Означення як другорядний член речення. Способи вираження означення. Тренувальні вправи
Номер слайду 2
Мета уроку: сформувати поняття про означення, формувати вміння розпізнавати їх у реченнях, поширювати речення означеннями; сформувати поняття про узгоджене й неузгоджене означення; навчити визначати вид означень у реченнях, трансформувати узгоджені означення в неузгоджені та навпаки.виховувати повагу до народних традицій, звичаїв та обрядів, любов до Батьківщини; розвивати логічне й образне мислення, мовлення, спостережливість, пам’ять.
Номер слайду 3
Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів
Номер слайду 4
Виконати тест в онлайн-форматі “Додаток як другорядний член речення” (скрін результатів переслати вчителю у вайбер)https://naurok.com.ua/test/dodatok-1350556.html
Номер слайду 5
Яке питання потрібно поставити над кожною стрілкою?Український народ має потужну силу волі. Народ України має потужну силу волі.2. Якою частиною мови виражене кожне з цих означень? Проблемне питання
Номер слайду 6
Вивчення нового матеріалу. Виконання тренувальних вправ
Номер слайду 7
ОЗНАЧЕННЯвиражає ОЗНАКУ предмета відповідає на запитання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї? скількох? котрий? виражається прикметником, дієприкметником, іменником або займенником у непрямому відмінку, інфінітивомпов’язується з підметом або іншим другорядним членом речення
Номер слайду 8
{775 DCB02-9 BB8-47 FD-8907-85 C794 F793 BA}ОЗНАЧЕННЯУЗГОДЖЕНІНЕУЗГОДЖЕНІузгоджується з означуваним словом у роді, числі і відмінку, виражене прикметником, дієприкметником, займенником (крім особових), порядковим числівником, кількісним числівником у непрямих відмінках (крім знахідного)ЧОРНА КАВА, ВИКОНАНА РОБОТА, УСЯ ЗЕМЛЯ, ТРЕТІЙ УЧЕНЬ, ДВОМА ШАБЛЯМИприєднується до означуваного слова зв’язком керування, прилягання, виражене:іменником у непрямих відмінках,особовим займенником,інфінітивом,прислівником,дієприслівникомсловосполученням. КОЛИСКА ДИТИНИ, БАЖАННЯ ЙОГО, ХАТА ЛІВОРУЧ, ПРАГНЕННЯ ВИЖИТИ
Номер слайду 9
Виконайте завдання на основі тексту Прочитайте легенду про Чорнобаївку.
Номер слайду 10
Ця історія із кінця ХVII століття, коли на березі середньої течії Дніпра була заснована козацька паланка (поселення), яка обороняла сусідні села від грабіжницьких походів турків і татар, яких українці називали бусурманами. Славного лицаря Чорноброва добре знали і боялися татарські мурзи і турецькі паші. Вони його називали Чорним баєм, тобто володарем, і уникали зустрічі з ним. Найближчі друзі отамана піп Гусак і сотник Степан його назвали Чорнобаєм. За одне літо козаки збудували три кам’яні фортеці і назвали їх Чорнобаївська, Гусаківська та Степанівська. Десь посередині цього великого трикутника була пізніше збудована мала козацька церква Пресвятої Покрови і закладене кладовище. Козацька сторожа була розставлена по безмежних степах, а загони Чорнобая, Гусака і Степана весь час нишпорили по перехрестях доріг і стежинок та винищували бусурманські зграї, що рвалися в Україну. Тож через якийсь час нападники почали просто оминати місце, що несло їм смерть. Нащадки тих українських героїв і нині нищать орду…
Номер слайду 11
Завдання до тексту1. “Швидкий, уважний, вправний”: хлопці виписують з тексту головні члени речення, дівчата-другорядні (додатки та означення). Виписати з тексту 10 прикладів узгоджених означень, визначити їх рід, число, відмінок. Над кожним означенням надписати частину мови, якою воно виражене. 3. Відтворення деформованого тексту. Виправте помилки, які потрапили сюди. Козац…ка сторожа була ро…ставлена по безм…жним степам, а загони Чорнобая, Гусака і Ст..пана весь час нишпор..ли по пер…хрестям доріг і стежинок та винишчували бусурманцькі зграї, що рвалися в Україну. Тож через якийсь час нападники почали просто ом…нати місце, що несло їм смерть. Нащадки тих українських героїв і нині нищать орду…
Номер слайду 12
Домашнє завдання. Складіть речення, у яких подані слова і словосполучення виступали б означеннями. Матері, низького росту, з темними очима, читати, у клітинку, з дерева, юнака, з Києва, для креслення.«Не наше діло з плахтою стрибати, наше діло з москалем воювати».«Козацькому роду нема переводу».«Козак не боїться ні хмари, ні чвари, ні чортової кари».«Життя собаче, зате слава козача».«Добрий козак баче, де отаман скаче».«Степ та воля – козацька доля».«Козача потилиця москалям не хилиться».«Не пив води дунайської, не їв каші козацької». З поданих прислів'їв виписати узгоджені означення, визначити їхній рід, число, відмінок і якою частиною мови є означення.
Номер слайду 13
З прислів'їв вибрати 5 узгоджених означень, перетворити їх на неузгоджені. Підкреслити головні та другорядні члени речення у поданих прислів‘ях.«Козак не боїться ні хмари, ні чвари, ні чортової кари».«Козача потилиця москалям не хилиться».«Степ та воля – козацька доля».
Номер слайду 14
Трансформація словосполучень. Неузгоджені означення перетворити в узгоджені. З двома новоутвореними словосполученнями скласти речення. Булава гетьмана, слава України, мистецтво бою, доля України, люлька козака, шаблі козаків, вітер в полі, кінь отамана.
Номер слайду 15
Конструювання речень. З'єднайте частинки прислів'їв, підкресліть головні та другорядні (означення й додатки) члени речення. Знищ ворога сьогодні, …. та вороги не хвалять. Козацькому роду….. козацькая доля. Дівка не без щастя,…. бо завтра нашкодить. Степ та воля - …. нема переводу. Козак добрий, …. козак не без долі.
Номер слайду 16
Затранскрибувати подані прислів'я. В бою козак себе славить не на язиці пилюкою, а конем та шаблюкою. Дівчина родиться, а козак на коня садовиться. Сам загибай, а братчика виручай. Узагальнення та систематизація вивченого https://naurok.com.ua/test/drugoryadni-chleni-rechennya-oznachennya-dodatok-1354845.html
Номер слайду 17
Домашні завдання:до уроку №1 – вправа 408, ст. 152.до уроку №2 – вправа 415, ст. 155(за підручником О. В. Заболотного)