Урок "Префікси при-,пре-,прі-."

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 5 класу з теми "Написання префіксів при-,пре-,прі-".
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок

української мови в 5 класі

на тему:

 

Вимова і написання  префіксів

пре-, при-, прі-

 

 

 

 

Підготувала вчитель

                                                    української мови

                                                                та літератури

                                                                    Гаврилюк О.М.

 

 

 

Тема. Правопис префіксів пре-, при-, прі-.

Мета: повторити й поглибити знання учнів про префікси, сприяти зміцненню навичок їх виділення; формувати загально-пізнавальні вміння знаходити префікси пре-, при-, прі-, визначати їх роль у словах; розвивати творчі вміння вико­ристання цих префіксів для створення нових слів; виховувати любов до рідної мови за допо­могою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріа­лу.

Тип уроку: урок формування умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

   - Доброго дня вам, діти. Розпочинаємо  урок української мови.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Діти, ви любите казки? Сьогодні урок ми розпочнемо з казки.

Троє братів Пре, При та Прі йшли по гірському плато.

Я премудрий, прегарний! - вихвалявся перший брат - Пре.

  • А я - насуплено мовив При, - приєднуючись до слів, надаю їм нових значень. Наймолодший брат Прі повільно йшов позаду. Він був скромний і не любив вихвалятися, бо вживався лише у трьох словах.

Пре та При так захопилися хвастощами, що не помітили, як полетіли у прірву.

  • Як мені препогано! - кричав Пре.
  • Прийди на допомогу! - волав При.

Прі підійшов до ущелини і... витягнув схвильованих братів.

  • Вибач, брате, - винувато мовили Пре та При. Ми зрозуміли, що не можна жити без дружби. Спасибі тобі. Ніколи не називатимемо образливим прізвиськом. У тебе ж таке гарне прізвище!

 

  • Про кого ця казка? (Про трьох братів.)
  • Як звали братів? (Пре, При та Прі.)
  • Як ви думаєте, що це за брати? (Це префікси)    

 

III. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

        Сьогодні на уроці ми познайомимося з правилами написання та  вимовою слів з префіксами пре-, при-, прі, будемо застосовувати правила правопису у тренувальних вправах. Записуємо дату і тему уроку.

 

(Слайд  1 з темою уроку)

 

(Слайд 2 – «Мандрівка в країну Префіксів» (з текстом неправильно написаного наказу).

 

        Ми здійснимо захоплюючу мандрівку в країну Префіксів.

         І в цьому королівстві ми познайомимося з принцесою на прізвисько Всезнаюча. Вона зробила у своєму наказі декілька помилок, що свідчить про її неграмотність. Ми допоможемо їй виправити  помилки і завоювати прихильність і повагу підлеглих, пояснимо правопис неправильно написаних слів. І в цьому нам, звісно, допоможуть її підлеглі: При-, Пре-, Прі- (Слайд 3 – «Королівство Префіксів»).

 І перший префікс, з яким ми познайомимось – це префікс при-.

(Слайд 4 – «Префікс При-».  Прочитаймо, коли ж він використовується.

Слайд 5 «При-»)

  1. Дослідження –реконструювання. (Слайд 6 )

     Давайте уявимо себе дослідниками і виконаємо такі завдання (письмово).

Замінити словосполучення словами з префіксом при-.

      Злегка закритий; той, що знаходиться недалеко від моря; не зовсім заплющені очі; не зовсім сів; злегка заморожений; той, що знаходиться біля річки Дніпро; той, що знаходиться недалеко від міста.

 Сформулюйте правило, коли ж ми в словах пишемо префікс при-.

 А зараз ми познайомимося ще з одним підлеглим принцеси Всезнаючої – Префіксом пре-.

(Слайд 7 – «Префікс Пре-»)  Прочитаймо, коли ж він використовується.

(Слайд 8 «Пре-»)

  Наступним нашим завданням у Країні Префіксів буде

       2  Розподільний диктант (2 учні записують на дошці, інші – в зошитах)

 Записати  слова в дві колонки. До першої ті, що означають приєднання, наближення чи неповноту дії, а до другої ті, що вка­зують на збільшену ознаку.

 Прекислий, присолити, приписати, прерозумний, преталановитий, приозерний, прикордонник, преширокий, преглибокий, приборканий, прелагідний, приморський, прекорисний.

 

 І на наше знайомство з нетерпінням чекає ще один найскромніший підлеглий Всезнаючої – Префікс прі-.

 (Слайд  9 –«Префікс Прі-»)

                  3   Словникова робота   (Слайд 10)

          4  Пошукова робота

 А зараз ми займемося у королівстві префіксів пошуковою роботою. (Слайд 11 «Запишіть») Запишіть, вставте потрібні букви. У кожному рядку підкресліть зайве слово.

1. Пр…звище, пр…звисько, пр…рва, пр…віт.

2.Пр…міський, пр…великий, пр…красний,  пр…цікавий.

3. Пр…погано, пр…крити, пр…шити, пр..йти.

 Учні самостійно записують слова до зошита і визначають зайве. Троє учнів по черзі називають визначене  слово (тепер у нас є можливість перевірити самих себе –( Слайд № 12 – «Перевірте») 

 

     -Діти, у королівстві префіксів шанують не лише грамотність, а й рухливість і здоров'я.

                                               Фізкультхвилинка

Із-за парт всі миттю встали,
Гарно спинки підрівняли.
Вгору тягнемось усі,
Мов трава в дрібній росі.
Потім легко всі присіли,
Наче ноги заболіли.
Потім встали, руки в боки
І зробили два підскоки.
Каблучками цок і цок
І продовжим знов урок.

            5   Редагування (усно) (Слайд № 13)

 Нашої допомоги у королівстві префіксів потребують і прислів’я: вони загубили деякі свої слова і ми повинні дібрати з довідки пропущені слова з префіксами при -, пре -, прі – і відновити ці народні вислови, обґрунтувавши написання префіксів.

           6  Гра «Кубик».

 Для гри виготовлений кубик, на гранях якого написані префікси

при-,пре-,прі-.Учні кидають кубик один одному, стежачи за тим, який випаде префікс, і утворюють з ним слово.

 

 ІV. Повторення й поглиблення знань.

       -Ми вже знаємо, що Принцеса Всезнаюча зробила у своєму наказі помилки. Допоможіть їй виправити помилки і завоювати прихильність і повагу підлеглих. Поясніть правопис неправильно написаних слів.

 (Слайд 14 – «Допоможіть» (текст наказу).

 Один учень читає правильно наказ і пояснює правильне написання слів.

            1. Пояснювальне письмо.

 (Слайд 15 – «Пояснювальне письмо»).    

 (Слайд 16 з текстом завдання.)

       Надійшла весна пр(е, и, і)красна, многоцвітна, тепла, ясна, ніби дівчина в вінку. З чужої чужини, з далекого краю пташки

 пр(е, и, і)летіли до рідного гаю. Пр(е, и, і)несла мені весна те, що пилом вже пр(е, и, і)пало.

 Діти самостійно записують текст. Перевірка завдання.

(Слайд 17 з правильним варіантом тексту)

 Учні читають речення по черзі й коментують, яку букву в  префіксах вони використали. 

 

            2.  Фонетичний розбір слова.

Краю – {к р а й у} – 4б,5зв.

          3.  Робота з підручником

Вправа 541. Виписати слова з префіксами при- пре- прі-.

          4.Виконати тестове завдання

https://learningapps.org/view3940632

V. Систематизація й узагальнення вивченого.

         1. Робота з сигнальними картками.

Преглибокий, прикусити, принести, преславний, пресміливий, прибивати,прикордонник, прихорошити, презавзятий, припущення, применшити,пристаркуватий, прихилитися, пресумний, предобрий, придобрити, прибігти.

 

 

VI. Підсумок уроку.

1.  Метод незакінчених речень.

    ( Слайд 18  – «Доповніть речення» ).

 Про префікс пре- сьогодні я дізнався…

Тільки три слова пишуться з префіксом …

Слова з префіксом при - означають…

VІ. Оцінювання. Домашнє завдання. (Слайд 19)

Учитель коментує зміст домашнього завдання. Вивчити правила на сторінці 211, письмово виконати вправу 540.

 

doc
Додано
11 червня
Переглядів
255
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку