Урок "Правопис складних прийменників та сполучників. Перехід повнозначних слів у прийменники та сполучники"

Про матеріал
Урок – засідання бізнес-клубу. Мета уроку: — повторити і поглибити знання учнів про морфологічні ознаки прийменника і сполучника як службових частин мови; — удосконалити орфографічні, пунктуаційні уміння та навички; — узагальнити і систематизувати знання учнів про перехід повнозначних слів у прийменники та сполучники; — формувати вміння аналізувати тексти щодо правильності вживання прийменників та сполучників; — виховувати сумлінне ставлення до навчання, ініціативу і творчість у праці, готовність до вільного вибору професії.
Перегляд файлу

Тема.  Правопис складних прийменників та сполучників. Перехід повнозначних слів у прийменники та сполучники

Урок – засідання бізнес-клубу

Мета:

  • повторити і поглибити знання учнів про морфологічні ознаки прийменника і сполучника як службових частин мови;
  • удосконалити орфографічні, пунктуаційні уміння та навички;
  • узагальнити і систематизувати знання учнів про перехід повнозначних слів у прийменники та сполучники;
  • формувати вміння аналізувати тексти щодо правильності вживання прийменників та сполучників;
  • виховувати сумлінне ставлення до навчання, ініціативу і творчість у праці, готовність до вільного вибору професії.

Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок (урок творчого розвитку).

Обладнання: картки із завданнями;  презентація «Меценати»; таблиця «Банківський рахунок»;

Перебіг уроку

І.  Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчання.

Вступне слово вчителя.

- Доброго дня, діти і гості нашого уроку! Сьогодні наш урок ми проведемо у вигляді ділової гри – засідання бізнес-клубу. Тому я рада вітати і Вас, вельмишановні гості, і молоде покоління українських бізнесменів на засіданні бізнес-клубу, яке оголошую відкритим.

 - Відкрийте, будь ласка, свої робочі блокноти, щоб робити в них необхідні записи і запишіть число і тему нашого засідання: «Правопис складних прийменників та сполучників. Перехід повнозначних слів у прийменники та сполучники».

 - Наша ділова гра проходитиме під девізом: «Я думаю -  значить, я живу і працюю. Лише думаюча людина може щось змінити».

 - Суть ділової гри полягає в тому, що за кожну правильну відповідь і за кожне правильно виконане завдання, кожен учень буде одержувати 2 бали–у.о., які будуть записуватись у таблицю «БАНКІВСЬКИЙ РАХУНОК». У кінці уроку підрахуємо й оцінимо, зароблені вами бали, а саме: якщо буде набрано > 10 балів–у.о. – виставляється 10-12 балів; якщо набрано від 5 до 10 балів- у.о. – виставляється 7 – 9 балів; якщо ж набрано < 5 балів-у.о., то цим бізнесменам надамо можливість покращити своє фінансове становище на інших засіданнях клубу. Слідкувати за вашими рахунками будуть представники рахункової палати (2 учні, які потім виконуватимуть роль консультантів).

 -А зараз , дозвольте ознайомити Вас із « Памяткою бізнесмена-початківця».

 - А скажіть мені, що означає слово «бізнес»?  ( РОБОТА ЗІ «СЛОВНИЧКОМ»).

( Прочитуються речення, пояснюється їх зміст)

«Памятка бізнесмена-початківця»

1. Насамперед досконало і різнобічно вивчіть справу.

2. Виховуйте в собі найкращі людські якості.

3. Особливу увагу зверніть на виховання вольових якостей характеру.

4. Розширюйте власний світогляд, щоб завжди досягати успіху.

5. Учіться грамотно спілкуватися, працювати творчо та енергійно.

6. Завжди дотримуйтесь активної життєвої позиції.

 - То ж давайте і ми будемо працювати творчо і енергійно. Але жоден підприємець не зможе плідно працювати, не знаючи рідної мови. Без знання мови неможливо підтримувати ділові контакти, вести облік виконаної роботи, оформляти документи. Навіть із закордоном без досконалого володіння рідною мовою буде важко, бо людину, яка нехтує материнським словом, не шанує батьківських звичаїв, ніхто і слухати не захоче там, де все це свято бережеться і понад усе цінується. Наприклад, у французькому парламенті навіть запроваджено штраф для тих, хто говорить не французькою мовою.

 - Отож, розпочинаємо гру!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. «Аукціон знань».

(Двома балами-у.о. оцінюється правильна і найвичерпніша відповідь. Слово надається тому, хто підносить руку).

Запитання.

  1. Які частини мови називаються службовими?
  2. Яка частина мови називається прийменником?
  3. На які групи поділяються прийменники за походженням? Навести приклади.
  4. На які групи поділяються прийменники за будовою? Навести приклади.
  5. Особливості написання прийменників. (На ком’ютері таблиця «Правопис прийменників». Правила у ній з’являються після того, як його розкаже учень і наведе приклади).
  6. Яка частина мови називається сполучником?
  7. На які розряди поділяються сполучники за походженням?
  8. На які розряди поділяються сполучники за значенням і синтаксичною функцією в реченні?
  9.  На які розряди поділяються сполучники за будовою?
  10.  На які розряди поділяються сполучники за вживанням?
  11.  Особливості написання сполучників. (На ком’ютері таблиця «Правопис сполучників». Правила у ній з’являються після того, як його розкаже учень і наведе приклади).

(Учні-консультанти підбивають підсумки І завдання «Аукціону знань» результати записують у таблицю «БАНКІВСЬКИЙ РАХУНОК»).

У цей час – робота з «ПАМЯТКОЮ» - завдання № 2.

  •                   Звернімося до «ПАМЯТКИ»! Скажіть, будь ласка, а чи в реченнях прийменники й сполучники? Ну, тоді випишіть їх та зробіть морфологічний розбір цих частин мови.

(До дошки викликати 2 учнів. Решта працюють у зошитах).

Перевірка робіт на дошці. Оголошення рахунків.

ІІІ. Закріплення знань та формування в учнів практичних умінь.

Завдання 3.

  •                   Увага! Нам трапилася нагода використати щойно відновлені в памяті теоретичні знання на практиці. Від фірми «Орфограма» отримано термінове замовлення на опрацювання «Орфографічних матеріалів». Завдання виконується по варіантах на окремих листках із завданнями. Біля дошки – 2 учні, решта – на листках.

І варіант.

Заповнити таблицю, записавши подані прийменники разом, окремо, через дефіс.

З/за, із/за, по/серед, у/звязку/з, у/слід, у/кінці, на/зустріч літу, на/вколо, по/під, відповідно/до, не/зважаючи/на, з/понад, при/березі, по/між, залежно/від, в/наслідок, з/під, на/ді мною.

ІІ варіант.

Заповнити таблицю, записавши подані сполучники  разом, окремо, через дефіс.

Як/що, що/б, ад/же, як/би, ніби/то, про/те, за/те, при/тому, так/що, та/й, дарма/що, отож/бо, тому/то, тільки/но, як/би/то, мов/би/, тако/ж.

Після виконання завдання, учні-консультанти збирають роботи  поваріантно і превіряють їх. У цей час перевіряється робота учнів, які працювали на дошці.

Якщо консультанти не встигли перевірити роботи і виставити результати у таблицю БАНКІВСЬКИЙ РАХУНОК», з класом проводиться наступна вправа «Я –НАЙУВАЖНІШИЙ» (на розвиток памяті).

 На аркуші записані сполучники: зате, якби, якщо, мовбито, дарма що, щоб, також, тільки-но.

- Подивіться на них 45 секунд, запишіть. (Два учні коло дошки записують сполучники, які запамятали. Решта – у зошитах). Потім перевіряють з поданими. Хто найбільше запамятав і правильно записав сполучники їх, той отримує 2бали-у.о. Результати записати у таблицю «БАНКІВСЬКИЙ РАХУНОК». Рахунки підраховуються і оголошуються.

- Із банківських рахунків видно, що деякі бізнесмени заробили стартовий капітал для придбання підприємств і можуть уже розпочинати випуск товарів (називаються прізвища учнів-лідерів). Отож, отримайте замовлення на виробництво «лінгвістичної продукції». Учні працюють біля дошки.

Завдання № 5.  Згрупуйте подані прийменники в синонімічні ряди. Визначте, що виражає кожний синонімічний ряд: відношення мети; причинові; часові; просторові відношення; відношення відповідності тощо.

 Край, попри, виходячи з, згідно з, для, від, задля, близько, між, із, всупереч, опріч, біля, межи, крім, з, над, до, наперекір, коло, побіля, кругом, заради, проміж, незважаючи на, навколо, серед, зі, близь, навкруг, поміж, окрім, круг.

Завдання № 5-а.  Згрупуйте подані сполучники в синонімічні ряди.

 Але, тому що, через те що, з огляду на те що, щоб, та, з тим щоб, мов, або, однак, чи, ніби, зважаючи на те що, мовби, неначе, бо.

 

У цей час весь клас працює з текстами ( робота в  парах).

 

Завдання № 6. Перепишіть текст. Правильно запишіть прийменники і поясніть їх правопис. Визначити стиль тексту. Корисність інформації.

 З/по/між  різних  видів  наказів  значну  групу  становлять  накази  по кадрах (про прийняття на роботу, переведення, звільнення тощо).

 Оформлення  таких документів має свої особливості.  Констатуючої частини  такі документи  нерідко  не  мають, о/крім того, ухвальна частина завжди  поділена  за  пунктами. Наприклад,  спочатку йдуть пункти про прийняття на роботу (призначення на посаду), потім — про переведення, звільнення, а на/при/кінці документа — про надання відпусток, направлення у відрядження. Накази  про  заохочення  і  стягнення,  як  правило,  оформляються  окремо.

 Усе  це полегшує  використання  наказів  для  різного роду довідок.

 З особливою увагою необхідно підходити до складання тексту наказів що/до  кадрових  питань,  пам’ятаючи,  що  його  чіткість і правильність допоможе  уникнути  порушень  права  на  працю. (За А. Головачем).

 

Завдання № 6-а.  Вставте пропущені сполучники замість крапок. Поясніть вживання та правопис сполучників.

 Консорціум — це тимчасові союзи незалежних господарських фірм … організацій, …виникають з метою скоординованої підприємницької діяльності. У практиці сільськогосподарських зв’язків консорціуми найчастіше створюються для успішного ведення боротьби за отримання замовлень … для їх спільного використання. Фірми …організації однієї … кількох країн об’єднуються в міжнародні консорціуми, … підвищити свою конкурентоспроможність. Консорціум несе солідарну відповідальність перед замовником, … кожний член його несе майнову відповідальність у межах 8–10% частки в замовленні.

 В умовах НТР консорціуми виникають переважно в нових галузях … на стику різних галузей, … передбачається не тільки об’єднання капіталів, … проведення спільних наукових досліджень. (З підручника).

Перевіряються роботи учнів коло дошки, виставляються бали.

  •                   Як відомо, між підприємцями існує постійна конкуренція. А що означає це слово? Наступний вид роботи називається «Конкурентна боротьба». Два учні-бізнесмени почергово зачитуватимуть тексти, пояснюють орфограми, решта учнів уважно стежать за відповідями і виправляють помилки. Учні, які зачитували тексти отримують 2 бали(якщо завдання виконано вірно).

 Консультанти заповнюють таблицю «БАНКІВСЬКИЙ РАХУНОК».

 Завдання № 4. У цей час з учнями проводиться - розподільчий диктант (фронтально).

 Запишіть прийменники у три колонки: 1) ті, що пишуться разом; 2) ті, що пишуться через дефіс; 3) ті, що пишуться окремо. Поясніть їх правопис.

 За/для,  з/під,  що/ж/до,  з/по/між, у/разі, на/передо/дні, що/до, під/час, на/рівні/з, по/за, не/залежно/від, згідно/з, по/руч, на/чолі, про/між, по/серед, з/за, в/силу, із/за, у/зв’язку,  на/відміну/від,  з/поза,  у/порівнянні/з, на/в/1ротии, по/перед, в/наслідок, на/в/коло.

Перевірка диктанту.

Консультанти оголошують результати.

  •                   Звернімо увагу на показники банківських рахунків. Тепер ви всі володієте підприємствами і можете випускати потрібний державі товар. Та кожному поважному бізнесменові необхідно вміти рекламувати свою продукцію, яка може бути найрізноманітнішою: дитячі іграшки, канцелярські товари,продукти харчування, посуд, взуття тощо.

Завдання № 7. Творче завдання. Самостійна робота (групова робота).

  •                   Поясніть значення слова «реклама». Складіть  свої рекламні оголошення, доречно і правильно використовуйте прийменники і сполучники, від цього зростатиме ваш прибуток – кількість балів. Памятайте, що реклама повинна бути стислою, чіткою і влучною. Не використовувати тексти відомих реклам. Успіху Вам! (5 -10 хв. ).

 Далі учні читають складені реклами, пояснюють правопис вжитих прийменників, сполучників.

 Підбиття підсумків.

(Робота з класом)

  •                   Такі прибутки дають можливість займатися меценатством. Що означає слово «меценат»?

Презентація-повідомлення учня про меценатів (домашнє завдання – 10 балів).

  •                   На жаль людей таких дуже мало. Наш класний журналіст ….. вирішив взяти інтервю у одного бізнесмена, постійного члена нашого клубу …..

Інтервю (вживати прийменники і сполучники).

  • Чи готові Ви продовжити традиції меценатства?
  • Покровителем яких наук чи видів мистецтв бажаєте бути?
  • Ну, що ж, побажаємо нашим бізнесменам успіху!

 

Завдання № 8. Клас виконує завдання «Творче конструювання» (робота в  парах).

  • А) Уведіть подані слова в речення таким чином, щоб вони виступали спочатку як прийменники, а потім – як інші частини мови (вкажіть які).
  • Край, кругом.
  • Б)  Побудуйте речення зі сполучниками та однозвучними словами.
  • Проте, про те.    Якби, як би.
  • Консультанти оголошують результати вправи «Перекладач» і загальний рахунок.
  • Фронтальна перевірка завдання «Творче конструювання».

Завдання № 9. А зараз переходимо до наступного завдання «Перекладач» (усно).

(По черзі кожній команді по 1 словосполученню).

- Відповідаємо швидко, консультанти фіксують.

 1. До последнего времени - до останнього часу

 2. На защиту детей - на захист дітей

 1.Собрались возле гимназии – зібралися біля гімназії

 2. Стоит у окна – стоїть біля вікна

 1.Среди полей и рек – серед полів і річок

 2. По собственному желанию – за власним бажанням.

 1. При таких условиях – за таких умов

 2. Отправить по почте – відправити поштою

 1.Отпуск по болезни – відпустка через хворобу

 2. Обучаться на родном языке – вчитися рідною мовою.

Консультанти підраховують загальну кількість балів.

Завдання № 7. Клас виконує завдання «Творче конструювання» (робота в  парах).

А) Уведіть подані слова в речення таким чином, щоб вони виступали спочатку як прийменники, а потім – як інші частини мови (вкажіть які).

Протягом, шляхом, край, кругом.

Б)  Побудуйте речення зі сполучниками та однозвучними словами.

Проте, про те.    Якби, як би.

Консультанти оголошують результати вправи «Перекладач» і загальний рахунок.

Фронтальна перевірка завдання «Творче конструювання».

ІV. Підбиття підсумків.

  •                   Подивіться на таблицю «БАНКІВСЬКІ РАХУНКИ». Із таблиці видно результативність роботи кожного з учнів. І в залежності від кількості набраних балів, ви отримуєте такі поурочні бали: …..

 Консультанти теж отримують бали високого рівня.

 Ми сьогодні змагалися, але головне не визначити переможця, а навчитися здобувати знання і застосовувати їх на практиці.

V. Домашнє завдання.

Завдання на картках (для всіх):

Завдання 1. Замініть наведені вирази стійкими словосполученнями з парними сполучниками сурядності   ні…ні.

 Сказати (зробити) щось невлад,  недоречно;

 дуже переляканий, вражений;

 безпричинно, безпідставно.

(Довідка. Ні в тин ні у ворота; ні живий ні мертвий; ні з сього ні з того).

Завдання 2.  Правильно запишіть прийменники у поданих словосполученнях. Поясніть їх правопис.

 За/для нас, з/по/між усіх, по/між людьми, на/чолі/ з Іваненком, на/зустріч  щастю,  на/зустріч/ з братом,  на/передо/дні  свята,  у/напрямку/ до площі, із/за рогу вулиці, з/під материної опіки, вдивлятися в/далечінь, дивитися в/гору,  зібратися в/гори,  повторювати в/третє,  заглянути в/третє вікно, прийшли у/двох, жили у/двох кімнатах, у/вісні, покотився з/гори зеленої, по/над деревами, по/під хмари, з/по/над гір, з/над вершин.

*Завдання 3. Написати лінгвістичну казку про сполучник і прийменник.        Намалювати ілюстрації до казки.

Повторити відомості про частку як частину мови. Правопис часток.

 

  •                   Шановні друзі! Засідання нашого бізнес-клубу завершено. Ми добре попрацювали: впродовж занятті закріпили вміння писати складні прийменники та сполучники, використовувати їх у мовленні, сподіваюся, що сьогоднішні орфографічні вправляння згодяться Вам у майбутньому. Щасти Вам!

 

 

 

 

 

Словничок економічних термінів

Аукціон – продаж товарів, майна з публічного торгу покупцеві, який запропонував                                     найбільшу ціну.

Бізнес – будь-який вид підприємницької діяльності, що дає прибуток.

Бізнесмен – людина, яка займається бізнесом.

Виробництво – процес, під час якого люди створюють продукти, необхідні для   існування і розвитку суспільства.

Знаряддя праці – технічне пристосування, за допомогою якого виконується робота.

Конкуренція – боротьба між товаровиробниками за вигідніші умови виробництва й збуту товарів з метою одержання найбільших прибутків.

Підприємство – виробнича установа або об’єднання кількох невеликих підприємств та установ, діяльність у якій-небудь галузі, що дає прибутки.

Прибуток – грошовий вираз частини чистого доходу суспільства, що створюється на  підприємствах і використовується для розвитку виробництва.

Реалізація – продаж товарів і одержання за них грошової оплати.

Реклама – інформація про товари, різні види послуг з метою реалізації їх.

Сировина – предмет праці, один з елементів засобів виробництва; матеріал який призначено для подальшої обробки.

Товар – продукт праці, який задовольняє певні потреби людини і виробляється для продажу.

Фірма – тип виробничого обєднання; господарське, торговельне чи промислове   підприємство.

 

doc
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
1 січня 2020
Переглядів
5831
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку