формувати вміння розрізняти префікси й прийменники за значенням і способом написання; правильно їх писати, утворювати нові слова за допомогою префіксів, з'єднувати за допомогою прийменників слова в словосполученнях за змістом; розвивати мовленнєву компетентність, увагу, пам'ять , пізнавальну активність, фонематичний слух, збагачувати словниковий запас, виховувати працелюбність, бажання вивчати українську мову.
Мета уроку: формувати вміння розрізняти префікси й прийменники за значенням і способом написання; правильно їх писати, утворювати нові слова за допомогою префіксів, з'єднувати за допомогою прийменників слова в словосполученнях за змістом; розвивати мовленнєву компетентність, увагу, пам'ять , пізнавальну активність, фонематичний слух, збагачувати словниковий запас, виховувати працелюбність, бажання вивчати українську мову.
Обладнання: картки самооцінювання, медіапроектор, презентація, правила роботи в групах, картки – сніжинки для груп, завдання – конверти для кожної групи, «дерево успіху», шаблони для прикрашення дерева ( сніжинки, зірочки, кульки).
Хід уроку
І. Організаційний момент
Ось дзвіночок пролунав,
Дзвінко пісню заспівав.
Чули, діти?
Сьогодні урок – відкритий для всіх,багато гостей! Тож вітаємо їх.
Сіли дівчатка – краса класу, а тепер хлопці – наша сила і мужність.
ІІ. Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів.
Урок розпочався.
Подумайте і закінчіть речення. ( слайд №1)
«Від уроку я очікую …»
«Наш урок буде …»
«На уроці ми будемо …»
Який настрій у вас сьогодні? Що ви побажаєте один одному на уроці?
Девіз уроку: Старайся , пробуй,живи!
Розум, увагу прояви!
Активним і уважним будь!
Про все, вивчив не забудь!
Отже, якщо на уроці ми будемо такими розумними, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок.
- Повторимо правила роботи в групах ( на парті правила).
Правила роботи в групах
ІІІ. Етап мотивації навчальної діяльності.
До нас на урок завітала незвична гостя ( слайд№3).
Йде зима, красуня мила.
В неї сукня сніжно – біла,
Черевички з кришталю –
Дуже зимоньку люблю.
ІV. Етап організації виконання плану діяльності.
Дійсно, адже зараз за вікном зима, тому наш урок проведемо у зимовому настрої.
(сніг, Різдво, ялинка, святий Миколай, мороз, холод, сніговик, канікули, лід, ковзани )
Урок продовжимо без зупинки з каліграфічної хвилинки!
З, з, зи, зд, оз, із.
Зима, зимовий, зимонька, перезимують (учні по черзі записують на дошці і в зошиті ).
Зима біла,
сніжна, яскрава.
Прийшла, вкрила, зачарувала.
Розстелила скатертину білу.
(Прийшла, вкрила, зачарувала, розстелила).
(слайд 6)
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Проблемне запитання
- Як правильно записати словосполучення? (слайд №7).
(на) мела на поля
Отже, над якою темою ми сьогодні будемо працювати.
« Префікси й прийменники».
Пригадай !
Що таке префікс?
Дізнайся:
Що таке прийменник?
Порівняй:
Яке мають значення префікси й прийменники?
Як пишеться прийменник і префікс зі словами?
Вам сьогодні треба діти,
Відкриття нове зробити.
І від префікса прийменник
Вміти завжди відрізнити.
Складіть з поданим словосполученням речення за схемою:
що зробила?
куди?
що?
чого?
якого?
Зима намела на поля білого снігу. ( характеристика речення)
а) Отже, повернемося до нашого речення. Ми вже знаємо над якою темою будемо сьогодні працювати. (Префікси й прийменники). Давайте порівняємо слово «намела» і словосполучення «на поля».Чому «намела» написали разом? Яку роль виконує префікс?Яке завдання виконує «на» у слові намела(утворює нове слово). Яке завдання виконує слово «на» у словосполученні «на поля». Чому написали «на поля» окремо? ( Бо це окреме слово, а всі слова пишуться окремо).
- Яке завдання виконує слово «на» в цьому реченні?
- Прочитайте речення без цього маленького слова.
Отже, прийменник – це окреме слово, що служить для зв’язку слів у словосполученнях і реченнях.
б) Дібрати за змістом прийменники ( робота в парах, усно).
На карточках надруковані завдання (слайд №9).
Перейду _________ дорогу,
дійду ___________ дороги,
вийду __________ дорогу,
зійду ___________ дороги,
відійду __________ дороги.
в) Робота з «Деревом рішень» (слайд №10)
(працюють групи, дописати)
Фізхвилинка (слайд 11)
( два учні працюють біля дошки, взаємоперевірка)
1в. – слова з прийменниками, (по 4 слова)
2в. – слова з префіксами (по 4 слова)
Уявіть на хвилинку, що ми знаходимося в казковому зимовому лісі. І тут можливі різні дива. На зимових галявинах побував чарівник – лісовичок і розсипав тут однакові префікси й прийменники. Щоб їх розпізнати, треба утворити з префіксами слова, а до прийменників дібрати іменники ( записати в зошиті)
Ігр. блакитна на __________ на_____________
По __________по_____________
ІІгр. синя від__________від_____________
за____________за_____________
ІІІгр. фіолетова під__________під____________
до___________до____________
Отже бачимо, що є однозвучні префікси й прийменники. Як же записати? Окремо чи разом?
достатній р. – вправа 250
(самоперевірка)
Перевірка здійснюється за слайдами)
Ігр. Стань коректором – людиною, яка виправляє помилки в книжках, газетах, журналах. Які виправлення ти зробив? Чому? Поясни свою думку.
За ховалось сонечко вже загори сині. Раптом зпівночі на сунула чорна хмара. Пливе надснігами. Потемнів сніговий килим.
ІІгр. Вставте замість крапок потрібні за змістом прийменники чи префікси.
Падають сніжинки … землю. Тихо лягають … поле, … ліс, … додолу. Я … слухаюсь … тихого снігопаду і чую ніжний дзвін. ( слайд 15)
ІІІгр. Утвори словосполучення, вставляючи потрібні прийменники та склади з ними речення (слайд №16).
Зима … лісі. Стрибнула … дерева. Запаси … ялинкою. Заховала … дупло.
Висновки про вживання префіксів та прийменників.
VII. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.
Підводячи підсумок нашого уроку доповніть речення « Екран рефлексії»
Мені сподобалось…
Які ж результати ви отримали в листах самоконтролю?
Оцініть свою роботу в листах самоконтролю ( див. додаток)
Закінчуючи урок, оцінимо ще свою роботу ( знання, вміння, навички) прикрашаючи дерево. Символічним зимовим деревом є ялинка. У кожній групі лежать малюнок ялинки. В залежності від того, як на вашу думку ви сьогодні працювали, прикрасьте дерево.
сніжинка – все було цікаве, я добре працював, все зрозумів
зірочка – все було добре, але я ще недостатньо зрозумів тему
жовта кулька – на уроці багато було помилок , урок пройшов марно.
Представники від кожної групи вивішують на дошку своє « дерево успіху».
Бажаю всім гарного настрою, успіхів у навчанні. (слайд 17,18)