Тема. Правопис складних прислівників
Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису складних прислівників разом, окремо і через дефіс та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати складні прислівники з вивченими орфограмами, знаходити й виправляти помилки у правописі складних прислівників; розвивати критичне мислення школярів, творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; формувати навички комунікації й співробітництва, вміння ефективно застосовувати усне, писемне, невербальне спілкування; вміння спілкуватися не лише в реальному часі й просторі, а й віртуально, дотримуючись норм етики при онлайн - спілкуванні; за допомогою мовленнево-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню загальнолюдських цінностей, усвідомленню себе як частини світової спільноти, позитивно сприймати ідею навчання впродовж всього життя.
Обладнання: мультимедійна презентація; роздавальний матеріал; рефлексійна анкета; орфографічні словники, квіточки-стікери.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку
Людина без друзів — що дерево без коріння.
Народна мудрість
І. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети, розумових завдань уроку.
Учні відразу розподіляються на 3 домашні групи
Простягніть іншу долоню. На неї я дарую вам свою любов, терпіння, повагу.
А тепер обміняймося дарунками ( доторкніться долонькою до долоньки) і побажаємо одне одному натхненної праці.
Діти, а давайте поглянемо, яка ж там погода у нас за вікном? Визначте одним словом те, що ви бачите (сонячно, тихо - тихо, тепло-тепло, по - березневому, по - весняному). Після зими нам так хочеться побільше сонечка. Але кожен з вас – це маленьке сонечко. Давайте уявимо, що тримаємо в руках люстерка, подивимося в них, посміхнемося, скажемо: «Добрий день, сонечко!» Як гарно засяли сонечка у нас у класі!
Скажіть мені, будь ласка, а яку частину мови ви так активно використовували, даючи відповіді на мої питання? (прислівник). То ж якою, на вашу думку, буде тема уроку?
Слайд №1 Тема. Правопис складних прислівників
Слайд № 2 * Знати: правила правопису складних прислівників; способи творення прислівників.
- Діти, ми з вами помандруємо «Країною Прислівників». Ви добре знаєте, що
будь-який шлях краще долати разом із друзями й добрими приятелями.
Нелегко весні виборювати своє право у зими, давайте трохи допоможемо їй– уквітчаємо квіточками наших очікувань, зігріємо теплом наших дружніх сердець, не дарма й епіграф до нашого уроку звучить так: «Людина без друзів — що дерево без коріння».
Учні записують на квіточках-стікерах свої очікування від уроку, а потім озвучують їх.
- А також пам’ятаймо, що девіз нашого уроку: творчість у всьому; сила в єдності; час спливає швидко; знання — сила.
Слайд № 3 * Пам'ятати:
1) творчість у всьому;
2) сила в єдності;
3) час спливає швидко;
4) знання — сила.
- Ми працюємо за принципом: знати необхідно не для того, щоб знати, а для того, щоб навчитися робити. Тож вирушаємо в подорож.
Слайд № 4 * Принцип: «Знати необхідно не для того, щоб знати, а для того, щоб навчитися робити»
ІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слайд № 5 Галявина Теорії
- Ось ми й наблизились до першої зупинки на «Галявині Теорії». Виберіть квіточку, але вони незвичайні, бо на кожній записане теоретичне питання з даної теми. Та група, яка дасть правильні відповіді на питання, подорожуватиме далі успішно, без пригод. Учні обирають листочок і дають відповідь.
Питання
1. Які прислівники пишуться разом? Наведіть приклади.
2. Коли прислівники пишуться окремо? Наведіть приклади.
3. Які прислівники пишуться через дефіс? Наведіть приклади.
Слайд № 6 Ліс Роздумів
- Непомітно ми наблизилися до другої зупинки «Ліс Роздумів». Вам необхідно виконати низку завдань.
Завдання 1
Виразно прочитати текст уголос. Довести, за допомогою методу «Прес», що висловлювання належить до роздуму. За допомогою чого автор досягає виразності мовлення? Виписати прислівники, пояснити їх правопис.
Чи довіряли вам друзі якусь таємницю? Розкажіть, чи змогли ви втримати її.
Чи доводилося тобі, любий читачу мій, тримати коли-небудь у душі таємницю? Справжню серйозну таємницю, якої ніхто-ніхто ще не знає і яка може ошелешити будь-кого. Чи доводилося тобі, любий друже, тримати таку таємницю? Якщо не доводилося, то я тобі скажу віч-на-віч: ох, яка ж це важка нестерпна річ.
Таємниця та всього-на-всього не дає тобі дихати, не дає всидіти на одному місці, крутить тебе дзиґою, підкидає вгору, несе, штовхає тебе кудись, розпирає тобі груди, ламає ребра — рветься до людей.
І де тих сил набратися, щоб утримати її? Не пустити з язика.
В. Нестайко
Доведення за методом «Прес»
Я вважаю, що це роздум.
Тому, що до даного висловлювання можна поставити загальне запитання: чому?
Текст-роздум складається з трьох основних частин:
* теза (думка, яку доводять);
* аргумент (докази);
* висновок.
Наприклад, тезою в цьму тексті буде третя частина останнього речення першого абзацу (яка ж це важка нестерпна річ). Увесь другий абзац – це аргументи. А висновок, третій абзац, сформульований не чітко. Автор хоче, щоб ми самі його зробили.
Отже, цей текст – роздум.
Прислівники: коли-небудь, віч-на-віч, всього-на-всього, дзиґою, вгору, кудись.
Слайд № 7 Лісове джерело Моделювання синтаксичних одиниць
- Ось ми з вами вийшли до Лісового джерела Моделювання синтаксичних одиниць. Тут на нас також чекають завдання.
Завдання 2. Утворити словосполучення «дієслово+прислівник з префіксом по». Пояснити правопис прислівників, визначити спосіб творення.
Робота в групах
I група
Співати (італійський).
Пояснити (батьківський).
Написано (дитячий).
Попросити (добрий).
II група
Одягнутися (модний).
Визнати (чесний).
Прибрати (хазяйський).
Думати (свій).
III група
Працювати (новий).
Зробити (наш).
Захищати (геройський).
Підказати (приятельськи).
Слайди № 8 - 9 Дерево логіки з листям словників
Довідка: де/далі, аби/як, ані/трохи, чи/мало, що/ правда.
Стомилися? Тож зараз ми перепочинемо на зупинці «Дерево логіки»
Логічний диктант
До сталих виразів дібрати й записати прислівники-відповідники, знімаючи риску. З'ясувати морфемну будову цих прислівників. Перевірити правопис за допомогою орфографічних словників.
На живу нитку, з бігом часу, страшне діло скільки, правду кажучи, жодною мірою.
Довідка: де/далі, аби/як, ані/трохи, чи/мало, що/ правда.
(Перевірка і оцінювання здійснюється в парах).
Робота в групах зі словником.
Випишіть з орфографічного словника п'ять прислівників, утворених за допомогою часток аби-, ані-, де-, чи-, що-, як-.
Ми попрацювали, і повинні трошки відпочити.
СЛАЙД № 11. ФІЗХВИЛИНКА
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити
Зупиняємо урок – робимо зарядку.
Вліво,вправо повернись,
На сусіда подивись та посміхнись,
Руки вгору, руки вниз –
Все в нас по-порядку.
Руки в боки , нахиляйся,
Наче маятник гойдайся.
За хвилину відпочили
І за парти тихо сіли.
Слайди № 12-13 Гора Правопису (далі з’являється таблиця з правильною відповіддю і афоризм)
- А тепер нам потрібно подолати Гору Правопису. Пам’ятайте, якщо навіть комусь важко буде на шляху, у вас є вірні друзі, які завжди прийдуть на допомогу. А якщо добре впораєтеся із цим завданням, то на вас чекає сюрприз
Розподільчий самодиктант із сюрпризом
Завдання 4.
Запиши слова у три колонки: разом, окремо, через дефіс. Якщо ти правильно виконав завдання, то, читаючи згори донизу перші літери кожного слова, написаного разом і через дефіс, почнеш і закінчиш афоризм Олександра Довженка. А друге слово у цьому реченні ти віднайдеш сам.
На/льоту, де/не/де, позаду, одвіку, от/таки, с/переду, без/угаву, будь/як, під/силу, по/середині, ін/коли, на/сміх, уві/сні, швидко/плинно, один/в/один, рано/в/ ранці, аби/як, по/троє, й/мовірно, ось/ось, тим/часом, тим/часово, в/цілому, екстра/вагантно.
Самооцінювання.
Поспішай добро творити (О. Довженко)
Слайд № 14 Озеро Творчості
- Наша подорож триває. Крок за кроком — і ви вийшли до «Озера Творчості».
Пам'ятайте — творчість у всьому, сила в єдності. Вперед! Тепер настав час розкрити власний творчий потенціал.
Робота з карткою випереджального завдання
Випереджальне завдання
I група
Написати міні-твори тематичного блоку «Дружба», вживаючи прислівники.
II група
Дослідження-пошук прислів'їв, приказок, крилатих висловів, виразів, цитат про дружбу. Скласти кросенс про дружбу.
III група
Скласти діалог про дружбу, використовуючи прислівники.
— Прошу експертів кожної групи проаналізувати проведену роботу.
Виступи експертів.
І група
— Наша група працювала над завданням: треба було написати міні-твори, вживаючи прислівники. Учні нашої групи написали твори- роздуми про дружбу, показали виражальні засоби прислівників. Виклали їх на нашому сайті, шляхом голосування обрали найкращий твір.
II група
Представляє своє випереджальне завдання.
— Наша група працювала над завданням: «Дослідження-пошук прислів'їв, приказок, крилатих висловів, виразів, цитат про дружбу». Нам довелося багато попрацювати з додатковою літературою, цитатниками. Використовували також
сучасні технології, зокрема комп'ютер, Інтернет. Ось, на наш погляд, найкращі перлинки народної мудрості.
Найти друга, за якого можна померти, - легко, а такого, щоб за тебе помер, - важко.
То не друг, що хвалить тихо, а то друг, що хвалить вслух.
Берись дружно - не буде сутужно.
Де дружно, там і хлібно.
Одна бджола мало меду наносить.
Всі за одного, а один за всіх, тоді і в справі буде успіх.
Як роблять укупі, не болить у пупі.
Гуртом і каша краще їсться.
Всі ми відчуваємо блаженство подвійно, коли можемо розділити його з друзями. (Арістотель)
Дружба подвоює радості і скорочує наполовину прикрості. Ф. Бекон
Ніколи щастя не ставило людину на таку висоту, щоб вона не потребувала друга. – Сенека
Удвох, кажуть люди, легше плакати неначе.
Також за зібраним матеріалом зробили ось такий кросенс.
Самооцінка учнів групи.
III група
Представляє своє випереджальне завдання.
— Наша група працювала над завданням: дотримуючись норм етики і правил спілкування онлайн, використовуючи прислівники, необхідно було скласти діалог про дружбу.
- Отже, ці міні - проекти довели, що моральні цінності: доброта, людяність, порядність, чесність, щедрість — складові поняття «дружба» і учні нашого
класу це розуміють. А прислівники використовувалися для посилення виразності мови.
Слайд № 15
Слово вчителя
- Отже, ми підійшли до брами, за якою починається «Країна грамотних учнів». Щоб із впевненістю пройти крізь браму, треба буде зробити ще одну важливу справу: виконати контрольну роботу на наступному уроці.
ІІІ. Домашнє завдання
Високий рівень: скласти словниковий диктант на правила правопису складних прислівників (24 слова), скласти лінгвістичне повідомлення про прислівник у будь-якій формі (казки, вірша, оповідання, кластера).
Достатній і середній: вправа 248 (за підручником).
- Сподіваюся, що знання, здобуті під час уроку, допоможуть вам гідно здолати найскладніший шлях.
ІV. Підсумок уроку.
- Висловіть, будь ласка, свої враження від уроку за запропонованими початками речень.
Слайд № 16
(Учні обирають тільки ті твердження, які хотіли б продовжити)
- А зараз поверніться до своїх очікувань. Чи здійснилися вони? Якщо так, то подаруйте їх вашим друзям, які підтримували й допомагали вам протягом усього уроку. Подякуйте їм.
Слайд № 17 Дякую за урок.
1