Урок + презентація на тему "« Українізація» (коренізація) як засіб зміцнення влади більшовиків." 10 клас

Про матеріал
Про зміст, мету, наслідки, значення політики українізації, причини її згортання.
Перегляд файлу

 

« Українізація» (коренізація) як засіб зміцнення влади більшовиків.

         10 клас

 

  

 

 

                            Підготувала

                                                                                                  Вчитель Андрушівського ЗЗСО І-ІІІст

                                                                                                  Ямпольська А.Б.          


Тема:  «Українізація»  (коренізація) як засіб зміцнення влади більшовиків.

 

Мета: - сформувати в учнів знання про зміст, мету, наслідки, значення політики українізації, причини її згортання;-  проаналізувати політику більшовиків; показати, що політика «коренізації» сприяла підйому національної культури, оновленню української інтелігенції;- визначити хронологічну послідовність основних подій цього періоду;- характеризувати сутність політики українізації, зіставляти різні точки зору щодо її оцінки; -розвивати в учнів логічне та історичне мислення; виховувати школярів на кращих зразках національної культури.

Учні повинні

знати:

- зміст понять: коренізація, українізація;

– суть, засоби впровадження та наслідки політики коренізації;

уміти:

– встановити послідовність подій історії України 1921–1939 рр.;

– охарактеризувати громадсько-політичну діяльність М. Скрипника, О.Шумського.

Обладнання: Гісем О.В. «Історія України»(рівень стандарту), роздатковий дидактичний матеріал,  опорний конспект,навчальний проект(презентація).    

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

 

 

                      Хід уроку:

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Сьогодні на уроці ми розглянемо політику «українізації». Цією темою ми продовжимо вивчення великої теми »УСРР в умовах нової економічної політики» . Тема уроку важлива для розуміння процесів ,що відбувалися в українському суспільстві у 20- 30 – і рр.. ХХ ст. і історії в цілому.

Бесіда.

  • Давайте пригадаємо ,про які зміни в українському суспільстві у 20 – і роки ми дізналися на наших уроках?
  • Скажіть , політика непу була « всерйоз і надовго» чи стала  «тимчасовим відступом для нового комуністичного штурму»? Чому?

( наступним кроком утвердження більшовиків  - був курс на українізації).

 

Завдання учням.

  • Поставте запитання до теми уроку.

( Запитання, поставленні учнями, вчитель записує на дошці, наголошуючи, що дати відповіді на них – мета уроку).

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 

План уроку.

  1. Курс на українізацію.
  2. Роль в радянській українізації:  Г. Гринька, М. Скрипника, О. Шумського.
  3. Перешкоди  українізації.
  4. Наслідки українізації.

 

  1. Курс на українізацію . Розповідь вчителя.

Відразу після створення СРСР керівництво РКП(б). поставило на порядок денний чергового партійного з’їзду пункт по шляхи розв’язання національного питання . ХІІ партійний з’їзд у квітні 1923 р. затвердив політику коренізації, як офіційну лінію. Український різновид цієї політики дістав назву українізації. Українців намагалися переконати в тому, що радянська влада -  не окупаційна, а їхня власна влада.

Суть цієї політики  - посилити ( укоренити )  вплив радянської влади і комуністичної партії серед населення національних республік.

Комуністична диктатура трималася на «трьох китах» - терорі, вихованні і пропаганді. Радянська коренізація мала змусити чекістів, учителів, професорів і пропагандистів перейти на мову населення, у середовищі якого вони працювали.

 

Політика передбачала:

  1. Виховання кадрів із представників корінної національності. ( державні установи , компартійні комітети, силові структури поповнювалися місцевим населенням).
  2. Впровадження в роботу партійного, радянського і господарських апаратів рідної для населення мови.
  3. Розширення мережі шкіл та інших навчальних закладів із навчанням рідною мовою ( переслідувану сотні років рідну мову українці повинні були тепер почути у школах і закладах культури).
  4. Розвиток національних культур.
  5. Сприяння розвиткові культур і мов національностей.( політика коренізації проводилася в районах України, компактно населених національними меншинами, у них працювали  сотні шкіл з німецькою, болгарською, єврейською, польською та іншими мовами навчання).

 

Перетворення української мови на фактично державну мову в рамках УСРР було найбільшим досягненням націонал – комуністів. Користуючись підтримкою генерального секретаря ЦК КП(б)У Л. Кагановича , М.Скрипник на посаді наркома освіти УСРР прагнув отримати  з офіційної політики українізації максимум можливого.

 

2. Роль в радянській українізації: Г. Гринька, М. Скрипника, О. Шумського.

 

Велика заслуга в політиці українізації належала: Г. Гриньку, М. Сприпнику, О. Шумському, та літературному діячеві М. Хвильовому.

Учні мали випереджувальне домашнє завдання – підготувати презентації про діяльність цих людей.

 

 ( Презентації учнів).

 

Ми зараз маємо можливість перенестися в ті часи. І побувати на прес – конференції в якій будуть брати участь – провідники  українізації:

 

М. Скрипник -  нарком освіти  з 1927 – 1933 рр.

 

М. Хвильовий  - керівник « Вільної академії пролетарської літератури», поет – прозаїк.

 

О. Шумський – нарком освіти 1925- 1927р.р.

 

Та представник мас – медіа, який буде вести нашу прес – конференцію.

 

Питання:

 

  1. Як ви вважаєте, що дала українізація для української літератури і письменництва? (М. Хвильовий)

 

2.Чому ви критикували політику більшовиків в Україні? (О. Шумський)

 

3.Чому ви прагнули отримати максимум можливого з політики українізації?(М. Скрипник)

 

  1. Перешкоди українізації.

Українізація одразу зіткнулася з опором партійного і державного апарату. Органи влади в Україні обслуговувалися  російськими або російськомовними чиновниками, вони не сприймали та вважали її політичним маневром і всіляко саботували.

 

Робота з документом.

Перед вами документ « Щоденники С.  Єфремова»

Вам потрібно його опрацювати і дати відповідь на запитання.

 

  • Чому політика українізації викликала невдоволення державних чиновників УСРР?
  • Чи стала влада внаслідок українізації ближчою до народу ?
  • Які факти вказують на те що більшовицька українізація була тимчасовим заходом?

 

Ще раз переконуємося, що українізація – це тимчасовий крок більшовиків, до свого повного укріплення.

  1. Наслідки українізації. (Робота з підручником)

Опрацюйте текст підручника  і назвіть позитивні і негативні наслідки українізації, ст. 123

Хоч і політика українізації була тимчасовою, але наслідки її були вражаючі. Це ви бачите на моніторі комп’ютера.

 

                                                                             Презентація " Метод шести капелюхів"

ІV. Узагальнення та закріплення вивченого.

Ми проведемо в групах, за методом  « Чотирьох капелюхів»

Кожна група обирає  собі капелюх, в якому міститься по запитанню.

  1. Група, обирає – капелюх червоний. ( Чому саме такий колір ви вибрали?, а якщо пов’язати з нашою темою, то з чим асоціюється цей колір?) – зачитайте своє запитання?

 

- Що хотіли більшовики від політики українізації і чи добились?

 

  1. Група, обирає чорний капелюх. ( Чому саме такий колір ви вибрали?, а якщо пов’язати з нашою темою, то з чим асоціюється цей колір?) – зачитайте своє запитання?
  • Чи співчуваєте тим людям, які були причетні до українізації?

 

  1. Група, обирає жовтий капелюх. ( Чому саме такий колір ви вибрали?, а якщо пов’язати з нашою темою, то з чим асоціюється цей колір?) – зачитайте своє запитання?

 

  • Питання  20 років чи актуальне сьогодні?

 

      4 – Група,обирає зелений капелюх. ( Чому саме такий колір ви вибрали?, а якщо пов’язати з нашою темою, то з чим асоціюється цей колір) -  зачитайте своє запитання?

 

  • Українізація і сучасність.

 

Ми сьогодні з вами пройшли складний шлях у пошуках істини і сподіваюся, що здобуті знання стануть цінними для вас і значно розширять вашу компетентність у державній політиці 20 – 30 років, будуть дороговказом у майбутнє України, мови, культури. Бо дуже не хочеться  допустити -  повернення назад у минуле.

 

Домашнє завдання. Ви можете покращити свої знання опрацювавши п.22,  дати відповіді на запитання 7, 8(ст..127).                     

 

 

 

 

 

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Навчальний проект для учнів 10 класу Вчитель Ямпольська А.Б

Номер слайду 2

Тема уроку: “Українізація” (коренізація) як зміцнення влади більшовиків.

Номер слайду 3

Мета уроку: Проаналізувати політику більшовиків щодо “українізації”; показати, що політика “коренізації” сприяла підйому національної культури, оновленню української інтелегенції.

Номер слайду 4

План уроку Курс на українізацію; Роль в радянській українізації: Г. Гриньова, М. Скрипника, О.Шумського; Наслідки українізації; Перешкоди українізації.

Номер слайду 5

“ УКРАЇНІЗАЦІЯ” (1923 – початок 1930 р.) - це система заходів КП(б)У та уряду УСРР у 1920 х – на початку 1930 –х рр., спрямована на зміцнення радянської влади в Україні; різновид політики коренізації, яку проводила РКП(б) відповідно до рішень ХІІ з'їзду партії.

Номер слайду 6

Вона передбачала: Виховання кадрів із представників корінної національності. Впровадження в роботу партійного, радянського і господарських апаратів рідної для населення мови. Розширення мережі шкіл та інших навчальних закладів із навчанням рідною мовою. Розвиток національних культур. Сприяння розвиткові культур і мов національностей СУТЬ ПОЛІТИКИ УКРАЇНІЗАЦІЇ – посилити (укоренити) вплив радянської влади і комуністичної партії серед населення національних республік.

Номер слайду 7

Вони підтримували українізацію

Номер слайду 8

Перешкоди українізації Секретар ЦК КП(б)У Л.Каганович розлядав українізацію як відступ від ленінської національної політики. Він організовував переслідування відомих партійних, радянських і громадських діячів України. Лист О.Сталіна став поштовхом для кампанії боротьби проти “націонал – ухильництва” в Україні – це був початок цькування наркома освіти О. Шумського . Керівників партії та уряду республіки, які входили до складу комісії політбюро – С. Косіора , В. Чубаря, В. Затонського було оголошено ворогами народу і знищено. Загинула велика кількість рядових учасників процесу українізації.

Номер слайду 9

Зі “Щоденників” С.Єфремова. “24 жовтня 1924 р. українізація… От справжня злоба дня. Просто стогін і гвалт стоїть по установах. Виданий був наказ, щоб усі службовці вміли по –українському, але як ніхто із росіян і “тоже – малоросов” того всерйоз не брав, то граматики і словники любенько собі спочивали під спудом. Аж тут почали іспити робити і, хто не складе, - виганяти. От тут і почалося. Достається, звичайно, українцям, хоча в тому, що робиться вони Богові Духа винні… 15 червня 1926 р. З українізаційних курйозів. Приходить … до гастрономічної крамниці: “Прошу дай мені півфунта телячої копченої мови”.

Номер слайду 10

Запитання до документа Чому політика українізації викликала невдоволення державних чиновників УСРР? Які факти вказують на те, що більшовицька українізація була тимчасовим заходом? Чи стала влада внаслідок українізації блищою до народу?

Номер слайду 11

Наслідки Українізації У 1927 р. на українську мову навчання перейшло 25 % вишів, 59% технікумів 4,5 загальноосвітніх шкіл. 75% місцевих державних установ і організацій провадили діловодство українською мовою. Українці в складі керівних кадрів усіх галузей становили на поч. 30 –х рр. понад 50% . Українською мовою володіли 60% робітників та 42% працівників ЦК КП(б)У. 90% газет, 59% книжок у 20–ті роки видавалося українською мовою, у 1928 випустили 36 кінофільмів. На території України на 1925 р. діяли національні школи: 1214 рос., 625 нім., 457 євр., 337 пол., 74 бол., 31 тат., 17 чех.

Номер слайду 12

Підсумок уроку Ми сьогодні з вами пройшли складний шлях у пошуках істини і сподіваюся, що здобуті знання стануть цінними для вас і значно розширять вашу компетентність у державній політиці 20 – 30 р., будуть дороговказом у майбутнє України, мови, культури. Бо не хочеться допустити повернення назад у минуле.

Номер слайду 13

Політика “українізації” була тимчасовою. 18 – 22 1933року у Харкові проходив пленум ЦК та ЦК КП(б)У на якому прийняли постанову “Про націоналістичні ухили в лавах української парторганізації і про завдання боротьби з ними. 1923р. – ХІІ зїзд РКП(б) – запровадження політики “українізації”. Розквіт української культури. Розквіт самосвідомості українського народу. 1933р. – згортання політики “ українізації”.

Номер слайду 14

Д/з Параграф №22. Підготувати повідомлення про культуру 20-30-х років.

Номер слайду 15

Словник термінів Коренізація Українізація Ідеологізація НЕП Соціалістичне будівництво

zip
Додано
17 лютого 2022
Переглядів
3811
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку