Урок "Закріплення знань про прикметник як частину мови"

Про матеріал

Даний урок - урок узагальнення і систематизація знань за темою "Прикметник". Зміст уроку мість багато різноманітних вправ , які формують навички та вміння учнів стосовно теми, а також дають можливість закріпити і узагальнити знання. Переваги даного уроку: подача матеріалу за допомогою Лепбука, використання прийому "Плакат думок", використання ІКТ.

Перегляд файлу

 

Українська мова   3 клас

Тема: Закріплення знань про прикметник як частину мови

Мета: систематизувати знання учнів про прикметник; вдосконалювати вміння розрізняти прикметники серед інших частин мови, встановлювати зв’язок між іменниками і прикметниками; уточнити уявлення про прикметники-синоніми, прикметники-антоніми; розвивати зв’язне мовлення школярів, граматичну пильність; виховувати любов до рідного слова.

Обладнання: таблиці, картки, дидактичний матеріал, предметні малюнки, «лепбук», проектор.

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Доброго ранку всім присутнім!

Продзвенів уже дзвінок,

Він покликав на урок.

То ж і ми часу не гаймо

І урок вже починаймо!

II. Актуалізація опорних знань

- Діти, подивіться у віконце. Коли ви йшли сьогодні до школи, що ви помітили цікавого? (Відповіді дітей)

- Так, вже весна … Сьогодні 23 березня – день метеорології. Це наука, яка вивчає фізичні явища в атмосфері. Атмосфера – повітряна оболонка, яка оточує з усіх боків нашу планету Земля.

… Мабуть, по дорозі до школи все довкола вам всміхалося. Тож  і ви даруйте людям радість. Пам’ятайте: Людина починається з добра.

1. Каліграфічна хвилинка

Урок продовжимо без зупинки

 з каліграфічної хвилинки

23 березня – День метеорології. (Написано на дошці)

IІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку

-Синоптики передбачають погоду на декілька днів наперед. Скажіть, будь ласка, а  що ви очікуєте від уроку? (Відповіді дітей)

— Сьогодні на уроці ми пригадаємо все, що вчили про прикметник. Встановлюватимемо зв’язок між прикметниками та іменниками, будемо добирати прикметники-синоніми та антоніми.

А допомагатиме у нашій роботі книга, яку ми виготовили власноруч. Це – лепбук за темою «Прикметник»

Лепбук – в дослівному перекладі з англійської мови означає «наколінна книга». У нашій книзі зібрані цікаві матеріали, які допоможуть повторити і узагальнити знання вивченої теми.

ІV. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу

1. «Повтори і пригадай»

- То ж зараз мені потрібна ваша допомога.  Пригадайте, що ви знаєте про частину мови прикметник? (Відповіді дітей).( Вчитель в цей час розкриває пелюстки квітки, на яких зафіксовані відомості про прикметник (у лепбуці)

2. Створення «Асоціаційного куща» ( відповідно до кожного етапу уроку)

     зв'язок з іменником            частина мови        змінюється за числами

   ознака                                      ПРИКМЕТНИК             який? яка? яке? які?

змінюється в однині                в реченні                  прикметники – синоніми,

      за родами                          другорядний                            антоніми

  • Як ви гадаєте, наша книга яка? (відповіді дітей)
  • Так, вона велика, цікава і повчальна.
  • Як називаються слова: велика, цікава, повчальна?
  • Серед великої кількості слів в українській мові почесне місце надається прикметнику. Давайте і ми спробуємо їх знайти.

3. Гра «Впізнай прикметник»

На кожній парті картка зі словами – різними частинами мови. Завдання: знайти прикметники, записати, визначити закінчення. Яку ознаку називають?

Картка 1 Веселий, приїхав, радість, низький, стоїть, в, на, стіл, дошка, я,

             співучий, дорога, юнак, кумедний.

Картка 2 Співає, велика, читає, весняна, біля, у, батько, дитяча, дзвінок,

              голос, голосна.

Картка 3 Швидке, метушливе, теля, мороз, птахи, під, летить, їде, усміхнені,

               бадьорі, мова.

  • Отже, прикметники відповідають на питання який? яка? яке? які?
  • У якому випадку прикметники відповідають на питання який? яка? яке?, а коли – на питання які?
  • Так, прикметники змінюються за числами

4. Вправа «Визнач прикметники однини і множини»

- То ж давайте розподілимо прикметники на дві групи: однини і множини

Діти в зошитах групують прикметники у два стовпчики: однина і множина. Прикметники : складний, доросла, магічні, пшеничне, дружні, чарівні.

Перевірка.

5.Гра «Добери прикметники»

- У нашій книзі є чарівні квіточки. В чому їхня таємниці? Поглянемо. В квітках написані іменники чоловічого, жіночого та середнього родів. ( День, весна, сонце)

  • Яку геометричну фігуру нагадують квіти? Виконати завдання:

1ряд – добирає прикметники чоловічого роду,

2 ряд – жіночого,

3 ряд – середнього.

Правило: Прикметники у однині змінюються за родами.    Перевірка

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

6.Гра «Знайди зайве». Потім вчитель пропонує дітям словосполучення (лепбук) ім.+прикм., а учні «ланцюжком» усно визначають рід прикметників, або  виправляють помилку. (В кожній групі словосполучення одного роду, але може рід і не співпадати, вчитель навмисно робить помилку)

- Завдання: записати «зайві» словосполучення, скласти  з ними речення, визначити граматичну основу.

7. Вибірковий диктант

Зв’язок прикметника з іменником

- Як ми можемо визначити рід прикметника? (По запитаннях, по іменнику).

Прикметник у реченні пов'язаний з іменником. У словосполученні іменник головне слово, прикметник – залежне. Прикметник того роду, числа, що й іменник. Завдання: виписати словосполучення ім..+прикм., зв'язок позначити

(Лепбук. Розрізний блокнот)

Під лежачий камінь …(вода не тече).

Із малої іскри …(великий вогонь буває).

Дружній череді …(вовк не страшний).

Від теплого слова і лід …(розмерзається).

Бджола мала, а …(й та працює).

Пояснити зміст прислів’їв. Виховний момент

Отже, прикметники тісно пов’язані з іменниками

8. -Є тваринки, які є національним символом. Їх захищають найбільше. В Австралії, наприклад, це кенгуру та коала. В Єгипті – верблюд. А в Індії священною твариною вважається корова. В Україні ж однією з національних тваринок є комаха БДЖОЛА.

Перегляд фільму про бджілку. ( Розвиваючий мультфільм про бджіл )

  • Чи є вдома у когось бджоли? Чи знаєте, скільки меду дає один вулик?

Розв’язування задачі: З одного вулика збирають 10 кг меду. Скільки    кілограмів меду зберуть з 6 вуликів? 12 вуликів? 25 вуликів?

- Як можна по іншому назвати вулик? ( Будиночок, житло, помешкання, хатка)

- Як називаються ці слова? (Синоніми)

9.Робота над прикметниками – синонімами та прикметниками - антонімами

- Для чого в українській мові існують синоніми та антоніми?

Доберіть синоніми: мала -  невеличка, дрібненька. Тепле – спекотне, жарке.

Антоніми: мала – велика, тепле – холодне.

Отже, до прикметників можна дібрати синоніми і антоніми.

10.Самостійна робота. Виконання вправи 385.

- Прочитай. Спиши, дібравши закінчення. Підкреслити прикметники.

- Яким членом речення є прикметники?

Отже, прикметники є другорядними членами речення.

11.Прийом «Плакат думок». Робота в групах

 Кожній групі надається можливість висловити свої думки стосовно малюнка, який є у групи (малюнки груп різні) Робота виконується в абсолютній тиші. По закінченню роботи діти зачитують свої міркування.

Завдання: визначити прикметники

V. Підсумок уроку. Рефлексія

- Чи сподобався вам урок?

- Гра «Мікрофон»

Яка частина мови називається прикметником?

На які ознаки вказує прикметник?

З якою частиною мови найчастіше зв’язаний прикметник у реченні?

За чим змінюється прикметник?

Яким членом речення виступає найчастіше прикметник?

VІ. Домашнє завдання: с.156, вправа 387.

Відшукати у художній книзі уривок тексту, у якому багато прикметників. Списати. Прикметники підкреслити

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
20 березня 2018
Переглядів
3204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку