Урок "Правопис префіксів роз-, без-, з-,с-"

Про матеріал
Цей конспект уроку на тему "Правопис префіксів роз- без-, з-, с-" допоможе як звичайним вчителям провести урок динамічно, творчо, продуктивно,так і вчителям, які працюють у класах НУШ. Урок сформовано так, що розвиває багато життєвих компетентностей. До конспекту є презентація, яку можна знайти на цій же платформі.
Перегляд файлу

Тема. Правопис префіксів з- (зі-), с-, роз- (розі-), без-.

Мета:

навчальна: навчати учнів правильно писати префікси з- (зі-), с-, роз- (розі-), без-;

корекційно-розвиткова: формувати навички аналізу через спостереження за мовним матеріалом, створити умови для коригування  мислення, уваги, пам'яті завдяки використанню слів з префіксами, збагачувати словниковий запас;

виховна: виховувати працелюбність, дружелюбність.

Обладнання: презентація, дидактичний матеріал (картки із завданнями)

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

І. Психолого- педагогічна підготовка учнів до уроку.

  Нумо, друзі, всі зберіться!

  І приємно усміхніться.

  Пролунав уже дзвінок,

  Починаємо урок!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Історія дня

Одного безхмарного, безтурботного дня до 5-Г завітали безвідмовні гості.

І хотіли вони розвеселитися, розмріятися, розігнавши всі тривоги та негаразди.

      Безсумнівно, беззаперечно всім нам пощастило! Бо саме сьогодні можна буде спрацюватися, сфотографуватися, станцювати, а також, скориставшись нагодою, схопити удачу за хвіст.
      Заінтриговані?

     Збирайте знання докупи, зосереджуйтесь, бо навіть зорі зійшлись, щоб із вами повитворяти.

 

Що виділено в тексті?(префікси) Які саме? Назвіть їх (роз-, без-, з-, с-)

 

ІІІ. Повідомлення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

 

 1.Формування теми уроку

Учні формують тему самостійно

 

2. Формування завдань на урок

  • Поглибити знання про префікси
  • Опрацювати правила написання префіксів з- (зі-), с-; роз- (розі-), без
  • Навчитися правильно використовувати дані префікси на письмі та в усному мовленні

 

3. Фронтальне опитування. Пригадайте!

  • З яких значущих частин складаються слова?
  • Як називається морфема, яка стоїть перед коренем?
  • Для чого служить ця частина слова?

 

4. Наш девіз!

Щоб грамотними бути, знання треба здобути (нар.прислів’я)

 

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

  1. Запам’ятай! Пояснення нового матеріалу. Спостереження за мовним матеріалом.

1. У префіксах роз-, без- завжди пишеться буква «з» (розказати, беззубий)

Для полегшення вимови вживається префікс розі- перед збігом приголосних (розійтись)

2. Префікс с- пишемо перед літерами «к», «п», «т», «ф», «х» (сказати, спитати, створити, сформувати, схитрувати).

В усіх інших випадках пишемо з- (змогти), а для полегшення вимови - зі- (зійтися) 

 

  1. Гра «Відгадай слово». Самостійна робота.

 

Запишіть самостійно слова-відгадки, що мають починатися на роз- або без-

  • Повідомити про якусь подію (Розказати)
  •  Довідатися про щось, звернутись до людини (Розпитати)
  •  Синонім до слова «хоробрий» (Безстрашний)
  •  Зробити неспокійним кого-небудь (Розхвилювати)
  •  Прикрасити одяг бісером, вишивкою (Розшити)
  •  Відсутність порядку (Безлад)
  •  Який не вміє читати й писати (Безграмотий)
  1. Зірковий час. Сприйняття інформації на слух.

 

Уявляємо, що ми запалюємо зорі, торкаючись до них.

       Під ритмічну мелодію піднімаємо руки вгору:

праву – на слова з префіксом з-,

ліву – на слова з префіксом – с-.

Руки на талії, якщо інший префікс або й взагалі слово без префікса.

Оплески собі вкінці.

 

  1. Вправа з ключем. Робота в групах (1 і 2 варіанти)

Запиши слова у дві колонки:
1 – вставивши з-
2 – додавши с-

  • ..маркерувати
  •  ..терпіти
  •  ..ламати
  •  ..ашифрувати
  •  ..терти
  •  ..питати
  •  ..берегти
  •  ..пурхнути

Яке з цих слів має інший префікс?

Підкресліть у кожному слові 5-ту літеру та отримайте ключ.

Ключ: кафе «Птах»

(Запам’ятайте цей вираз, бо саме перед усіма цими приголосними пишеться префікс с-).

 

  1. Робота на картках, в парах.

Що зображено на ілюстраціях? Яке воно? Скористайтеся вивченими прфіксами.

Малюнки на новорічну тематику: що намалювати на Новий рік | ДовідникЗмальований Дід Мороз Безносий сніговик

Безрога коза                        Результат пошуку зображень за запитом "малюнок розбита чашка"  Розбита чашка

Результат пошуку зображень за запитом "малюнок розкритої книги"Розкрита книга                Як з'єднати виту пару?  З’єднані дроти

Пазли для розвитку дитини Складені пазли           Найкращі ідеї виробів для в'язання гачком – Блог Вечорниці  Зв’язане сердечко

 

V. Корекція та закріплення набутих знань

1. Гра «Сніжки» (усно)

Додайте вивчений префікс до озвучених слів

 

Граємо в сніжки із завданням: утворити слова за допомогою префіксів роз-, без- з- (зі-), с-. Я кидаю сніжку, говорю слово, а ви мені у відповідь це слово з префіксом, який на вашу думку підходить для цього слова.

 

Слова: малювати, в’язати, грати, фотографувати, писати, танцювати, читати, казати, штовхнути, брати, готувати, йти, рвати, мити, варити,                                 різати, творити, клеїти, палити, грати.

2. Прикрась ялинку, назвавши слово, що стосується вивченої теми.

C:\Users\Адиминистратор\Desktop\учит новатор\fir_tree_PNG2475.png

 

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання.

1. Лист самоаналізу роботи.

2. Заключне слово.

Чи сподобався вам урок?

Чи всі завдання виконали?

Що найбільше сподобалось?

 

VІІ. Д/З з інструктажем

Відскануйте Qr-код. Виконайте завдання

Уставте на місці крапок потрібні літери. Поясніть (усно) , як ви розумієте зміст речень.

Умій ..казати, умій і ..мовчати. Зима ..питає, як літо провів. Немає друга - шукай, а ..найшов - бережи. Лиха іскра і сама ..горить, і село ..палить. Гарне ..творити важко, а ..псувати легко. За один раз дерево не ..тнеш. Мала мурашка, а гори ..точує.

C:\Users\1\Downloads\websiteplanet-qr (2).png

 

Дякую за урок! До нових зустрічей! Уже чекаю наступного уроку з вами!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Гурко Тетяна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
15 січня 2022
Переглядів
10444
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку