Конспект уроку з української мови в 7 класі
Правопис прислівників. Н і НН у прислівниках
Мета: пояснити правила написання прислівників з Н і НН; формувати вміння визначати в словах орфограму «Н і НН у прислівниках», обґрунтувати вибір написання; розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять; виховувати повагу до рідної землі , її природи.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань.
Виписати із тексту прикметники і дієприкметники, пояснити правопис Н, НН.
Багряне здоровенне сонце поволі засувалося за горизонт. У незвичайній темі було чути пташиний спів. На призьбі під хатньою стріхою сиділа бабуся і розповідала гурту діток незрівнянні ні з чім, судячи з їхніх виразів облич, історії.
II. Повідомлення теми та мети уроку.
III. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Порівняйте правопис прикметників, дієприкметників та утворених від них прислівників із вправи 432. Зробіть висновок: чи існує закономірність між написанням у них н та нн.
Поважний – поважно; старанний – старанно;
зляканий – злякано; незрівнянний – незрівнянно;
замислений –замислено; несказанний – несказанно.
Правильно! Ви помітили, що у прислівниках пишеться стільки Н, скільки їх у прикметниках та дієприкметниках, від яких вони утворились.
Давайте перевіримо зроблені нами висновки із теоретичним матеріалом, вміщеним у підручнику на стор.201
Гра на кмітливість «Н чи НН»?
Від прикметників утворити прислівники, плескаємо в долоні один раз, якщо він пишеться з однією буквою Н або два рази, якщо з НН.
Солов’їний, незмінний, бездонний, несподіваний, бездоганний, зляканий, гортанний, захоплений, безгомінний, непримиренний.
Виконання вправи 439. Поясніть написання виділених прислівників.
1. Озвалася перша пташка чи то спросоння, чи просто звикла прокидатися найраніше (Г .Пагутяк).
2. А душу сонце знов торкне крізь скло морозне зрання (М. Рильський).
3. Позавіконню плющало (В. Захарченко).
4. Дощ надів нейлоновий плащ і кудись навмання побрів (Г .Гордасевич).
5. Вже хміль всихає понадтинню (Л. Костенко).
6. Як вовкулака попідтинню, сухий валується полин (О. Довгий).
Проблемне запитання: у прислівниках якого розряду найчастіше вживається орфограма Н і НН? Відповідь проілюструйте прикладами. (Орфограма Н і НН найчастіше вживаються у прислівниках способу дії).
Опитування методом «Мікрофон».
Запитання 1. Коли прислівники пишуться з -н-, а коли з -нн-? Наведіть приклади.
Запитання 2. Назвіть прислівники-винятки, що пишуться з -нн- завжди.
IV Підсумок (рефлексія)
Що було відомим?
Що вивчили нове?
Що головне на уроці?
Що цікаве?
В чому виникали труднощі?
V Оцінювання учнів.
VI Домашнє завдання
Вивчити теоретичний матеріал на стор.201, виконати вправу 440.
Творче завдання: написати твір-опис природи, використовуючи прислівники з орфограмою «одна н та нн у прислівниках».