Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Тема. Основа слова. Частини основи: корінь, префікс, суфікс

Про матеріал
Мета: • ознайомити учнів із поняттям основа слова та частинами основи; вчити виділяти змінну частину – закінчення, шляхом словозміни; визначати основу в словах; • розвивати усне і писемне мовлення, творчі здібності учнів, • формувати в учнів комунікативну компетентність, вміння вчитися; уміння й навички самоконтролю та самооцінки; • виховувати товариські почуття, ціннісне ставлення до рідного краю. Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручник, зошит.
Перегляд файлу

Тема. Основа слова. Частини основи: корінь, префікс, суфікс

Мета:

  •    ознайомити учнів із поняттям основа слова та частинами основи; вчити виділяти

змінну частину – закінчення, шляхом словозміни; визначати основу в словах;

  • розвивати усне і писемне мовлення, творчі здібності учнів,
  • формувати в учнів комунікативну компетентність, вміння вчитися; уміння й навички самоконтролю та самооцінки;
  • виховувати товариські почуття, ціннісне ставлення  до рідного краю.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, зошит.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Представлення вчителя.

- Доброго ранку. Мене звати Гуцова Людмила Олександрівна. Я вчитель початкових класів Охтирської гімназії. Проведу у вас урок.

- Чого ви очікуєте від цього уроку? (Хочете щось цікаве дізнатися, показати свої уміння й навички, досягти успіху).

- Щоб урок був успішним я для вас підготувала цікаві тренувальні вправи, тест, а також пам’ятку, яка стане у нагоді вам на наступних уроках. А якими ви будете на уроці? (Уважними, зібраними, активними, наполегливими).

Рефлексія.

- Я дарую вам свою усмішку, а ви подаруйте мені свої усмішки і починаємо наш урок української мови.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

     Сядьте рівно. Зошити покладіть похило. Протягом уроку звертаємо увагу на свою осанку. Записуємо число, класна робота.

1. Запис дати     27 жовтня
             Класна робота

      - Ми продовжимо вивчати свою рідну мову, мову народу, який має свою історію, культуру та славне героїчне минуле

2. Каліграфічна хвилинка (під музичний супровід)

Мм

     - На хвилинці каліграфії ми пропишемо буквосполучення великої та малої букви М лише один рядок. Звертаємо увагу на нижнє з’єднання літер. Хто пропише рядок, той підіймає підняту руку з ручкою. Це буде для мене сигнал, що ви готові працювати далі. Сподіваюся, що письмо під красиву музику принесе вам задоволення. Приступили до роботи.

минулий минула минуле минулі

        - На наступному рядку ми запишемо словникове слово минулий. Запам’ятайте! Слово пишеться з буквою «и» у першому ненаголошеному складі. Пропишіть слово 1 раз.

       -  Наше завдання: у слові «минулий» позначити закінчення. Продовжіть речення: щоб визначити закінчення,  треба … (змінити слово). Як можна змінити слово минулий? Хто вийде до дошки та запише. Я поруч і завжди прийду на допомогу. (Ніч (яка?),  свято (яке?), дні (які?)). Як позначається закінчення? (Квадратиком, віконечком).

      - Як ви гадаєте, ми утворили нові слова, чи записали одне й те ж саме слово тільки з різними закінченнями? (Одне слово з різними закінченнями).

     - Хто розкаже правило про закінчення? (на с. 50)

         Отже, у слові є змінна частина – закінчення.

      - Як на вашу думку, що означає слово минулий? (У тлумачному словнику пояснюється, що це той, який пройшов, минув).

       До вашої уваги універсальний словник, який об’єднує в собі інші словники. Серед них орфографічний, тлумачний, етимологічний.

     - Наступне завдання. Потрібно відредагувати речення, змінюючи закінчення і каліграфічно записати його.

Слова-картки

                                                                                                                           

 

-Яке слово слід змінити? (Минулий на минулі)

- Яка частина слова змінилася? (Закінчення). Давайте позначимо його.

- Для чого ми змінювали закінчення? (Для зв’язку слів у реченні. Для того, щоб речення  було правильним та красивим).

- Хто зможе розказати правило? (на с. 51)

           Отже, закінчення служать для зв’язку слів у реченні.

- Запишемо це речення коментовано.

- Позначимо у цьому реченні підмет та присудок.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

- Погляньте на дошку. Пропоную вам зі складів побудувати сполучення слів

     Склади-картки

    1    3   2    5    4              

 «ос, ва, но, ва, сло» (Основа слова)

     - Отже, тема нашого уроку звучить так: «Основа слова. Частини слова: корінь, префікс, суфікс». Для вас це нове. Ми з’ясуємо що таке основа слова, з яких частин може складатися. Будемо вчитися визначати в словах закінчення шляхом словозміни, виділяти основу слова; розвивати усне і писемне мовлення, творчі здібності.

    - Що ж таке основа слова?

    -Знову я звертаюся до мого помічника – універсального словника, до якого входить етимологічний словник. У якому пояснюється походження слів, тобто як вони виникли.

     Слово основа походить від слова снувати, тобто мотати, намотувати основу тканини, плести петлі. Без такої основи не може існувати тканина, а без основи слова – саме слово.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

- Переконаємося у цьому попрацювавши над віршем у підручнику на с. 52 вправи 110.

1. Робота над віршем (с. 52, впр. 110)

- Прочитайте вірш, з’ясуйте чи всі слова вам зрозумілі?

- Хто бажає прочитати вірш виразно вголос?

- Що полив дощик?

- Давайте запишемо назви овочів, які підкреслені у вправі.

- Хто бажає до дошки записати з коментуванням?

Вправа 110

        Капусту, картоплю,  помідори, петрушку.

- Позначте закінчення у цих словах. (Для цього потрібно змінити слово). Та частинка слова, яка змінилася і буде закінченням. (Учень позначає закінчення).

- Частина слова без закінчення є основою слова. Вона позначається спеціальним значком, схожим на той, яким ми позначаємо на уроках природознавства таке природне явище як іній. (Вчитель закриває закінчення, діти читають основу і позначають, а вчитель на дошці.)

- Ви назвали і позначили у словах закінчення та його основу.

         Отже, основа слова – це частина слова без закінчення. Знаючи закінчення, ми можемо визначати основу слова. За основою ми пізнаємо саме слово, його значення.

- Чи можна відгадати за закінченням, яке слово я мала на увазі?

-а (учні роблять різні припущення);

-ий; -ій (аналогічно).

- А яке слово ви впізнаєте, коли я скажу земл- (Земля) яблуньк-

(Яблунька) смачн  (Смачний, смачна, смачні)

           Отже, основа несе в собі значення самого слова.

2. Пограємо в гру «Основа чи закінчення?»

          Я називаю частину слова, а ви за допомогою картки-схеми сигналізуєте закінчення це чи основа:

-а; весн-; -ій; школ-; -ий; діжечк-; учн-; стол-; -и; казк-

3. Фізкультхвилинка

- Настав час відпочити. Давайте разом виконаємо рухливі вправи під чудову українську пісню, яка називається «Україно, ми твоя надія». Дивимося на екран і повторюємо рухи.

4. Вірш про основу

- І знову повертаємося до основи слова.

- Послухайте вірш і скажіть, із яких частин може складатися основа?

Я – чарівна основа слова,

І без закінчення чудово

Існую я, та, зокрема,

Є в мене корінь – голова,

І префікс є і суфікс є,

Ніщо мій настрій не псує!

- Тож з яких частин слова може складатися основа? (З кореня, префікса, суфікса).

- Щоб краще ми засвоїли частини слова до нас примчав казковий потяг. Давайте назвемо його пасажирів і подивимося як вони позначаються: закінчення, основа, корінь, префікс, суфікс.

 

 

 

5. Вивчення правила за підручником

- Давайте перевіримо, чи правильно ми назвали частини основи. Для цього прочитаємо правило у підручнику на с. 52:

  • вчитель читає правило;
  • самостійно прочитайте і зверніть увагу на умовні позначення частин основи;
  • прочитайте ще раз і пограйте в парі в таку гру «Я – тобі, ти – мені». Тобто,

розкажіть один одному це правило;

  • Що називається основою?
  • З яких частин складається основа слова?

Казковий потяг повезе нас безкрайніми просторами  рідної України на берег найкрасивішої річки Ворскли.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Розвиток мовлення. Робота за малюнками (с.53, впр. 112)

- Попрацюємо у підручнику на с. 53 над вправою 112.

- Хто прочитає завдання до вправи?

- Розгляньте малюнки. Даю вам хвилинку.

- Що ви бачите на першому малюнку?

- Що зображено на другому малюнку? Від кого хлопчик проганяє собаку?

- Кого ви бачите на третьому малюнку? Що роблять діти?

- За цими малюнками складемо розповідь. Зачин та кінцівка у нас є.

- Якої частини не вистачає? (Не вистачає основної частини).

- Прочитаємо зачин (буксиром). Який малюнок відповідає зачину?

- Прочитаємо кінцівку. Який малюнок відповідає кінцівці?

     Отже, за другим малюнком нам потрібно скласти основну частину розповіді. Допоможуть нам у цьому слова з довідки. Прочитаймо їх.

- Я почну, а ви продовжите. З прибережних кущів вискочив собака.

- Що далі? Він кинувся до гнізда дикої качки.

- Що зробив Василько? Він прогнав собаку.

- Що потім зробили діти? З тих пір діти підгодовують каченят.

- Попрацювали гарно, але нам треба повернутися знову до довідки. Потрібно виписати виділені слова з довідки, позначити в них закінчення та основу.

- Хто бажає попрацювати за індивідуальними картками? Ви працюєте індивідуально без нас.

- Картки покладете в зошит, ваша робота буде оцінена.

- Хто бажає прокоментувати, перше словосполучення і визначити в ньому закінчення та основу?

Індивідуальне завдання

Прочитайте слова. Позначте в них закінчення та основу.

Навколишні дерева, свійської тварини, неосяжні, корову.

Вправа 112

Прибережні кущі

- Далі продовжіть самостійно   дикої качки, нерозлучні, собаку.

Взаємоперевірка за опорною схемою.

- Обміняйтеся зошитами і перевірте свого товариша чи не допустив він помилок. Якщо так, то вкажіть йому на них.

- Обміняйтеся зошитами назад. Підніміть руки, хто не допустив жодної помилки? Добре.

2. На завершення я вам пропоную на картках виконати тест, який називається «Основа слова».

1. Закінчення позначається так:

а)          ,  б)        ,  в)      .

2. Основа слова позначається так:

а)          , б)      ,       в)              .

3. Корінь позначається так:

а)         ,  б)        ,     в)       .

4. Префікс позначається так:

а)       ,    б)        ,     в)         .

5. Суфікс позначається так:

а)         ,  б)         ,    в)          .

Самоперевірка

1. в)    2.  в)  3. а)  4. в)   5. а).

- Хто не зробив жодної помилки? Хто допустив одне помилку? Дві помилки?

- Тести також вкладіть до зошитів

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

- Що вивчали на уроці?

- Що для вас було цікавим?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 53, впр. 113. Запишіть складений у класі текст за малюнками. Прочитайте його батькам. Повторити правило на с. 52.

- Закінчити урок хочу словами – настановою:

Вивчайте мову українську

Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

Прекрасну, милу і чудову,

Як материнську мову колискову.

І на згадку про наш урок з вами залишається казковий потяг. Як пам’ятка про основу слова він буде вам у нагоді на наступних уроках. Мені було приємно з вами працювати. Дякую за урок. До побачення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зошити, підручники відкриті; роздані картки, пам’ятка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запис на дошці вчителем (заздалегідь)

Фонограма – 1

 

 

 

 

 

 

 

Біля дошки 1 учень записує слова, а потім позначає закінчення

 

 

 

 2 учні розказують правило

 

 

Показую словник

 

 

Біля дошки 1 учень записує відредаговане речення

Слова-картки

 

 

2 учні розказують правило

 

 

 

 

Склади-картки

 

 

 

 

Усно – 1 учень читає

 

 

 

Слайд – фото (одночасно говорю і показую на станок з килимом)

 

 

 

Я читаю завдання, змінивши його

 

Учень біля дошки з підручником коментує запис (Пишемо з великої букви, абзац…)

 

 

 

 

 

 

 

Аудіювання

 

 

 

 

Картки – індив. розд. матеріал – 29 штук 

Аудіювання

Відео (пісня)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Плакат – поїзд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фонограма 2 -

звук поїзда

 

 

 

 

Біля дошки по слову записують учні

 

Слайд

 

Роздрукований на картках – 29 штук

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Індивідуальні картки – 2 учні.

Один учень коментує і розбирає

 

Опорна схема

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фонограма 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
7 серпня 2019
Переглядів
5328
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку