Урок "Правопис закінчень іменників жіночого роду на -а (-я) в родовому відмінку

Про матеріал
Ознайомити учнів з правописом іменників жіночого роду на -а (-я) в родовому відмінку однини з основою на твердий і м’який приголосний та на [ж], [ч], [ш]; вчити добирати закінчення іменників з опорою на вивчене правило; розвивати вміння використовувати вивчені правила для пояснення правопису закінчення іменників у поданих формах; розвивати спостережливість, уміння порівнювати; виховувати любов до рідного слова.
Перегляд файлу

Тема: Правопис закінчень іменників жіночого  роду на -а (-я) в родовому відмінку

Мета: ознайомити учнів з правописом іменників жіночого роду на -а (-я) в родовому відмінку однини з основою на твердий і м’який приголосний та на [ж], [ч], [ш]; вчити добирати закінчення іменників з опорою на вивчене правило; розвивати вміння використовувати вивчені правила для пояснення правопису закінчення іменників у поданих формах; розвивати спостережливість, уміння порівнювати; виховувати любов до рідного слова.

Обладнання: комп’ютер, мікрофон, презентація, підручник з української мови для 4-х класів, автори: М. Д. Захарійчук, А. І. Мовчун.

                                                     Хід уроку 

І. Організація класу (Слайд 1)

І знову дзвоник кличе в клас,

Знання нові чекають нас.

Ми дуже любим рідну мову,

Її мелодію чудову,

Тож починаємо урок,

Нехай знання ідуть вам впрок.

 

Вправа «Очікування».

-Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?(учні відповідають).

-А я хочу, щоб ви були на уроці : уважними, старанними, активними.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Гра «Так чи ні»

Іменник – це частина мови. (+)

Іменник називає ознаку предмета. (-)

Іменник відповідає на питання хто? що? (+)

Іменники змінюються за числами. (+)

Іменники бувають власні і загальні.(+)

Власні іменники пишуться з великої букви. (+)

Іменники мають 5 відмінків. (-)

Всі іменники належать до жіночого або середнього роду. (-)

До іменників середнього роду можна підставити слова вона, моя.(-)

Кличний відмінок на питання не відповідає. (+)

Початковою формою іменника є знахідний відмінок. (-).

2 Каліграфічна хвилинка (Слайд 2)

-Встав у прислів’я пропущене слово.

Людина без ….(мови), як соловей без пісні.

 - Пропишемо каліграфічно буквосполучення:

мо  ов   ва  - зверніть увагу на з’єднання.

-Утворіть слово з записаного   мова

Запишіть прислів’я.

3.Граматична загадка

В англійській мові їх 2, в німецькій – 4, в естонській – 14, у фінській -15, в угорській – 22, в дагестанській – 50, в українській 7. Про що йде мова? (відмінки)

4.Самостійна робота (Слайд 3)

-Провідміняти слово мова.

-До слова мова дібрати споріднені слова.

-Розібрати за будовою слово примовка

5.Фізкультхвилинка (відео)

ІІІ. Повідомлення  теми та  мети уроку(Слайд 4)

— Сьогодні на уроці ви ознайомитеся із правописом іменників жіночого роду на -а, -я в родовому відмінку однини з основою на твердий і м’який приголосний та на [ж], [ч], [ш].

IV. Сприймання  й усвідомлення  нового матеріалу 

 1.Створення проблемної ситуації.

 Колективне виконання вправи 122.

Записати іменники в родовому відмінку.

 Фанера, полуниця, тиша.

— У яких іменниках жіночого роду в родовому відмінку однини пишеться закінчення -и, а в яких і?

— Від чого залежить закінчення таких іменників? (Від кінцевого приголосного основи іменника в початковій формі.)

2.Робота з правилом.(ст.58)

3.Робота в парах .

Виконання вправи123, ст.58

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань 

1.Робота з прислів'ями та загадками (вправа 124, с. 59)

2. Дані іменники поставити у родовому відмінку(усно):

Сосна, неділя, тиша, зима, вулиця, калина, яблуня, пшениця , чаша, хвиля, суниця, їжа праця, вода, школа, весна, миша.

VI. Підсумок уроку 

— Що нового дізналися? 

-Для чого вам можуть знадобитися знання, отримані на уроці?

Вправа «Незакінчене речення» 

- У родовому відмінку однини іменники жіночого роду на -а (-я) мають закінчення -і після... (м’яких приголосних та [ж], [ч], [ш]). 

- У родовому відмінку однини іменники жіночого роду на -а (-я) мають закінчення -и після... (твердих приголосних). 

-Кому ви б хотіли подякувати за роботу на уроці?

Чи справдилися ваші очікування?

VII. Домашнє завдання

Вправа 124, с. 63. 

 

docx
Додано
10 листопада
Переглядів
294
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку