Урок ''Правопис складних слів разом і через дефіс''

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 6 класу на тему ''Правопис складних слів разом та через дефіс''. Мета: ознайомити учнів з основними правилами написання складних слів разом і через дефіс; формувати вміння визначати і записувати складні слова; розвивати навички самостійної роботи, уміння використовувати складні слова при побудові власних висловлювань; виховувати ціннісне ставлення до праці.
Перегляд файлу

                                    Конспект уроку (українська мова, 6 клас)

Тема. Правопис складних слів разом і через дефіс

Мета: ознайомити учнів  з основними правилами написання  складних слів разом і через дефіс;   формувати вміння визначати і записувати складні слова;

розвивати навички самостійної роботи,   уміння використовувати  складні слова при побудові  власних висловлювань;

виховувати ціннісне ставлення до праці.

Очікувані результати: 

Учні знатимуть (знаннєва складова): основні правила написання складних  слів;

Учні вмітимуть (діяльнісна складова): правильно визначати і записувати складні слова; використовувати їх при побудові власних висловлювань.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь

Обладнання: підручник, презентація, дидактичний матеріал, роздатковий матеріал.

                                                                           Девіз  уроку

                                                             Працюй наполегливо,  швидко, старанно,

                                                             Щоб жодна хвилина не втратилась марно.

                                                       Хід уроку

I.Організаційний момент

 Слово вчителя

   Добрий день! Ось і пролунав дзвінок та покликав на урок,  тому бажаю усім   гарного настрою та легкого  засвоєння теми.  Усміхніться один одному,   подумки побажайте успіху.  А  щоб його досягти,   вам необхідно взяти із собою уважність, наполегливість,  творчість,  терпіння. Працюємо швидко та злагоджено,  відповідаємо чітко  й переконливо.  Пам’ятаймо; знання  - нагорода.  (Оголошення    девізу уроку)

II. Актуалізація опорних знань учнів

1.Перевірка домашнього завдання

                      Вправа 158

2.Бліцопитування

1.Словотвір  вивчає…

2.Твірне слово – це…

3.Твірна основа – це…

4. Які ви знаєте  способи словотворення?

5.Складними називаються  слова…

6. Яким способом  творяться складні слова?

3.Орфографічна хвилинка. Словниковий диктант

     Життєпис,   різнобарвний,  землетрус,  овочесховище,  лісостеп,  пішохід,   торішній,   мірошник,  козаччина,   панщина,  Київщина,   Вінниччина,  Уманщина.

  Отже, виконуючи ці завдання,   ми пригадали,  як утворюються нові слова за допомогою   суфікса  - ин- та правопис сполучних голосних у складних словах.

III. Повідомлення   теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

    Учні  записують тему в зошит.

Проблемне  запитання

  Чому  одні слова,   утворені  способом складання  основ,  пишуться разом,  а інші – через дефіс? (Відповідь наприкінці уроку)

  ‘’Мікрофон’’

     Чого ви очікуєте від  сьогоднішнього уроку?

IV. Сприйняття й засвоєння  учнями нового матеріалу

1.Слово вчителя (пояснення  нового матеріалу та робота з таблицею)

Через дефіс пишемо

 

Разом пишемо

1.Складні слова, утворені  поєднанням  незалежних слів (між ними можна вставити сполучник і):  українсько-польський, кімната-музей,  вчитель-словесник,  мовно-літературний, народно-визвольний.

1.Складні слова,  утворені  поєднанням залежних  слів: снігопад  - падає (що?)  сніг.

2.Назви деяких рослин: євшан-зілля, сон-трава, мати-й-мачуха.

2.Складні слова,  у яких  першою частиною  є  кількісний числівник: сімдесятиріччя,  семиразовий.

Але:  50-річчя,  16-поверховий.

3.Складні слова,   утворені  повторенням   того  самого слова (повтор синонімів та антонімів):  тишком-нишком,   більш-менш,  тихо-тихо, сяк-так,   писав-писав,  великий-превеликий.

  Але: кінець кінцем,  одним одна,  сама самотою.

3.Слова з першою частиною  авіа-,  авто-,  аеро-, аудіо-,   біо-,  гідро-,   гіпер-,   кіно-, макро-,  мікро-,    мега-, супер-,  теле-,  тепло-,  фото- ,  архі-, бліц-, максі-,  міні-,  топ-, ультра-, флеш: авіаквиток,  аеровокзал,    гідросфера, кінозал,  макроекономіка,  супермаркет,  телешоу, фотоальбом, гіперзвук,  мініфутбол,  топменеджер,  ультрамодний.

4.Слова,  що передають одне поняття:  хліб-сіль (гостинність,  їжа), батько-мати (батьки),   жар-птиця.

4.Слова з першою частиною анти-,  віце-,  екс-,  контр-, лейб-,  обер-, штабс-, унтер-:  антивірус,  віцепрезидент,  ексміністр,  контрадмірал,   лейбмедик,  штабскапітан.

5.Відтінки кольору,  смаку,  сторони  світу: ясно-червоний,  жовто-синій,  гіркувато-солоний,   південно-західний.

  Але:  жовтогарячий,          червоногарячий.

 

 

2.Робота з підручником

   Виконання  вправ

           Вправа

3.Словниковий диктант

   Ексміністр,  хліб-сіль,   жовтогарячий,  пішохід,   мовно-літературний,   антивірус,  кисло-солодкий,   гіперзвук,   фотозвіт, південно-східний,   мікроекономіка, темно-синій.

4.Гра ‘’Третій зайвий’’

    Трохи відпочинемо і пограємо. Визначте в кожному рядку зайве слово, поясніть свій вибір.

1.Яскраво/синій,  жовто/зелений,  жовто/гарячий.

2.Фото/модель,  мовно/літературний,   міні/спідниця.

3.Гіпер/маркет,   більш/менш,  легко/крилий.

4.Гори/цвіт,  вербо/лози,  євшан/зілля.

5.Фізкультхвилинка

   Якщо  слово пишеться разом, то учні витягують руки вперед, якщо через дефіс,  то  розводять руки в сторони.

     Авіаквиток,  фотоальбом,  тихо-тихо,  євшан-зілля,  гіркувато-солоний,  овочесховище,     темно-синій,  пресконференція.

6.Гра ‘’Хто швидше’’

   Пригадайте і запишіть  якнайбільше  слів, що починаються на теле-, фото-, супер-.

   Телевізор,  телеоператор,  телепередача,  телезірка,  телешоу.

    Фотоальбом,   фоторобот,   фотозвіт,   фотографія.

    Супермаркет, супершоу,    супермама.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1.Розподільний диктант

    Слова запишіть у дві колонки:  у першу – слова, що пишуться разом;    у другу – через дефіс.

    Навчально-виховний,   лівобережний,   мікропроцесор,  телешоу,  купівля-продаж,  шестиденний,  південно-східний,   авіаквиток,  батько-мати,  хліб-сіль, ексчемпіон,  народнопісенний,   жовтогарячий,  мініфутбол,  супермаркет, сон-трава.

2.Робота в парах

    Утворіть слова способом складання із поданих пар слів.

    Зразок: cніг, падати -  снігопад.

   Більш, менш; вода,  постачання; земля, трусити;  сухий,  фрукти;   бій,  припаси;  п’ять,  років;   екс, генерал; ліс, степ.

3.Кодовий диктант

     Біля номерів записати лише ту букву (сполучні голосні о,  е,  є),  яку пишемо у слові.

    1.Насінн..сховище.

    2. Дол..носний.

    3.Довг..житель.

    4.Кра..знавчий.

    5.Земл..трус.

    6.Піш..хід.

Ключ: 1 є,   2 е,  3 о, 4 є,  5е,  6 о.

4.Тестування

1.Разом треба писати слово…

А) жовто/гарячий;     б) яскраво/червоний;    в) більш/менш.

2.Через дефіс треба писати слово:

А) авіа/квиток;   б) міні/футбол;   в) євшан/зілля.

3.Правильно записані всі слова у рядку:

а) міні блок,  екс-президент,  біосфера;

б) сон-трава, червоногарячий,  кінострічка;

в) тишком-нишком,  горицвіт, ультра-звук.

4.Позначте  рядок, де всі слова складні.

А) будинок,   сонце,  багатоповерховий;

б) навчання,   кінозірка, жовтогарячий;

в) фотоальбом,  авіарейс,  лісостеп.

5.Творче  завдання

   Утворити складні слова із запропонованих частин і скласти з ними речення. Пояснити правопис складних  слів.

     Північ, схід;   жовтий, гарячий;  листя, падати;  білий, сніг; фото, альбом.

VI. Підбиття  підсумків уроку

1.Проблемне запитання

   Чому  одні слова,   утворені  способом складання  основ,  пишуться разом,  а інші – через дефіс?

- Коли складні слова пишуться через дефіс, а коли – окремо?

2.’’Мікрофон’’

     Сьогодні  на уроці я…

- навчився (-лася)…

- дізнався (-лася)…

- зрозумів (-ла)…

- найскладнішим було…

- найбільше мені сподобалось…

 - Чи справдилися ваші очікування від сьогоднішнього уроку?

 VII. Домашнє завдання

  Вивчити теоретичний матеріал.

      Диференційоване:

1.Достатній  рівень  -  виконати вправу 163.

2.Високий  рівень – скласти словниковий диктант на вивчену орфограму ‘’Правопис складних  слів’’ (12 слів),  з  будь-якими чотирма  словами зі словникового диктанту    скласти речення.

VIII. Оцінювання  учнів 

 

 

 

  

 

                    Правопис складних слів разом і через дефіс

Через дефіс пишемо

 

Разом пишемо

1.Складні слова, утворені  поєднанням  незалежних слів (між ними можна вставити сполучник і):  українсько-польський, кімната-музей,  вчитель-словесник,  мовно-літературний, народно-визвольний.

1.Складні слова,  утворені  поєднанням залежних  слів: снігопад  - падає (що?)  сніг.

2.Назви деяких рослин:  євшан-зілля,  сон-трава, мати-й-мачуха.

2.Складні слова,  у яких  першою частиною  є  кількісний числівник: сімдесятиріччя,  семиразовий.

Але:  50-річчя,  16-поверховий.

3.Складні слова,   утворені  повторенням   того  самого слова (повтор синонімів та антонімів):  тишком-нишком,   більш-менш,  тихо-тихо, сяк-так,   писав-писав,  великий-превеликий.

  Але: кінець кінцем,  одним одна,  сама самотою.

3.Слова з першою частиною  авіа-,  авто-,  аеро-, аудіо-,   біо-,  гідро-,   гіпер-,   кіно-, макро-,  мікро-,    мега-, супер-,  теле-,  тепло-,  фото- ,  архі-, бліц-, максі-,  міні-,  топ-, ультра-, флеш: авіаквиток,  аеровокзал,    гідросфера, кінозал,  макроекономіка,  супермаркет,  телешоу, фотоальбом, гіперзвук,  мініфутбол,  топменеджер,  ультрамодний.

4.Слова,  що передають одне поняття:  хліб-сіль (гостинність,  їжа), батько-мати (батьки),   жар-птиця.

4.Слова з першою частиною анти-,  віце-,  екс-,  контр-, лейб-,  обер-, штабс-, унтер-:  антивірус,  віцепрезидент,  ексміністр,  контрадмірал,   лейбмедик,  штабскапітан.

5.Відтінки кольору,  смаку,  сторони  світу: ясно-червоний,  жовто-синій,  гіркувато-солоний,   південно-західний.

  Але:  жовтогарячий,          червоногарячий.

 

 

 

 

 

 

 

1.Гра ‘’Третій зайвий’’

    Визначте в кожному рядку зайве слово, поясніть свій вибір.

1.Яскраво/синій,  жовто/зелений,  жовто/гарячий.

2.Фото/модель,  мовно/літературний,   міні/спідниця.

3.Гіпер/маркет,   більш/менш,  легко/крилий.

4.Гори/цвіт,  вербо/лози,  євшан/зілля.

2.Робота в парах

    Утворіть слова способом складання із поданих пар слів.

    Зразок: cніг, падати -  снігопад.

   Більш, менш; вода,  постачання; земля, трусити;  сухий,  фрукти;   бій,  припаси;  п’ять,  років;   екс, генерал; ліс, степ.

 3.Кодовий диктант

     Біля номерів запишіть лише ту букву (сполучні голосні о,  е,  є),  яку пишемо у слові.

    1.Насінн..сховище.

    2. Дол..носний.

    3.Довг..житель.

    4.Кра..знавчий.

    5.Земл..трус.

    6.Піш..хід.

4.Тестування

1.Разом треба писати слово…

А) жовто/гарячий;     б) яскраво/червоний;    в) більш/менш.

2.Через дефіс треба писати слово:

А) авіа/квиток;   б) міні/футбол;   в) євшан/зілля.

3.Правильно записані всі слова у рядку:

а) міні блок,  екс-президент,  біосфера;

б) сон-трава, червоногарячий,  кінострічка;

в) тишком-нишком,  горицвіт, ультра-звук.

4.Позначте  рядок, де всі слова складні.

А) будинок,   сонце,  багатоповерховий;

б) навчання,   кінозірка, жовтогарячий;

в) фотоальбом,  авіарейс,  лісостеп.

5.Творче  завдання

   Утворіть складні слова із запропонованих частин і складіть з ними речення. Поясніть правопис складних  слів.

     Північ, схід;   жовтий, гарячий;  листя, падати;  білий, сніг; фото, альбом.

 

docx
Додано
9 грудня 2022
Переглядів
10207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку