Методична розробка заняття на тему: «Звуковий склад української мови. Класифікація звуків. Співвідношення звуків і букв. Транскрипція»

Про матеріал
Методична розробка створена з метою навчити учнів дотримуватися норм української літературної вимови; визначати і виправляти допущені в усному мовленні орфоепічні помилки; досягти уміння розрізнювати звуки і букви шляхом запису транскрипції; навчити грамотно вимовляти слова, познайомити з основними нормами української вимови; формувати відчуття причетності до світового українства і переконаність у тому, що доля української мови та становлення і зміцнення української державності є нерозривно пов'язаними.
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Бериславський медичний коледж»

Херсонської обласної ради

 

 

 

Методична розробка заняття на тему: «Звуковий склад української мови. Класифікація звуків. Співвідношення звуків і букв. Транскрипція»

 

 

 

 

Розглянуто та затверджено на засіданні

                                                 циклової комісії загальноосвітніх дисциплін

                                        Протокол №___від_______20__року

                                                       Голова циклової комісії ______Л.І.Драган

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Берислав 2019

 

Тема заняття: Вступ. Звуковий склад української мови. Класифікація звуків. Співвідношення звуків і букв. Транскрипція.

Мета заняття:

навчальна:- навчити студентів дотримуватися норм української літературної вимови; визначати і виправляти допущені в усному мовленні орфоепічні помилки; досягти уміння розрізнювати звуки і букви шляхом запису транскрипції; навчити студентів грамотно вимовляти слова, познайомити з основними нормами української вимови;             

виховна: Формувати відчуття причетності до світового українства і переконаність у тому, що доля української мови та становлення і зміцнення української державності є нерозривно пов'язаними.

Тип заняття: вивчення нового матеріалу

Вид заняття: вступна лекція

Міжпредметні зв’язки: культура мовлення та стилістика

 

Структура заняття і розрахунок часу:

І. Організаційна частина   8хв.

ІІ. Основна частина заняття   65хв.

ІІІ. Заключна частина заняття   7хв.

Навчально – методична література:

 

Технічні засоби навчання: комп’ютер.

Забезпечення заняття:

картки, опорні конспекти

Попередня підготовка заняття:

1. Організаційний момент

1.1 Привітання студентів. Перекличка.

1.2 Підготовка аудиторії до заняття, перевірка наявності студентів.

І. Актуалізація знань студентів

Спостереження:

  1. Запишіть речення фонетичною транскрипцією.

Шарля вразила білість її нігтів. Вони були блискучі й звужені на кінчиках, відполіровані краще від слонової кості й підрізані у формі мигдалин.

  1. Поставте наголос у словах
  2. Підкресліть орфограми.
  3. Зробіть морфемний аналіз слова відполіровані
  4. Визначіть, якими частинами мови виражені слова у реченнях.
  5. Визначіть тип речень, поясніть розділові знаки.
  6. Визначіть стиль поданого уривку

ІІ. Підготовка до вивчення нового матеріалу

 

Перекладіть з російської мови

Ресница, скула, прическа, извилина, зрачок, веснушки, макушка, прядь, небо, затылок, висок, челюсть, десны, кишечник, копчик, легкое, почка, подмышка, печень, поджелудочная железа, поясница, пищевод, позвоночник, позвонок, желудок, голень, ладонь, кисть, ягодица, бедро, ступня, лодыжка.

 

(вія, вилиця, зачіска, звивина, зіниця, ластовиння, маківка, пасмо, піднебіння, потилиця, скроня, щелепа, ясна, кишківник, куприк, легеня, нирка, пахва, печінка, підшлункова залоза, поперек, стравохід, хребет, хребець, шлунок, гомілка, долоня, п’ясть, сідниця, стегно, стопа, щиколотка.

 

Збагачення словника

Поставте наголос у словах

Брова, волосся, вухо, горло, груди, грудна клітка, губа, живіт, зап 'ястя, зуб, кисть, кишка, коліно, лікоть, лоб, локон, лопатка, ніготь, ніздря, ніс, палець, передпліччя, плече, рот, серце, спина, ступня, талія, щока, язик.

Вивчіть правильний варіант слововживання

Неправильно

Правильно

Різка біль

Різкий біль

В області серця

У ділянці серця

Більш симпатичніший

Більш симпатичний

Розкрий книжку

Розгорни книжку

Відсутній із-зі хвороби

Відсутній через хворобу

Прийшло в голову

Спало на думку

Кидатися в очі

Впадати в око

Зійти з розуму

збожеволіти

Утратити свідомість

Знепритомніти, зомліти

Робити вигляд

вдавати

 

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу.

Алфавіт=Абетка=Азбука

Алфавіт – сукупність літер, прийнятих у системі мови й розміщених в усталеному порядку, закріпленому традицією.

 

Розташовуючи слова в алфавітному порядку, треба враховувати не тільки перші, а й усі наступні літери. Апостроф, наголос, дефіс до уваги не беруть.

 

Найпоширеніші слова з літерою г

Аґрус, габлі, ґава, газда, гандж (вада), ганок, ґатунок, ґвалт, глей(вишневий клей), гонта, грати, ґречний, ґринджоли, грунт, ґудзик, гуля, гуральня (спиртово-горілчаний завод), джиґун, дзиґа, дзиґлик, зигзаг, ремигати

Фонетика (від грец. phonetikosзвуковий) — розділ мовознавства, який вивчає звукову систему мови та різноманітні звукові зміни, що відбуваються в мовному потоці.

Орфоепія (від грец. orthosпрямий, правильний, рівний і eposслово, мова) — розділ науки про мову, який вивчає правила нормативної літературної вимови.

33 літери алфавіту 38 звуків (6 голосних і 32 приголосних)

 

Звуки — найменші мовні одиниці, які є матеріальною основою мовлення.

Голосні — це звуки людської мови, основу яких становить голос.

Класифікація голосних

Ряди

Підняття"^^--.^^

Передній

Задній

Високе

[І], [И] — неогублені (нелабіалізовані)

[У] — огублений (лабіалізований)

Середнє

[Е] — неогублений (нелабіалізований)

[О] — огублений (лабіалізований)

Низьке

[А] — неогублений (нелабіалізований)

 

Лабіалізація — творення голосних звуків за участю губ.

Приголосні — це звуки людської мови, основу яких становить шум з більшою чи меншою часткою голосу або тільки шум.

Критерій

Різновид

Звуки

Як запам’ятати

За участю голосу і шуму

Сонорні

 

 

 

Шумні

[м, в, н/н', л/л', р/р', й]

 

 

 

Глухі: ([п, т/т', х, ф, с/с', ц/ц', ш, ч, к])

 

Дзвінкі: ([б, д/д', з/з', ж, дж, дз/дз', г, ґ])

 

«Ми не Валерiй» або «Ми винили рiй».

 

Усе це кафе, птах і чаша

 

решта

За тевердістю чи м’якістю

М’які

 

 

Пом’якшені

 

 

 

 

 

 

 

 

Тверді

[д'] [з'] [дз'] [л'] [н'] [р'] [с'] [т'] [ц'] [й]

 

Якщо після приголосного звуку ідуть букви Я, Ю, Є, І, Ь, тоді попередній приголосний звук буде м’яким або пом’якшеним твердим звуком.

 

б] [в] [г] [ґ] [д] [ж] [з] [дж] [дз] [к] [л] [м] [н] [п] [р] [с] [т] [ф] [х] [ц] [ч] [ш]

Де ти зїси ці лини Дзеню+р

За слуховим сприйняттям

Шиплячі

 

Свистячі

з, с, з’, с’, дз, ц, дз’, ц’.

ж, ш, дж, ч.

Ще їжджу

 

Сце їздзу

 

Транскрипціяфонетичний запис, що передає на письмі вимову звуків зі змінами, яких вони зазнають у процесі мовлення фонетичний запис, що передає на письмі вимову.

 

  • Усі слова транскрибуються, тобто беруться в квадратні дужки [ ].
  • Усі слова пишуться окремо і обов’язково з наголосом, крім односкладних слів.
  • У транскрипції відсутні великі літери.
  • У транскрипції відсутні літери Я, Ю, Є, ї, які позначаються [йа], [йу], [йе], [йі], або як голосні, що передають пом’якшення попереднього приголосного: [’а], ['у], ['е].
  • ї - передає завжди два звуки.
  • У транскрипції відсутній апостроф і м’який знак.
  • [еи], [ие], [оу], [уо] - для позначення ненаголошеного голосного звука.
  • У транскрипції літера Щ завжди дає два звуки [шч].
  • У транскрипції подвоєння приголосних завжди дає один звук: нн = [н:], дд = [д:], сс = [с:],
  • лл = [л:].
  • У транскрипції африкати ДЖ і ДЗ позначають спеціальними символами чи двома літерами з дужкою зверху: дж = [], дз = [].

Звуків більше

Звуків менше

ї, щ - завжди 2 звуки

Ь - не позначає окремого звука

Я.ю.є можуть позначати 1 звук: свято, синє, пюре 2 звуки позначають:

  1. На початку слова: явір, юрта
  2.   Після голосного: моя
  3.   Після ь і апострофа: кеш’ю.

ДЖ Дз- позначають один звук: джміль, дзвоник.

Позначають 2 звуки:

На межі кореня і префікса: віджити, підзамчя.

У словах і з подвоєнням і подовженням: життя, знання

У словах із уподібненням: сміються

Севілья

 

ІV. Виконання вправ на закріплення здобутих знань.

Схарактеризуй пропоновані приголосні звуки, відповівши на питання.

а) Звук глухий, дзвінкий чи сонорний?

б) Твердий, м’який чи пом’якшений?

5-й звук у слові Великдень', .

 

 

 

 

5-й звук у слові боротьба-,

 

 

 

 

8-й звук у слові стараються;

 

 

 

 

1-й звук у слові стійкість;

 

 

 

 

7-й звук у слові вітаються;

 

 

 

 

1-й звук у слові слід;

 

 

 

 

4-й звук у слові просьба;

 

 

 

 

11-й звук у слові відкриваєшся;

 

 

 

 

5-й звук у слові намажся;

 

 

 

 

Запиши слова фонетичною транскрипцією.

  1.               Дзвякати, перевтілення, вогкуватий, казці, зжовкнути, відзивати,

пишається.

  1. Голубка, плацдарм, стежка, зчистити, зшити, квітці, відважся, коротший,

річці.

  1. Кожух, анекдот, політика, милуєшся, вогкий, селянський, колібрі, легкість, перепел
  2.   П’ятниця, вокзал, надходження, зчудуватися, зшиток, ґудзик, вертається, передзвін

 

Перегляд відео

 

Робота над тестовими завданнями ЗНО

1. Вкажи, у якому рядку в усіх словах приголосні тверді.

  1. Сонце, мріяти, море, розмова, береза.
  2. Навчатися, влітку, людина, серце, зірочка.
  3. Працювати, життя, хазяїн, монета, година.
  4. Сказати, полотно, сон, велосипед, весна.
  5. Поличка, сила, рік, струна, смужка.

2. У якому рядку в усіх словах слід писати літеру г?

  1. ...асло, ...елготати, ...олосувати, ...уска, ...рунтопровід.
  2. ...валт, ...рунт, ...аздиня, ...анок, ...ава.
  3. ...рати, ...арний, ...аз, ...уртожиток, ...ущавина.
  4. ...аньбити, ...аразд, ...оробець, ...уманіст, ...урток.
  5. ...удзик, ...арбуз, ...уркіт, ...уцульський, ...риб.

3. У якому рядку в усіх словах кількість звуків відповідає кількості букв?

  1. Взимку, подвір'я, весняний, олівець, співати.
  2. Сіль, літера, мрія, якір, спадщина.
  3. Море, п'ятниця, приїхати, суниця, хліб.
  4. Струмок, сонячний, вулиця, ранок, сон.'
  5. Криниця, собор, історія, праска, знання.

4. Вкажи, у якому рядку літери я, ю, є, ї позначають два звуки.

  1. Глянути, свято, стяг, стаття, козеня.
  2. Життя, пляма, повітря, страусеня, суддя.
  3. Замовлення, ключ, ряд, подряпати, різниця.
  4. Місячний, лисиця, клятва, злякати, гілля.
  5. Яблуко, приїжджати, з'їсти, пір'їна, явір.
  1. Перший склад наголошений у слові

 А    дочка

 Б    разом

 В    рукопис

 Г    жаркий

  1.               Кількість букв і звуків однакова в кожному слові рядка

 А    дзвін, ескадрилья, вишня

 Б    любов, пасьянс, щупальце

 В    київський, пояснення, шістсот

 Г    жульєн, різьбяр, неприязнь

 Д    ячмінь, джерельце, лінощі

V. Підведення підсумків заняття.

*Бесіда.

Скільки всього літер в українському алфавіті? Яке походження цього слова?

Що потрібно враховувати, розташовуючи слова в алфавітному порядку?

Що таке фонетика? Яке походження цього слова?

Чим відрізняються голосні звуки від приголосних?

Як запам’ятати класифікацію приголосних звуків?

 

VІ. Домашнє завдання

  1. Вивчити складні випадки наголошування слів
  2. Вивчити нормативні варіанти слововживання
  3. Вивчити теоретичний матеріал
  4. Записати слова фонетичною транскрипцією

Сопілці, дивишся, Вишгород, зозуля, пишаєшся, відлік, наважся, рюкзак,

відтінок

Подружці, осьде, легковий, кучці, зозуленька, привокзальний, кожухівський.

Гекзаметр, колун, діжці, молотьба, порубаний, бідолашці, студентський,

порука.

Піднігтьовий, косуля, хвіртка, зберігся, горілочці, сопілонька, впишешся, внучці.

 

 

docx
Додано
8 січня 2020
Переглядів
4283
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку