Урок "Правопис прислівників"

Про матеріал
Тема: Складні і складені прислівники. Написання прислівників через дефіс і окремо; прислівникових сполучень типу: раз у раз, з дня на день. Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису складних прислівників окремо і через дефіс та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загально-пізнавальні вміння правильно писати складні прислівники з вивченою орфограмою, знаходити й виправляти помилки у правописі складних прислівників; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; сприяти вихованню загальнолюдських цінностей. Тип уроку: комбінований. Хід уроку I. Актуалізація опорних знань 1. Повідомлення вчителя Сьогоднішній наш урок - продовження зустрічі із знайомими і незнайомими словами. Ми помандруємо володіннями вже знайомої вам частини мови. Якої, ви скажете самі, коли уважно прослухаєте вірш. Уважно слухайте і визначайте, слів якої частини мови найбільше. Чим від інших я відмінний, Тим, що я сам незмінний, Розібратись як детально, Моє значення загальне – Це найперша ознака дії: Швидко їде, тихо мріє. Чи ознака ще ознаки: Дуже добре, надто м’яко. А чи ознака предмета: Це по-київськи котлета. 2. Бесіда. Про яку частину мови йтиметься на уроці? (Прислівник) Назвіть прислівники: детально, швидко їде, тихо мріє (ОД); дуже добре, надто м’яко (ОІО); по-київськи котлета (ОП). Прислівник – цікава і складна частина мови. Вони впродовж багатьох років формувалися і формуються з різних частин мови. Найбільша їхня кількість утворилася від прикметників та іменників. Значно менше прислівників числівникового, займенникового та дієслівного походження. Прислівники можуть втрачати своє лексичне значення і вживатися у ролі службових слів. Сьогодні на уроці присутній суддя, який висуває звинувачення невідомому Х і адвокати. Це ви, діти. Ви будете захищати невідомого Х. 3. Звинувачення й захист Прокурор. Звинувачення перше. Невідомий Х у реченнях визначив, що слова «найкраще» і «ранком» є прислівники. Але ж слово «найкраще» прикметник, а «ранком» - іменник в О.В. Це ж помилка. Суддя. Якщо в адвокатів немає заперечень, то суд може визнати особу винною згідно із законом про частини мови. Ось на основі речень доведіть, що дані слова є прислівниками. А щоб з’ясувати, треба речення синтаксично розібрати. 4. Робота біля дошки. Ми написали оповідання найкраще. - Яким способом утворився прислівник? - Визначити ступінь порівняння прислівника. - Визначити будову найкраще слова. Суддя. Отже, перше звинувачення є безпідставним. Прокурор. Звинувачення друге. Невідомий Х однозвучні слова записав по-різному в реченнях. Вивчив вірш напам’ять. Подарував книжку на пам’ять. Йти по новому шляху. Зробив усе по-новому. Так не може бути. Потрібно було писати однаково. Суддя. Чи є заперечення в адвокатів? Прокурор. Тож давайте поміркуємо і з’ясуємо, як потрібно писати однозвучні слова. ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Сьогодні на уроці цікаву тему будемо вивчати: «Правопис прислівників через дефіс і окремо». Ось запишіть. На кожнім уроці рідної мови Черпаємо воду з її джерела. Сьогодні ви, діти, я вірю, готові Плекати її, щоб ще кращою була. Вкраїнська і мамина мова. А щоб мова наша квітла, То вивчайте її повсякчас… Тож послухайте уважно, діти, Тему, підготовлену для вас, Щоб грамотно писали слова Окремо і через дефіс. Ці знання прийдуть на допомогу, На екзамені і повсякчас. Вивчені правила використовуйте Щодня і будьте мудрими та добрими ви. ІІІ. Вивчення нового матеріалу Ось погляньте на таблицю. Вона допоможе все запам’ятати вам. 5. Пояснення вчителя. Дефіс у прислівниках ставлять: 1. після по, якщо прислівник має суфікси -е, -и, -ому -ему, -єму: по-перше, по-людськи 2. у складних прислівниках після будь-, казна-, хтозна-, бозна-: будь-коли, казна-як 3. перед суфіксами -таки, -то, -от: де-небудь, де-таки 4. складання однакових чи близьких за змістом слів: ледве-ледве, пліч-о-пліч Написання прислівників окремо: 1.прийменник + повний прикметник: в основному, в цілому 2.прийменник + іменник, що зберігає своє лексичне значення й граматичну форму: на щастя, без сумніву, у вічі. 6. Робота з таблицею. 7. Робота з підручником. Тепер заглянемо в підручник, Який нас мудрості навчає. Сторінка двісті дванадцята Про дефіс розповідає. Ви схеми в нім ще розгляньте І гарно все запам’ятайте. IV. Усвідомлення знань у процесі практичної роботи 8. Моделювання синтаксичних одиниць. Утворити словосполучення «дієслово + прислівник з по» Пояснити правопис прислівників через дефіс. Одне словосполучення увести у речення (за вибором). Співати (український), написано (дитячий), любити (ніжний), захищати (геройський). І ось в редакцію прийшов дідусь Та просить, щоб статтю В газеті надрукували і помилки У ній повиправляли. А щоб було все досконало, То «редколегії» ми створим. Удвох за партою працюйте Свої знання ви застосуйте. 9. Робота з текстом в парах. (Ти редактор.) Текст Згадую своє дитинство. (Хтозна) коли це було. Дуже (дуже) давно... Та де (таки), не забувається. Ці спогади пахнуть маминими руками, які часто (густо) порались біля печі. Коли (не) коли мамині руки спочивали, мабуть, тільки у свята. А ще моє дитинство пахне чорнобривцями, які росли у нас біля хати. І посаджені вони були не як (небудь), а рівненькими рядочками, зробленими умілими руками моєї матусі. Далеко (далеко) моє дитинство. Давно немає моєї мами. Шануйте, діти, батьків, радійте дитячим рокам. Редактор кожен з вас гаразд, Помилки вмієте ви виправляти. Можливо, ще в житті не раз Так доведеться працювати. 10. Вибірковий диктант. Тепер загадку прошу відгадати І всі прислівники в ній прошу відшукати і записати. Не руками снувалося. Не руками ткалося, Десь далеко вродилося, У куточку вмостилася. У куточку вмостилося. Сидить злодій тихо-тихо, Комусь буде лихо-лихо. (Павук). 11. Коментоване письмо А мудрість нашого народу Бездонна і багатослівна. Тож прошу вас я записати Іще народнеє прислів’я. Сяк-так, навскосяка, аби не по-людськи. Усі прислівники підкресліть та правопис поясніть. Давайте визначим будову. Із вами всі, «по-людськи»слова До дошки хтось із вас ідіть, Морфеми слова підкажіть. • Як ви зрозуміли це прислів’я? 12. Робота біля дошки. Зробити синтаксичний розбір речення. По-зимовому шепочуть між собою дерева, хитаючи вітами. • Тепер складіть речення, щоб по зимовому писалося окремо. V. Узагальнення і систематизація знань. Самодиктант. 1 хв. учні читають слова і записують по пам’яті якомога більше. Пояснити правопис прислівників на основі правил. По-нашому, коли-не-коли, хтозна-коли, по-братськи, скільки-небудь, казна-де, де-таки, мало-помалу, зроду-віку, якось-то, по-християнськи, по-українському, сила-силенна, без краю, уві сні, на щастя, день у день, по можливості, рік у рік, по правді, без сумніву. VI. Підсумки уроку • Що нового я дізнався на уроці? VII Домашнє завдання §33, впр.410(І), впр. 411 (І,ІІ). Картка 1 Морфемний розбір прислівників. 1. Небо сьогодні синіло по-весняному. 2. Що думаєш ск
Перегляд файлу

Тема: Складні і складені прислівники. Написання прислівників через дефіс і окремо; прислівникових сполучень типу: раз у раз, з дня на день.

Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису складних прислівників окремо і через дефіс та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загально-пізнавальні вміння правильно писати складні прислівники з вивченою орфограмою, знаходити й виправляти помилки у правописі складних прислівників; розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; сприяти вихованню загальнолюдських цінностей.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань

1. Повідомлення вчителя

Сьогоднішній наш урок - продовження зустрічі із знайомими і незнайомими словами. Ми помандруємо володіннями вже знайомої вам частини мови. Якої, ви скажете самі, коли уважно прослухаєте вірш. Уважно слухайте і визначайте, слів якої частини мови найбільше.

Чим від інших я відмінний,

Тим, що я сам незмінний,

Розібратись як детально,

Моє значення загальне –

Це найперша ознака дії:

Швидко їде, тихо мріє.

Чи ознака ще ознаки:

Дуже добре, надто м’яко.

А чи ознака предмета:

Це по-київськи котлета.

2. Бесіда.

Про яку частину мови йтиметься на уроці?

(Прислівник)

Назвіть прислівники: детально, швидко їде, тихо мріє (ОД); дуже добре, надто м’яко (ОІО); по-київськи котлета (ОП).

Прислівник – цікава і складна частина мови. Вони впродовж багатьох років формувалися і формуються з різних частин мови. Найбільша їхня кількість утворилася від прикметників та іменників. Значно менше прислівників числівникового, займенникового та дієслівного походження. Прислівники можуть втрачати своє лексичне значення і вживатися у ролі службових слів.

Сьогодні на уроці присутній суддя, який висуває звинувачення невідомому Х і адвокати. Це ви, діти. Ви будете захищати невідомого Х.

3. Звинувачення й захист

Прокурор. Звинувачення перше. Невідомий Х у реченнях визначив, що слова «найкраще» і «ранком» є прислівники. Але ж слово «найкраще» прикметник, а «ранком» - іменник в О.В. Це ж помилка.

Суддя. Якщо в адвокатів немає заперечень, то суд може визнати особу винною згідно із законом про частини мови. Ось на основі речень доведіть, що дані слова є прислівниками. А щоб з’ясувати, треба речення синтаксично розібрати.

4. Робота біля дошки.

Ми написали оповідання найкраще.

  • Яким способом утворився прислівник?
  • Визначити ступінь порівняння прислівника.
  • Визначити будову найкраще слова.

 

Суддя. Отже, перше звинувачення є безпідставним.

Прокурор. Звинувачення друге. Невідомий Х однозвучні слова записав по-різному в реченнях.

Вивчив вірш напам’ять.

Подарував книжку на пам’ять.

Йти по новому шляху.

Зробив усе по-новому.

Так не може бути. Потрібно було писати однаково.

Суддя. Чи є заперечення в адвокатів?

Прокурор. Тож давайте поміркуємо і з’ясуємо, як потрібно писати однозвучні слова.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

 


Сьогодні на уроці цікаву тему будемо вивчати:

«Правопис прислівників через дефіс і окремо».

Ось запишіть.

На кожнім уроці рідної мови

Черпаємо воду з її джерела.

Сьогодні ви, діти, я вірю, готові

Плекати її, щоб ще кращою була.

Вкраїнська і мамина мова.

А щоб мова наша квітла,

То вивчайте її повсякчас…

Тож послухайте уважно, діти,

Тему, підготовлену для вас,

Щоб грамотно писали слова

Окремо і через дефіс.

Ці знання прийдуть на допомогу,

На екзамені і повсякчас.

Вивчені правила використовуйте

Щодня і будьте мудрими та добрими ви.


 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Ось погляньте на таблицю.

Вона допоможе все запам’ятати вам.

  1. Пояснення вчителя.

Дефіс у прислівниках ставлять:


1. після по, якщо прислівник має суфікси -е, -и, -ому -ему, -єму: по-перше, по-людськи

2. у складних прислівниках після будь-, казна-, хтозна-, бозна-: будь-коли, казна-як

3. перед суфіксами -таки, -то, -от: де-небудь, де-таки

 

4. складання однакових чи близьких за змістом слів: ледве-ледве, пліч-о-пліч

 


 

Написання прислівників окремо:

1.прийменник + повний прикметник: в основному, в цілому

2.прийменник + іменник, що зберігає своє лексичне значення й граматичну форму: на щастя, без сумніву, у вічі.

 

  1. Робота з таблицею.
  2. Робота з підручником.

Тепер заглянемо в підручник,

Який нас мудрості навчає.

Сторінка двісті дванадцята

Про дефіс розповідає.

Ви схеми в нім ще розгляньте

І гарно все запам’ятайте.

IV. Усвідомлення знань у процесі практичної роботи

  1. Моделювання синтаксичних одиниць.

Утворити словосполучення «дієслово + прислівник з по» Пояснити правопис прислівників через дефіс. Одне словосполучення увести у речення (за вибором).

Співати (український), написано (дитячий), любити (ніжний), захищати (геройський).

І ось в редакцію прийшов дідусь

Та просить, щоб статтю

В газеті надрукували і помилки

У ній повиправляли.

А щоб було все досконало,

То «редколегії» ми створим.

Удвох за партою працюйте

Свої знання ви застосуйте.

  1. Робота з текстом в парах. (Ти редактор.)

Текст

Згадую своє дитинство. (Хтозна) коли це було. Дуже (дуже) давно... Та де (таки), не забувається.

Ці спогади пахнуть маминими руками, які часто (густо) порались біля печі. Коли (не) коли мамині руки спочивали, мабуть, тільки у свята. А ще моє дитинство пахне чорнобривцями, які росли у нас біля хати. І посаджені вони були не як (небудь), а рівненькими рядочками, зробленими умілими руками моєї матусі. Далеко (далеко) моє дитинство. Давно немає моєї мами.

Шануйте, діти, батьків, радійте дитячим рокам.

Редактор кожен з вас гаразд,

Помилки вмієте ви виправляти.

Можливо, ще в житті не раз

Так доведеться працювати.

  1. Вибірковий диктант.

Тепер загадку прошу відгадати

І всі прислівники в ній прошу відшукати і записати.

Не руками снувалося.

Не руками ткалося,

Десь далеко вродилося,

У куточку вмостилася.

У куточку вмостилося.

Сидить злодій тихо-тихо,

Комусь буде лихо-лихо.

(Павук).

11. Коментоване письмо

А мудрість нашого народу

Бездонна і багатослівна.

Тож прошу вас я записати

Іще народнеє прислів’я.

Сяк-так, навскосяка, аби не по-людськи.

Усі прислівники підкресліть та правопис поясніть.

Давайте визначим будову.

Із вами всі, «по-людськи»слова

До дошки хтось із вас ідіть,

Морфеми слова підкажіть.

  • Як ви зрозуміли це прислів’я?

12. Робота біля дошки.

Зробити синтаксичний розбір речення.

По-зимовому шепочуть між собою дерева, хитаючи вітами.

  •                 Тепер складіть речення, щоб по зимовому писалося окремо.

V. Узагальнення і систематизація знань.

Самодиктант.

1 хв. учні читають слова і записують по пам’яті якомога більше. Пояснити правопис прислівників на основі правил.

По-нашому, коли-не-коли, хтозна-коли, по-братськи, скільки-небудь, казна-де, де-таки, мало-помалу, зроду-віку, якось-то, по-християнськи, по-українському, сила-силенна, без краю, уві сні, на щастя, день у день, по можливості, рік у рік, по правді, без сумніву.

VI. Підсумки уроку

  •                 Що нового я дізнався на уроці?

VII Домашнє завдання

§33, впр.410(І), впр. 411 (І,ІІ).


Картка 1

Морфемний розбір прислівників.

1. Небо сьогодні синіло по-весняному. 2. Що думаєш сказати, спершу обміркуй. 3. Розумну річ приємно й слухати. 4. Коли влітку не ходив по
малину, взимку вже пізно.

2. До прислівників невідкладно, недаремно, незабаром дібрати синоніми.

Смішно, негайно, нагально, терміново, зараз же, скоро, недаром, немарно.

 

doc
Додано
11 березня 2019
Переглядів
2534
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку