Урок, Презентація «Демографічні зміни. Повсякденне життя повоєнних років. Доля жінки».

Про матеріал

Даний матеріал доцільно використовувати на практичних заняттях з історії в 11 класі. Матеріали до уроку складаються з презентації, конспекту уроку, набору мап, схем, діаграм, відеоматеріалів для підтримки навчального процесу з історії України в 11 класі.

Даний ресурс допоможе учням 11 класу краще засвоїти навчальний матеріал.

Перегляд файлу

Картинки по запросу клипарт рамка кирпич                        Дані про кількість населення України

                      (із розсекреченого статистичного збірника ЦСУ УРСР)  (1945 р.)

 

Область

На 01.07.1941 р.

(у тис.)

На 01.05.1944 р.

(у тис.)

Після визволення залишилось населення

(у % до кількості на 1941 р.)

Місто Київ

899,4

318,0

35,4

Київська

2319,4

1845,7

65,5

Чернігівська

1788,6

1227,0

68,6

Сумська

1720,0

1184,0

68,8

Полтавська

2227,6

1546,1

69,4

Харківська

2643,1

1668,3

59,1

Ворошиловградська

2041,3

1094,3

53,6

Сталінська

3388,5

1803,9

53,2

Дніпропетровська

2344,6

1417,1

60,4

Запорізька

1450,0

926,6

63,9

Житомирська

1736,2

1105,1

68,7

Кам’янець-Подільська

1786,0

1282,1

69,0

Вінницька

2406,0

1666,5

69,3

Кіровоградська

1193,3

811,4

68,0

Одеська

1852,5

1102,5

58,6

Миколаївська

766,2

519,8

67,8

Херсонська

780,8

502,8

64,4

Волинська (по 6 районах)

240,5

147,9

61,5

Рівненська (по 27 районах)

1103,2

759,6

68,9

Чернівецька

879,7

555,0

63,1

Станіславська

691,9

465,0

67,2

Тернопільська (по 29 районах і 2 містах)

1327,1

818,0

61,6

 

Картинки по запросу клипарт рамка кирпич

Перегляд файлу

« Демографічний розвиток України в повоєнний період характеризується скороченням трудових ресурсів ( на території республіки під час окупаційного режиму було знищено майже 3,9 млн мирних жителів, вивезено понад 2,2 млн осіб до Німеччини, частина з них загинула, а 200 тис осіб, побоюючись сталінського режиму, так і не повернулися); загальними втратами у роки війни ( загинув кожний шостий житель України).

Закінчення війни дало поштовх значним міграціям населення. Основними формами цих міграцій були демобілізація ( звільнення військовослужбовців із збройних сил), реевакуація ( повернення населення у місцевість, звідки воно було вивезене у зв’язку із загрозою воєнних дій), репатріація ( повернення на батьківщину військовополонених і цивільних осіб, що опинилися за межами своєї країни внаслідок війни), депортація ( примусове виселення з місця проживання осіб, які визнані соціально небезпечними). Значний відбиток на демографічному розвитку України залишили процес входження до складу СРСР західноукраїнських земель та голод 1946-1947 рр. через демографічні зміни 40-х років населення республіки становило в 1951 році 37,2 млн осіб, що на 4,1 млн менше, ніж у довоєнному 1940 р.» ( Бойко О.Д. «Історія України»Картинки по запросу клипарт рамка кирпичКартинки по запросу клипарт рамка кирпич)

Перегляд файлу

 

 

 

Картинки по запросу клипарт рамка кирпич«Вулиці міст, базари, вокзали буквально заполонили гурти голодних та обірваних дітей, які не мали ніякого догляду і навіть даху над головою… Слід мати на увазі, що до категорії сиріт відносили не лише тих дітей, які втратили своїх батьків. Так, із 620 вихованців дитбудинків Харківщини станом на 1943 р. лише 266 дітей були круглими сиротами, у 245 ж батьки знаходилися на фронті, 12 – у Німеччині як «остарбайтери», 22 – в окупованих районах, 55 були засуджені, а місце перебування батьків 16 дітей взагалі не було встановлено».Картинки по запросу клипарт рамка кирпичКартинки по запросу клипарт рамка кирпич( Голиш Г. М. «У вирі війни»)

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ДЕМОГРАФІЧНІ ЗМІНИ. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ПОВОЄННИХ РОКІВ. ДОЛЯ ЖІНКИ Різник Оксана Анатоліївна, учитель історії Шполянського навчально - виховного комплексу “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 - гімназія” Шполянської районної ради Черкаської області

Номер слайду 2

Мета: скласти уявлення про зміни в житті українського суспільства в повоєнний період; закріпити теоретичні знання учнів, набуті впродовж вивчення навчального матеріалу; розвивати вміння працювати з джерелами, додатковою інформацією, вміти її узагальнювати; сприяти формуванню толерантного ставлення до думок інших; виховувати повагу до людей похилого віку, що пережили лихоліття.

Номер слайду 3

УРСР в 1945-1955 рр. Використовуючи умовні позначки, опишіть процес формування сучасної території України після Другої світової війни.

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Колгоспниця із села Високого, Харківської області з дітьми. Біля зруйнованого німцями будинку.

Номер слайду 6

Фотографії українського села

Номер слайду 7

Номер слайду 8

www.themegallery.com Як ви гадаєте, якими були умови життя ваших ровесників у повоєнні роки?

Номер слайду 9

Як на Вашу думку, чому виселяли дітей учасників визвольних загань?

Номер слайду 10

www.themegallery.com Порівняйте життя дітей у місті і селі?

Номер слайду 11

Колгоспники з артілі ім. Леніна вирушають в поле, 1946 р. Фото з газети «Зоря» Назвіть причини голоду 1946-1947рр.

Номер слайду 12

Яку роль у відбудові сільського господарства відігравали жінки ?

Номер слайду 13

Колгоспниці колгоспу ім. В. Леніна розвантажують хліб на пунктi "Заготзерна. Бровари Київської області. 1946 рік

Номер слайду 14

www.themegallery.com Колона з хлібом прямує на елеватор. Одещина, 1947 р. Режим доступу: http://ukrmap.su/program2010/wh11/wh11_18.htm Чи є підгрунття стверджувати, що голоду 1946-1947рр. можна було уникнути?

Номер слайду 15

Внесення суперфосфату перед оранкою. Колгосп ім. 12-річчя Жовтня. Бориспільський район Київської області. 1946 р.

Номер слайду 16

Які події відображають фото? Які враження вони справили на вас?

Номер слайду 17

Охоронці врожаю у колгоспі ім. Й. Сталіна, 1947 р.

Номер слайду 18

www.themegallery.com Перепоховання останків тіл жертв Голодомору і репресій 1946 – 1947 років. Личаківський цвинтар у Львові.  

Номер слайду 19

 14 грудня 1947 РМ СРСР та ЦК ВКП(б)  прийняли постанову «Про проведення грошової реформи та про відміну карток на продовольчі та промислові товари». Завданням реформи було зміцнення курсу радянського карбованця шляхом вилучення значної маси грошей з обігу. До яких наслідків призвела ця реформа?

Номер слайду 20

Чиї інтереси були найбільш захищені під час цієї реформи?

Номер слайду 21

Яку роботу виконували жінки? Чи можна назвати цю роботу жіночою?

Номер слайду 22

Чому саме у повоєнний період жінки виступають головними героїнями текстових уривків і світлин?

Номер слайду 23

Одяг можна було купити хіба що в міських магазинах, проте коштував він надзвичайно дорого як для сільської людини. Тому його шили самі, часто-густо із того, що було під рукою, наприклад із мішковини. Старовинний одяг різали і перешивали. В гардеробі радянських жінок не було яскравих кольорів: лише коричневий, сірий чи чорний. Не побутувала і косметика.

Номер слайду 24

Порівняйте спосіб життя населення міст і сіл у часи відбудови Київ. Вулиця Хрещатик, середина 50-х років ХХ століття Київ. Вулиця Хрещатик, середина 50-х років ХХ століття Київ. Вулиця Хрещатик, середина 50-х років ХХ століття Київ. Вулиця Хрещатик, середина 50-х років ХХ століття

Номер слайду 25

www.themegallery.com Жінки на відбудові Дніпрогесу. Запоріжжя, 1947 р.

Номер слайду 26

Українки на каторжих роботах у Сибіру. 1946 р.

Номер слайду 27

ПОМІРКУЙТЕ: 1.Яким був побут людей (у селі, в місті) після війни? Яким був рівень життя громадян УРСР в перші повоєнні роки? Чи можна вважати такий рівень прийнятним? Подумайте, чому товари в Донбас, хоча й з перебоями, але постачалися? 2.Як змінювались умови та особливості життя українців у селах (містах) упродовж першого повоєнного десятиліття? Що, на Вашу думку, вимагало покращення? 3.Зіставте і порівняйте спосіб життя мешканців українських сіл і міст упродовж першого повоєнного десятиліття. Чим пояснюється відмінність між ними? Як це впливало на свідомість людей, зокрема на їх ставлення один до одного? Чи збереглися такі відмінності сьогодні? Що Ви про це думаєте? Київ. Вулиця Хрещатик, середина 50-х років ХХ століття

Номер слайду 28

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література: 1.     О.Д.Бойко. Історія України. К.,2012 2.     О.Є.Лисенко, О.Г.Перехрест. Демографічні втрати України в роки Другої світової війни. 2015. 3.     Голиш Г.М. У вирі війни. Становище неповнолітніх громадян України у 1941 - 1945 гг. - Черкаси, 2005. 4.     Веселова, О. М. Післявоєнна трагедія: голод 1946­ - 1947 рр. в Україні // Український історичний журнал : Науковий журнал. ­ 2006. N6. ­ С. 98­ – 124.  5.  Повсякденне життя населення України після гітлерівської окупації // Вісник Черкаського університету. 2015. № 9 (342) Інтернет-ресурси:  http://history.org.ua/LiberUA/978-966-2464-02-3/63.pdf http://www.litopys.com.ua/encyclopedia/susp-lno-pol-tichne-ta-ekonom-chne-zhittya/ukra-na-u-povo-nniy-per-od-druga-polovina-1940-kh-persha-polovina-1950-kh-rok-v/ http://subject.com.ua/textbook/history/11klas/39.html https://www.youtube.com/watch?v=r-fd8vWVKbU https://www.youtube.com/watch?v=WTkMdVIL6Jw

Перегляд файлу

Тема. «Демографічні зміни. Повсякденне життя повоєнних років. Доля жінки».

Мета: скласти уявлення учнів про зміни в житті українського суспільства в повоєнний період; закріпити теоретичні знання учнів, набуті впродовж вивчення навчального матеріалу; розвивати вміння працювати з джерелами, додатковою інформацією, вміти її узагальнювати; сприяти формуванню толерантного ставлення до думок інших; виховувати повагу до людей похилого віку, що пережили лихоліття.

Обладнання: підручник, матеріали підготовленні вчителем і учнями до практичного заняття, мультимедійні засоби (проектор, екран, ноутбук чи комп’ютер, презентація PowerPoint).

Тип уроку:застосування набутих знань.

Форма уроку – практичне заняття.

                                               ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ:

Бесіда за питаннями:

-         За вісім повоєнних років за часи правління Й.Сталіна які ви можете назвати умови життя українців, пережиті історичні події, процеси?

-         Який слід в долях людей, республіки залишила Друга світова війна?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ(слайд 1-2)

ПЛАН

1.     Демографічні зміни.

2.     Повсякденне життя повоєнних років.

3.     Доля жінки.

 

1.     Демографічні зміни.

1.1 Робота з мапою (слайд 3)

Завдання. 1. Розгляньте карту. Використовуючи умовні позначки, опишіть процес формування сучасної території України після Другої світової війни.

2. Які адміністративно-територіальні зміни відбулися в УРСР упродовж першого десятиліття після вигнання німецьких загарбників?

3.Назвіть документи, ухвалені за наслідками Другої світової війни, що гарантують непорушність кордонів України. Обговоріть це питання в контексті сучасної агресії Росії проти України.

Робота в группах:

1-ша група – Документ №1

2-га група – Документ №2

1.2 Робота з документом 

Дані про кількість населення України (із розсекреченого статистичного збірника ЦСУ УРСР) (1945 р.) Документ 1.doc

Запитання до документа. Прослідкуйте, які області України зазнали найбільших втрат в роки війни, і спробуйте пояснити чому.

1.3 Робота з джерелом «Демографічний розвиток України в повоєнний період Бойко О.Д. «Історія України»  Документ 2.doc

Завдання до документа.

Виділіть фактори, що вплинули на демографічні зміни в повоєнній Україні (запис факторів у зошити).

2. Повсякденне життя повоєнних років

2.1 Становище дітей України в післявоєнний період»  (слайд 5-8 )

Завдання до документа: Яким на вашу думку був розвиток дошкільного і шкільного забезпечення в післявоєнний період? Свою думку обгрунтуйте.

2.2 «Післявоєнна трагедія: голод 1946–1947 рр. в Україні» Голодомор 46-47рр._New.avi (9-16)

Завдання: Охарактеризуйте умови життя селян.

 

Завдання.  Чиї  інтереси буули найбільш захищені під час проведення реформи?

3.Доля жінки.

Робота с фотоматеріалами (слайд 19-24)

Завдання.

  1.        Яку роль відігравали жінки у відбудові господарства України після Другої світової війни? Яку працю вони виконували? Чи можна вважати таку працю жіночою?
  2.        Якою була доля жінки у повоєнні роки? Чому саме у повоєнний період жінки виступають головними героїнями текстових уривків і світлин?

IV. ПІДСУМОК УРОКУ.

«Підведемо підсумки…»

Висловіть в декількох реченнях свої враження від отриманої інформації про життя українців, в тому числі й ваших рідних у післявоєнний час.

Вправа «Незакінчене речення»:

  • на уроці мені було цікаво…
  • на уроці я навчився/навчилася…

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Повторити вивчений матеріал, підготуватися до уроку узагальнення.

 

 

zip
Додано
9 квітня 2018
Переглядів
7104
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку