Урок "Префікс" + презентація

Про матеріал
Даний урок ознайомлює учнів з роллю префіксів у словах; їх словотворчою функцією; формує вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів і розуміння пояснювати нові відтінки та значення, які надають префікси словам. Удосконалює вміння розрізняти й добирати споріднені слова, визначати корінь і префікс у словах.
Перегляд файлу

Українська мова

 

Тема уроку.  Префікс. Спостереження за роллю префіксів у словах.

Мета уроку: Ознайомити з роллю префіксів у словах; їх словотворчою функцією; формувати уміння утворювати нові слова за допомогою префіксів і розуміння пояснювати нові відтінки та значення, які надають префікси   словам. Удосконалювати вміння розрізняти й добирати споріднені слова,

визначати корінь і префікс у словах;

розвивати спостережливість, уміння порівнювати, робити висновки;

виховувати любов і повагу до України.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань 

Матеріали та обладнання: картки зі словами, презентація до уроку, сигнальні картки зеленого і червоного кольору.

 

Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

1. Психоформула.                                                                                   Слайд 1

На уроці рідну мову

Зараз будемо вивчати

Розберемо кожне слово,

Щоб її нам краще знати.

2. Девіз уроку                                                                                          Слайд 2

На уроці рідну мову
будемо вивчати.
Отже,  будьте всі уважні,

щоб краще її знати.

 

ІІ. АКТУАЛИЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

3. Вступне слово вчителя.

  • Наша мова багата й милозвучна. Її слова складаються з частинок, наче мозаїка з камінців. І щоб мова була по-справжньому яскравою й живою, мало вміти збирати ці «камінці» в купу, треба ще навчитися викладати з них візерунки.

4. Створення позитивного емоційного фону. 

- Відгадайте, будь ласка, загадку і ви дізнаєтеся, хто сьогодні до нас у гості завітав, щоб разом з вами вивчати рідну мову.

Хоче він розумним стати,
рідну мову гарно знати.

То такий уже він знайко,
а зовуть його (Пізнайко).                                                              Слайд 3

 

- Пізнайко приніс дуже багато різних завдань, але перш за все, ми повинні дізнатися, якою ж буде тема нашого уроку. Допоможуть нам завдання від Пізнайка, за правильні відповіді яких ми отримаємо букву з нашої теми.

  1. Хвилина каліграфії     

- Пізнайко дуже хоче побувати у місті. Відгадайте, у якому?


Над річкою Дніпром сивим,

розкинулось місто красиве.

Назвали його в честь князя Кия
і зветься воно (Київ)


 

  1. Прийом «Асоціації»

- А що ви знаєте про Київ?                                                                     Слайд 4

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Метод «Незавершене речення»  

-  Слова, як будинки, будуються з маленьких частинок. Згадаймо, з яких частин складаються слова.                                                                       Слайд 5

  • Змінна частина слова називається …. (закінченням)
  • Частина слова без закінчення називається… (основою)
  • Спільна частина споріднених слів називається… (коренем)
  • Як визначити корінь у словах? (Дібрати спільнокореневі слова)   
  1. Визначення кореня у слові

Київ – київський, кияни.

- Дід Буквоїд з’їв одну із частин слова. Здогадалися яку? (Префікс)

- Діти, «префікс» з латинської мови означає той, що стоїть попереду»

Слайд 6

 

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ                             Слайд 7

– Прочитайте тему уроку  

  1. Метод «Очікування»

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

- Наш урок – це урок творчості, натхнення, добра і радості, тому я очікую від вас уваги, працьовитості і плідної роботи.

 

V. СПРИЙМАННЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

10. Ознайомлення із словотворчою роллю префіксів.              Слайд 8

- Захотів Пізнайко дізнатися більше про Київ. Щоб помилуватися красою рідної України, вирішив йти пішки. (Учитель прикріплює слово йти). Спочатку йому потрібно було вийти з будинку. По дорозі стояв будинок його бабусі.

 

 

 

 

ви

 

за

 

пере                              йти

 

зі

 

ді

Він вирішив зайти провідати її. Потім перед ним пролягла перешкода – річка і йому треба її перейти. Раптом назустріч вискочила машина, і Пізнайкові довелося зійти з дороги. Довго ще він так йшов і нарешті зміг дійти до Києва.

- Діти, у слові йти частинка ти – це частка дієслова неозначеної форми, яку ми будемо вивчати пізніше.

- Яка спільна частина? й . Це корінь.

- А як же ми назвемо ту частину, яка стала перед коренем і допомогла Пізнайкові побувати у Києві?

- Так, де стоїть префікс у словах? (перед коренем)

- Чи змінив префікс значення слова «йти»?

- Отже, з допомогою префіксів, ми змогли утворити нові слова. От чому префікс має словотворчу роль в українській мові.

- Записати у зошити слова, позначити префікс.

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

11.  Робота з підручником.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

              12. Гра «Аукціон»                                                                      Слайд 9

- Продається слово КАЗАТИ

- За допомогою префіксів утворити нові слова. (Префікси записані на дошці (за 1 хв. хто більше))

Роз-, при-, на-, без-, ви-, до-, пере-

- Який префікс не використали? Чому?

- Скласти речення із словом на вибір..

  1. Гра «Впізнай слово з префіксом.                                            Слайд 10

(Учні сигналізують зеленим кольором, якщо є префікс, червоним – немає)»

 

Йшли, перейшли, підводний, мова, приїхати, розмова, летіти, відпочити.

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

  1. Гра «Хто я»

Як стану перед коренем,

я ніби голова.

І залюбки утворюю 
нові й нові слова.   (Префікс)

 

  1. Метод «Інтерв’ю за три кроки».
  • Сьогодні на уроці ми ….
  • Чи справдилися ваші очікування?
  • Так що таке префікс?
  1. Самооцінювання. 

- Продовжіть речення:                                                                        Слайд 11

  • На уроці я навчився…
  • Я зможу….

- У народі кажуть «Хто знання має, той мур ламає». Бажаю вам з допомогою знань здолати всі перешкоди у своєму житті.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

вивчити правило с. 85

виконати впр.193

 




 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ткачук Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 серпня 2019
Переглядів
1142
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку