Даний урок - урок узагальнення і систематизація знань за темою "Прикметник". Зміст уроку мість багато різноманітних вправ , які формують навички та вміння учнів стосовно теми, а також дають можливість закріпити і узагальнити знання. Переваги даного уроку: подача матеріалу за допомогою Лепбука, використання прийому "Плакат думок", використання ІКТ.
Українська мова 3 клас
Тема: Закріплення знань про прикметник як частину мови
Мета: систематизувати знання учнів про прикметник; вдосконалювати вміння розрізняти прикметники серед інших частин мови, встановлювати зв’язок між іменниками і прикметниками; уточнити уявлення про прикметники-синоніми, прикметники-антоніми; розвивати зв’язне мовлення школярів, граматичну пильність; виховувати любов до рідного слова.
Обладнання: таблиці, картки, дидактичний матеріал, предметні малюнки, «лепбук», проектор.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Доброго ранку всім присутнім!
Продзвенів уже дзвінок,
Він покликав на урок.
То ж і ми часу не гаймо
І урок вже починаймо!
II. Актуалізація опорних знань
- Діти, подивіться у віконце. Коли ви йшли сьогодні до школи, що ви помітили цікавого? (Відповіді дітей)
- Так, вже весна … Сьогодні 23 березня – день метеорології. Це наука, яка вивчає фізичні явища в атмосфері. Атмосфера – повітряна оболонка, яка оточує з усіх боків нашу планету Земля.
… Мабуть, по дорозі до школи все довкола вам всміхалося. Тож і ви даруйте людям радість. Пам’ятайте: Людина починається з добра.
1. Каліграфічна хвилинка
Урок продовжимо без зупинки
з каліграфічної хвилинки
23 березня – День метеорології. (Написано на дошці)
IІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку
-Синоптики передбачають погоду на декілька днів наперед. Скажіть, будь ласка, а що ви очікуєте від уроку? (Відповіді дітей)
— Сьогодні на уроці ми пригадаємо все, що вчили про прикметник. Встановлюватимемо зв’язок між прикметниками та іменниками, будемо добирати прикметники-синоніми та антоніми.
А допомагатиме у нашій роботі книга, яку ми виготовили власноруч. Це – лепбук за темою «Прикметник»
Лепбук – в дослівному перекладі з англійської мови означає «наколінна книга». У нашій книзі зібрані цікаві матеріали, які допоможуть повторити і узагальнити знання вивченої теми.
ІV. Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу
1. «Повтори і пригадай»
- То ж зараз мені потрібна ваша допомога. Пригадайте, що ви знаєте про частину мови прикметник? (Відповіді дітей).( Вчитель в цей час розкриває пелюстки квітки, на яких зафіксовані відомості про прикметник (у лепбуці)
2. Створення «Асоціаційного куща» ( відповідно до кожного етапу уроку)
зв'язок з іменником частина мови змінюється за числами
ознака ПРИКМЕТНИК який? яка? яке? які?
змінюється в однині в реченні прикметники – синоніми,
за родами другорядний антоніми
3. Гра «Впізнай прикметник»
На кожній парті картка зі словами – різними частинами мови. Завдання: знайти прикметники, записати, визначити закінчення. Яку ознаку називають?
Картка 1 Веселий, приїхав, радість, низький, стоїть, в, на, стіл, дошка, я,
співучий, дорога, юнак, кумедний.
Картка 2 Співає, велика, читає, весняна, біля, у, батько, дитяча, дзвінок,
голос, голосна.
Картка 3 Швидке, метушливе, теля, мороз, птахи, під, летить, їде, усміхнені,
бадьорі, мова.
4. Вправа «Визнач прикметники однини і множини»
- То ж давайте розподілимо прикметники на дві групи: однини і множини
Діти в зошитах групують прикметники у два стовпчики: однина і множина. Прикметники : складний, доросла, магічні, пшеничне, дружні, чарівні.
Перевірка.
5.Гра «Добери прикметники»
- У нашій книзі є чарівні квіточки. В чому їхня таємниці? Поглянемо. В квітках написані іменники чоловічого, жіночого та середнього родів. ( День, весна, сонце)
1ряд – добирає прикметники чоловічого роду,
2 ряд – жіночого,
3 ряд – середнього.
Правило: Прикметники у однині змінюються за родами. Перевірка
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
6.Гра «Знайди зайве». Потім вчитель пропонує дітям словосполучення (лепбук) ім.+прикм., а учні «ланцюжком» усно визначають рід прикметників, або виправляють помилку. (В кожній групі словосполучення одного роду, але може рід і не співпадати, вчитель навмисно робить помилку)
- Завдання: записати «зайві» словосполучення, скласти з ними речення, визначити граматичну основу.
7. Вибірковий диктант
Зв’язок прикметника з іменником
- Як ми можемо визначити рід прикметника? (По запитаннях, по іменнику).
Прикметник у реченні пов'язаний з іменником. У словосполученні іменник головне слово, прикметник – залежне. Прикметник того роду, числа, що й іменник. Завдання: виписати словосполучення ім..+прикм., зв'язок позначити
(Лепбук. Розрізний блокнот)
Під лежачий камінь …(вода не тече).
Із малої іскри …(великий вогонь буває).
Дружній череді …(вовк не страшний).
Від теплого слова і лід …(розмерзається).
Бджола мала, а …(й та працює).
Пояснити зміст прислів’їв. Виховний момент
Отже, прикметники тісно пов’язані з іменниками
8. -Є тваринки, які є національним символом. Їх захищають найбільше. В Австралії, наприклад, це кенгуру та коала. В Єгипті – верблюд. А в Індії священною твариною вважається корова. В Україні ж однією з національних тваринок є комаха БДЖОЛА.
Перегляд фільму про бджілку. ( Розвиваючий мультфільм про бджіл )
Розв’язування задачі: З одного вулика збирають 10 кг меду. Скільки кілограмів меду зберуть з 6 вуликів? 12 вуликів? 25 вуликів?
- Як можна по іншому назвати вулик? ( Будиночок, житло, помешкання, хатка)
- Як називаються ці слова? (Синоніми)
9.Робота над прикметниками – синонімами та прикметниками - антонімами
- Для чого в українській мові існують синоніми та антоніми?
Доберіть синоніми: мала - невеличка, дрібненька. Тепле – спекотне, жарке.
Антоніми: мала – велика, тепле – холодне.
Отже, до прикметників можна дібрати синоніми і антоніми.
10.Самостійна робота. Виконання вправи 385.
- Прочитай. Спиши, дібравши закінчення. Підкреслити прикметники.
- Яким членом речення є прикметники?
Отже, прикметники є другорядними членами речення.
11.Прийом «Плакат думок». Робота в групах
Кожній групі надається можливість висловити свої думки стосовно малюнка, який є у групи (малюнки груп різні) Робота виконується в абсолютній тиші. По закінченню роботи діти зачитують свої міркування.
Завдання: визначити прикметники
V. Підсумок уроку. Рефлексія
- Чи сподобався вам урок?
- Гра «Мікрофон»
Яка частина мови називається прикметником?
На які ознаки вказує прикметник?
З якою частиною мови найчастіше зв’язаний прикметник у реченні?
За чим змінюється прикметник?
Яким членом речення виступає найчастіше прикметник?
VІ. Домашнє завдання: с.156, вправа 387.
Відшукати у художній книзі уривок тексту, у якому багато прикметників. Списати. Прикметники підкреслити