Хай сміються діточки!

На уроці  нашім

Треба дружно працювати, Щоб змогли на всі питання Повні відповіді дати.

1.2. Ментальна вправа. «Подаруй посмішку»

Вчитель акцентує увагу на змісті, значенні та темі уроку. 

Пропонує посміхнутися один до одного та привітатися дієсловом, даруючи посмішку. 

ІІ. Актуалізація знань

Перевірка домашнього завдання 

Учитель пропонує прочитати речення та назвати дієслова, поставити питання, визначити часові форми дієслів.

2.1. Інтерактивна вправа  «Кубик» (технологія кубування) Учитель читає віршовані рядки:

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий, Кубик, діти, чарівний. Він доріжку прокладає, Знання ваші перевіряє.

Сторони куба: 

-         Яка це частина мови (дієслово)  

-         Що означає? (дію предмета)  

-         На які питання відповідає? (що робить?, що робив?, що зробив?, що робити?, що зробить?)  

-         Яким членом  речення виступає дієслово? (присудок, головний член речення)

ІІІ. Постановка навчального завдання

3.1. Питання, які обговорюють учні з учителем разом:

-         Що таке дієслово, іменник, прикметник, службові слова?

-         Яким членом речення  найчастіше  виступає дієслово? 

-         З якою частиною мови пов’язане дієслово? 

-         На які питання  питання відповідають дієслова початкової форми?

3.2. Висновок вчителя (праналізовано переваги знань з опитуваного та здійснено акцент на тому, що варто доопрацювати учням).

ІV. Відкриття нових знань

4.1.   Виконання вправи «Каліграфічна хвилинка»

Учні прописують з`єднання за раніше підготовленим записом учителя: мр, уч, ать, бо та запропонованого вислову: «Хай живеться вам у мирі».

4.2.   Завдання для учнів: визначити частини мови (усно), виконуючи роботу в парах.

4.3.   Вчитель проводить перевірку орфографічної уваги. Відбувається виправлення помилок та пояснення правопису. 

V. Первинне закріплення

5.1. Інтерактивна технологія «Мозковий штурм»

Вчитель пропонує учням текст, у якому потрібно віднайти частини мови: іменники, прикметники, дієслова. Учні підкреслюють кольоровими олівцями: іменник – синього кольору, прикметники – зеленого кольору, а дієслова – червоного кольору.   

Учням запропоновано завдання: письмово зробити морфологічний розбір дієслова.

Відповіді дітей (доприкладу: влаштував - дієслово, що зробив?, початкова форма - влаштувати, мин. час, ч.р., одн.)

5.2. Фізична хвилинка. Вправа «Мак» (виконується під музичний супровід).

Діти стоять у колі пліч-о-пліч. Одна дитина всередині — це „городник“. Вчитель співає: „Ой на горі мак, Під горою так“.

Діти беруться за руки і, ступаючи назад, збільшують коло на ширину піднятих у сторони рук. На слова:

„Мак, мак, маківочки,

Золоті голівочки!“

Діти роблять крок на місці та виконують мах руками вперед назад. На слова:

„Станьте ви так,

Як на горі мак!“

Діти присідають і показують руками, який виріс мак (простягають руки вперед).

Діти, стоячи, запитують:

„Городнику, городнику,Чи полив ти мак?“

VІ. Самостійна робота з самоперевіркою за еталоном (самоконтроль і самооцінка)

6.1. Робота з підручником (за вказаним автором та сторінкою).

Вчитель пропонує:

-   Прочитайте уривок вірша.

-   Про кого йдеться у вірші?

-   Прочитайте те , що написав ведмідь зайчику. Зверніть увагу, як пишемо «НЕ»  з дієсловами.

6.2.Вибіркове списування

Висновок . Формулювання правил. 

6.3. Робота за методом кооперативного навчання «Два-чотири». Вчитель пропонує виконати завдання письмово. Учні взаємодіють після виконаного письмового завдання спершу в парах, удвох, а потім четверо. 

Перевірка виконаного завдання: 

-        спершу учні обмінюються зошитами, здійснюючи, на власний розсуд, перевірку виконаного завдання; 

-        наступний крок: обговорення у четвірках правильності виконаного

завдання; 

-        одна з обраних учнями пар четвірки презентує правильність виконання завдання для усіх учнів.

VІІ. Включення нового знання в систему знань і повторення 6.1. Самодиктант «Запереч мені».

На картках написані речення, а діти за допомогою частки «НЕ» складають речення-заперечення і записують.

Василинка йшла на прогулянку. Я вивчив вірш. Ми поїдемо на екскурсію. Даринка п`є чай. Дівчинка розповідає казку.

Учні читають записані речення.

Вчитель запитує в учнів: «Як написали «НЕ» з дієсловами? Здійснює разом з учнями перевірку знань. 

6.2.Дієслова-виключення.

Учитель пропонує звернути увагу на дошку. 

Завдання: прочитати дієслова (на дошці прикріплені дієслова-винятки).

Неволити, нездужати, непокоїтись, непритомніти,  недочувати,  недобачати.

Учні пояснюють значення дієслів, підбирають до запропонованих дієслів слова близькі за значенням, здійснюють спробу здогадатися, чому в цих словах частка НЕ пишеться разом з дієсловам та записують ці дієсловавинятки в зошиті, запам`ятовують.

6.3. Учитель пропонує учням оцінити власні успіхи 

Оцінювання         навчальної діяльності   відбувається         за       методом «Самооцінювання» за таблицею. Кожен етап роботи оцінюється  такими балами: 1, 2, 3.

1   - Потрібно доопрацювати.

2   - Виконав завдання правильно.

3   - Отримав радість. У кожного учня є табличка

Каліграфічна хвилинка

 

 Робота біля дошки

 

 Робота в зошитах

 

 Робота в групах

 

 Фізична хвилинка

 

 

VІІІ. Рефлексія діяльності

8.1.   Вчитель задає домашнє завдання з поясненням його виконання. 

8.2.   Вправа «Мікрофон».

-   Учитель пропонує учням поділитися враженнями про урок, продовживши думку: 

-   Мені  сподобалося   на уроці…

-   Я запам’ятав, що частка не пишеться з дієсловами….

-   Дієслово в реченні зв’язане із … - Дієслово відповідає на питання….

 

 

  

 

pdf
Додав(-ла)
Семенюк Марія
Додано
11 грудня 2023
Переглядів
149
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку