Складнопідрядне речення з підрядними допустовими та умови

Про матеріал
Подано розробку уроку "Складнопідрядне речення з підрядними частинами умови та допустовими"
Перегляд файлу

Тема: Складнопідрядні речення з підрядними частинами умови і допустовими

Мета: дати уявлення про складнопідрядні речення з підрядними частинами умови і допусту; формувати вміння розпізнавати такі речення в тексті; удосконалювати навички конструювання та синтаксичного розбору даних підрядних речень; сприяти вихованню позитивних поглядів на життя, віри у власні сили.

      Хід уроку

І. Організація класу.

1. Організаційна частина.

    Психологічне налаштування.

Вчитель:

Людина – завжди прагне бути щасливою.

Народна мудрість говорить: "Якщо хочеш бути щасливим – будь ним”. А це означає насамперед зрозуміти, пізнати самого себе, зробити відповідні висновки і працювати над своїм розвитком як особистості.

Діти! Ви навчаєтесь у 9 класі, і через декілька місяців ви станете на порозі свого першого життєвого вибору. У кожного з вас є якась заповітна мрія, якась мета в житті, якийсь ідеал, до якого ви прагнете. Для всіх цей ідеал – власний. І засоби для його досягнення кожний вибирає сам.

Сьогодні під час вивчення теми ми будемо говорити про мрії, про те, що потрібно зробити, щоб вони здійснилися.

Тому епіграфом нашого уроку будуть слова: : «Для того, щоб бути щасливим, треба мріяти завжди»

( М. Сом).

  У якій формі висловлено думку епіграфа?

Назвіть вид речення.

Як ви розумієте даний вислів?

А ви мрієте і про що найчастіше?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  Протягом кількох уроків ви опрацьовували тему "СПР з підрядними обставинними". Я впевнена, що ви її добре засвоїли. У цьому переконаємося за допомогою розподільного кодового лінгвістичного диктанту. Кожна правильна відповідь оцінюватиметься 0,5 бала. За всі правильні відповіді ви зможете отримати 6 балів.

  Запишіть дату.

Завдання: розділіть зошит на дві колонки: так/ні. Я  читатиму визначення, а ви вписуватимете у відповідну колонку номер речення.

  1. Речення, в якому дві і більше граматичних основ, складне.
  2. Є повнозначними словами, виступають членами речення сполучники.
  3.  Сполучні словами і сполучники підрядності є членами речення.
  4. Підрядна частина може стояти перед головною, в середині або після неї.
  5. СПР складається з двох рівноправних частин.
  6. Підрядні частини місця відповідають на питання коли? як довго? доки?
  7. В СПР з підрядною частиною часу підрядна частина вказує на час дії або стану, про які повідомляється в головній частині.
  8. Сполучники як, що, щоб, мов, немов, наче, неначе, ніби, нібито поєднують головну і залежну частину СПР з підрядними частинами способу дії.
  9. Підрядна частина міри або ступеня, як правило, розташована перед головною.
  10.  Сполучники бо, через те що, тому що, у зв´язку з тим що з´єднують частини СПР з підрядними мети.
  11.  На запитання для чого? З якою метою? Відповідають СПР з підрядними мети.
  12.  Поділяються складнопідрядні речення на з/ясувальні, означальні та обставинні.

 Відповідь:           

так

Ні

1

4

7

8

11

12

2

3

5

6

9

10

Оцінювання

Обміняйтесь зошитами. Піднесіть руку, в кого 12, 11…

  Сьогодні на уроці ви вивчите ще два різновиди СПР з підрядними обставинними.

Запишіть тему уроку: "Складнопідрядні речення з підрядними частинами умови і допусту".

Попробуємо самостійно сформулювати мету уроку.  Подумайте, про що ви зможете дізнатись, чого навчитесь на уроці?

Мета: вивчити особливості складнопідрядних  речень  з підрядними частинами умови і допусту; навчитися розпізнавати такі речення в тексті, конструювати речення, робити синтаксичний розбір даних підрядних речень;

ІІІ. Визначення теми та представлення очікуваних результатів.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу.

Опрацьовувати мовний матеріал ви будете самостійно. Прочитавши матеріал підручника, ви повинні спрезентувати  його.

      1.І група опрацьовує матеріал підручника на сторінці 128 про СПР з підрядними частинами допустовими.

  1. ІІ група опрацьовує матеріал підручника на сторінці 124 про СПР з підрядними частинами умови.

Вид підрядної частини

Що виражає підрядна частина

На які питання відповідає

Засоби зв´язку

Приклади

Схема речення

Підрядна частина допусту

Виражає дію, яка хоч і протиставляється дії в головному реченні, але допускає її здійснення.

Незважаючи на що?

Сполучники хоч (хоча), хай (нехай), дарма що, незважаючи на те що

Я відкриваю світ собі щодня, хоч, може, він стократ уже відкритий.

 

 [      ], (хоч   ).

 

  • СПР з підрядними частинами допусту – це такі речення, в яких підрядна виражає дію, яка хоч і протиставляється дії в головному реченні, але допускає її здійснення, і відповідає на питання незважаючи на що?

 

  •   Підрядна частина допусту може  займати будь-яке місце стосовно головної.
  •   Зі сполучниками хоч  (хоча), хай (нехай) у головній частині можуть співвідноситися сурядні сполучники але, та, проте, однак, якщо підрядна частина стоїть перед головною.
  •   Сполучники дарма що, незважаючи на те що можуть розподілятися між головною і підрядними частинами: в підрядній залишається сполучник що.
  •   Сполучники допусту іноді ускладнюються часткою б (би).

Складнопідрядним реченням із підрядним умови називається складне речення, підрядна частина якого вказує на реальну чи нереальну (тобто бажану або можливу) умову, за якої відбувається чи могло б відбуватися те, про що говориться в головному реченні, наприклад: «І їхати на возі з сіном неприємно, коли віз ось-ось перекинеться в річку» (О.Довженко); «..Якби були такі тюрми, то всі б з волі пішли жити до тюрми» (І.Багряний). 
Підрядне умовне речення відповідає на питання за якої умови? 
З головним підрядна частина може з'єднуватися сполучниками якщо, коли, як, раз, коли б, якби, аби, повторюваним сполучником чи (при наявності кількох умов), а також формою умовного способу дієслова в підрядному реченні або формами майбутнього часу чи наказового способу, вжитими в значенні умовного, наприклад: «Раз серце собаче, то і народ малий, і зведеться здорове число їхнє нінащо» (В. Барка); «Хоча як інші книги погортай, то перший цар був скіфськии Таргітай» (Л. Костенко). Підрядне умовне може бути й інфінітивним: «Аби нам у гори дістатись, я тебе там вигою, брате» (Леся Українка). 

  •   Якщо підрядна умовна частина
    стоїть перед головною і з’єднується з
    нею сполучниками якщо, якби, коли,
    то в головному реченні з’являється
    співвідносне до сполучника слово то:
    Якщо ви вдало виберете працю
    і вкладете в неї всю свою душу,
    то щастя само вас знайде
    (К. Ушинський ).
    Як голова сивіє, то чоловік
    мудрішає.
    Потрібно розрізняти за значенням
    і сполучники якщо і якби. Сполучник
    якщо вживається в реченнях з реаль­
    ною умовою, а якби — з нереальною:
    Життя не кінчається смертю,
    Якщо залишається сад (В. Терен ).
    Якби я турбувався лиш про себе,
    Вже б онімів давно від самоти.
    Д. Павличко.
    Визначення умовної підрядної час­
    тини нерідко ускладнюється тим, що
    вона може мати додаткове значення:
    • відтінок причини:
    Не злякає Страшний божий суд,
    якщо (бо) не злякав людський
    (О. Довженко);
    • допусту:
    У відкритім бою, якщо й поране­
    но, то тебе врятують товариші
    (О. Гончар).
    РОЗРІЗНЯЙТЕ!
    Особливо виразно відчувається умовно-часовий
    зв ’язок, якщо підрядна частина приєднується до
    головної сполучником коли.
    Звертайте увагу на форм у присудка: я кщо він
    стоїть у теперіш ньому часі, то умовний в ід тін о к
    переважає, а якщо присудок у ф ормі минулого
    часу, то підрядна частина має часове значення. І
    ще: якщо коли можна замінити на якщо, а коли
    б — на якби, то це будуть с кл а д н о п ід р я д н і ре­
    чення з підрядним умови:
    К о ли (я кщ о ) ти впав на полі бою
    В т яж ком у, ратному труді,
    Т од і  безсмертя над тобою
    З д ій м а є кр и л а молоді.
    П. Воронько.
    Які  б  то звуки розітнулись,
    Коли б (якби) ви дивних струн торкнулись.
    Л. Костенко.
  •   V. Виконання практичних вправ і завдань.

В правильності цих тверджень переконаємось, виконавши практичні вправи і завдання.

Коментований диктант

Кожна людина мріє. Але одних мрії примушують піднестися над землею, так що людина забуває про реальний світ. Інших мрії ведуть туди, де важко розпізнати межі добра і зла. Та є ще третя категорія людей, які задля здійснення своєї мрії постійно самовдосконалюються. Якщо у вас є мрія, намітьте шляхи її здійснення. Чарівна паличка – це ви самі. І, хоч життя іноді виставляє перешкоди, сміливо рухайтесь уперед. Нехай ваші мрії здійсняться!

Завдання до тексту: знайдіть складнопідрядні речення з підрядними обставинними реченнями, визначте вид підрядної частини, зробіть синтаксичний розбір одного з речень.

   2) Хоч життя іноді виставляє перешкоди, сміливо рухайтесь вперед.

Речення розповідне, неокличне, складне; складнопідрядне з підрядним допусту; 2 граматичних основи: життя виставляє і рухайтесь. Складається з 2 частин: І –підрядна, ІІ –головна; сполучник хоч; відповідає на  питання незважаючи на що, вказує на умову, що висловлюється в головній частині.

 

(Хоч ), [   ].

Орфографічна пильність.

1. Сьогодні ми її перевіряємо грою «Знайди зайве»

                                     «Знайди зайве»

  1.   Зап’яс…ний, якіс…ний, тиж…невий, облас…ний.
  1.   Пр…зидент, пр…стол, пр…тихий, пр…м’ятий.
  1.   Радіст…ю, взут…я, легкіст…ю, сміливіст…ю.
  1.   Жовт…ватий, малесен…кий, гарнен…кий, тонюсін…кий.
  1.   Л…ється, солов…їний, міжбрів…я, роз…яснити.

     Завдання: пояснити правопис слів, виписати «зайві» слова, підкреслити в            

     них пропущені букви і розшифрувати закодоване слово.

Закодоване слово «титул»

Що воно означає? Де можна про це дізнатися?

 Робота з тлумачним словником. Усно: скласти речення з цим словом.

2. Прочитати, правильно наголошуючи слова на плакаті:

 Вимога, вимова, фольга, засуха, випадок,  ідемо, довідник, начинка, везти.

Що ці завдання допомогли нам пригадати?

2. Дослідження-моделювання (робота на картках).

 Для досягнення мети потрібно багато працювати, а міцні знання в цьому допоможуть.

Змоделювати вислови у формі СПР, поєднавши головну частину з підрядною.  Вказати тип підрядної частини.

-  Добру науку приймай,…                              … так що вчися.

-  Хоч корінь науки гіркий,…                          … хоч її від простої людини чуєш.              

- Немає сили могутнішої, ніж знання,…        … зате плід її солодкий.

  -Усно розкрийте зміст одного з висловів. 

  1. Стилістичне конструювання (гра "Добери аргумент").

Дібрати до головної частини СПР різні типи підрядних.

Робота по варіантах.

 

І варіант.                                                       так що

Я буду наполегливо вчитися                     

хоча

 

ІІ варіант.                                                                      так що

Я виховую у собі волю ще з дитинства    

                                                                                              незважаючи на те що

І варіант.                                                                   якби

Хіба б  я думав про телефон

                                                                                 коли б

  1. Лінгвістична гра "Третє зайве".

Проаналізувати СПР. З´ясувати, яка синтаксична конструкція зайва в кожній групі.

 

1. а) Життя приносить дуже приємні подарунки, хоч за них іноді доводиться дорого платити.

б) Майбутнє належить тим, хто вірить у красу своєї мрії.

в) Прошу тебе, людино, не здавайся, міцній,борись, хоч важко, але стій упавши.

 

2. а) Хай серце в грудях кривавиться, ми не покинем працювати, за рідний край не кинем биться.

б) Шукай себе, перемагай зневір´я, нехай сімнадцять літ чи сімдесят.

в) Потрібно мріяти якомога більше, щоб майбутнє обернути в сьогодення.

  1. Скласти речення за схемами.

 [      ], (хоч   ).

[      ], (якби…  ).

(Незважаючи на те що    ), […].

Тренувальні тести.

VІ. Підсумок уроку.

 

- Гра "Лінгвістичний ланцюжок"

1. Підрядні речення, в яких підрядна частина виражає дію, яка хоч і протиставляється дії в головному реченні, але допускає її здійснення називаються… (підрядними допустовими).

2. Підрядні допустові речення відповідають на питання… (незважаючи на що?).

      3. Підрядна частина речень цього виду може займати відносно головної…  (будь-яке місце).

4. З головною частиною підрядні речення допусту поєднуються… (сполучниками хоч, хай, дарма що, незважаючи на те що).

5. СПР, в яких підрядна частина вказує на реальну чи нереальну (тобто бажану або можливу) умову, за якої відбувається чи могло б відбуватися те, про що говориться в головному реченні називаються…  (підрядними умови).

6.  Підрядна частина поєднується з головною…  (сполучникоми якщо, коли, як, раз, коли б, якби, аби,).

 

Бесіда:

Чи сподобалось вам працювати на уроці?

Який вид роботи найбільше сподобавсь?

          Чи досягли ми поставленої мети?

           Що потрібно зробити, щоб мрії здійснювалися?

Оцінювання.

  Дорогі діти! Наближаються Новорічні та Різдвяні свята. Це час, коли люди бажають один одному добра, щастя, успіхів і, звичайно, здійснення найзаповітніших мрій.

  Тому і я хочу побажати вам, щоб всі ваші плани, задуми, мрії здійснилися. Вірте у свою мрію, ідіть їй назустріч, тому що найлегше здійснюються ті мрії, в яких не сумніваються. А все, що існує на світі, було колись мрією. Удачі вам!

 

VІІ. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи. Повторити тему «Складне речення».

Написати твір-мініатюру «Мої мрії», використовуючи вивчені СПР.

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Бірук Тетяна
Додано
18 грудня 2019
Переглядів
9088
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку