Читання
3 клас
Т е м а. Народна скарбничка. Загадки
М е т а. Ознайомити учнів з народною мудрістю, вчити відгадувати загадки за використаними в них прикметниками, виразно читати віршовані твори, розвивати вміння зіставляти зміст прочитаного з малюнками до твору, виховувати інтерес та повагу до культурної спадщини українського народу.
Обладнання: Збірка «Золоте джерельце» (Київ.: «Форум»,2001), ілюстрації по темі до творів, тексти творів для кожного учня, альбоми, олівці, фломастери.
Хід уроку
Психологічне налаштування на урок.
На основі слів Я Щоголіва знайти слова, які допоможуть зрозуміти суть народної мудрості.
Вчіться, діти! Мудра книжка
Скаже вам чогось багато
З того, що колись другими
І посіяно й пожато.
(Варіанти: мудра книжка, посіяно й пожато).
Читати розуміти пояснювати порівнювати
Знаходити головне ЗАГАДКА виділяти ознаки мислити
спостерігати
Загадка розповідає про предмет чи явище, описує їхні ознаки, але не називає їх. Відгадає її той, хто добре мислить, знає ознаки різних предметів, явищ природи.
* * *
Я тобі не говорю, що тобі говорю,
Я тобі лиш скажу, щоб ти мені сказав,
Що я тобі не договорила. Що це?
(кагадЗа)
Перестав склади і відгадаєш.
Хто ж там, хто ж там вже стомився
І додолу нахилився?
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Сонце спить. Небо спить (очі закриті долонями),
Навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало (відкривають очі й піднімають голови)
І проміння всім послало (стають навшпиньки, руки піднімають угору, розводять у сторони).
III. Засвоєння тексту вірша-загадки Л. Глібова «Котилася тарілочка».
Це і є слова-відгадки (сонце, нічка).
Релаксація (зменшення напруги, послаблення).
Небо спить, мов зайченя,
І маленьке зірченя
Чорну шибку прочиня.
***
Прочитай великі літери кожного рядка і ти відгадаєш загадку (ніч).
Що у світі най…, най…, най…?
Що по небу вдень гуляє,
Ніч проходить - … ?
Маленьке, (яке?)… , всьому світу миленьке.
Золоте (що?) … купається в синьому морі?
Складай загадки про предмети, які тебе оточують, про явища природи, щоб збагатити рідну мову.
Слово: я
Ознака: дуже потрібна всім і дорослим і малим
Дія: всіх я розуму учу
Фраза: а сама завжди мовчу (книга)
Що мовчить, а розуму вчить?
Не кущ, а з листочками, не сорочка, а зшита, не людина, а навчає.
Склади коротку загадку
П’ять братів – ростом (які?) … , віком (які?) … . (ніріз, нірів)
А щоб скласти цю загадку, послухайте оповідання Костянтини Малицької
«П’ять братів»
П’ять братів прийшли до школи. Були ще маленькі. Треба було їм писати, але перо видалося важким. Перший брат каже: «Почекай, братику, я тобі допоможу». Підняли перо вдвох. Але невдовзі стали гукати: «Впале перо! Впаде! Ми не можемо його тримати!» Тоді третій брат обізвався: «Я вам допоможу!»
Тепер вже тримали перо міцно, але водночас ще гукали: «Хай нас хто-небудь підпирає, як будемо писати».
Тоді четвертий і п’ятий братики обіцяли, що будуть їх підпирати, як вони будуть писати.
І підпирали. Писалося братикам добре. Один брат би нічого не вдіяв, а всім укупі добре пішло.
Що воно таке? Вгадайте, любі діти, які це братики писали аж уп’ятьох одним пером? (пальці).
Виразно читати вірш-загадку «Котилася тарілочка» та підготувати декілька загадок, щоб загадати їх у класі.