Урок "Правопис прислівників"

Про матеріал
Повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису складних прислівників разом, окремо і чере дефіс та позначати відповідні орфограми; формувати вміння й навички правильного написання складних прислівників на вивчені орфограми, знаходити й виправляти помилки, допущені в усному мовленні; розвивати творчі вміння порівнювати, зіставляти, конструювати мовні явища; розвивати загальнолюдські цінності.
Перегляд файлу

Тема: Написання прислівників  разом, окремо і через дефіс

(слайд № 1)

Мета: поглибити знання учнів про способи творення прислівників, сприяти   засво­єнню учнями правил написання прислівників разом,окремо  і через

 дефіс, навчити позначати відпо­відні орфограми та пояснювати їх за  

 допомогою орфографічних правил;

 розвивати орфографічну пильність, пам’ять, мислення, мовлення; вміння

 зіставляти, моделювати й конструювати мовні явища; виховувати в учнів   

 пізнавальний інтерес до мови  (слайд № 2)

 Обладнання: підручник:  Рідна мова 7 клас, презентація

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 Хід  уроку:

 1.Організаційний момент

 Забезпечення емоційної підготовленос­ті учнів.

 П. Повторення вузлових питань теми.   (слайд № 3)

 Гра «Мікрофон»  Хто такий цей Прислівник?

 - Що називається прислівником?
-Які розряди прислівників за значенням вам відомі?

 -Які морфологічні ознаки прислівника?
-Яку синтаксичну роль у реченні він виконує?
-Чим прислівник відрізняється від інших самостійних частин мови?

 - Що ви знаєте про правопис прислівників?

 IІІ. Оголошення теми і мети уроку    (слайд № 4)

 Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку.

 Учитель.

 Мабуть, останнє запитання для вас, діти, виявилося  складним. І сьогодні на  

 уроці ми  якраз познайомимось із особливостями правопису прислівників, А

  саме:

 - будемо вчитись утворювати прислівники  від  інших частин мови;

 - умінню використовувати прислівники в усному мовленні;

 - самостійно формулювати правила правопису прислівників;                       

 - під час уроку будемо застосовувати правила правопису у тренувальних

   вправах.

   ІV. Опрацювання нового матеріалу

 Правопис прислівників – досить складна тема. Ці правила вимагають особливої уваги, тому будьте  уважні. Прислівники  пишуться разом, окремо і через дефіс.

      Опрацювання правил «Написання при­слівників »   (слайд № 5)

Разом пишуться прислівники

утворені сполученням прийменників з імен­никами, прикметника­ми, числівниками, займенниками, прислівниками

 утворені сполу­чен-ням кількох при- йменників із будь-якою частиною мови

утворені з кількох основ (з приймен-ни­ком чи без)

утворені приєд­нанням часток аби-, ані-, де-, чи-, що-, як-

до різних час­тин мови

насміх, востаннє, третє, заодно, позавчора, передусім

навздогін, на­вкруги, завтовш­ки, знадвору, спідлоба

нашвидкуруч, мимохідь, горі­лиць, натще­серце

абиколи, ані­трохи, дедалі, щосили, якомога

    Зауважте! Частка що після прислівника пишеться окремо: тільки що,       дарма що, поки що. Прислівники треба відрізняти від однозвучних  сполучень   приймен­ника з іменником, прикметником, числівником тощо: вивчити вірш    на­пам’ять — подарувати картину на пам’ять; повторити питання вдруге — визирнути в друге вікно.

Через дефіс пишуться прислівники

И префіксом по- і суфіксами -е, -и, -ому, -ему (-єму)

3 частками казна-, хтозна-, бозна-, будь-, -небудь, -таки, -от

Утворені повторенням однакових, синоніміч­них чи антонімічних слів

по-перше, по-нашому, по-східному, по-вірменськи, а також прислів­ник по-латині

казна-коли, бозна-де, будь-як, як-небудь

ледве-ледве, десь-інде, тишком-нишком, часто-густо, не сьогодні-завтра, з діда-прадіда

Запам’ятайте: будь-що-будь, віч-на-віч, всього-на-всього} де-не-де, коли-не-коли, пліч-о-пліч, хоч-не-хоч, як-не-як.

Прислівникові сполуки, утворені поєднанням однакових повнознач­них слів у різних відмінкових формах, пишуться окремо: кінець кінцем} сама самотою, одним одна, з року в рік, день у день.                                                 

Окремо пишуться прислівники (прислівникові сполуки)

утворені сполученням прийменника з іменником, частини яких зберігають відносну самостійність значення (між ними часто можна вставити означення)

утворені сполученням прийменника з при­кметником чоловічого роду або прийменника по зі збірним числів­ником

утворені сполучен­ням двох іменників і одного чи двох прийменників

без відома, до смаку, в ногу, в обмін, на щастя

в цілому, в основному, по двоє, по десятеро

час від часу, з ранку до вечора, день у день, раз у раз

 

Літера и пишеться в кінці прислівників після г, к, х (навкруги, заввишки, верхи), після к, ч у прислівниках з префіксом по- (по-болгарськи, по-вовчи) і в кінці прислівників безвісти, почасти, восени.

Літера  і пишеться в кінці прислівників після літер на позначення м’яких і пом’якшених приголосних: тричі, вранці, вповні.

 V. Виконання вправ на закріплення матеріалу    

    1. Робота з підручником.

    Опрацювання теоретичного матеріалу, виконання вправи 409 (переписати прислів’я,розкриваючи дужки).

    2. Тренувальні вправи  (слайд № 6)

Подані прислівник записати  у таблицю: по-твоєму, на­верх, передусім, по-братерськи, зроду,  в основному по-літньому, по-доброму. допізна , до по­ба­чен­ня по-десяте, по-четверте,  в цілому, по двоє. до пари, до речі, до сих пір, по-перше ,пліч-о-пліч, віч-на-віч , до смерті, набік,  до сьогодні, за кордон, за рахунок, з краю вкрай, з розгону, на бігу, на вагу, на весну,  навиліт, навідліг, навідріз, навіч.                                                                                                                        

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

         Разом

                   Окремо

        Через дефіс

Передусім, допізна ,

зроду, набік, на­верх, наверху, навиліт, навідліг, навідріз,       навиліт, навіч,

в основному, в цілому, по -двоє, до пари, до по­ба­чен­ня, до речі, до сих пір, до смерті, до сьогодні, за кордон, за рахунок, з краю  вкрай, з розгону, на бігу, на вагу, на  весну.

 

по-тво     по-твоєму, по-братер-ськи, по-літньому, по-доброму, по-перше, по-десяте, по- четверте,. будь-куди, де-небудь, десь-то, ка­з­на-де, пліч-о-пліч, віч-на-віч.

 

 

 

 

 

    Обґрунтуйте вибір написання  прислівників орфографічним правилом

     шляхом    технології «Мікрофон». .

    3.Колективна робота з текстом  (слайд № 7)

    У надрукованому тексті підкресліть  прислівників, визначить орфограм-

     му.

     Ввечері,повертаючись додому, почули спів трембіти.. Вона співала 

     голосно, хрипло і сумно. Ми йшли  тихо . Обабіч шосе простяглась

    алея. Дерева схилились нам назустріч.  Де-не-де   тягнувся сіро-голубий

    туман. З краю  вкрай зеленіли жита.

    Зроду так не було затишно і радісно. Враження  залишились  до сих пір.

    4.Робота в групах  (слайд № 8)

    1 група: побудувати два  речення  із прислівниками, що пишуться разом і 

    через дефіс.  Пояснити  правопис за допомогою вивчених правил.

    2 група:   побудувати два  речення  із прислівниками , підібрати  антоніми,

    вказати їх   розряд за значенням.

    3 група:  побудувати два  речення  із прислівниками , що пишуться

     окремо, визначити   синтаксичну роль.

    5.Зробити  лексичний розбір слова «радісно» за схемою:

    1) лексичне значення;

    2) однозначне чи багатозначне;

    3) синоніми, антоніми.

     Для чого служать прислівники в мовленні?  (для  образності, виразності, 

     особливо в поезії).

     6.  Гра «Схованки» (слайд № 9)

    А зараз ми з вами перевіримо, а чи вмієте ви грати в схованки. Прислів-

     ники заховалися серед  інших частин мови. Знайдіть їх ( дітям роздаються 

     картки з словами ). І доведіть що виписані слова прислівники.

     Покоси, вчора, угорі, знайти, краєвид, предавній, схвильовано, мокрий, її,

     травневий, навмання, плюшевий, в основному, часто-густо,  приємний,

      радість,тяжко-важко, височінь, високо, друзі, по-дружньому, зараз, на

      пам’ять, напам’ять.

       УІ .Контрольно- оцінювальний етап:  (слайд № 10)

     Молодці, гарно попрацювали.  Прислівник  радісно дарує вам оцінки і 

     сподівається,  що ви ще старанніше будете його вивчати.

      Оцінювання роботи учнів. Ставлю запитання:

  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Що ми робили на уроці. Для чого ми це робили?
  • Чи досягли ми поставлених цілей?

   -   Що допомогло вам засвоїти новий матеріал?

  • Над чим нам ще необхідно працювати, щоб кожен учень міг правильно визначити орфограму «Написання складних прикметників разом та через дефіс»?

Використовую технологію «Незакінчене речення». Пропоную фор- 

мули:

          На сьогоднішньому уроці для мене важливим відкриттям   було ...

 Ця вправа дозволяє нам зробити висновок ...

 Це рішення було прийняте тому, що ...

           УІІ.  Домашнє завдання  (слайд № 11)

          Вивчити правила с.190-194, вправа 405,410 (письмово).                 

 

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
7 листопада 2022
Переглядів
5476
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку