Урок
Тема Православна церква в першій половині XVII ст.
Обладнання: підручник, карта, контурна карта, атлас _______________________________________________________
Хід уроку
І. Актуалізація та перевірка опорних знань
Див. додатковий матеріал
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
План
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
Основні дати:
1621 р. – спроба об’єднати православних та уніатів в одну церкву
1632 р. – видано «Статті для заспокоєння народу руського»
1632 р. – П. Могила стає митрополитом Київським і Галицьким
Основні поняття:
право ставропігії, уніати, Петро Могила, Іов Борецький, митрополича консисторія
Унія ще більше погіршила становище православної церкви і спричинила посилення боротьби на її захист. Цю боротьбу очолювали православні церковні братства, що домоглися права ставропігії. Це право мали Львівське, Луцьке та Київське братства.
Право ставропігії — право підпорядковуватись не своїм єпископам, а безпосередньо патріарху.
Становище новоствореної греко-католицької (уніатської) церкви теж залишалося складним. Уніатські священики не отримали обіцяних прав, рівність уніатської і католицької церков не була досягнута. Українці ставилися до греко-католицької церкви як до чужої. До того ж її використовували католики в боротьбі з православними.
Іов (Іван) Борецький
• Український церковний, політичний і освітній діяч;
• народився на Львівщині, навчався у Львівській братській школі, а потім за кордоном;
• працював учителем, а потім ректором Львівської братської школи;
• у 1618 р. був обраний настоятелем Михайлівського Золотоверхого монастиря в Києві;
• У 1620 р. висвячений митрополитом;
Петро Могила
• Народився 1596 року в сім’ї молдовського господаря, навчався у Львівській братській школі, а потім у європейських університетах;
• служив у польському війську, брав участь у битві під Хотином, але згодом постригся в ченці;
• був видатним богословом і організатором;
• з його ім’ям пов’язана нова доба в історії Української православної церкви.
У 1621 р. з пропозицією примирення уніатської та православної церков виступив Й.-В. Рутський. Цю пропозицію підтримав Сигізмунд III. Нею зацікавилися деякі православні церковники — І. Борецький, М. Смотрицький, П. Могила.
Спроба об’єднати православних та уніатів в одну церкву виявилася невдалою.
Після легалізації православної церкви у 1632–1633 рр. (прийнято «Пункти для заспокоєння руського народу»)уніати отримали сім, а православні п’ять єпархій. Становище уніатської церкви ускладнилося. З одного боку, їй протистояла узаконена й організаційно зміцніла православна церква. З іншого боку, уніатське духовенство зіткнулося з опором представників католицького духовенства, які були невдоволені тим, що уніати позбавляли їх прибутків, оскільки переманювали до себе віруючих.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Див. додатковий матеріал
V . Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал за підручником (7)
_________________________________________
Додатковий матеріал
Матеріал для перевірки та корекції знань
І. Вкажіть:
1. Передумови укладення унії 2. Умови унії – позитивні для українців 3. Вкажіть прихильників унії та їхні погляди на об’єднання. |
1. Передумови укладення унії 2. Умови унії – негативні для українців 3. Вкажіть противників унії та їхні погляди на об’єднання. |
Матеріал для закріплення знань
І. Скласти логіку
Іов Борецький |
Петро Могила |
Й.-В. Рутський |
У 1620 р. висвячений митрополитом православної церкви |
Служив у польському війську, брав участь у битві під Хотином, але згодом постригся в ченці |
Митрополит греко-католицької церкви 1613 – 1637 рр. |
Великі надії покладав на розвиток освіти та книгодрукування, заснував Київську братську школу |
Був ініціатором створення Києво-Могилянської академії |
У 1617 р. створив Василіянський орден |
У 1618 р. був обраний настоятелем Михайлівського Золотоверхого монастиря в Києві |
1632 року — митрополитом православної церкви Київським і Галицьким |
У 1615 р. за дозволом Риму зрівняв статус греко-католицьких та єзуїтських шкіл |
ІІ. Реставрація тексту
1. Берестейська церковна унія була задумана, щоб подолати кризу православної церкви, але насправді привела до __ __.
2. Право підпорядковуватись не своїм єпископам, а безпосередньо патріархові називається __ __.
3. Коли в 1620 р. з Москви через Київ проїжджав єрусалимський патріарх Феофан, то до нього звернулись представники від усього українського громадянства з проханням __ __ __.
4. У сан київського митрополита було висвячено __ __.
5. У 1632 р. були укладені так звані «Пункти для __ __ __».
6. 1632 р. митрополитом Київським і Галицьким був затверджений __
7. Петро Могила обмежив право магнатів втручатися у __ __.
8. У Львівській друкарні було видано працю П. Могили __ .
9. Після легалізації православної церкви становище уніатської церкви __.
10. На православному церковному соборі в Києві у 1629 р. розглядалося питання про __ __.