Урок " Префікси й прийменники. Зіставлення їх за значенням та способом написання."

Про матеріал

формувати вміння розрізняти префікси й прийменники за значенням і способом написання; правильно їх писати, утворювати нові слова за допомогою префіксів, з'єднувати за допомогою прийменників слова в словосполученнях за змістом; розвивати мовленнєву компетентність, увагу, пам'ять , пізнавальну активність, фонематичний слух, збагачувати словниковий запас, виховувати працелюбність, бажання вивчати українську мову.

Перегляд файлу

Тема  уроку: Префікси  й  прийменники. Зіставлення  їх  за  значенням  та способом  написання.

Мета  уроку: формувати  вміння  розрізняти  префікси  й  прийменники  за  значенням і  способом  написання; правильно їх  писати, утворювати  нові  слова за  допомогою  префіксів, з'єднувати  за  допомогою  прийменників  слова  в  словосполученнях за змістом; розвивати  мовленнєву компетентність, увагу, пам'ять , пізнавальну  активність, фонематичний  слух, збагачувати  словниковий запас, виховувати  працелюбність, бажання  вивчати  українську  мову.

Обладнання: картки  самооцінювання, медіапроектор, презентація, правила  роботи  в  групах, картки – сніжинки для груп, завдання – конверти для кожної  групи, «дерево  успіху», шаблони  для  прикрашення  дерева ( сніжинки, зірочки, кульки).

Хід  уроку

І. Організаційний  момент

                           Ось  дзвіночок  пролунав,

                           Дзвінко  пісню  заспівав.

                           Чули, діти?

Сьогодні  урок – відкритий  для  всіх,багато  гостей! Тож  вітаємо  їх.

Сіли  дівчатка – краса  класу, а тепер  хлопці – наша  сила  і мужність.

ІІ. Оголошення, представлення  теми  та  очікування  навчальних  результатів.

  1. «Очікування  результату»

Урок  розпочався.

  • Що ви очікуєте  від  уроку?

Подумайте  і  закінчіть  речення. ( слайд №1)

 

 

 

 

 

 «Від  уроку  я  очікую …»

«Наш  урок  буде …»

«На уроці  ми будемо …»

Який настрій у вас сьогодні? Що ви побажаєте один одному на уроці?

 

 

 

 

 

 

Девіз  уроку: Старайся , пробуй,живи!

                      Розум,  увагу  прояви!

                     Активним  і   уважним  будь!

                    Про  все, вивчив  не забудь!

 

Отже, якщо  на  уроці  ми  будемо   такими  розумними, ми  разом  проведемо  цікавий, творчий, продуктивний  урок.

  • А щоб нам  всім  було на уроці  цікавіше, і щоб  ми  виконали  більше  завдань: ми об'єдналися  в  групи. Кожна  група  має  свою  назву: блакитна  сніжинка, синя  сніжинка, фіолетова  сніжинка.

- Повторимо  правила  роботи  в  групах ( на  парті  правила).

  Правила роботи в групах

  • Уважно слухати завдання
  • Працювати так, щоб нікому не заважати
  • Вислуховувати думку кожного члена групи
  • Дотримуватись відведеного часу
  • Дотримуватись правил піднятої руки
  • Працювати тихо, не заважати іншій групі
  •  
  • У кожного  з  вас  лежать  листи  самоконтролю. За  кожне  правильно  виконане  завдання  ви  отримуєте 2 бали, частково виконано ( до 2 помилок – 1 бал,більше  3 помилок – 0 балів). Наприкінці  уроку  ви  підрахуєте  загальну  кількість  балів.

ІІІ. Етап мотивації  навчальної  діяльності.

  До  нас  на  урок  завітала  незвична   гостя ( слайд№3).

 

                                        Йде  зима, красуня  мила.

В неї  сукня  сніжно – біла,

                                            Черевички з кришталю –

                                            Дуже  зимоньку  люблю.

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Етап  організації  виконання  плану  діяльності.

Дійсно, адже  зараз  за  вікном  зима, тому  наш  урок  проведемо  у  зимовому  настрої.

  1. – А що  ви уявляєте, коли  чуєте  це  слово? Які  асоціації  виникають у вас? Побудуйте асоціативний кущик зі словом «Зима» ( робота в групах)    (слайд №4).

 

 

 

 

 

 

 

(сніг, Різдво, ялинка, святий  Миколай, мороз, холод, сніговик, канікули, лід, ковзани )

  • Молодці, можна  ще  багато  придумати слів. Тим  самим  ми  збільшили   наш  словниковий  запас. Можливо, ці  слова  ми  ще сьогодні  зустрінемо на  уроці.
  1. Каліграфічна  хвилинка.

Урок   продовжимо  без зупинки  з  каліграфічної   хвилинки!

  • Згадайте  вимоги  щодо  писемного  мовлення.
  • Запишіть  букву з та  поєднання, які  зустрічаються  у  словах.

З,  з, зи, зд, оз, із.

  • Доберіть  спільнокореневі  слова  до  слова  зима ( від  кожної  групи  по  слову  записати  на дошці).
  • Яка  орфограма  у  слові  зима? (Правопис  ненаголошених  е  та и).
  • Як  перевірити?

Зима, зимовий, зимонька, перезимують (учні  по  черзі  записують на дошці  і  в зошиті ).

  • Назвіть  спільну  частину  у  цих  словах. Виділіть.
  • А як  називається  частина, що  стоїть  перед  коренем? ( префікс).
  1.  Із  віршика ( слайд №5)  випишіть слова.

Зима  біла,

сніжна, яскрава.

Прийшла, вкрила, зачарувала.

Розстелила  скатертину  білу.

 

 

 

 

 

 

 

(Прийшла, вкрила, зачарувала, розстелила).

  1. Отже, згадаємо, що ми  знаємо  про  префікс? Ми  звернемося  до   нашого  «дерева  рішень» (робота  в групах).

 

 

 

 (слайд 6)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V.   Вивчення    нового   матеріалу.

1. Проблемне  запитання

- Як  правильно  записати  словосполучення? (слайд №7).

 (на) мела на поля

 

 

 

 

 

 

  • Разом  чи  окремо? (вислуховуються   думки  кожної  групи).

Отже, над  якою  темою  ми  сьогодні будемо  працювати.

  1. Оголошення  теми  й  мети  уроку.

« Префікси  й  прийменники».

  • В укр. мові  є  маленькі  слова, дуже  схожі  на  префікси. Це  прийменники.
  • Подивіться  на план  нашого  уроку: ( слайд №8)

Пригадай !

Що таке  префікс?

Дізнайся:

Що  таке  прийменник?

Порівняй:

Яке  мають  значення  префікси  й  прийменники?

Як  пишеться  прийменник  і  префікс  зі  словами?

 

 

 

 

 

 

 

                                            Вам  сьогодні  треба  діти,

                                            Відкриття  нове  зробити.

І від  префікса   прийменник

Вміти  завжди  відрізнити.

 

 

 

 

 

 

Складіть з поданим словосполученням речення за схемою:

                                      що зробила?

                                                                                         куди?

                                            що?

 чого?

 

     якого?

 

Зима намела на поля білого снігу. ( характеристика речення)

 

  1.  Спостереження  за  написанням  префіксів  і  прийменників.

а) Отже,  повернемося  до  нашого  речення. Ми  вже   знаємо  над  якою  темою  будемо  сьогодні  працювати. (Префікси  й  прийменники). Давайте порівняємо слово «намела» і словосполучення «на поля».Чому «намела» написали разом? Яку роль виконує префікс?Яке завдання виконує «на» у слові намела(утворює нове слово). Яке завдання виконує слово «на» у словосполученні «на поля». Чому  написали  «на  поля»  окремо? ( Бо це  окреме  слово, а всі  слова  пишуться  окремо).

- Яке  завдання  виконує   слово  «на»  в цьому  реченні?

- Прочитайте  речення  без  цього  маленького  слова.

Отже,  прийменник – це  окреме  слово, що  служить  для зв’язку  слів  у  словосполученнях  і  реченнях.

б)  Дібрати  за  змістом  прийменники ( робота  в  парах, усно).

На  карточках  надруковані  завдання (слайд №9).

Перейду _________ дорогу,

дійду ___________ дороги,

вийду __________ дорогу,

зійду ___________ дороги,

відійду __________ дороги.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Як  пишуться  прийменники зі  словами?
  • Як  перевірити  що  це  прийменник? (Між прийменником і словом можна вставити ще одне слово)

в) Робота з «Деревом рішень» (слайд №10)

(працюють групи, дописати)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізхвилинка  (слайд 11)

 

 

 

 

  1. Впр. 248 (Завдання за варіантами. Прочитати вірш. Виписати слова:

( два учні працюють біля дошки, взаємоперевірка)

1в. – слова з прийменниками, (по 4 слова)

2в. – слова з префіксами (по 4 слова)

  1. Порівняння префіксів і прийменників. (« Галявина роздумів») (слайд 12)

 

 

 

 

 

Уявіть на хвилинку, що ми знаходимося в казковому зимовому лісі. І тут можливі різні дива. На зимових галявинах побував чарівник – лісовичок і розсипав тут однакові префікси й прийменники. Щоб їх розпізнати, треба утворити з префіксами слова, а до прийменників дібрати іменники ( записати в зошиті) 

Ігр. блакитна       на __________ на_____________

                                По __________по_____________   

ІІгр. синя               від__________від_____________

 за____________за_____________

ІІІгр. фіолетова    під__________під____________

 до___________до____________

 

Отже бачимо, що є однозвучні префікси й прийменники. Як же записати? Окремо чи разом?

  1. Коментар домашнього завдання.
  • У впр. 250, яку ви виконаєте вдома, вам доведеться зіткнутися з цією орфограмою.
  • Як дізнатися, що це прийменник? Як він буде писатися по відношенню до слова?
  • Завдання пропонується за вибором: високий р.виконати вправу 250 ( утворити словосполучення), впр. 253 (виписати зі словника слова з префіксами)

достатній р. – вправа 250

  • Чи є питання за вправою?
  • Необхідно дізнатися, це префікси чи прийменник. (слайд 13)

 

 

 

 

 

  1. Закріплення вивченого.
  1. Гра « Знайди правильне слово» (слайд 14)

(самоперевірка)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Завдання для кожної групи лежать в конвертах відповідного кольору.

Перевірка здійснюється за слайдами)

Ігр. Стань коректором – людиною, яка виправляє помилки в книжках, газетах, журналах. Які виправлення ти зробив? Чому? Поясни свою думку.

 

За  ховалось сонечко вже загори сині. Раптом зпівночі на сунула чорна хмара. Пливе надснігами. Потемнів сніговий килим.

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІгр. Вставте  замість крапок потрібні за змістом прийменники чи префікси.

Падають сніжинки …   землю. Тихо лягають …  поле, …  ліс, … додолу. Я …  слухаюсь …  тихого снігопаду і чую ніжний дзвін. ( слайд 15)

 

 

 

 

 

 

 

ІІІгр. Утвори словосполучення, вставляючи потрібні прийменники та склади з ними речення (слайд №16).

 

Зима …   лісі. Стрибнула    дерева. Запаси    ялинкою. Заховала …   дупло.

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки про вживання префіксів та прийменників.

VII. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.

Підводячи підсумок нашого уроку доповніть речення « Екран рефлексії»

 

 

 

 

 

 

 

 

Мені сподобалось…

Які ж результати ви отримали в листах самоконтролю?

Оцініть свою роботу в листах самоконтролю ( див. додаток)

Закінчуючи урок, оцінимо ще свою роботу ( знання, вміння, навички) прикрашаючи дерево. Символічним зимовим деревом є ялинка. У кожній групі лежать малюнок ялинки. В залежності від того, як на вашу думку ви сьогодні працювали, прикрасьте дерево.

сніжинка – все було цікаве, я добре працював, все зрозумів

зірочка – все було добре, але я ще недостатньо зрозумів тему

жовта кулька – на уроці багато було помилок , урок пройшов марно.

Представники від кожної групи вивішують на дошку своє « дерево успіху».

Бажаю всім гарного настрою, успіхів у навчанні. (слайд 17,18)

docx
Додано
20 березня 2018
Переглядів
2263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку