Мета уроку: сформувати поняття про означення, формувати вміння розпізнавати їх у реченнях, поширювати речення означеннями; сформувати поняття про узгоджене й неузгоджене означення; навчити визначати вид означень у реченнях, трансформувати узгоджені означення в неузгоджені та навпаки.виховувати повагу до народних традицій, звичаїв та обрядів, любов до Батьківщини; розвивати логічне й образне мислення, мовлення, спостережливість, пам’ять.
{775 DCB02-9 BB8-47 FD-8907-85 C794 F793 BA}ОЗНАЧЕННЯУЗГОДЖЕНІНЕУЗГОДЖЕНІузгоджується з означуваним словом у роді, числі і відмінку, виражене прикметником, дієприкметником, займенником (крім особових), порядковим числівником, кількісним числівником у непрямих відмінках (крім знахідного)ЧОРНА КАВА, ВИКОНАНА РОБОТА, УСЯ ЗЕМЛЯ, ТРЕТІЙ УЧЕНЬ, ДВОМА ШАБЛЯМИприєднується до означуваного слова зв’язком керування, прилягання, виражене:іменником у непрямих відмінках,особовим займенником,інфінітивом,прислівником,дієприслівникомсловосполученням. КОЛИСКА ДИТИНИ, БАЖАННЯ ЙОГО, ХАТА ЛІВОРУЧ, ПРАГНЕННЯ ВИЖИТИ
Ця історія із кінця ХVII століття, коли на березі середньої течії Дніпра була заснована козацька паланка (поселення), яка обороняла сусідні села від грабіжницьких походів турків і татар, яких українці називали бусурманами. Славного лицаря Чорноброва добре знали і боялися татарські мурзи і турецькі паші. Вони його називали Чорним баєм, тобто володарем, і уникали зустрічі з ним. Найближчі друзі отамана піп Гусак і сотник Степан його назвали Чорнобаєм. За одне літо козаки збудували три кам’яні фортеці і назвали їх Чорнобаївська, Гусаківська та Степанівська. Десь посередині цього великого трикутника була пізніше збудована мала козацька церква Пресвятої Покрови і закладене кладовище. Козацька сторожа була розставлена по безмежних степах, а загони Чорнобая, Гусака і Степана весь час нишпорили по перехрестях доріг і стежинок та винищували бусурманські зграї, що рвалися в Україну. Тож через якийсь час нападники почали просто оминати місце, що несло їм смерть. Нащадки тих українських героїв і нині нищать орду…
Завдання до тексту1. “Швидкий, уважний, вправний”: хлопці виписують з тексту головні члени речення, дівчата-другорядні (додатки та означення). Виписати з тексту 10 прикладів узгоджених означень, визначити їх рід, число, відмінок. Над кожним означенням надписати частину мови, якою воно виражене. 3. Відтворення деформованого тексту. Виправте помилки, які потрапили сюди. Козац…ка сторожа була ро…ставлена по безм…жним степам, а загони Чорнобая, Гусака і Ст..пана весь час нишпор..ли по пер…хрестям доріг і стежинок та винишчували бусурманцькі зграї, що рвалися в Україну. Тож через якийсь час нападники почали просто ом…нати місце, що несло їм смерть. Нащадки тих українських героїв і нині нищать орду…
Домашнє завдання. Складіть речення, у яких подані слова і словосполучення виступали б означеннями. Матері, низького росту, з темними очима, читати, у клітинку, з дерева, юнака, з Києва, для креслення.«Не наше діло з плахтою стрибати, наше діло з москалем воювати».«Козацькому роду нема переводу».«Козак не боїться ні хмари, ні чвари, ні чортової кари».«Життя собаче, зате слава козача».«Добрий козак баче, де отаман скаче».«Степ та воля – козацька доля».«Козача потилиця москалям не хилиться».«Не пив води дунайської, не їв каші козацької». З поданих прислів'їв виписати узгоджені означення, визначити їхній рід, число, відмінок і якою частиною мови є означення.
Конструювання речень. З'єднайте частинки прислів'їв, підкресліть головні та другорядні (означення й додатки) члени речення. Знищ ворога сьогодні, …. та вороги не хвалять. Козацькому роду….. козацькая доля. Дівка не без щастя,…. бо завтра нашкодить. Степ та воля - …. нема переводу. Козак добрий, …. козак не без долі.
Затранскрибувати подані прислів'я. В бою козак себе славить не на язиці пилюкою, а конем та шаблюкою. Дівчина родиться, а козак на коня садовиться. Сам загибай, а братчика виручай. Узагальнення та систематизація вивченого https://naurok.com.ua/test/drugoryadni-chleni-rechennya-oznachennya-dodatok-1354845.html