Конспект уроку з української мови для 5 класу з теми "Написання префіксів при-,пре-,прі-".
1
Відкритий урок
української мови в 5 класі
на тему:
Вимова і написання префіксів
пре-, при-, прі-
Підготувала вчитель
української мови
та літератури
Гаврилюк О.М.
Тема. Правопис префіксів пре-, при-, прі-.
Мета: повторити й поглибити знання учнів про префікси, сприяти зміцненню навичок їх виділення; формувати загально-пізнавальні вміння знаходити префікси пре-, при-, прі-, визначати їх роль у словах; розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів; виховувати любов до рідної мови за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Доброго дня вам, діти. Розпочинаємо урок української мови.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Троє братів Пре, При та Прі йшли по гірському плато.
Я премудрий, прегарний! - вихвалявся перший брат - Пре.
Пре та При так захопилися хвастощами, що не помітили, як полетіли у прірву.
Прі підійшов до ущелини і... витягнув схвильованих братів.
III. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми познайомимося з правилами написання та вимовою слів з префіксами пре-, при-, прі, будемо застосовувати правила правопису у тренувальних вправах. Записуємо дату і тему уроку.
(Слайд 1 з темою уроку)
(Слайд 2 – «Мандрівка в країну Префіксів» (з текстом неправильно написаного наказу).
Ми здійснимо захоплюючу мандрівку в країну Префіксів.
І в цьому королівстві ми познайомимося з принцесою на прізвисько Всезнаюча. Вона зробила у своєму наказі декілька помилок, що свідчить про її неграмотність. Ми допоможемо їй виправити помилки і завоювати прихильність і повагу підлеглих, пояснимо правопис неправильно написаних слів. І в цьому нам, звісно, допоможуть її підлеглі: При-, Пре-, Прі- (Слайд 3 – «Королівство Префіксів»).
І перший префікс, з яким ми познайомимось – це префікс при-.
(Слайд 4 – «Префікс При-». Прочитаймо, коли ж він використовується.
Слайд 5 «При-»)
Давайте уявимо себе дослідниками і виконаємо такі завдання (письмово).
Замінити словосполучення словами з префіксом при-.
Злегка закритий; той, що знаходиться недалеко від моря; не зовсім заплющені очі; не зовсім сів; злегка заморожений; той, що знаходиться біля річки Дніпро; той, що знаходиться недалеко від міста.
Сформулюйте правило, коли ж ми в словах пишемо префікс при-.
А зараз ми познайомимося ще з одним підлеглим принцеси Всезнаючої – Префіксом пре-.
(Слайд 7 – «Префікс Пре-») Прочитаймо, коли ж він використовується.
(Слайд 8 «Пре-»)
Наступним нашим завданням у Країні Префіксів буде
2 Розподільний диктант (2 учні записують на дошці, інші – в зошитах)
Записати слова в дві колонки. До першої ті, що означають приєднання, наближення чи неповноту дії, а до другої ті, що вказують на збільшену ознаку.
Прекислий, присолити, приписати, прерозумний, преталановитий, приозерний, прикордонник, преширокий, преглибокий, приборканий, прелагідний, приморський, прекорисний.
І на наше знайомство з нетерпінням чекає ще один найскромніший підлеглий Всезнаючої – Префікс прі-.
(Слайд 9 –«Префікс Прі-»)
3 Словникова робота (Слайд 10)
4 Пошукова робота
А зараз ми займемося у королівстві префіксів пошуковою роботою. (Слайд 11 «Запишіть») Запишіть, вставте потрібні букви. У кожному рядку підкресліть зайве слово.
1. Пр…звище, пр…звисько, пр…рва, пр…віт.
2.Пр…міський, пр…великий, пр…красний, пр…цікавий.
3. Пр…погано, пр…крити, пр…шити, пр..йти.
Учні самостійно записують слова до зошита і визначають зайве. Троє учнів по черзі називають визначене слово (тепер у нас є можливість перевірити самих себе –( Слайд № 12 – «Перевірте»)
-Діти, у королівстві префіксів шанують не лише грамотність, а й рухливість і здоров'я.
Фізкультхвилинка
Із-за парт всі миттю встали,
Гарно спинки підрівняли.
Вгору тягнемось усі,
Мов трава в дрібній росі.
Потім легко всі присіли,
Наче ноги заболіли.
Потім встали, руки в боки
І зробили два підскоки.
Каблучками цок і цок
І продовжим знов урок.
5 Редагування (усно) (Слайд № 13)
Нашої допомоги у королівстві префіксів потребують і прислів’я: вони загубили деякі свої слова і ми повинні дібрати з довідки пропущені слова з префіксами при -, пре -, прі – і відновити ці народні вислови, обґрунтувавши написання префіксів.
6 Гра «Кубик».
Для гри виготовлений кубик, на гранях якого написані префікси
при-,пре-,прі-.Учні кидають кубик один одному, стежачи за тим, який випаде префікс, і утворюють з ним слово.
ІV. Повторення й поглиблення знань.
-Ми вже знаємо, що Принцеса Всезнаюча зробила у своєму наказі помилки. Допоможіть їй виправити помилки і завоювати прихильність і повагу підлеглих. Поясніть правопис неправильно написаних слів.
(Слайд 14 – «Допоможіть» (текст наказу).
Один учень читає правильно наказ і пояснює правильне написання слів.
1. Пояснювальне письмо.
(Слайд 15 – «Пояснювальне письмо»).
(Слайд 16 з текстом завдання.)
Надійшла весна пр(е, и, і)красна, многоцвітна, тепла, ясна, ніби дівчина в вінку. З чужої чужини, з далекого краю пташки
пр(е, и, і)летіли до рідного гаю. Пр(е, и, і)несла мені весна те, що пилом вже пр(е, и, і)пало.
Діти самостійно записують текст. Перевірка завдання.
(Слайд 17 з правильним варіантом тексту)
Учні читають речення по черзі й коментують, яку букву в префіксах вони використали.
2. Фонетичний розбір слова.
Краю – {к р а й у} – 4б,5зв.
3. Робота з підручником
Вправа 541. Виписати слова з префіксами при- пре- прі-.
4.Виконати тестове завдання
https://learningapps.org/view3940632
V. Систематизація й узагальнення вивченого.
1. Робота з сигнальними картками.
Преглибокий, прикусити, принести, преславний, пресміливий, прибивати,прикордонник, прихорошити, презавзятий, припущення, применшити,пристаркуватий, прихилитися, пресумний, предобрий, придобрити, прибігти.
VI. Підсумок уроку.
1. Метод незакінчених речень.
( Слайд 18 – «Доповніть речення» ).
Про префікс пре- сьогодні я дізнався…
Тільки три слова пишуться з префіксом …
Слова з префіксом при - означають…
VІ. Оцінювання. Домашнє завдання. (Слайд 19)
Учитель коментує зміст домашнього завдання. Вивчити правила на сторінці 211, письмово виконати вправу 540.